Kysyin tiukilla olevalta kaverilta lapsensa synttärilahjatoivetta ja mikä olikaanehdotus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahneus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24697145:
Mä olen noita lahjoituslahjoja ostaessani ajatellut aina siltä kantilta, että ostan mieluiten jotain lapsen toivomaa ja nimenomaan sellaista, mitä lapsi muuten ei ehkä tulisi saamaan lainkaan. Toki lahja pitää hankkia antajansa varallisuuden mukaan.

Mitä kautta olet laittanut lahjoituslahjoja, tai siis onko tämä jonku järjestön juttu? Mä kyllä joutuisin hamstraileen alekoreista syksyn mittaan kun tällä hetkellä omat tulot niin pienet...

Ei kummius ole lupaus kalliimmista lahjoista. Me haluamme muistaa kummilasta ja usein tulee ihan omasta halustamme ostettua jotain kalliimpaa. En koe sitä ongelmaksi. Jos kysyisin lahjatoivetta ja se olisi mielestäni joko liian kallis tai ei mielestäni olisi hyväksi lapselle, en sitä ostaisi enkä kokisi huonoa omaatuntoa. Jokainen ostaa sellaisia lahjoja kun haluaa! Mutta ei pidä kysyä toivetta jos ei kestä kuulla vastausta. Ei tämä asia järin vakava ole!

Eikö teillä sitten kaveriperheet vieraile lasten synttäreillä päittäin?
No ei oikeastaan enää, kun lapset on jo taaperoiän ohittaneita. Yksi tuttavaperhe ollaan joskus lastemme synttäreille kutsuttu, ja meidät heidän lastensa synttäreille, mutta esim. meille riittää se että kutsutaan sukulaiset & kummit ja erikseen on kaverisynttärit. Tupa tulee niistäkin täyteen :)

Lapset tietty käyvät kavereidensa synttäreillä, mutta me aikuiset ei mukaan yleensä mennä.

[QUOTE="...";24697037]Hei, mitä ihmeen kitupiikkejä täällä asustelee. Jos mukulat lähtee kaverisynttäreille, niin kyllä lahja maksaa 20e. Kertokaa hemmetissä mitä ihmettä saa vähemmällä? En ole vielä keksinyt, muuta kuin karkkia.[/QUOTE]

Suosittuja, ja erittäin toivottuja ja mieluisia lahjoja meillä päin ovat olleet mm. Top Model kirjat (alle 10e), petzit (alkaen 3,50e), zhu zhut (reilu 10 e), Shnooksit (alle 10e) :). Eli kyllä alle kahdella kympillä selviää hyvin ja lapset ovat iloisia.

Muita saman hintaluokan lahjoja löytyy kirjoista, dvd/cd-levyistä...

Lapset eivät kaipaa kalliita lahjoja, ne ovat aikuiset, jotka arvottavat lahjan eurojen mukaan...ja se on aika surullista minusta.

Mitä kautta olet laittanut lahjoituslahjoja, tai siis onko tämä jonku järjestön juttu? Mä kyllä joutuisin hamstraileen alekoreista syksyn mittaan kun tällä hetkellä omat tulot niin pienet...
Tämän palstan kautta. Siitäkin huolimatta, että palstan perinteisellä joulukeräyksellä on ollut ikävääkin palautetta. Jopa siinä määrin, että viime vuonna harkittiin koko perinteen lopettamista. Mulla ei kuitenkaan näiden vuosien aikana ole ollut kertaakaan syytä epäillä, että lähettämäni lahjat eivät olisi saajaansa ilahduttaneet tai että mua olisi käytetty jollain tavalla hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24697478:
Tämän palstan kautta. Siitäkin huolimatta, että palstan perinteisellä joulukeräyksellä on ollut ikävääkin palautetta. Jopa siinä määrin, että viime vuonna harkittiin koko perinteen lopettamista. Mulla ei kuitenkaan näiden vuosien aikana ole ollut kertaakaan syytä epäillä, että lähettämäni lahjat eivät olisi saajaansa ilahduttaneet tai että mua olisi käytetty jollain tavalla hyväksi.

