Kysymys hoitovapaan ilmoittamisesta työnantajalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä. Siitähän nimenomaan on kysymys. Hoitovapaatahan voi anoa kahdessa osassa, joten sitten kun ensimmäinen jakso loppuu niin taas kahta kuukautta ennen ilmoitus jos jatkaa hoitovapaataan.

Pitäähän siihen hakemukseen laittaa anottavan hoitovapaan loppumis ajankohta. Hoitovapaata voi hakea vielä toisen kerran. Eli mäkin anoin aluks vajaan vuoden ja nyt hain lisää vuoden. Kolmatta kertaa työantajan ei tartte antaa anoa!

joku päättymispäivä pitää antaa, mutta sä voit kyllä jatkaa sitä kun ilmoitat taas 2kk ennen kuin päivä koittaa. Kun pidät yhdessä pätkässä, niin katsotaankin yhdeksi, vaikka ilmoitat useemmassa osassa. Eli ei mene kahta osaa vaikka et ilmoittais kerralla.

Mä olen ymmärtänyt niin, että periaatteessa pitää tietää, mutta jos haluatkin palata hoitovapaalta esimerkiksi aiemmin kuin olet ilmoittanut, on tuo ilmoitusaika silloin kuukautta ennen töihin paluuta. Tämä asia pitäis tarkistaa vielä jostain, mutta näin minulle kerrottiin ihan muutama päivä sitten.

Voit myös ilmoittaa aina kahden kuukauden jaksoissa, jos et ole varma milloin palaat töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Pitäähän siihen hakemukseen laittaa anottavan hoitovapaan loppumis ajankohta. Hoitovapaata voi hakea vielä toisen kerran. Eli mäkin anoin aluks vajaan vuoden ja nyt hain lisää vuoden. Kolmatta kertaa työantajan ei tartte antaa anoa!

Siis mitämitä, onko tähänkin jokin ihan anomus? Luulin, että ihan oma ilmoitus riittää?

Onko näin? En ole koskaan kuullut tämmöistä, ja epäilen.. Pitänee ottaa selvää, itsekin kohta vastaavassa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis mitämitä, onko tähänkin jokin ihan anomus? Luulin, että ihan oma ilmoitus riittää?

Tarkoittanee Kelan kotihoidon tuen anomusta, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Mä olen ymmärtänyt niin, että periaatteessa pitää tietää, mutta jos haluatkin palata hoitovapaalta esimerkiksi aiemmin kuin olet ilmoittanut, on tuo ilmoitusaika silloin kuukautta ennen töihin paluuta. Tämä asia pitäis tarkistaa vielä jostain, mutta näin minulle kerrottiin ihan muutama päivä sitten.

Voit myös ilmoittaa aina kahden kuukauden jaksoissa, jos et ole varma milloin palaat töihin.

NOHEI. EIEIEI. Jos olet ilmoittanut, että olet hoitovapaalla 31.12.2009 saakka niin sitten olet, työnantajan ei tarvitse ottaa sinua takaisin töihin ennen sitä. Hoitovapaan voi anoa kahdessa osassa, ei kahta kuukautta kerrallaan (paitsi jos on vain 4 kk hoitovapaalla)!!

Tuo ei pidä lainkaan paikkansa! Jos työnantaja on kiva, voi hän tietysti tuohon suostua, muttei tarvitse!!!

Hoitovapaata ei voi keskeyttää kuin erittäin painavasta syystä ennen ilmoitettua ajankohtaa. Ja hoitovapaan voi pitää vain kahdessa jaksossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansen likka:
Kyllä. Siitähän nimenomaan on kysymys. Hoitovapaatahan voi anoa kahdessa osassa, joten sitten kun ensimmäinen jakso loppuu niin taas kahta kuukautta ennen ilmoitus jos jatkaa hoitovapaataan.

Kai se sitten näin on kun kaksi sanoo, hyvä kun tulin huomanneeksi, tämä kahdessa osassa pitäminen tuli mulle uutena tietona.

