Kysymys teille jotka olette sitä mieltä että päikyissä on keskinäinen valvonta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Risti Riidassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Risti Riidassa

Vieras
...mitä mieltä olette uutisista missä on kerrottu että niemenomaan päiväkodissa on tapahtunut lasten teippaamista ja pakkosyöttämistä? Kun olette aina täällä olleet sitä mieltä että päiväkodit ovat turvallisia paikkoja kun siellä toimii aikuisten keskinäinen valvonta. Toimii, miten toimii...eihän näitäkään tapauksia olisi pitänyt edes tapahtua kun aikuiset valvovat toisiaan. Vai?

Miten vastaatte?

...ja nyt ei kelpaa vastaukseksi että "ne oli yksityisiä, kunnan päiväkodeissa on eri meininki"-kun kuitenkin kyseessä on paikka missä on töissä useampi aikuinen kerrallaan.

Mä luulen, en siis tiedä, että näissä paikoissa on ollut sellaiset vahvat persoonat, joille ei oo toiset uskaltanu sanoa. Ei se aina siis toimi se keskinäinen valvonta. On sellasia persoonia, jotka ei uskalla sanoo. Ja on sellasia persoonia, joille ei kukaan meinaa uskaltaa sanoa. Mutta useinmiten se toimii.

Juu, samaa olen miettinyt, kun katson muutamaa pph:ta, jotka melkeinpä päivittäin kävelyttää lapsilaumansa tien yli keskeltä risteystä. Suojatielle olisikin matkaa 10 metriä, on kai se sitten liian pitkä kiertomatka. Mutta siinäkin vaan kaksi lammasta seuraa toisiaan, eikä kumpikaan ilmeisesti välitä kasvatusvastuustaan :o

Arvasin että vedetään esiin tuo pph-kortti...

kun nyt oli kyse nimenomaan siitä että teot tehtiin PÄIVÄKODISSA missä PITÄISI (palstan mukaan) toimia se aikuisten valvonta, mutta hupskeikkaa ei toiminutkaan.

Pointti on se että ei kannata liikaa ylistää yhtä, ei kannata liikaa ylistää jotain muuta, kaikissa hoitomuodoissa on mätäpaiseita, kaikissa hoitomuodoissa on helmiä.

Menikö perille?

Vitsit miten kiva, että aloittaja jakoi meille tän viisauden. Ootko kuullut sellaista sanaa kuin todennäköisyys? Kerron sulle esimerkin: On todennäköisempää, että kaltoinkohtelijat jäävät kiinni paikassa, jossa on useampia aikuisia töissä, kuin paikassa, jossa kaltoinkohtelija on ainoa aikuinen.

Olisihan se enemmän, kuin mielenkiintoista päästä kärpäseksi kattoon katsomaan päiväkotien päivien kulkua. Kuin myös perhepäivähoitajien. Osaako lapset mitenkään ilmaista, jos hoitopäivän aikana ei kaikki ole ihan normaalia?

Arvasin että vedetään esiin tuo pph-kortti...

kun nyt oli kyse nimenomaan siitä että teot tehtiin PÄIVÄKODISSA missä PITÄISI (palstan mukaan) toimia se aikuisten valvonta, mutta hupskeikkaa ei toiminutkaan.

Pointti on se että ei kannata liikaa ylistää yhtä, ei kannata liikaa ylistää jotain muuta, kaikissa hoitomuodoissa on mätäpaiseita, kaikissa hoitomuodoissa on helmiä.

Menikö perille?

Ei mennyt, koska en minä ainakaan ole ikinä uskonut etteikö päiväkodissa joku joskus voisi toimia niin. Se keskinäinen valvonta takaa sen, että tällainen henkilö jää kiinni eikä jatka enää toimiaan.

Osaako lapset mitenkään ilmaista, jos hoitopäivän aikana ei kaikki ole ihan normaalia?

Mä en ainakaan osannut. Luulin, etten voi vaikuttaa kohtalooni ja että lasten nyt vain kuuluu leikkiä tuntikaudet suljetun oven takana pph:n puuhaillessa omiaan muualla asunnossa. Sen ymmärsin, ettei ole ok jättää hoitolapsia keskenään ja lähteä kauppaan, mutta siitäkään en kertonut kotona.

[QUOTE="Henna";24869898]Vitsit miten kiva, että aloittaja jakoi meille tän viisauden. Ootko kuullut sellaista sanaa kuin todennäköisyys? Kerron sulle esimerkin: On todennäköisempää, että kaltoinkohtelijat jäävät kiinni paikassa, jossa on useampia aikuisia töissä, kuin paikassa, jossa kaltoinkohtelija on ainoa aikuinen.[/QUOTE]

Toisaalta on kai todennäköisempää, että lapsesi kohtaa päiväkodin vaihtuvasta ja suuresta henkilökunnasta kaltoinkohtelijan tai "vahvan persoonan" kuin se, että juuri sinun lapsesi pph olisi kaltoinkohtelija.

Ikävä myöntää tätä, mutta naisvaltaisilla aloilla henkilökemiat ja kaikki sellainen vaikuttaa aika paljon.. Niin päiväkodeissakin siis.

[QUOTE="vieras";24869919]Toisaalta on kai todennäköisempää, että lapsesi kohtaa päiväkodin vaihtuvasta ja suuresta henkilökunnasta kaltoinkohtelijan tai "vahvan persoonan" kuin se, että juuri sinun lapsesi pph olisi kaltoinkohtelija.

