Kuuluuko kotiäidin passata miestä, mikäli mies ei elätä perhettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mikä se sellanen suhde on jossa tarvii edes miettiä kuka tekee mitäkin ja kuka "joutuu" tekee tuota ja tätä ja tota ja kuka ei ja kuka maksaa mitäkin ja kuka istuu enemmän perseellään.
luulis että tasapainoisessa ja hyvässä suhteessa kummallakin on se ihan oma vapaaehtoinen halu ja tahto tehdä asioita - joskus enempi, joskus vähempi.

Niinpä. En voi sietää sitä ajatusta, että "tuossa on sun sukka, tuossa mun..voin vaan nää mun omat sukat laittaa kaappiin". Tuollainen mun ja sun ajattelutapa YHTEISESSÄ kodissa on tosi erikoista. Kaikki hommat on yhteisiä.

Monilla naisilla on tämmönen ajattelutapa, ikävä kyllä.

Kyllä mää vaan ajattelen, että tossa on mun sukka ja tossa on ukon. En halua pistää sen sukkia omaan jalkaani :laugh:

Miksi asioista ei voi sopia, esim vaikka mikä on kummankin kotityöt? Miksi niistä ei voisi puhua, vaan hiljaisesti vaan pitää tehdä kotitöitä. Miksi se olisi kamalaa ja kertoisi tasapainottomasta parisuhteesta ja yhteiselosta. Samalla tulee huomattua, kuinka paljon kaikennäköistä työtä kotona on :)

Juu ja meillä korjataan omat sotkut. Miten minä voisin tietää, mihin mies haluaa laittaa jonkun paperinsa?

toki asioista voi sopia, jos toinen ei tajua sopimatta tehdä asioita vaan elelee kuin herra hotellissa. mutta jotenkin, jos ihminen on sen luontonen että ei tajua tiettyjä asioita, niin tajuaako se niitä kovin helposti paperille piirtämälläkään.en tiijä. ( toki keskustella kannattaa, kyllä se joskus auttaa asioita! )
mulla ei ole kauheesti kosketuspintaa, kun oma puoliso osaa ja ymmärtää osallistua asioihin ihan ilman erillisiä sopimuksiakin.

Onhan se aika epäreilua jos sillä perusteella että toinen tienaa enemmän pitäisi kotona toimia palvelijana ja ansaita näin tunnit täyteen että voi levätä. Mun mielestä kotityöt pitää jakaa sen mukaan kenellä on enemmän aikaa ja voimia, mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman tasan. Olen ollut kotona 2 vauvan kanssa niin että en ole tehnyt kotitöitä, koska kaikki aika meni kaksosten syöttämiseen, pumppaamiseen ja vaipanvaihtoon/nukuttamiseen. Hyvä että itselle sai jotain ruokaa välillä otettua kaapista. Olisi aika kohtuutonta että tässä tilanteessa olis pitänyt olla ruoka valmiina töistä tulevalle miehelle, joka kuitenkin sai silloin pitää lakisääteiset kahvi ja ruokatuntinsa, ja syödä lämmintä ruokaa.

Mutta jos on kotona ja aikaa on eikä ole mitään ylitsepääsemätöntä väsymystä, on kai se kivempi että kotona oleva hoitaa kotihommat mahdollisimman pitkälle ja illalla jää aikaa perheelle olla yhdessä ilman siivous ja ruoanlaittopaineita.

Ei kuulu passata ja kotona olijan ei kuuluisi maksaa kaikkia talousmenoja..Valitettavasti monet miehet on siinä luulossa/uskossa että jos nainen on kotona hänen tulee tehdä kaikki kotityöt ja vielä enemmän :|

No kyllä mäkin teen kotonaollessani ne kotityöt siinä sivussa, pskaanhan täällä muuten hukuttaisiin. En silti "passaa" miestä, ihan saa omat sukkansa hoitaa kaappiin vaikka mä ehkä ne muiden pyykkien joukossa pesenkin ;)

Kyllä ne kotityöt minunki tehtäväks jää vaikka itekkin käyn 2vko/kk vuorotyössä, isäntä nyt vaan sattuu ajaa rekkaa työkseen ja tulee/menee ihan miten sattuu, en voi vaatia että se alkais 14h työpäivän päälle imuroimaan...
Musta on vaan mukavaa tehdä miehelle ruoka valmiiks kun se tulee töistä ja hellitellä sitä noin, rahaa kun mulla ei ole niin hellin muulla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
No kyllä mäkin teen kotonaollessani ne kotityöt siinä sivussa, pskaanhan täällä muuten hukuttaisiin. En silti "passaa" miestä, ihan saa omat sukkansa hoitaa kaappiin vaikka mä ehkä ne muiden pyykkien joukossa pesenkin ;)

tässäkin huomaan miten erilaisia ajatuksia meillä ihmisil on :D kun minusta se ois vaan puhdasta vittuilua, jos en veis miehenkin sukkia samalla kaappiin kun omia ja muksujen.

[/quote]

tässäkin huomaan miten erilaisia ajatuksia meillä ihmisil on :D kun minusta se ois vaan puhdasta vittuilua, jos en veis miehenkin sukkia samalla kaappiin kun omia ja muksujen.[/quote]

Juuri näin. Siinä samalla ne menee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä kotona oleva tekee sen mitä ehtii ja jaksaa. Kurja se on miehen/vaimon tulla töistä, jos toinen on vain makoillut kotona (joskin sairauksien kohdalla ymmärrettävää). Mä en vain keksi yhtään syytä, miksi ottaisisin omaan talouteen ap:n miehen kaltaista elättiä.

Noh, ei nyt kyse ole ollut "elätistä" vasta kun muutaman kuukauden, eli kyllä jonkun aikaa vielä katselen. Koska meillä miehen tulot siis menevät omiin menoihinsa olen muuten ottanut asiakseni vahtia hänen rahankäyttööään. Niin kauan, kun rahaa ei kotiin tule, vahdin kuin haukka mitä hän ostelee, vaikka rahat ovat siis hänen. Mitäs mieltä siitä olette? Eli meidän Py Perhe Ab:n muodostaa laiska elätti ja vahtaava kyylä... :D

Juu, sitten asia ihan eri, jos kyse on lyhyestä ajasta. Muuten ajattelin, että jos tilanne olisi lähtökohtaisesti se, että mies tulisi mun luo asumaan, jottei tarvitsisi asumisesta maksella.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

tässäkin huomaan miten erilaisia ajatuksia meillä ihmisil on :D kun minusta se ois vaan puhdasta vittuilua, jos en veis miehenkin sukkia samalla kaappiin kun omia ja muksujen.

Mä en jaksa erotella ja parittaa niitä sen sukkia, kun sillä on ehkä 500 paria mustia sukkia, jotka EI oo samanlaisia vaikka siltä ehkä näyttäis, vaan kaikissa erilaiset resorit jne. Ei riitä hermo, eli nakkaan sen pyykit tonne sängylle ja tekee niille sitte mitä tykkää :D

Yhteistyössä