kuka pitää esikoisen hoidossa kun perheeseen syntyy vauva?Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hohtava:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meillä isompi hoidossa, koska todella tarvitsee seuraa, enkä mä jaksa järjestää seuraa ja tekemistä.

Laiskuutta. Onko tässä vaiheessa järkevää hankkia useampia lapsia jos haluaa hoitaa vain yhtä kerrallaan?

Mitäs mieltä olet sitten vanhemmista, jotka hankkii toisen lapsen vasta kun esikoinen menee kouluun? Koulussa ollaan monesti pidempiä päiviä ja onhan esikoinen "pois silmistä" usean tunnin. Älyttömiä kommentteja tuleekin monilta ja eikö jokainen tiedä mitä tekee. Ei se kenestäkään tee huonoa tai hyvää vanhempaa. Minä itse saan tämän toisen lapsen , kun esikoinen aloittaa koulun ja minä harkitusti tämän tilanteen halusin.

Jos mä saisin vauvan, niin 5 v ja 3 v taatusti jatkaisivat osa-aikaisina päiväkodeissa.

Miksi ihmeessä heidän pitäisi luopua kavereista ja tutuista touhuistaan vain siksi, että äiti päätti tekaista vielä yhden lapsen?

Kyllä tälläisestä ketjusta saa tappelun aikaiseksi. Jokainen tekee miten tekee ja se silti ärsyttää jotain. Jokainen oikeasti tietää mikä on lapsellee,itsellee tai vauvalleen parasta.
Kuinka moni kysyy lapsen mielipidettä? Kyllä joku 5-6v osaa sanoa haluaako olla kotona tai hoidossa. Miten eskari sitten? Onko se myös lapsen väkisin viemistä pois vauvan luota? Eihän tässä kukaan saisi lapsia tehdä, kun jokainen tekisi kuitenkin väärin ja se tuomitaan.

Ja jos isompi on tottunut siihen hoitoon, niin miksi se pitäisi ottaa häneltä pois ja eikö saisi olla hoidossa osan päivää ainakin, jos kerran siellä viihtyy? Eikä varmaan se hoitoon vieminen ole aina niin helppoa ja heti muutaman tunnin hakeminen heti pois. Ei siinä ehdi kun pakata lapset. Nostan hattua näille äideille. Itse mieluusti nukun ja en pidä kiirettä aamuisin.(jos sattuu nukuttaa pidempää )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Että kiitos vaan kaikille laiskoille äitiyslomalaisille, jotka eivät viitsi pitää edes 1- ja 2-vuotiaita kotona äitiyslomansa aikana.

Siitä, että kunta ei järjestä tarpeeksi hoitopaikkoja on turha syyttää äitiyslomalaisia. Kunnan tehtävä on jakaa resurssit niin, että se kykene huolehtimaan velvollisuuksistaan ja kuntalaisten oikeuksista, joihin kuuluu ainakin toistaiseksi subjektiivinen päivähoito-oikeus.

En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

Entä jos on niin päin että lapsi on todella arka ja nyt puolen vuoden hoidossa olon jälkeen voisin sanoa jopa et alkaa sujua =) Eli tyttö on saanut muutaman ystävän joiden kanssa leikkii, uskaltaa jo vähän puhua hoitotädeillekin ja viihtyy. Niin loppukesästä kun neiti on 4v ja saamme vauvan niin tyttö pitäis ottaa takaisin kotiin.. Kuinka vaikeeta se mahtais ollakaan kuntaas on aika esikouluun :/ Ja siis tytöllä meni syksy hoidossa niin ettei puhunut kenellekään sanaakaan, se tuntui musta todella pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoidossa:
Meillä esikko 5v päiväkodissa max 3 pv/kk ja 5h/pv. Mä vauvan kanssa kotona. Saa siellä leikkiä ikäistensä kanssa. Mulla leikkiaika melko rajallista vauvan takia ja enkä 5 veestä meniskään vaikka miten leikkisin. Meillä kaikkien kannalta hyvä ratkasu näin. Lapsikin haluaa käydä päikkärissä leikkimässä.

Meillä sama juttu, paitsi että vauva on jo aika iso.. ei siis sylivauva enää..