Ai enpäs tiennytkään tämmöisestä, löysin palstan vasta viime joulun jälkeen ja harmailen vaan. Onko sitten ollut epäilystä että liittyy vilunkipeliä? Palstamammat kerää lahjoja omille lapsilleen? :D

Semmoinen joulupuu-keräys vähävaraisten perheiden lapsille kait ollut ainakin pk-seudulla joskus, pitääpä ottaa selvää.

no jopas jopas.. jotenki pisti silmään aloittajan kertomus just tuosta että kaveri on vähävarainen.. ihan kun se nyt tässä mitenkään toiveeseen liittyisi, kyllä meille kerrotaan kaikki lahjatoiveet mitä lapset haluu, me sit itse päätetään mitä halutaan kellekin ostaa.. ja kun moni sanoo et jos kaikille pitäs 30 euron lahjoja ostaa.. mä veikkaan et moni lapsi pyytää kyl paljon halvempiakin juttuja, nyt tämä kyseinen tyttö vaan halusi barbien.. :)

Itse pidän lasteni puolesta netissä lahjalistaa, mistä voi hakea ideoita ja sitten varata, jos löytyy omalle kukkarolle sopiva toive. Tällä hetkellä siellä on esim satukirjat (esim omat vanhat, kirpparilta), junaradat (ikea, kirppari, omat vanhat), kaikki itse tehty ja tarpeen mukaan on toivottu jopa autoistuimia, polkupyöriä jne.

Kannatamme kierrätystä, minkä lahjalistan esittelytekstissäkin isolla kerron ja lapsetkin arvostavat kaikkea itsetehtyä. Mummit ja kummit saattavat sitten kimppalahjoina ostella noita isompia juttuja.

Mutta tiedostan kyllä, että tämäkin varmasti on jonkun mielestä täysin tyylitöntä.

mielestäni tuo on hieno juttu ja oon itse miettinyt vähän samoja...jos tuleville synttäreille kutsukortteihin esittäisi toiveen jos lahjan haluaa antaa voisi tuoda jotain käytettyjä leluja, vaatteita, kulutustavaraa esim. paperit, värikynät, tai jotain elämyksellistä vaikka pääsylippu jonnekin tai vaikka luontoretki.

mutta en vielä hionut ajatusta täysin loppuun, mutta tuo sinun lahjalista on kyllä hieno juttu.

Mitä merkitystä aloituksessa on kaverin vähävaraisuudella? Eikö köyhän lapsi ansaitse sitä laadukasta nukkea, joka kavereillakin on?
Useat vastaajat toki ovatkin ajatelleet, että juuri sen köyhän perheen lapsi ansaitsisi hieman edes ns. luxusta, jos ei vanhemmat voi ostaa.
Barbien saa kyllä halvemmallakin kuin 30 eurolla. Barbie-merkin alla myytävistä nukeista kaikki ovat aika samaa laatua.....

Ei tainnut vaatesetti olla tarpeeksi hyvä ja riittävä :(
Äitinsä kovasti pakettia kolisteli ja kyseli kuuluvaan ääneen, että tuliko sieltä vaatteille kantajakin... Tiedän että tytöllä on Barbie-nukkeja jo ennestään, siksi en edes sellaista halvempaa ostanut kun ainoa toive oli se tietty Barbie ja tietysti kallis semmoinen. Kun ei itsellään ole varaa ostaa, niin vaaditaan muilta-fiilis.

Anteeksi vaan kamalasti. Tytär näytti olevan vaatteista oikein iloinen, äitinsä vaikutti pettyneeltä.

Ei tainnut vaatesetti olla tarpeeksi hyvä ja riittävä :(
Äitinsä kovasti pakettia kolisteli ja kyseli kuuluvaan ääneen, että tuliko sieltä vaatteille kantajakin... Tiedän että tytöllä on Barbie-nukkeja jo ennestään, siksi en edes sellaista halvempaa ostanut kun ainoa toive oli se tietty Barbie ja tietysti kallis semmoinen. Kun ei itsellään ole varaa ostaa, niin vaaditaan muilta-fiilis.

Anteeksi vaan kamalasti. Tytär näytti olevan vaatteista oikein iloinen, äitinsä vaikutti pettyneeltä.
Unohda se äiti :) Tärkeintä on kuitenkin se, että lahjan saaja oli iloinen lahjastaan. Barbiefriikkinä minusta lahjasti oli oikein hyvä. Luultavasti ko lapsella oli jo entuudestaan ainakin yksi barbie.

