Kumpi pienempi paha? Alkoholisti-isovanhemmista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Susanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Susanna"

Vieras
Tilanne on se, että isäni on alkoholisti ja vielä siinä pisteessä, ettei myönnä omaa alkoholismiaan. Hän myös vääinkäyttää lääkkeitä (jotka hänelle kyllä on määrätty olemassaolevan sairauden hoitoon, mutta hän vaan syö niitä liikaa kerralla ja käyttää sekaisin alkoholin kanssa). Äitini ei juo, mutta käyttää samoin lääkkeitä väärin (osa hänelle määrättyjä, osa isäni opiaattijohdannaisia).

Alkoholisteille/narkomaaneille tyypilliseen tapaan he ovat epäluotettavia ja ennakolta on mahdoton arvata, millä päällä ja missä kunnossa kunakin päivänä tullaan olemaan. Olen pitkän aikaa siis pitänyt välejämme täysin jäissä tämän itsekkyyden ja epäluotettavuuden takia. Viime aikoina vanhempani ovat kuitenkin ottaneet yhteyttä ja yrittäneet rakentaa suhdetta nyt kaksivuotiaaseen lapsenlapseensa. He jaksavat useimmiten olla kiinnostuneita tyttärestämme, hankkivat hänelle lahjoja ja kyselevät kuulumisia. Varsinkin äitini on ihastunut tyttöömme ja tunne on molemminpuolinen. Hän jaksoi raskausaikainanikin olla kiinnostunut minun voinnistani, ja tyttöämme nähdessään osoittaa hellyyttä häntä kohtaan.

Joulun alla teimme lyhyen kyläreissun heille, ja he olivat ilmeisesti jaksaneet panostaa kyläilyyn: koti oli siivottu, kaikki vaarallinen oli siistitty pois ja molemmat olivat selvin päin. He jaksoivat olla kiinnostuneita tytöstämme ja käyttäytyivät kaikin puolin miellyttävästi. Tämän seurauksena uskalsimme tehdä toisen vierailun vanhemmilleni tänään. Ja ylläripylläri: isäni tuli vastaan lääkepöhnäisenä. Äitini oli kivulias ja kiukuissaan. Koti oli ihan siivottu, mutta siellä haisee tupakka, koska he tupakoivat sisällä (kävivät sentään parvekkeella tupakalla vierailumme aikana). Suurinpiirtein kymmenen minuutin päästä saapumisestamme alkoi kiroilu-huuto-suukopu, joka loppui kyllä kun mieheni sanoi, että pitääköhän tästä lähteä. Aika pian tulomme jälkeen isäni lähti "apteekkiin", eikä tullut enää koko aikana takaisin. Äitini alkoi avautua isäni juomisesta, miten hän juo kaikki rahat ja on kamala ja blablabla. Sanoin, ettei niitä asioita pidä selvittää lapsen kuullen, mikä kyllä rauhoittikin häntä. Totuus on se, etten edes itse jaksa niitä asioita kuunnella, enkä jaksa esittää että kaikki vika on isässäni, kun äitinikin on joskus niin lääkepöhnässä, ettei kirjaimellisesti pystyssä pysy.

Kysymys siis kuuluu: onko pienempi paha, että lapsi on tekemisissä tuolla tavoin käyttäytyvien isovanhempien kanssa vai olisiko hänen kannaltaan parempi olla olematta yhtydessä heihin ollenkaan? Hän on niin pieni, ettei osaa kaivata ihmisiä jotka eivät ole hänen elämässään tiiviisti läsnä. Hänen elämässään on isoäiti isän puolelta, tädit ja muita lähisukulaisia, joten tyhjiössä hän ei sukulaisten suhteen elä. Toisaalta erityisesti äitini on kiinnostunut ja todella ylpeä lapsenlapsestaan. Hän osoittaa välittämistä ja hellyyttä, ja kohtelee lasta lempeästi. Tyttöme on myös todella ihastunut mummuunsa, joka osaa olla ihan vilpittömän lämmin ja sydämellinen. Isoin ongelma on se, että vanhempani tulevat samassa paketissa. Samoin äitini ei osaa hallita kiukkuaan isääni kohtaan. Hän rauhoittuu kyllä, kun asiasta hänelle sanoo. Pelkään vain, että ajan mittaan äitinikään ei jaksa skarpata edes tyttäreni edessä. Tyttö myös selvästi vierastaa humalaista ja tokkuraista isoisäänsä.

