Kumpi saa lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Ollaan eroamassa mieheni kanssa. Hän aikoo taistella kynsin ja hampain jotta hänestä tulisi lähivanhempi. Luultavasti vain siksi että sillä satuttaisi minua eniten, kun saisi viedä lapsen minulta.

Kummalla on paremmat mahdollisuudet saada lapsi itselleen. Käsittääksi yksinhuoltajuutta on hankalaa saada mutta kumpi saa olla lähivanhempi tässä tilanteessa?

Minä olen huonopalkkaisessa työssä tällä hetkellä, ja haluaisin muuttaa lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle missä vanhempani ja sukuni ja ystäväni asuvat. Nykyisellä paikkakunnalla minulla ei ole ystäviä tai minkäänlaista tukiverkkoa. Ja luultavasti lähtisin opiskelemaan ammattikorkeaan. Joten tulo taso ei päätä huimaa.

Miehelläni on huomattavasti paremmat tulot, joskin tekee noin 10h päiväsä töitä(sanoo vähentävänsä jos saa lähivanhemmuuden) hänellä on n.40t ? velat koska on peliriippuvainen. On käynyt muutan kerran a-klinikalla terapiassa mutta ei kuulemma auta häntä. Hän pääsee peliriippuvuudesta itsekin irti.
On ollut masentuneisuudesta sairaslomalla ja saanut mielialalääkkeitä mutta ei syö niitä.
Muutaman kerran kadonnut päiväksi tai kahdeksi kun on suuttunut minulle.

En uskalla lähteä hakemaan eroa jos on epäilystä että hänestä tulisi lähivanhempi. Erota haluan juuri tuon peliriippuvuuden ja luottamuksen puutteen vuoksi.

No meillä mies sai lähihuoltajuuden oikeuden päätöksellä :( Aikaa tästä päätöksestä on nyt jo yli kolme vuotta ja käytännössä lapset asuu n.3vko/kk meillä ja 1vko isällä!! Mut isä saa siis kaikki etuudet ja sen "ilon" että saa kaikille mainostaa olevansa LÄHIVANHEMPI ja kun haluaa tehdä kiusaa, sanoo esim. päiväkodissa, että vain lähivanhemmalle saa antaa tietoja tms. (onneks on niin ihana omahoitaja meidän tytöllä, että se sanoo tuommoisille jutuille höpö höpö ja näkee miehen läpi, ette olekaan niin superisä...)
Mut tällä hetkellä olen tyytyväinen, että saan suurimman osan ajasta pitää lapset luonani, enkä jaksa uuteen oikeistaistoon lähteä lähihuoltajuudesta taistelemaan...

mitä perusteita täytyy olla että saa yksinhuoltajuuden?
entäs tuo muutto toiselle paikkakunnalle? matkaa tulisi sit isän ja lapsenvälille n800 km. voiko evätä tuon muuton ja sanoo että mätäne akka tänne kunhan isä näkee lasta kerran viikkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entäs tuo muutto toiselle paikkakunnalle? matkaa tulisi sit isän ja lapsenvälille n800 km. voiko evätä tuon muuton ja sanoo että mätäne akka tänne kunhan isä näkee lasta kerran viikkoon?

Mun mielestä jos yhteishuoltajuus niin lapset ei saa muuttaa paikkakuntaa ilman isän suostumusta. (korjatkaa jos väärässä )
Ja yksinhuoltajuuden saa vain oikeuden päätöksellä. Eli ensin lastenvalvojalle aika,hän sitten ohjaa eteenpäin.

Noilla tiedoilla lapset varmaan menisi äidille. Tietysti noin lyhyeen tekstiin ei saa laitettua kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä. Sinulle tulisi todennäköisesti "miinusta" sen takia, että muuttaisit kauemmaksi lasten isästä ja siten lasten oikeus isän tapaamiseen hankaloituisi (riippuen tietysti miten kauas olet muuttamassa ja minkä ikäisiä lapset ovat, pystyvätkö matkustaman itsekseen). Toisaalta tietysti lapset pääsevät lähemmäs muita läheisiä sukulaisia, mutta yleensä se suhde omaan vanhempaan katsotaan tärkeimmäksi. Tulot eivät vaikuta siihen millainen äiti olet lapsillesi, joten niillä ei ole vaikutusta tässä asiassa. Ja Suomessa ei pitäisi kenenkään nähdä nälkää (vaikka heitäkin kuulemma on, mutta siihen on varmaan omat syynsä, esim riippuvuudet, velat), joten lapset voivat hyvin asua sen vähätuloisemman vanhemman luona.