5 v on osapäivähoidossa, koska siellä on kavereita, eikä meillä ole ketään, vaikka miten ollaan etsitty, niin ei löytynyt,. EN pysty olemaan sosiaalinen viitekehys 5 vuotiaalle, en jaksa leikkiä joka päivä sekä 1 vuotiaan että 5 vuotiaan leikkejä.
Päiväkodissa on ikäisiään kavereita, tekemistä, on ihan eri kaveri päiväkotipäivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

Entä jos on niin päin että lapsi on todella arka ja nyt puolen vuoden hoidossa olon jälkeen voisin sanoa jopa et alkaa sujua =) Eli tyttö on saanut muutaman ystävän joiden kanssa leikkii, uskaltaa jo vähän puhua hoitotädeillekin ja viihtyy. Niin loppukesästä kun neiti on 4v ja saamme vauvan niin tyttö pitäis ottaa takaisin kotiin.. Kuinka vaikeeta se mahtais ollakaan kuntaas on aika esikouluun :/ Ja siis tytöllä meni syksy hoidossa niin ettei puhunut kenellekään sanaakaan, se tuntui musta todella pahalta.

Pystytkö jatkamaan lapsen päivähoitoa esim. osa-aikaisena? Suosittelen. !!Meillä samantapainen ujo ja arka 5 vuotias. Jäi aikoinaan 4 vuotiaana vauvan ja minun kanssa kotiin ja vaikka kävi kerhossa, se ei ollut tälle lapselle hyvä ratkaisu. Juuri siksi, että oli niin hidas tutustumaan uusiin ihmisiin.. sain nyt 5 vuotiaana päiväkotiin, ja lapsi on reipastunut aivan valtavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Että kiitos vaan kaikille laiskoille äitiyslomalaisille, jotka eivät viitsi pitää edes 1- ja 2-vuotiaita kotona äitiyslomansa aikana.

Siitä, että kunta ei järjestä tarpeeksi hoitopaikkoja on turha syyttää äitiyslomalaisia. Kunnan tehtävä on jakaa resurssit niin, että se kykene huolehtimaan velvollisuuksistaan ja kuntalaisten oikeuksista, joihin kuuluu ainakin toistaiseksi subjektiivinen päivähoito-oikeus.

No ketä siitä sitten pitäisi syyttää? Itse ne on mukulansa sinne tunkeneet turhaan. Ei kukaan ole päiväkodin tai kunnan taholta niitä sinne pyytänyt. Päinvastoin hoitajat eivät haluaisi ylisuuria ryhmiä. Enkä mäkään haluaisi, koska mielestäni hoidon taso kärsii siitä, että on liikaa lapsia. Mä en voi tajuta miten joku haluaa olla pienestä lapsestaan erossa, jos ei ole pakko. Mä pidän aina kotona jos on loma tai vapaapäivä. Ja kun on pakko viedä hoitoon, pitkin päivää mietin mitä lapsille kuuluu ja surettaa kun heidän kanssaan jää liian vähän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:

Pystytkö jatkamaan lapsen päivähoitoa esim. osa-aikaisena? Suosittelen. !!Meillä samantapainen ujo ja arka 5 vuotias. Jäi aikoinaan 4 vuotiaana vauvan ja minun kanssa kotiin ja vaikka kävi kerhossa, se ei ollut tälle lapselle hyvä ratkaisu. Juuri siksi, että oli niin hidas tutustumaan uusiin ihmisiin.. sain nyt 5 vuotiaana päiväkotiin, ja lapsi on reipastunut aivan valtavasti.

Joo näin mä ajattelinkin että ehkä puoli päivää hoitoa ja edes 3pv/viikko niin ei tyttö taas "vetäydy"..Ei tyttö ole tällä hetkelläkään kuin 11pv/kk hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:

No ketä siitä sitten pitäisi syyttää? Itse ne on mukulansa sinne tunkeneet turhaan. Ei kukaan ole päiväkodin tai kunnan taholta niitä sinne pyytänyt. Päinvastoin hoitajat eivät haluaisi ylisuuria ryhmiä. Enkä mäkään haluaisi, koska mielestäni hoidon taso kärsii siitä, että on liikaa lapsia. Mä en voi tajuta miten joku haluaa olla pienestä lapsestaan erossa, jos ei ole pakko. Mä pidän aina kotona jos on loma tai vapaapäivä. Ja kun on pakko viedä hoitoon, pitkin päivää mietin mitä lapsille kuuluu ja surettaa kun heidän kanssaan jää liian vähän aikaa.

no se tuossa ylläolevassa ilmenee kenen vika se on. kaupungin. ei suinkaan heidän jotka käyttää palvelua johon heillä on oikeus. taas se oma tapa on ainut oikea :headwall:

Mä pdin esikoisen kotona. Ensinnäkin siksi, että siihen maailman aikaan ei ollut mitään subjektiivista päivähoito-oikeutta. Toiseksi siksi, että en nähnyt mitään syytä viedä esikoista tarhaan. Asuttiin alueella, jossa oli muitakin lapsia eli kavereita sai ihan kotipihastakin. Kolmanneksi siksi, että olen aina ollut aamu-uninen. Ajatuskin siitä, että olisi pitänyt esikoisen päiväkotiin viemisen takia laittaa herätyskello soimaan, oli vastenmielinen. Neljänneksi siksi, että esikoiseni on vammainen ja kotona hän sai paljon enemmän kehitystään tukevia virikkeitä kuin suuressa päiväkotiryhmässä, jossa mun hankkima henkilökohtainen avustajakin saattoi olla viikkokausia paikkaamassa henkilökuntavajetta jossain päiväkodin toisessa lapsiryhmässä. Viidenneksi siksi, että kukaan meistä kolmesta ei ole koskaan tykännyt hälinästä.