Onko näin? En ole koskaan kuullut tämmöistä, ja epäilen.. Pitänee ottaa selvää, itsekin kohta vastaavassa tilanteessa.

meillä voi ainakin anoa niin monta pätkää kuin haluaa siihen asti kun lapsi kolme. Jos et käy töissä välillä, niin se katsotaan yhdeksi pätkäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
joku päättymispäivä pitää antaa, mutta sä voit kyllä jatkaa sitä kun ilmoitat taas 2kk ennen kuin päivä koittaa. Kun pidät yhdessä pätkässä, niin katsotaankin yhdeksi, vaikka ilmoitat useemmassa osassa. Eli ei mene kahta osaa vaikka et ilmoittais kerralla.

Ei ei ei ei, ei tosiaankaan näin! Jokainen ilmoitus luetaan erilliseksi jaksoksi!!!!! Siis työnantajan suunnalta!

Kelasta rahan anominen onkin eri juttu, sitä voi anoa kuinka monessa pätkässä tahansa tai kerralla siihen asti kun lapsi täyttää 3v, katkaisee sitten kun lapsi menee hoitoon.

Ei ei ei ei, ei tosiaankaan näin! Jokainen ilmoitus luetaan erilliseksi jaksoksi!!!!! Siis työnantajan suunnalta!

Kelasta rahan anominen onkin eri juttu, sitä voi anoa kuinka monessa pätkässä tahansa tai kerralla siihen asti kun lapsi täyttää 3v, katkaisee sitten kun lapsi menee hoitoon.

MEILLÄ MENEE! Just olin hoitovapaalla monessa pätkässä että en jaksa kinata.

Kelan kotihoidontukia ja hoitovapaa työpaikalta ovat eri juttuja. Ja hoitovapaa ei riipu TES:sta, vaan on määritelty työaopimuslaissa. Työnantaja voi aina suostua lakia parempiin etuihin!

Joo, kyllä on mun aika soittaa TAAS työnantajalle ja Kelaan, että miten meillä tämä homma menee.. En ole tiennyt, että työnantajalla on eri säännöt kuin Kelalla!

Miettikääpäs nyt sitä, että teille on otettu sijainen hoitovapaan ajaksi. Sijaiselle on tehty työsoppari vuodeksi, sen hoitovapaan ajaksi. Sitten päätättekin tulla kesken kaiken töihin? Ei se nyt ihan niin mene.

MEILLÄ MENEE! Just olin hoitovapaalla monessa pätkässä että en jaksa kinata.

Teillä voi mennä ihan miten työnantaja suostuu, mutta työnantajan ei tartte suostua tuollaiseen. Siis sinun tapauksesi ei ole yleispätevä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mansen likka:
Miettikääpäs nyt sitä, että teille on otettu sijainen hoitovapaan ajaksi. Sijaiselle on tehty työsoppari vuodeksi, sen hoitovapaan ajaksi. Sitten päätättekin tulla kesken kaiken töihin? Ei se nyt ihan niin mene.

meillä sijaissopimuksessa pykälä, että soppari raukeaa, mikäli viranhaltija palaa työhönä. Syy palaamiseen on oltava, esim miehen lomautus.

Joo, kyllä on mun aika soittaa TAAS työnantajalle ja Kelaan, että miten meillä tämä homma menee.. En ole tiennyt, että työnantajalla on eri säännöt kuin Kelalla!

Kela maksaa kotihoidontukea ajalta jolloin lasi ei ole kunnallisessa päivähoidosa. Siis äiti ja isä voivat olla silloin töissäki.

Hoitovapaaseen taas on oikeus työssäkäyvillä siihen asti kun lapsi täyttää 3v. Lain mukaan korkeintaan kahdessa jaksossa (ja oliko se vähintään kuukauden kestävässä).
Nämä siis ovat eri asioita!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tarkoittanee Kelan kotihoidon tuen anomusta, vai?

En, ku mulla iso firma työnantajana niin siihen on meillä töissä oma lomake, mut ei kyl tietty joka työpaikas oo näin.
Mut kyllä kannattaa kirjallisesti ilmoittaa työnantajalle ja sit saat työnantajalle kirjallisenapäätöksen hoitovapaastas, niin ei tuu mitään väärinkäsityksiä! (Mie en luota suullisiin sopimuksiin, koska siinä asianosaiset voi muistaa sovitut asiat eri tavalla)