laihduttajan ruokia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee alkuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee alkuun

Vieras
Nyt tartteis saada apua.. Joululta ja raskaudesta jäänyt reipas 15 kiloa tohon vatsan seudulle häiritsemään.. Nyt loppu, laihdutus alkaa!!

Onko mitään hyvin vinkkejä "laihduttajan" ruokalistalle??
En keksi mitään HYVÄÄ!! B)

Ihan normaalia kotiruokaa, kunhan jättää ylimääräiset rasvat ja suolat pois. Puoli lautasellista salaattia joka ruokailukerta, jäävuorisalaattia, kurkkua ja omenaa tai mitä nyt keksiikin. Meillä myös lapset tykkääävät salaateista ehkä juuri sikis, että niitä on tarjolla miltei aina.

Jos laitat laatikkoruokia, jätä kerma pois ja korvaa maidolla. Muista syödä säännöllisesti (noin 3-4 tunnin välein!) ja juo paljon vettä. Makeanhimo loppuu pari päivän jälkeen, siihen asti vaikka harjaat hampaat joka kerta, kun tekee mieli suklaata. TAi odotat 20 minuuttia, sen jälkeen himo on yleensä jo hiipunut ja voi itsestään ylpeänä jatkaa päivää =) Suo kuitenkin herkkuhetkiäkin, mutta pienempiä annoksia. Marjarahka (rahkaa, maitoa, heledmiä/marjoja ja hieman sokeria) on hyvä vaihtoehto!

Mulla lähtenyt 2kg kolmessa viikossa juuri tuolla lautasmallilla, vähintään puolet kasviksia ja yksi neljäsosa perunaa. Enkä ole käyttänyt kastikkeita. Karkin ja muun makean himon olen saanut hillittyä kromitableteilla (kaupan luontaistuotehylly) ja kun tekee makeaa mieli syön naposteluporkkanoita, appelsiiniä tai paprikaa. Vettä täytyy myös muistaa juoda vähintään 2 litraa päivään. Lisäksi pyrin harrastamaan liikuntaa kolme kertaa viikkoon. Yleisesti katsoo mitä suuhun laittaa. Rasva ja sokeri pois.

keittoruuathan yleensä on melko kevyitä jos valitsee vähärasvaista lihaa ja sit ei hulauta kermaa vaikka mieli tekis :)
meillä tykätään:

keltainen kala-keitto
1 sipuli
400g pakaste seitä
4 porkkanaa
3 perunaa
2 kalaliemikuutiota
½ sitruunan mehu
öljyä
2tl currya
vettä

kuori ja raasta porkkanat ja perunat karkeaksi raasteeksi, pilko sipuli ja vähän sulanut kala.
kuumenna tilkka öljyä kattilan pohjalla ja kuullota siinä sipulia ja lisää siihen currya.
lisää kattilaan raasteet, vesi ja kalaliemikuutiot
keitä kannen alla miedolla lämmöllä n. 10 min ja lisää kala.
keitä vielä muutama minuutti kunnes kala on kypsää.
mausta sitruunamehulla

hyvää on! jos vielä pyöräyttää omat leivät tai sämpylät niin nam!
:)

kauraleipä

5dl vettä (haaleaa)
25g hiivaa
3dl kaurahiutaleita (olen laittanut osan, n.½dl leseitä)
(1½tl suolaa)
6-8dl vehnäjauhoja

sekoita kaikki aineet ja anna taikinan turvota kupissa n.20 min. taikinasta tulee melko löysää!
jaa taikina kahdeksi leiväksi uunipellille (olen vaan puukauhalla nostanut köntit pellille)
laita leivät KYLMÄÄN uuniin ja laita sitten uuni päälle 225 asteeseen, kun uuni on kuuma, leivät ovat kypsiä. olen yleensä sammuttanut uunin ja antanut leipien olla vielä hetken, että saavat hiukan väriä. tosi helppo ja hyvä leipä, eikä yhtään rasvaa :wave:

paprikaa ei kantsi kauheena syyä,se mennee munuaisiin. ite juon makian himoon sokerittomia valion mehukeittoja, toimii hyvin.lautasmallinareilusti yli puolet salaattia, loppulautanen perus kotiruokaa. leipä ja sokeri pois.

Yhteistyössä