Lapsen hoito/ anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiipi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
On luonnollista että pyydetään apua omalta äidiltä (kellä sellainen on). Se ei että tehdään mitä hyvänsä ja millä keinoin hyvänsä, ettei oman sisaruksen lapset saa mummoltaan mitään huomiota. Luonnehäiriöisiä on monenlaisia.
Tuo on toki ihan eri juttu, mutta kyllä mummi-ikäisilläkin täytyisi olla sen verran omaakin järkeä päässään, ettei anna itseään täysin manipuloida.

Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Itsekkin olen miettinyt että miten tästä tilanteesta yli pääsen. Tuntuu että tällä hetkellä vie kauheasti energiaa kun asiaa murehdin. Tiedän että varmasti helpottaa sitten kun taas palaan työelämään, mutta nyt on liikaa aikaa tätä miettiä. Tätä elämää kuitenkin vain kerran eletään ja todella harmi että tällaisenkin asian joutuu kokemaan. Välillä mietin kuinka paljon olen valmis ottamaan vastaan näitä juttuja vain säilyttääkseni välini appivanhempiin....

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta anopin tehtävähän ei ole hoitaa lasta vaan lasten vanhempien! Nykyään jatkuvasti kuulee valitusta kun isovanhemmat ei hoida lapsia, itse ne lapset kuuluu hoitaa ja jos tarvii hoitajaa palkkaa sellaisen!

Minä taas olen sitä mieltä, että jos kerran hoitaa toisia lapsia niin johan täytyy silloin olla jokin moraali ja järki hommassa ja hoitaa myös muita. Täysin paska ihminen sellainen on joka hoitaa ilman pätevää ja hyvää syytä vain toisia.
Mistä kukaan tietää, mikä toisen syy on? Minä ainakin uskon vakaasti siihen, että tyttäreni tulee jatkossakin avautumaan mulle enemmän ongelmistaan kuin mahdollinen miniäni. Ja jos ja kun tyttäreni mulle asioistaan kertoo, en tosiaankaan aio kailottaa hänen ongelmistaan miniälleni. Enkä kyllä tekisi sitä toisinkaan päin. Jos taas jonain päivänä hoidan enemmän poikani lapsia kuin tyttäreni lapsia, syyt siihen eivät kuulu millään tavalla vävylleni.

Ei minua edes kiinnosta tietää kenenkään kaapitettuja ongelmia. Sanoin että ilman syytä. Isot ongelmat (jos toisella ei ole) on kait jonkinmoinen syy jo. Jokainen tutkikoon itse omatuntonsa. Minä en epätasapuolisia mummoja kumartele enkä sen puolen edes arvosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:
Kokeile pyytää anoppi teille, ja jos sopii niin voihan hän jäädä teille yksin lapsen kaa ja sanoa toisille että on sinä päivänä varattu. Kannattaa kokeilla.

Tää on muuten hyvä idea! :) Täytyypä pistää mieleen...

Toimii varmaan vielä paremmin jos pyydät ajoissa ja annat anopille useamman vaihtoehdon jotta hän voi itse valikoida mikä päivä sopis parhaiten.

Ai niin tuli muuten mieleen, että kaksi kertaa on anoppi käynyt meillä kotona lastamme katsomassa (pyydetty on kymmeniä kertoja). Kummallakin kerralla hänellä oli miehen siskon lapsi mukana. Ja oikeesti koko vierailun ajan keskittyi vain häntä hoitamaan. Otin välillä tämän lapseni serkun syliin, että anoppi voisi meiän pojan kanssa leikkiä niin vähän aikaa katseli poikaa ja totesi vain, että onpa se rauhallinen ja sitten rupesi tätä toista lasta syöttämään... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Tietenkin jokainen tekee jaksamisensa mukaan. Ei itseään tarvitse piippuun ajaa, mutta vaikka kerta kuukaudessa tuskin ketään väsyttää. Sinä itse kuitenkin autat muita ja saat apua, mutta on joitakin jotka eivät saa apua mistään.
Kerta kuukaudessakin voi väsyttää, jos omia lapsia on vaikka neljä. Silloinhan se tarkoittaa kuukauden jokaista viikonloppua, jos haluaisi olla tasapuolinen kaikille. Mä ymmärrän niitä ihmisiä, joilla ei ole apua saatavilla mistään. Mutta ymmärrän myös niitä ihmisiä, jotka eivät jaksa auttaa. Niillä isovanhemmillakin kun voi olla omat huolensa ja murheensa. Itse en ole koskaan vaivannut lapsiani omilla huolillani enkä varmasti aio koskaan vaivatakaan. Voin näyttää täysin normaalilta ja tehdä pakolliset arjen työt, vaikka olisin huolesta suunniltani ja sydän täynnä tuskaa. Olen aikoinaan kärsinyt nk kiltin tytön syndroomasta ja vasta reilusti yli kolmikymppisenä opettelin sanomaan EI. Nyt mä osaan jo sujuvasti sanoa ei ilman, että mun tarvitsee ruveta sen ein kuulijalle tekemään tilitystä pääkoppani tilanteesta.

