Kysykää mitä vain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ootko oikeesti mummo? Monta lapsenlasta? Onko joku lapsenlapsista "erityisempi, rakkaampi", kuin toiset? Jos on, niin onko tämän lapsen vanhempi oma lapsesi ja millainen "asema" hänelle on ollut lapsuudenperjheessään?

Mitä mieltä olet siitä, että opiskelija saa rahallista tukea yhteiskunnalta huomattavasti vähemmän kuin työtön?

Hmm. Tuo on vaikea kysymys.
Itse olen aikuisopiskelija töideni ohella eli en saa mitään tukia muita kuin ns. normaalit opintososiaaliset tuet eli alennukset ruoasta, junalipuista jne. Nämä ovat yllättävänkin iso säästö kuussa.

Pelkällä opintotuella &-lainalla käsittääkseni pärjää ensimmäiseen tutkintoon ellei ole jollain lailla erityisen olosuhteet. Toisaalta käsittääkseni osa pitkäaikaistyöttömistä syrjäytyy nimenomaan siksi, että pelkällä perustyöttömyysturvalla ajan myötä tippuu köyhyysloukkuun (yksi kerrallaan hajoavat kodinkoneet, hoitamatta jäävät hampaat jne.)
Siinä mielessä työttömyysturvan tavallaan tulisi olla isompi.

Toisaalta jos kaksi nuorta on muuten samassa elämäntilanteessa ja toinen opiskelee ja toinen on työtön, tuntuu nurinkuriselle ellei opiskeluun eritysikannusteta.

[QUOTE="vieras";22219929]ootko oikeesti mummo? Monta lapsenlasta? Onko joku lapsenlapsista "erityisempi, rakkaampi", kuin toiset? Jos on, niin onko tämän lapsen vanhempi oma lapsesi ja millainen "asema" hänelle on ollut lapsuudenperjheessään?[/QUOTE]

Kai nyt lapsenlapsen vanhempi on oma lapseni. Siis jos mulla olisi lapsenlapsia.

Olen oikeasti mummo.
Lapsenlapsia on viisi, joista yksi ei enää elossa.

Ja jos olisi pakko valita lapsenlapsista joku jollain eritysiasema sydämessä, niin ehkä se olisi tämä kuollut pienokainen. (Kaikilla on tietenkin oma erityisasema oman persoonallisuutensa mukaan)
Lylen syntymään ja elämään liittyi paljon dramatiikkaa ja suuria emotionaalisia (ja muita) satsauksia. Koen että hän kasvatti ja opetti minua enemmän kuin kukaan muu.
Kyse oli siis nimenomaan tästä lapsesta itsestään, ei siitä kenen lapseni lapsi hän oli.

Oliskohan ok, jos teen viikonlopun tarjottavat suolaiset piirakat foliovuokiin? Muuten joudun leipomaan uudelleen lauantai-iltana, kun sunnuntainakin tulee vieraita enkä halua 'syötyjä' piiraita tarjota.:snotty: Kakkuakin pitäis vääntää kaksin kappalein,,

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22220021:
Oliskohan ok, jos teen viikonlopun tarjottavat suolaiset piirakat foliovuokiin? Muuten joudun leipomaan uudelleen lauantai-iltana, kun sunnuntainakin tulee vieraita enkä halua 'syötyjä' piiraita tarjota.:snotty: Kakkuakin pitäis vääntää kaksin kappalein,,

Eiköhän ole ok. Toinen vaihtoehto voisi olla tehdä pellille piirakat ja leikata annospaloista osa tarjolle lauantaiksi ja osa vaikka pakastaa sunnuntaiksi?

Mies ilmeisesti hyväksyy toisenkinlaisen vaihtoehdon. Olisiko tämä työesimerkin vaihtoehto sitten hyväksyä työttömyys?

Minä en oikeastaan pidä kumpaakaan paradokeista hyväksyttävänä.
Useimmille työttömyys on kipeä asia, joillekin jopa traaginen.

Toisaalta taidan olla keskivertoa tolerantimpi myös vapaaehtoisen työttömyyden suhteen. Uskon, että niitä, jotka sen mallin aidosti valitsevat on niin marginaalisen vähän ettei sivistysvaltio heidän olemassaolostaan kärsi. Sen sijaan kärsimme kaikki ennen pitkää ellemme hyväksy diversiteettiä elämänvalinnoissa.

Yhteistyössä