Isän vanhemmuuteen varmasti vaikuttavat negatiivisesti peliriippuvuus ja masennus. Oikeudessa on tietenkin enemmän informaatiota perheestänne, mutta näillä tiedoilla lähivanhemmuus menisi äidille.

Yksinhuoltajuus/yhteishuoltajuus -asiaan vaikuttaa teidän vanhempien yhteistyökyky. Jos pystytte sopimaan yhdessä lapsen elämän isoista asioista, tulee yhteishuoltajuus. Jos yhteistyö ei ole mahdollista, vaan toinen tekee kiusaa yms, niin yleensä päädytään yksinhuoltajuuteen. Tämä asia vaikuttaa myös siihen, kumpi valitaan lähihuoltajaksi. Jos vanhempi ei halua tehdä yhteistyötä toisen vanhemman kanssa, häntä ei voida valita lähivanhemmaksi, koska hän voisi tahallaan vaikeuttaa toisen vanhemman ja lasten yhteydenpitoa. Lähivanhemman tulee siis tukea lasten ja toisen vanhemman yhteydenpitoa.

Ja sinulle "Vieras": vaikka toinen vanhempi olisi lähivanhempi ja hänellä olisi yksinhuoltajuus, mikä hänellä ilmeisesti on, koska sinulla ei ole oikeutta tietoihin päiväkodista, niin voit hakea sellaista muutosta, että yksinhuoltajuus toisella vanhemmalla säilyy (jos koet turhan hankalaksi lähteä sopimaan huoltajuudesta uudelleen), mutta sinulla on oikeus tietoihin päivähoidosta, koulusta, terveydenhuollosta.

Olen pahoillani mielipiteestäni,mutta aika pitkä matka tulee isän ja lapsen välille :(. Isänkin ikävää tässä tilanteessa pitää ymmärtää ja hätää siitä, että olet viemässä lasta noin kauas. Yrittäisin itse vastaavassa tilanteessa miettiä kaikkien osapuolten välille sopivaa ratkaisua...tuomoinen välimatka ei mielestäni ole sitä. "Luultavasti" lähtisit opiskelemaan ei mielestäni ole riittävän suuri syy muuttoon ja lapselle on ymmärtääkseni tärkeämpi tavata isäänsä usein kuin sinun sukulaisiasi.

Voisitteko miehesti kanssa istua alas ja yrittää oikeasti keskustella tätä asiaa läpi. Ymmärrän hyvin myös miestäsi ja tuo uhkaaminen lähivanhemmuuden hakemiseen on hätähuuto.

Ja tämä mielipiteeni perustuu toki täysin kommenttiisi, en siis tietenkään tiedä mitä syitä on taustalla. Itse vaan tiedän kuin hirvittävän tärkeä isä on lapselleni, enkä voisi kuvitella eron sattuessa vieväni poikaa noin kauas isästään.

miekin tuota että kun ollaan lähdössä nuin kauas että voivatko evätä lähdön kokonaan? Yritän tietenkin löytää töitä mutta jos töitä ei löydy niin siinä tapauksessa lähden opiskelemaan. Toisaalta onko se taas reilua että mun pitää laittaa elämä stoppiin seuraavaksi 16 v siksi että lapsen isä näkee muutaman tunnin viikossa lasta?

Löytyisikö koulu lähempää? LÄhtisitkö, jos lapsi jäisi isälleen? Mitä sinä itse haluat? Mitä ajattelet miehen/lapsen suhteen jatkumisesta, miten nämä näkisivät toisiaan ja milloin, jos lapsi lähtisi mukaasi?

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:

Mun mielestä jos yhteishuoltajuus niin lapset ei saa muuttaa paikkakuntaa ilman isän suostumusta. (korjatkaa jos väärässä )
Ja yksinhuoltajuuden saa vain oikeuden päätöksellä. Eli ensin lastenvalvojalle aika,hän sitten ohjaa eteenpäin.
Saa muuttaa Suomessa ilman toisen suostumusta, mutta rajojen ulkopuolelle on vissiin eri asia.

mitenkäs yhteishuoltajuudessa, jos äiti haluaa muuttaa lapsensa kanssa ulkomaille?