Pitkä vuodatus, mutta... Toivoisin mielipiteitä ja kokemuksia vastaavista tilanteista.

Olen sanonut vanhemmilleni ihan suoraan, että jos meidän läsnäollessa ei voi olla selvinpäin, niin me ei tulla ollenkaan. Ja jopa meni perille, mutta isällä alkaa lipsumaan heti jos olemme pidempään kuin muutaman tunnin, häviää varastoon ryypylle. Harmittaa, kun ennen niin ihanat isovanhemmat on kadonneet, aiemmin lapset halusivat olla lomat mummolassa mutta enää en voi laskea edes yökylään..

Eipä mulla ole tuohon apua antaa, tiedänpähän vaan miltä tuntuu..mutta siis, suosittelen ihan rehellistä puhetta.

Meillä aikalailla vastaava tilanne, mutta tähän vielä se, että isoisä on humalassa arvaamaton ja väkivaltaisuuten taipuva (ja kaikenlaista muutakin tapahtunut, aika hirveitä asioita..), joten me ollaan katsottu parhaaksi, että ei olla tekemisissä. Tähän sisältyy kaikenlaista muutakin, mitä en tässä nyt jaksa kertoa, mutta mielestäni näin on paras. Meillä pitää ajatella lastemme turvallisuutta ja heidän seurassamme emme välttämättä ole turvassa, niin kauhealta kuin se kuulostaakin.. :( Tämä asia ahdistaa itseäni aika paljon ja mietin usein, että mitä kerromme kunhan lapset alkavat kysellä..

Minä olisin tekemisissä. Tai olenkin juopon appiukon kanssa. Mutta selvinpäin on oltava ja jos vierailulla meno kiihtyy, lähdemme kotiin. Käymme itse kylässä, koska on helpompi itse lähteä paikalta kuin heittää joku kodistaan pihalle. Lapsia ei voi jättää ilman vanhempaa kylään. Ainakin meillä sekä lapset että vaari nauttivat toistensa seurasta. Väliim voi ollamuutaman kuukauden tauko näkemisessä, kun jää putki päälle.

[QUOTE="vieras";27919255]Meillä aikalailla vastaava tilanne, mutta tähän vielä se, että isoisä on humalassa arvaamaton ja väkivaltaisuuten taipuva (ja kaikenlaista muutakin tapahtunut, aika hirveitä asioita..), joten me ollaan katsottu parhaaksi, että ei olla tekemisissä. Tähän sisältyy kaikenlaista muutakin, mitä en tässä nyt jaksa kertoa, mutta mielestäni näin on paras. Meillä pitää ajatella lastemme turvallisuutta ja heidän seurassamme emme välttämättä ole turvassa, niin kauhealta kuin se kuulostaakin.. :( Tämä asia ahdistaa itseäni aika paljon ja mietin usein, että mitä kerromme kunhan lapset alkavat kysellä..[/QUOTE]

Vanhempani ovat myös väkivaltaisia, mutta eivät ole minun nähteni sitä olleet sen jälkeen kun muutin kotoa. En usko, että he väkivaltaisiksi alkaisivat tyttömme edessä. Mutta sen verran kamalia kokemuksia on, etten jättäisi tyttöämme sekunniksikaan kahden kesken ainakaan isäni kanssa. :(

Tuota olen myös miettinyt, että mitä kertoa lapselle sitten kun on isompi vanhemmistani. Koska isompana hän takuulla osaa jo ihmetellä eri asioita - joko sitä, ettei ole tekemisissä isovanhempiensa kanssa tai vähintään sitä, että miksi isovanhemmat ovat niin kummallisia.

[QUOTE="Susanna";27919305]Vanhempani ovat myös väkivaltaisia, mutta eivät ole minun nähteni sitä olleet sen jälkeen kun muutin kotoa. En usko, että he väkivaltaisiksi alkaisivat tyttömme edessä. Mutta sen verran kamalia kokemuksia on, etten jättäisi tyttöämme sekunniksikaan kahden kesken ainakaan isäni kanssa. :(

Tuota olen myös miettinyt, että mitä kertoa lapselle sitten kun on isompi vanhemmistani. Koska isompana hän takuulla osaa jo ihmetellä eri asioita - joko sitä, ettei ole tekemisissä isovanhempiensa kanssa tai vähintään sitä, että miksi isovanhemmat ovat niin kummallisia.[/QUOTE]

Meillä tähän liittyy poliisikäyntejä, takavarikoituja aseita yms. :( Itse olen ajatellut, että kyselen neuvolasta tms. ohjeita tilanteeseen.. siellä olen jo asiasta jutellutkin, mutta tarkoitus sitten pyytää vähän apuja, kunhan on ajankohtaista kertoa lapsille.

