Kylpyhuoneen lattialaattojen saumojen puhdistus, millä pinttynyt lika lähtee?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja putipuhtaaksi_jos_saisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Et välttämättä millään, jos lika imeytynyt syvälle saumaan. Itse olen saanut lian pois pelkällä kylppäripuhdistusaineella ja pehmeällä harjalla, mutta meillä onkin saumat käsitelty sauma- aineella.

Näin juuri. Meillä on valkoiset saumat tehty sellaisella sauma-aineella, joka on kovaa eikä ime likaa sisään, joten puhdistus onnistuu ihan helposti. Ei huokoisista (=halvoista) saumausaineista saa likaa pois kunnolla millään, jos ei ole saumoja suojattu sauma-aineella.

Tossa Soledon saumojen syväpuhdistaja aineessa on vissiin sitruunahappoa seassa, mutta tosiaan hyvä tuote, ainakin toimi meillä ja universalilla ei lähtenyt mihinkään.Universalia käytän kalkkitahroihin, kuten saunan oveen, joutuu aika kauan hankaamaan, mutta lähtee. Soledo kanssa olin yllättynyt lopputuloksesta ja siitä, kuinka vähällä vaivalla saumoista tuli kuin uudet.Tässä siis kyse keittiön lattiasta. Kannattaa kokeilla pesuhuoneeseenkin. Meillä jouduttiin vaihtamaan pesuhuoneeseen lattiaan jonkin aikaa sitten saumat, koska laatottaja oli tehnyt saumat päin p:tä liian huokoisella ainella ja siihen ei auttanut muu kuin vaihtaa ja se ei ole kovin miellyttävää hommaa se. Laattakaupan setä sanoi, että tuon Soledon pitäisi olla nykypäivänä paras aine, sillä lähtee jos on lähteäkseen, nykyään kun kaupoissa ei saa myydä mitään kovin järeitä aineita. Uskoin setää ja se kannatti.

Juuri puhdistin sitruunahapolla pyykkikoneen, astianpesukoneen, kahvinkeittimen ja vedenkeittimen. Sitruunahappoa myydään edulliseen hintaan apteekissa.
Pinttyneen lisn irrotuksessa höyrypesuri on ollut tehokas eikä tarvitse käyttää myrkkyjä. Yliopiston apteekin nettisivuilla on hyvät ohjeet aineen käytöstä.

Hahahaaa pukkilan sauma-aineet hyviä, kyllä unen näit!
Jos haluat kunnon saumat niin joko kotimaista Aquellaa tai sitten Litokolin epoksisaumat..

[QUOTE="kartsa";26811547]Ja paremmankin sauma-aineen voi pilata tekemällä siitä liian löysää ja näin siitä tulee huokoista. Pukkilan sauma-aineet ovat kestäviä.[/QUOTE]

Meillä kans on hyvä kokemus pikaremontti.fistä, sitä ennen tuli kokeiltua valehtelematta
ainaki kymmenen eri tuotetta, vieläpä höyrypesurillakin. Mutta nyt on hyvän näköiset :)
ja helppo pitää puhtaana, laitettiin pikaremontin saumasuojakin samalla.

Me ei saatu kans millään kylppäriä siistiks. Oli niitä mustia pilkkuja saumoissa ja muutenkin aika karun näkönen kylppäri, siis vanha. Mieheni oli tilannu jonku Vevexin huollon, ku ei ollu kovin kallis. Päivän se asentaja siinä sitä kylppäriä hinkkas ja nyt näyttää kylppäri siltä ku se olis eilen rakennettu. Saumoissa on nyt ilmeisesti joku suoja, ei oo ainakaan viellä likaantunut. Itse olen erittäin tyytyväinen. :)

Soodalla ja juuriharjalla. :)

Tää on tosi vanha keskustelu, mutta pakko laittaa silti. Meillä on keittiössä valkoinen kiiltävä laatta lattiassa ja tietystikkin valkoinen sauma. Saumat olivat mustuneet käytössä ja täytyy kompata edellistä kirjoittajaa. Laatta kaupasta suosittelivat tuota Soledon saumojen puhdistusainetta. Aine suihkutetaan saumaan ja annetaan muutama minuutin vaikuttaa. Itse hankasin "juuresharjalla" kevyesti ja rätillä + vedellä vielä putsasin. Ja täytyy sanoa, että saumoista tuli kuin uudet. Millään muulla en ole saumoja saanut pestyä, en edes universal stonella. Eli tätä kannattaa kokeilla!!

Saumoihin on käytössä erilaisia aineita, mutta jos lika on mennyt liian syvälle saumaan voi se olla vaikeaa saada pois. https://kodinplaza.fi/ mukaan voisi kokeilla myös höyrypesuria ja etikkaa. Itse käytän hammasharjaa ettei sauma hajoa. Iso työ ja tullut tehneeksi muutaman kerran muuton yhteydessä pakon sanelemana :D

Kuluuko sitä kynää siihen kamalasti? Ostin muistaakseni Bauhausista sellaisen, koska meidän saumat on alunperinkin väriltään likaisen harmaat, joten puhdistus ei riitä kun haluan ne valkoisiksi :) Myyjä vain sanoi, että sauma saattaa imeä sitä väriä aika paljon. Saakohan niitä muualta? K-rauta ei ainakaan tiennyt.

Mites tuo ihmesieni sitten, kun kokeilin sitä joskus, ja se sieni vaan rispaantui hetkessä eikä se oikein auttanut. Muutenhan se kyllä tehoaa vähän kaikkeen.

Olen nyt vain tehokkailla pesuaineilla ja juuriharjalla hinkannut niitä saumoja, mutta tosiaan pitäisi koko väri saada erilaiseksi, ei ole enää likaa.

Yhteistyössä