Mä kannatan itseni ja lasteni kohdalla kotihoitoa eli kotona ollaan :)
Eskariin lähtee kakkonen ensi keväänä joten sitä odotellessa :)
Vauvan kanssa olen ainakin kevääseen kotona, ellei äiti jää työttömäksi ja hoida poikaa päivisin, hoitoon en halua viedä.
Mutta kyllä sä itse tiedät mikä ois parasta, jos lapsi on tosi vilkas ja selkeesti kaipaa virikkeitä/turhautuu kotona ni anna olla hoidossa vaan :)
Meillö käy aika useesti kavereita lapsineen kylässä ja se on riittänyt lapsille tällä hetkellä ainakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pumpuli-81:
Mul ei oo vasta kun toi yks siunaantunut, mutta voisin hyvinkin kuvitella et laittaisin vanhemman silti päikkyyn. Siellä kaikki kaverit ja tylsistyis vain kotona. Ja mä saisin rauhassa touhuilla vauvelin kanssa. Vanhempi kumminkin saattaisi olla mustasukkainen kun äiti on koko ajan vauvassa kiinni...

Juu, ja sit se ei oiskaan yhtään mustasukkainen kun tajuaa että hänet dumbataan päikkyyn ja äiti menee vauvan kanssa kotiin nautiskelemaan ja "touhuilemaan vauvelin kanssa" Jep jep..

Musta jokainen tekee juuri niinkuin parhaimmaksi tuntee. Ei meistä kukaan tunne toisen elämää, elinympäristöä eikä lasta. Itse olen ollut tyytyväinen siihen, että lapseni ovat saanet olla kotihoidossa juuri niin kauan, kun tämä yhteiskunta on sen sallinut. Esikoinen meni tarhaan ollessaan 1 v 10 kk - oikeus hoitovapaaseen päättyi silloin - ja kuopus ollessaan 3 v. Esikoinen oli 5 v, kun kuopus syntyi ja sai olla kotihoidossa kunnes kuopuksesta hoitovapaa loppui. Esikoinen oli silloin koulussa tokalla luokalla. Teinkö oikein vai väärin...mun ei ole enää pitkiin aikoihin tarvinnut sitä miettiä. Tiesin tehneeni oikein sinä päivänä, kun esikoinen sanoi, että hänen lapsuutensa onnellisimpia päiviä olivat ne, kun sai olla äidin ja pikkuveljen kanssa kotona.

Itse olen kotiäidin kasvattama ja arvostan suuresti kaikkea sitä, mitä se lapsuuteni kotona piti sisällään. Monet taidot, mitkä olen myöhemmin elämässäni havainnut tärpeellisiksi, ovat perua juuri niiltä vuosilta, kun olin äidin kanssa kotona. Osasin parsia nailonsukkahousutkin jo 5-veenä ja - uskokaa tai älkää - se taito oli tuiki tarpeen silloin, kun elämäni aikuisena keikahti häränpyllyä ja talous oli aivan kuralla.

Alkuperäinen kirjoittaja bess:
eikös niitä lapsia tehä peräperää että saa olla kotona KAIKKIEN lasten kanssa, näin olen ymmärtänyt

Niinhän se oli ajatus mutta joskus tilanteet muuttuvat.

No seuraavan kohdalla ei tuota ajatusta enää ole (eikä tule kolmosta tehtyäkään heti muiden perään).

=)

En vieny esikkoa päiväkotiin kun kuopus syntyi. Heillä ikäeroa hippasen vajaa 2 vuotta. Mutta nyt jos meille vauva tulis niin en mä rankasis keskimmäistä ottamalla sitä päiväkodista pois sen takia kun vauva tulis taloon :o kuopus ollu nyt 3 viikkoa joululomalla kotona ja kyselly jo viikon että koska pääsee päiväkotiin :D höpöttää muutamasta kaverista kaiken aikaa ja innolla huomena menossa sinne =) tosin ei ole nytkään kun 12 päivää kuukaudessa korkeintaan päiväkodissa mutta tykkää ihan hurjasti leikkiä sielä muiden kanssa =)

Yhteistyössä