[QUOTE="vieras";27919315]Meillä tähän liittyy poliisikäyntejä, takavarikoituja aseita yms. :( Itse olen ajatellut, että kyselen neuvolasta tms. ohjeita tilanteeseen.. siellä olen jo asiasta jutellutkin, mutta tarkoitus sitten pyytää vähän apuja, kunhan on ajankohtaista kertoa lapsille.[/QUOTE]

Jollainlailla toivoisin, että he tulisivat järkiin tässä asiassa.. hakisivat itselleen apua.. Sitten voisin harkita asiaa uudestaan. Mutta se ei vaikuta siltä, apuakin ollaan kyllä tarjottu.. Annettu uusi mahdollisuus, mutta ei.. Silti vaan jaksan toivoa!

Niin pian kuin tyttösi alkaa ihmetellä, voit kertoa, että isovanhemmat ovat sillä tavalla sairaita, että välillä ovat jaksavaisempia ja kivammalla tuulella, ja välillä vaan eivät ole. Myöhemmin sitten on aika kertoa alkoholismista, ehkä yli kymmenenvuotiaana vasta.

Olisin tekemisissä siltä osin kuin jaksaisin, mutta nuo selvät rajat on oltava, niin kuin tuossa on sanottukin. Teidän paikalla ollessa on oltava selvin päin, ja yökylään tai muutenkaan lasta sinne omin nokkinensa en uskaltaisi jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27919234:
Olen sanonut vanhemmilleni ihan suoraan, että jos meidän läsnäollessa ei voi olla selvinpäin, niin me ei tulla ollenkaan. Ja jopa meni perille, mutta isällä alkaa lipsumaan heti jos olemme pidempään kuin muutaman tunnin, häviää varastoon ryypylle. Harmittaa, kun ennen niin ihanat isovanhemmat on kadonneet, aiemmin lapset halusivat olla lomat mummolassa mutta enää en voi laskea edes yökylään..

Eipä mulla ole tuohon apua antaa, tiedänpähän vaan miltä tuntuu..mutta siis, suosittelen ihan rehellistä puhetta.

On puhuttu tikkusuoraan, mutta isäni ei esimerkiksi myönnä, että hän olisi alkoholisti. Tai no rehellisesti sanoen sekakäyttäjä. Eikä hän juo tai ole humalassa lapsen edessä, mutta ne lääkkeet onkin sitten hämärämpi maaperä. Molemmat vanhempani syövät erinäisiä määriä rauhoittavia, lihasrelaksantteja, opiaatteja jne. Ja ne on määrätty olemassaolevien sairauksien hoitoon. Joten he ovat enemmän tai vähemmän lääkepöhnässä jatkuvasti. Sen lisäksi vuosia kestänyt lääkkeiden väärinkäyttö on hapertanut heidän päänsä ja terveytensä siihen malliin, että he ovat haperoita ja sekavia lähes selvinkin päin. Molemmat muistuttavat lievästi dementoituneita vanhuksia suoraan sanoen.

Olen puhunut tosiaan ääneni käheäksi. Ainut, millä tuntuu olevan tehoa, on mykkäköulu. Isäni oli aikoinaan itse asiassa hyvin älykäs mies, joka vieläkin puhuu silmät suut täyteen sitä ihtiään, jos hänelle antaa pienenkään mahdollisuuden. Hän vain yksinkertaisesti kieltäytyy rehellisestä puheesta. Toinen isoisä juo myös aika rankasti, mutta ei ole koskaan lastenlasten edessä humalassa, pitää sovituista asioista kiinni ja sanoo suoraan, milloin on humalassa tai liian krapulassa (ei esimerkiksi ole ajokunnossa tai soveliasta seuraa lapsille). Minulle riittäisi sellainen, että olisi edes rehellinen juomisensa suhteen. Mutta ei.