Ai enpäs tiennytkään tämmöisestä, löysin palstan vasta viime joulun jälkeen ja harmailen vaan. Onko sitten ollut epäilystä että liittyy vilunkipeliä? Palstamammat kerää lahjoja omille lapsilleen? :D

Semmoinen joulupuu-keräys vähävaraisten perheiden lapsille kait ollut ainakin pk-seudulla joskus, pitääpä ottaa selvää.
On ollut moisia epäilyjä. Ja toki osa niistä epäilyistä voi olla ihan tottakin. Mulle on vissiin vuosien saatossa harjaantunut tietynlainen "palstanenä" enkä ole omalla kohdallani törmännyt mihinkään hyväksikäyttöön. Joillekin lapsille olen lähettänyt lahjoja jo useampina vuosina peräkkäin ja joidenin kohdalla aion tehdä niin jatkossakin. Yhden lahjojeni saajan äiti ei edes ole mitenkään aktiivipalstalainen, mutta elättelen toiveita, että ilmaantuu ennen joulua palstalle. Mä olen nauttinut täysin rinnoin jokaisesta lelusta, mitä olen hänen pienelle tytölleen ostanut. Melkein kuin ostaisi omalle lapsenlapselleen...sillä erotuksella, että mulla ei ole vielä lapsenlapsia enkä tunne ko äitiä enkä hänen lastaan. Mutta tällä tytöllä on paikka sydämessäni ja mielelläni tänäkin jouluna ostan tälle tytölle joululahjan. Joulun alla lelukaupassa mä olen kuin jonkinlainen Matami Mimmi...hyväntuulisena sinkoilen hyllyltä toiselle ja mietin, olisiko tämä, vai tämä...eiku tämä...oh...TÄMÄ!!! :D

Joulupuu-keräyksestäkin olen kuullut negatiivista palautetta. Mutta mistäpä nyt ei kuulisi? Mä olen kokenut palstan parhaimmaksi tavaksi itselleni, joku toinen kokee jonkin muun tavan. Jos mulla olisi enemmän aikaa, voisin alkaa järjestämään jotain keräystä pk-seudulla. Aikoinaan perustin palstalle HYVÄ SYDÄN -kerhon, jonka sittemmin muutin Pidetään huolta -kerhoksi. Hyvin näkyy porukka toimintaa pyörittävän, vaikken itse ole aikoihin ollut enää osallisena toimintaan :) Jonkun vaan pitää polkaista homma käyntiin, jatkajia kyllä löytyy :) Yllättävän monella ihmisella on hyvä sydän.

Tiiätkö KEITTIÖNOITA, mitä enemmän mä sun kirjoituksia luen, niin sitä enemmän mä sinusta alan tykkäämään :) Oot jotenkin hirveän sydämellisen ja aidon oloinen ihminen :heart: Aina tosi mukava lukea sinun kirjoituksia täältä, ilkeilijöillekin osaat sanoa jotain fiksua.

Ehdotus tosiaan ja sellaiseksi jäi. Joku Barbie, mikä maksaa yli 30€ ! Kristus sentään, mulla oo varaa semmoisia ostaa, varsinkaan kun ei ole kyse edes kummilapsesta. Heillä on tiukkaa, tiedän. Mutta eikö tollasia vois pyytää mummoilta tai kummeilta? Ostin sit vaatesetin Barbille, alle 10€. Heittäkööt roskiin jos on liian halpa.

Vitun köyhä!
Mä olen ostanut tuntemattomalle ihmiselle tupareihin 180€ lasi vaasin.

joo kyl mun mielestä 30e on paljon. Meilläkin lapsilla molemmilla n 10 synttärikutsut joila käyvät vuodessa, eli se ois jo 600e vuodessa!!! + sitten kavereiden lasten synttärit, niitäkin ehkä 10 vuodessa, eli ollaan jo sit 900eurossa!!!

Poikien koulussa/ päiväkodissa kirjoittamaton sääntö että lahjat max 5e, koska näitä kutsuja on niiiin paljon koko ajan. Sillä saa kyllä ihan kivoja lahjoja (sehän ei ole se pääasia), bakuganin tai mitä nyt näitä kaikkia löytyy..

Sukulaisten lapset ja kummilapset asia erikseen. tänään käytiin just poikien serkkutytön 2v synttäreillä ja lahjaksi vein Maisa dvdn 5e + muumi keittiösetti 12e.

Yhteistyössä