Kysyinpä eilen äidiltäni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Nyt kun on paljon puhuttu tästä päiväkoti vs. kotihoito -aiheesta, niin ajattelin haastatella äitiäni. Hän sai ensimmäisen lapsensa v. -65 ja meitä on siis yhteensä kolme, minä iltatähtenä. Kysyin äidiltäni, että jos hänellä olisi ollut siloin mahdollisuus valita, että meneekö töihin ja vielä lapset hoitoon vai jäädäkö kotiäidiksi, niin äitini vastasi hetkeäkään epäröimättä, että olisi ilman muuta mennyt töihin ja laittanut lapset päiväkotiin.

Äitini meni töihin vasta, kun minä olin kymmenen. Eli hän oli kotiäitinä 22 vuotta. Isäni kielsi häntä menemästä töihin, koska hänen mielestään täällä piti aina olla jonkun kotona, kun lapset tulee koulusta. Lisäksi hänelle piti olla ruoka valmiina, kun hän tulee töistä. Koti piti aina olla juuri siivottu. Äitini kertoi, että oli todella inhottavaa ja nöyryyttävää pyytää aina toiselta rahaa ruokaan, vaatteisiin, kodin tarpeisiin... Kun ei itsellä kerran ollut mitään tuloja. Isä ei koskaan käynyt kaupassa. Vaikka olisi ollut miten kurja ilma, niin äitini puski vaunujen kanssa läpi kaatosateen kauppaan. Isäni oli autolla töissä, joten hän olisi voinut tuoda kauppaostoksia samalla reissulla kotiin, mutta kun ei. Kyllä äidin piti huolehtia.

Äitini liikuttui melkein kyyneliin kun hän sanoi minulle, että luojan kiitos hänen tyttärillään on sellaiset miehet, jotka antavat heidän elää ja tehdä töitä. Äitini ei ole koskaan kritisoinut sitä, kun vein tyttäreni päiväkotiin 1,5-vuotiaana. Minäkin olisin kuulemma halunnut mennä päiväkotiin, mutta kun isä kielsi. Äiti sanoi, että ei se äidinkään mielikuvitus ole loputon, ei aina jaksa ja pysty keksimään lapselle tekemistä. Ja kun kotikin piti hoitaa siinä samassa...

Pointti tässä kirjoituksessa oli se, että ei ne "entisajan" äiditkään välttämättä aina halunneet olla kotona. Yleensä se oli diktaattorimiehestä kiinni. Ja että me nykyajan naiset saamme olla tyytyväisiä siihen, että suurin osa tämän päivän iseistä on osallistuvia isejä ja antavat vaimojen toteuttaa itseään eivätkä sido heitä kotiin.

Vaikka monissa artikkeleissa on lukenutkin, että "ennen vanhaan oli hyvin, kun naiset hoitivat kodin ja lapset ja miehet toivat rahaa", niin ei se välttämättä ollut hyvä niille äideille, tai lapsillekaan. Joten: olkaamme onnellisia siitä, että meillä on mahdollisuus valita kotiäitiyden ja päivähoidon välillä. Ja kunnioittakaamme myös muiden valintoja, vaikkeivät ne olisikaan samanlaisia kuin omamme.

Minulla on juuri päinvastainen kokemus, äitini on hoitanut minut kotona ja on niin onnellinen että minulla on sellainen mies joka elättää perheensä yksin eikä vaadi että minun pitäisi mennä töihin. Eiköhän se ole enemmän sitä nykypäivää että äidit ei saa olla kotona kun miehillä on rahankiilto silmissä eikä ole opetettu sitä että miehen pitäisi pitää huolta perheestään. Mulle ainakin on moni kaveri itkenyt juuri sitä että mies pakottaa töihin vaikka ei haluaisi vielä laittaa pientä hoitoon.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Yksi kohta tosin pisti silmään, nimittäin se, että meidän nykynaisten tulisi olla tyytyväisiä että miehet antavat meidän toteuttaa itseämme. Siis pitääkö mun nyt olla kiitollinen miehelleni, ettei hän ole sulkenut mua nyrkin ja hellan väliin kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis pitääkö mun nyt olla kiitollinen miehelleni, ettei hän ole sulkenut mua nyrkin ja hellan väliin kotiin?

No minä ainakin olen kiitollinen siitä, että miesten asenteet on muuttuneet aika radikaalisti neljässäkymmenessä vuodessa. Aiemmin oli siinä mielessä hankalaa, että naimisiin mentiin vaikkei oltu koskaan asuttu yhdessä. Et siis oikeastaan voinut tietää, millaisen ihmisen nait. Ja sitten kun miehen asenteet periytyivät omalta isältä, niin siinähän sitten vaimo jäi kutakuinkin kotiorjaksi. Erota ei voinut, kun sellainen ei sopinut. Eikä naisilla olisi ollut oikein edes varaa erota, kun ei ollut mitään tuloja. Äitinikin joutuis naimisiin, kun veljeni alkoi tehdä tuloaan. Voi kun olisi silloin häärinyt jonkun paremman miehen kanssa...

Eli joo, mun mielestäni pitäisi olla kiitollinen siitä, ettei mies ole sulkenut hellan ja nyrkin väliin.

Ei kyse ole vaan siitä, että sulkeeko se mies nyrkin ja hellan väliin. Ei ollut silloin ennenkään.

Kyse on hyvin paljon myös meidän naisten omasta valinnasta, ja siitä itsearvostuksesta.

Minä elän ihanaa elämää kotiäitinä, eikä ukolle ole useinkaan ruoka valmiina kun tulee töistä! Nautin ajasta kotona, sillä tiedän että sitten saan niskalimassa tehdä töitäkin,eläkkeellä vasta seuraavan kerran pois kunnolla työkuvioista.

olen joo vanhempi äippä. Sain kaksi lasta joista ekalla oli hoitaja kotona kolme vuotiaaksi (tyttö sytyi 2 kk liian aikaisin), toinen meni tarhaan 2 v (olin kotona (1 v).

Koulutukseni olisi vanhentunut jos olisin ollut kotna. Nyt minulla on vaativa työ ja saan matkustaa usein jopa Australiassa olen käynt kahdesti. Vaikka meillä on yhdessä hyvät tulot nut "isona" minusta on kiva kun on sekä saanut lapset ja uran ja voin nyt auttaa rahallisesti lapsia jos heillä on joskus tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Ei kyse ole vaan siitä, että sulkeeko se mies nyrkin ja hellan väliin. Ei ollut silloin ennenkään.

Kyse on hyvin paljon myös meidän naisten omasta valinnasta, ja siitä itsearvostuksesta.

Silloin tytöt opetettiin kilteiksi, tottelevaisiksi ja nöyriksi. Ja naimisiin piti päästä ennen ikää 25, jottei joutunut vanhaksipiiaksi. Se ei aina ollut ihan naisen omasta valinnastakaan kiinni. Ja itsearvostus... vaikea arvostaa itseään, jos on käytännössä koko ajan toisen armoilla. Äitini sanoi, että ainoa, mikä sai hänet onnelliseksi, oli se, että lapset pärjäsivät hyvin ja olivat onnellisia.

Naisen elämä oli oikeasti todella erilaista silloin. Kyselkääpä joskus naisilta, jotka ovat syntyneet 30-40-luvulla.

Yhteistyössä