Saan pidettyä rajoja yllä varsinkin äitini käytöksen suhteen sillä, että yksinkertaisesti pistän välit jäihin. Äitini tietää, että kun sanon jotain, tarkoitan sitä. Ja jos minua ei kuuntele, yksinkertaisesti vain olen olematta tekemisissä. Se on valitettavasti ollut tähän mennessä tehokkainta, koska äitini kuitenkaan ei halua menettää meitä kokonaan. Siksi myös tuntuisi pahalta pistää välit kokonaan poikki. :(

Niin pian kuin tyttösi alkaa ihmetellä, voit kertoa, että isovanhemmat ovat sillä tavalla sairaita, että välillä ovat jaksavaisempia ja kivammalla tuulella, ja välillä vaan eivät ole. Myöhemmin sitten on aika kertoa alkoholismista, ehkä yli kymmenenvuotiaana vasta.

Olisin tekemisissä siltä osin kuin jaksaisin, mutta nuo selvät rajat on oltava, niin kuin tuossa on sanottukin. Teidän paikalla ollessa on oltava selvin päin, ja yökylään tai muutenkaan lasta sinne omin nokkinensa en uskaltaisi jättää.

Se varmaan olisi paras - ja totuudenmukaisin - tapa selittää asia. Olen miettinyt, että yksi alkoholismiin yms. liittyvä ikävä asia on se, miten siitä tulee sellainen puolisalaisuus. Siitä puhutaan, muttei koskaan sillä tavalla, että puhuminen johtaisi mihinkään... Aina vaan puhutaan selän takana ja päin naamaa esitetään, ettei muka huomata mitään. En halua enää altistaa omaa lastani sellaiselle! Se on niin myrkyllistä...

Yleensä alkoholistit tai riippuvaiset(mistävaan aineesta)voivat ja kykenevät joskus yllättämään tsemppauksellaan mutta yleisesti ottaen sanoisin että pettymyksiä tulee tapahtumaan vaikka joskus oisikin skarpinpana.Kuitenkin heille se riippuvuus on kaikista tärkein asia vaikka ehkä eivät sitä haluisivatkaan,mutta se valitettavasti vaan menee kaikkien lapsien ja läheisten ohi:(
Lapselle varsinkin ne pettymykset on pahoja...
Tarjoisin apua jos ei ota apua vastaan, en pitäisi yhteyttä.

Voittehan olla tekemisissä omilla ehdoillanne esim. Enemmän mummon kanssa ja tavata vaikka kahvilassa tms.? Vai ovatko vanhempasi erakoituneet? Tiedän kyllä mistä puhut, anopilla sama ongelma ja koskaan ei voi olla varma mennäänkö ollenkaan kun kaupungissa käydään. Ite oon ajatellut että lapsella oikeus mummoon kunhan tolkuissaan tavatessa.

Alkuperäinen kirjoittaja viheriöllä;27919591:
Voittehan olla tekemisissä omilla ehdoillanne esim. Enemmän mummon kanssa ja tavata vaikka kahvilassa tms.? Vai ovatko vanhempasi erakoituneet? Tiedän kyllä mistä puhut, anopilla sama ongelma ja koskaan ei voi olla varma mennäänkö ollenkaan kun kaupungissa käydään. Ite oon ajatellut että lapsella oikeus mummoon kunhan tolkuissaan tavatessa.

No eivät varsinaisesti erakoituneet, kyllä tykkäävät käydä kaupungilla, kahviloissa jne. Tietysti heidän välinsä ihmisiin huononevat koko ajan, kukaan ei jaksa olla oikein heidän kanssaan tekemisissä. Äitini liikkuminen on sen verran huonoa, ettei uskalla lähteä yksin ja kukaan muu ei oikein lähde hänen kanssaan. Ta jos hänen on pakko joskus käydä jossain kaupungilla tms. yksin, hän ottaa tujauksen lääkkeitä että uskaltaa itsekseen ulos. Hänellä on selkeästi jotakin hoitamatonta ahdistusta. Hänellä on myös epilepsia, ja hän pelkää niin kovasti saavansa kohtauksen, että ottaa ylimääräisiä lääkkeitä jotka kyllä estävät kouristusten tuloa, mutta joiden takia hän on sitten aivan tillin tallin.

Yhteistyössä