Kysyin tiukilla olevalta kaverilta lapsensa synttärilahjatoivetta ja mikä olikaanehdotus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahneus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei, mitä ihmeen kitupiikkejä täällä asustelee. Jos mukulat lähtee kaverisynttäreille, niin kyllä lahja maksaa 20e. Kertokaa hemmetissä mitä ihmettä saa vähemmällä? En ole vielä keksinyt, muuta kuin karkkia.

eiköhän tuo ollut vain ehdotus,jos lapsi on sitä kovasti toivonut.Antoi vähän osviittaa siitä ,mistä lapsi tykkää ja mitä on toivonut.
Kyllä me olemme aina kertoneet mitä lapsi on lahjaksi toivonut,kun sitä on kysytty,hinnasta viis. Se on sitten jäänyt ostajan harkintaa ostaako sen toiveen, vai keksiikö itse jotain muuta.

Siis kaverisi ostaa max 20€ lahjoja sun lapsilles ja sillä on tiukkaa ja sä sitten näpäytät ja ostat vaan 10€ lahjan :(

Onneksi et ole mun kaveri!

Hän lapseni kummi. Hän ei osta koskaan muille lapsilleni mitään.

Ja jos kysytään lahjatoivetta, voi tietysti vastaaja vähän miettiä millaisia toiveita kertoo. Kyllähän omanikin toivovat välillä vaikka mitä, mutta en kerro "älyttömistä" toiveista kuin ehkä isovanhemmille ja kummeille, jotka toisinaan ostava hieman arvokkaampia lahjoja sitten kimpassa.

[QUOTE="...";24697037]Hei, mitä ihmeen kitupiikkejä täällä asustelee. Jos mukulat lähtee kaverisynttäreille, niin kyllä lahja maksaa 20e. Kertokaa hemmetissä mitä ihmettä saa vähemmällä? En ole vielä keksinyt, muuta kuin karkkia.[/QUOTE]
Kirjoja? Piirustus- tai askartelutarvikkeita? Halvemmallakin pääsee, jos niihin kaverisynttäreihin varautuu hyvissä ajoin ts ostaa erilaisia lahjoja alennusmyynneistä jo valmiiksi. Yleensä ne lahjan saajat ovat samaa ikäluokkaa oman lapsen kanssa, jolloin on helpompaa arvioida, millaisista jutuista sen ikäinen pitää.

Mä näen eron siinä, antaako aikuinen lahjan oman kaverinsa lapselle vai lapsi omalle kaverilleen. Jos jokaisen lapsen kaverin lahjaan laittaisi 20 €, niin vuodessa menisi useita satasia.

Miksi? Kyseessä on kuitenkin toiveet, ei vaatimukset. Ja nimenomaan LAPSEN toiveet.

Minustakin kyse on lapsen toiveista eikä vaatimuksista. Toive on suuntaa antava ja mielestäni ap:n hankkima lahja on oikein hyvä. Ilmeisesti ko lapsi pitää barbeista - se selvisi lahjatoiveesta - ja barbeille nyt on yleensä tapana vaihdella vaatteita. Noissa nukeissa on mun mielestä nykyisin yllättävää se, että halutakseen jonkun mekon pitää ostaa koko nukke. 60-70 -luvuilla oli ihan eri tavalla myytävänä barbien vaatteita. Nukkeja oli valikoimissa vähemmän, mutta vaatepaketteja paljon enemmän kuin nykyisin.

Mitä merkitystä aloituksessa on kaverin vähävaraisuudella? Eikö köyhän lapsi ansaitse sitä laadukasta nukkea, joka kavereillakin on?
Useat vastaajat toki ovatkin ajatelleet, että juuri sen köyhän perheen lapsi ansaitsisi hieman edes ns. luxusta, jos ei vanhemmat voi ostaa.

Onhan tuo 30 euroa suhteellisen paljon, jos ei kovin läheisestä kyse. Tosin olen itsekin huomannut, ettei alle 20 euron saa kovin kummoista lahjaa aikaiseksi.

Mulla poika vielä niin pieni, ettei itse osaa toivetta sanoa, mutta itse suosin näitä hieman arvokkaampia ja kestäviä leluja, kuten brion junaratasarja (olen alennuksesta ostanut jo pojalle valmiiksi jotain, kun ovat ajattomia), lamazen vaunulelut ym. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikilla ole varaa laittaa lahjaan 20-30 euroa tai jopa enemmän.

Jos toivetta on kysytty, niin olen koittanut aina sanoa jotain ympäripyöreetä, jonka perusteella voi sitten hankkia omaan budjettiin sopivaa lahjaa. Nyt on tulossa synttärit esikoiselle samaan aikaan kuin nimiäiset toiselle (kunhan toinen syntyy ensin), ja sinne jos ehdotuksia kysytään, niin sanon, että poika on kovasti pallojen perään ja tykkää myös pinota kuppeja päällekkäin. Eiköhän tuosta löydy mahdollisuuksia monen hintaiseen lahjaan.