Jos ei saa isän suostumusta, onko yksinhuoltajuus ainoa vaihtoehto? Ja yksinhuoltajuuteen tietty käräjät ainoa vaihtoehto...

Ei ole tuloilla väliä siihen kumpi saa lähihuoltajuuden. Toki matkat ja elarit maksaa enemmän se jolla on rahaa. Yksinhuoltajuuttakin ilman saa muuttaa, mutta tee se asiantuntevan juristin kanssa. Muutolle täytyy olla hyvä syy, avioliitto, sukulaiset, työ, opintopaikka tms. Perheoikeuksiin eritkoistunut juriti tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meillä mies sai lähihuoltajuuden oikeuden päätöksellä :( Aikaa tästä päätöksestä on nyt jo yli kolme vuotta ja käytännössä lapset asuu n.3vko/kk meillä ja 1vko isällä!! Mut isä saa siis kaikki etuudet ja sen "ilon" että saa kaikille mainostaa olevansa LÄHIVANHEMPI ja kun haluaa tehdä kiusaa, sanoo esim. päiväkodissa, että vain lähivanhemmalle saa antaa tietoja tms. (onneks on niin ihana omahoitaja meidän tytöllä, että se sanoo tuommoisille jutuille höpö höpö ja näkee miehen läpi, ette olekaan niin superisä...)
Mut tällä hetkellä olen tyytyväinen, että saan suurimman osan ajasta pitää lapset luonani, enkä jaksa uuteen oikeistaistoon lähteä lähihuoltajuudesta taistelemaan...

Kaikkeen säkin suostut että mies saa rahat. Lapsilisätkin menee puoliksi mikäli lapset vuoroviikoin vanhemmillaan.
Rahat sulle koska luonasi ovat ja elatusmaksuakin koska ei puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mametsu:
Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:

Saa muuttaa Suomessa ilman toisen suostumusta, mutta rajojen ulkopuolelle on vissiin eri asia.

Ei saa muuttaa. Googleta ja lue laki lapsen huollosta. Siellä sanotaan varsin selvällä suomen kielellä, että yhteishuollossa olevien lasten vanhemmat päättävät yhdessä esim. lapsen asuinpaikasta. Tällöin toinen ei saa muuttaa LAIN mukaan ilman toisen suostumusta. Ei yhteisestä kodista eikä omastakaan. Jos toisin tehdään, niin silloin toimitaan ohi Suomen lakien.

Miksi ap haluaisi yksinhuotajuuden? Silloinhan itse teet kiusaa isälle. Sitäkö sä haluat? Jos olet valmis muuttamaan lapsen kanssa 800 km päähän, esitetään kysymys toisin päin. Miltä sinusta tuntuisi, jos isä muuttaisi lastesi kanssa 800 km päähän. Suostuisitko? Jos vastaus on ei, miksi sitten sinulla olisi oikeus lapsineen muuttaa.

Yksinhuotajuutta et tule saamaan. Siihen pitää olla ihan muunlaiset perusteet. Ja mitä yksinhuotajuudella teetkään? Olipa yksinhuotajuus tai yhteishuotajuus, niin sehän on täysin eri asia kuin tapaamissopimus eikä se vaikuta tapaamisiin mitenkään.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Edellisen viestitelijä perusti näkemyksensä googlettamiseen. Ei sellaisiin ohjeisiin kannata luottaa. Itse olen näissä kokenut ja tiedän, että lähivanhempi voi muuttaa yhteishuolossakin toisen vanhemman sitä vastustaessa vaikka 900 km päähän. Muuton syy ei saa olla pako vaan ihan oikea syy, kuten työ, puoliso tms. Suosittelen perhejuristia näissä asioissa, jotka osaavat tapauskohtaisesti tulkita lakia oikein juuri sinun tapauksessasi. Kun vanhemmat eroavat ei vanhempien tarvitse olla enää muuttamattomuudellaan sitoutuneita toisiinsa vaan elämässä voivat vanhemmat muuttaa. Etä voi olla eri mieltä, mutta lähi voi muuttaa kunhan varmistaa oikean tavan toimia juristin kanssa.