Ikävä myöntää tätä, mutta naisvaltaisilla aloilla henkilökemiat ja kaikki sellainen vaikuttaa aika paljon.. Niin päiväkodeissakin siis.[/QUOTE]

Totta muuten tuokin... Mut ehkäpä jos ihminen on taipuvainen lasten epäasialliseen kohteluun, hän pysyy paremmin kurissa ryhmässä kuin oman kodin seinien sisäpuolella. Millähän nää mädät omenat saisi eliminoitua lasten parista?

Ap varmaan tietääkin, että päiväkoteja on Suomessa aika paljon ja jokaisessa on erilainen henkilökunta ja osa on ns. vanhemman kasvatuksen saaneita, mutta suurin osa on päivittänyt osaamisensa ja kasvatustietoutensa 2000-luvulle. Toisissa paikoissa ei ehkä uskalleta puuttua asioihin yhtä helposti kuin toisissa, joten vannomatta paras. Omassa työpaikakka päiväkodissa uskalletaan antaa palautetta työkaverille ja jos tuollaista pakkosyöttöä tai teippaamista joku alkaisi tehdä, niin kyllä siihen puututtaisiin ja toivottavasti suurimmassa osassa päiväkoteja näin onkin. Pienten ryhmässä on käytössä turvallisuussyistä valjaat ruokailutilanteissa osalle lapsista, mutta vanhemmilta on ensin pyydetty lupa valjaiden käyttämiseen ja yleensä se saadaankin.

Toisaalta päiväkodissa voi tulla tilanteita, joissa joutuu olemaan yksin liian ison ryhmän kanssa ja tilanteet voivat olla vaativiakin, mutta ammattitaitoinen ihminen osaa hallita vaikeankin tilanteen ja selvitä siitä ilman että päreet palaa. Vanhemmilla ihmisillä ei enää nykyaikana ole välttämättä tarpeeksi taitoa käsitellä nykyajan hankalia lapsia, jotka eivät kunnoita aikuista pätkääkään ja tottele tavallista puhetta. Tällaisessa tilanteessa voi tulla helpommin ylilyöntejä ja silloin ei sitä toista aikuista ole siinä paikalla valvomassa mitä tapahtuu, joten kyllä noi pakkosyöttämiset yms,. jutut voivat olla hetkellisesti tosia, mutta jatkuvasti tapahtuvana tuskin.

noh, mun poikani sidottiin tuoliin kiinni koska ei suostunut syömään ja istuun paikoillaan, ikää oli 2 vuotta. Kun olin töissä ryhmiksessä, hoitaja kävelytti 2 vuotiaan korvista pidellen pesulle. Ja juu, tein valituksen.

[QUOTE="Henna";24869913]Mä en ainakaan osannut. Luulin, etten voi vaikuttaa kohtalooni ja että lasten nyt vain kuuluu leikkiä tuntikaudet suljetun oven takana pph:n puuhaillessa omiaan muualla asunnossa. Sen ymmärsin, ettei ole ok jättää hoitolapsia keskenään ja lähteä kauppaan, mutta siitäkään en kertonut kotona.[/QUOTE]

OHO! Et varmaan vie omia lapsiasi pph:lle jos sinulla tuollaisia kokemuksia :O
Minun veljelleni oli pph syöttänyt vain ja pelkästään voipuuroa(=vehnäjauhoista keitetty puuro jossa voita ainakin puolet) joka päivä, äiti alkoi ihmetellä miksi veljeni lihoo niin paljon lyhyessä ajassa. Tämä tapahtui 80-luvulla, onkohan valvonta parantunut? Minä taas karkaillin päiväkodista ollessani 5vee, en tykännyt siellä yhdestä tädistä mutta en muista miksi. Oliskohan rajoittanut minua kovakouraisesti, sen muistan että hänellä oli tapana taluttaa silleen inhottavasti ranteesta kiinni pitäen.

AP:n kysymykseen: Ei tosiaankaan olisi pitänyt tapahtua. Olen miettinyt olisko joillakin tt:llä sitten niin totaaliautoritäärinen tapa kasvattaa että leikkaa yli jos lapsi ei tottelekaan? Että jos ei hyvällä niin sitten pahalla? Vallanhalu? Missä on itsearviointi työskentelyyn..
Mielestäni on hyvä että ovat jääneet kiinni. Onhan näitä psykohoitajia ollut ja tulee olemaan, kuten esim se insuliinisurmaaja. Miten tällainen voitaisiin ennaltaehkäistä vai voiko edes?

Itselläni tekee tiukkaa laittaa 2 vuotias pelkästään kerhoon kerran viikossa. Välillä tekee mieli mennä kurkkimaan aidan taakse mitä tekevät. En tunne hoitajia henkilökohtaisesti, joten kuinka voin niihin luottaakkaan? Mielestäni nykymaailmassa ei voi luottaa, vaikka omaisi millaiset maisterin paperit! Joten olen kiitollinen, että voin lapseni hoitaa ja kasvattaa itse. Jos olisi pakko saada hoitoon, koittaisin varmaan järjestää vaikka isovanhemmille tai vastaavaa. Päiväkoti olisi aivan viimeinen vaihtoehto, koska ei voi tietää, eikä luottaa. :(

Yhteistyössä