(Selvennykseksi niille, jotka takertuvat yhtäaikaa järjestettäviin juhliin, niin suku asuu kaukana, ja tällä tavalla vieraat välttyvät edestakaisin ramppaamiselta. Ei tuo 1 v 2 kk ikäinen vielä välitä, jos juhlitaan myöhässä.)

Itse pidän lasteni puolesta netissä lahjalistaa, mistä voi hakea ideoita ja sitten varata, jos löytyy omalle kukkarolle sopiva toive. Tällä hetkellä siellä on esim satukirjat (esim omat vanhat, kirpparilta), junaradat (ikea, kirppari, omat vanhat), kaikki itse tehty ja tarpeen mukaan on toivottu jopa autoistuimia, polkupyöriä jne.

Kannatamme kierrätystä, minkä lahjalistan esittelytekstissäkin isolla kerron ja lapsetkin arvostavat kaikkea itsetehtyä. Mummit ja kummit saattavat sitten kimppalahjoina ostella noita isompia juttuja.

Mutta tiedostan kyllä, että tämäkin varmasti on jonkun mielestä täysin tyylitöntä.

[QUOTE="...";24697037]Hei, mitä ihmeen kitupiikkejä täällä asustelee. Jos mukulat lähtee kaverisynttäreille, niin kyllä lahja maksaa 20e. Kertokaa hemmetissä mitä ihmettä saa vähemmällä? En ole vielä keksinyt, muuta kuin karkkia.[/QUOTE]

Kirjan? Askartelujuttuja?

Eihän nuo tietenkään kelpaa, ja tiedän olevani tylsä mutta kirja on aina hyvä lahja.

Ja jos kaveri on vähissä varoissa ja uskalsi pyytää jotain, mikä maksaa vähän enemmän, ajatellen että ehkä ystävä auttaisi? Ehkä ei näin sitten, mutta ainahan sitä voi pyytää.

Mitä merkitystä aloituksessa on kaverin vähävaraisuudella? Eikö köyhän lapsi ansaitse sitä laadukasta nukkea, joka kavereillakin on?
Useat vastaajat toki ovatkin ajatelleet, että juuri sen köyhän perheen lapsi ansaitsisi hieman edes ns. luxusta, jos ei vanhemmat voi ostaa.
Mä olen noita lahjoituslahjoja ostaessani ajatellut aina siltä kantilta, että ostan mieluiten jotain lapsen toivomaa ja nimenomaan sellaista, mitä lapsi muuten ei ehkä tulisi saamaan lainkaan. Toki lahja pitää hankkia antajansa varallisuuden mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24697145:
Mä olen noita lahjoituslahjoja ostaessani ajatellut aina siltä kantilta, että ostan mieluiten jotain lapsen toivomaa ja nimenomaan sellaista, mitä lapsi muuten ei ehkä tulisi saamaan lainkaan. Toki lahja pitää hankkia antajansa varallisuuden mukaan.

Juuri näin.

Mä en osta kavereiden lapsille ollenkaan synttärilahjoja. Ja jos ostaisin, niin 30 euroa on kyllä aika kallis lahjatoive - eri asia jos kyse on kummeista tai isovanhemmista, mutta ei-kummi ei-sukulainen taisi nyt olla kyseessä.

Jos se 30 euron lahja ei kamalasti taloutta heilauta, niin voisin sen ostaakin välittämättä siitä, minkä arvoisia lahjoja lapsen äiti meidän perheeseen on antanut. Kyllä mä lahjaa hankkiessa ajattelen sitä lahjan saajaa enkä sen äitiä. Jos se taas tuntuu liian kalliilta lahjalta, niin mun mielestä olisi kannattanut sen lahjatoiveen esille tullesa kysyä, olisiko muita vaihtoehtoja, ja kysellä esimerkiksi pitääkö tyttö askartelusta tai leikkiikö legoilla tmv.

Musta olisi vähän kiusallista kyllä esittää kelle tahansa vain yksi, kallis lahjatoive lapsen puolesta, jotenkin tulee sellainen olo, että mikään muu ei kelpaa. Ja että lapsikin odottaa saavansa just sen tavaran.

Barbien vaatteet on kyllä kiva lahja varmasti :)

En pidä 30e lahjatoivetta isona vaikka ei meilläkään ole kyllä juurikaan ylimääräistä. Yleensä ostamme kummilapsille 30-40e lahjoja ja muille about 30e. Kaverisi kertoi lahjaTOIVEEN kun kysyit. Ei siitä voi olla vihainen tai katkera.

NO kuule vaikka ja mitä. Esim. koruja ja hiusjuttuja, legoja, piirrustus- ja askarteluvehkeitä, petsejä, Bakuganeja, erilaisia täydennysosia rakennus-, taistelu- ja pelijuttuihin esim. Ninjago...

Yhteistyössä