Olin lapsen syntymästä asti sen kanssa yksin, vaikka asuimme kaikki yhdessä, lapsen isää ei vain kiinnostanut, meni ja tuli niinkuin itseensä huvitti.. lopullisesti erosimme pojan ollessa 1.5 vuotias. Isä kävi joskus katsomassa poikaa, mutta ei kumminkaan niin harvoin etteikö poika olisi tunnistanut omaa isäänsä.. tämän vuoden alussa pojan isä päätti muuttaa elämänsä,osti asunnon ja otti pojan itselleen, nyt näen poikaani vain jokatoinen viikonloppu (joskus useammin) aluksi se oli hieman kurjaa, kun oli tottunut kolme vuotta olemaan pojan kanssa kaksin.
Nyt olen iha tyytyväinen tähän järjestelyyn, olen kumminkin vasta 21 vuotias, en ole kerennyt elämään omaa elämääni uoren iän takia, nyt keskityn opiskeluuni, en toki tarkoita ettenkö lapseeni, silloin keskityn kun olen sen kanssa :)
sanaa yksin huoltaja käyttää moni, ne jotka ovat pääsääntöisä huoltajia, meilläkin on yhteishuoltajuus, mutta se kenen kanssa lapsi asuu yms on se ns, "yksinhuoltaja".
en ikinä suostuisi siihen että pojan isä olisi ihan virallisesti yksinhuoltaja, ja mielestäni siihen täytyy olla toista vanhempaa vastaan aikamoiset kriteerit, ennekuin sen saa. silloi katsotaan toinen vanhempoi kelvottomaksi huoltajaksi..

Meillä mies uhkaili koko ajan enen lopullista eroa,että alkaa oikeuden kautta taistella lapsen huoltajuudesta koska tiesi,että se laittaa mut ajattelemaan..
Mutta kun kaikista uhkailuista huolimatta otin ja häivyin ei isästä kuulunut mitään...
Eipä sitten mielenkiintoa taisteluun lähtöön riittänytkään.

Nykyään tyttö on isällään jokatoinen vkl ja lomilla pidempiä aikoja mun ja isän sopimusten mukaan.

Eron jälkeen asuin vuoden samalla paikkakunnalla,mutta sitten muutin melkein 40 km päähän,eikä kukaan mitään lupia mun entiseltä kysellyt vaikka meillä tytöstä yhteishuoltajuus onkin.

Mistä ihmeestä johtuu että äidit yleensä kuvittelee että lapsi ei olisi yhtä tärkeä isälle kuin äidille?Miksi isän motiivit taistella oman lapsen hyvinvoinnin puolesta ovatkin vain keinoja joilla satuttaa äitiä ja yrityksiä joilla viedä lapsi pois äidiltä?
Isähän voi ajatella samalla tavalla äidistä.
Näin ei kyllä yleensä ole, koska naisethan ovat täysiä mulkkuja.

Suomessa lapset määrätään lähes poikkeuksetta äidille, ellei äiti ole vakavasti mielenterveysongelmainen, päihderiippuvainen ja/tai väkivaltainen. Tuloilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska yhteiskunta elättää tarvittaessa niin äidin kuin lapsetkin.

• Tykkää
Tervetuloa kolmannelle vuosituhannelle. Joskus 80-luvulla vielä asia oli kuten väität, mutta ei enää.
Se, joka yhteisestä kodista lähtee, on heti häviöllä. Lapsen osoitehan ei muutu automaattisesti lähtijän mukaan, vaan pysyy entisessä kodissa.
Oli se hauskaa katsoa, miten vaimo-parka kuunteli kaikenmaailman tanttoja ja lueskeli näitä teidän akkojen juttuja kaikikenmaailman foorumeilla. Sitten hän tilanteen valjettua käsitti ettei se lähivanhemmuus siirrykään automaattisesti hänelle. Sen jälkeen hän haki käräjäoikeudesta lähivanhemmuuden siirtämistä itselleen.
Menimme oikeuteen asti. Siellä tuomari totesi että ei ole mitään syytä muuttaa lapsen osoitetta.
Olen nyt lähivanhempi isä ja sain jopa siitä tuomarin allekirjoittaman päätöksen. Saan muuttaa lapseni kanssa ja siihen ei etävanhempi voi sanoa paskan vertaa.
Mahtaa akkaa vituttaa.

• Tykkää

Yhteistyössä