Ei minua edes kiinnosta tietää kenenkään kaapitettuja ongelmia. Sanoin että ilman syytä. Isot ongelmat (jos toisella ei ole) on kait jonkinmoinen syy jo. Jokainen tutkikoon itse omatuntonsa. Minä en epätasapuolisia mummoja kumartele enkä sen puolen edes arvosta.
Ymmärrän =) Toisaalta ainakin mulle jokaisella asialla, mitä teen tai jätän tekemättä, on jokin syy. Ilman syytä en tee yhtään mitään.

Ymmärrän =) Toisaalta ainakin mulle jokaisella asialla, mitä teen tai jätän tekemättä, on jokin syy. Ilman syytä en tee yhtään mitään.

Ilman kunnollista ja pätevää (=ymmärrettävää) syytä.

Jokainen tekee kuitenkin kuten parhaaksi näkee ja haluaa, mutta minun ei onneksi tarvitse arvostaa ihmistä joka toimii minun oikeustajuni vastaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
me ollaan suvun ne kamalat sukulaiset jotka ovat omineet mummot/papat omille lapsilleen!!
Mun puolelta ei lapsenlapsia ole muita kun meidän tytöt ja tytöt ovat aika paljon tekemisissä vanhempieni kanssa esim.käyvät laiva matkoilla nytkin ottavat esikon mukaansa etelään. vievät lapsia paikkoihin mihin meillä työssäkäyvillä vanhemmilla ei ole aikaa! (äitini hoitaa "kaikki" lasten lomat joita tarhasta tulee lapsiamme tyyliin nytkin joululoman välipäivät kun itse olemme töissä! )
Veljeni avokin lapsi käy kyllä "mummolassa" mutta vanhempani eivät samallalailla ostele tavaroita kuljeta ympärinsä kuten meidän tyttöjä. veljeni välillä piikittelee aiheesta mutta tällä avokin lapsella on kyllä omatkin mummolansa...joissa sitten saa huomionsa ainut että ne asuvat meistä ja heistä todella kaukana joten näkevät harvoin.

Sitten mieheni puoli anoppi hoitaa lasteni tarhaan viennit aamulla kun itse lähden töihin. Anoppi tulee meille joka aamu klo 6 ja vie lapset tarhaan klo 8 aikaan ja hakee ne sieltä pois 15-16 aikaan vie harrastuksiin tai sitten menevät meille tekemään iltaruokaa tulen töistä vähän ennen klo 17.
Mieheni veljellä on kolme lasta ja he näkevät tässä systeemissä paljon vikoja ja soittelevat meille sekä anopille jatkuvalla syötöllä ja haukkuvat... no itse en noteeraa miksi pitäisi? anoppi tekee tätä vapaa ehtoisesti itse ilmoitti että ota vaan uusi haastava työ vastaan kyllä hän hoitaa aamut ja hakemiset. Näin jatkamme kunnes anoppi sanoo että ei jaksa. *tarvii varmaan laittaa kone kiinni ettei tule kakkaa niskaan*

Eli käytät siekailematta hyväksesi omaa äitiäsi sekä anoppiasi
lastesi hoitajana...miksi ihmeessä edes teit lapsia???

miksi tein lapsia??? siksi koska ihmiset yleensä lisääntyvät ja haluavat lapsia!

Olin 6vuotta kotiäitinä (lapset 6 ja 3,5v) ja kun kuopuksesta loppu hoitovapaa oli minun valittava kotirouva, vanha työ joka ei kiinnostanut tai uusi työ samassa firmassa kun mistä jäin äitiyslomalle. Valitsin pohdinnan jälkeen uuden työn jossa viihdyn työ matkan takia joudun lähtemään jo klo 6.15 ja nykypäivänä jos ei toisin sovita tarhat aukee 6.30 (ainakin meillä ) joten anoppi sanoi että voi viedä aamusin ettei lasten tarvi herätä liian aikasin. Työt loppuvat minulta klo 16 mutta työmatkat takia olen kotona vasta klo 17 aikaan. joten sovimme että anoppi hakee lapset tarhasta ja vie meille ettei tarhapäivästä tule kotihoidossa olleelle eskarille ja kolme vuotiaalle liian pitkä! näin on siis jatkunut 6kk! Anoppi muuten ei ole koskaan ollut työelämässä vaan kotirouvana!
oma äitini taas on edelleen työ elämässä ja koska on ollut niin kauan töissä että lomia on kertynyt hän oma aloiteisesti on sopinut ne sillain että tytöt saavat pitää esim. talvilomansa, hiitolomansa, pitkät kesälomat.... ettei meidän tarvi käyttää päivystäviä tarhoja lomien aikana! minullehan ei lomia ole vielä kertynyt niin paljoa että voisin kaikki "koulu lomat" olla kotona! mieheni on omassa perheyrityksessä töissä...
Tämä järjestely sopii meille ja mummoille mutta ei suvulle... kun anoppi ilmoittaa että ei enään hoida täytyy meidän palkata hoitaja kotio mutta kun haluan että lapseni käyvät päiväkotia niin hoitajalle tuli turhan vähän hoidettavaa...

Jokainen tekee kuitenkin kuten parhaaksi näkee ja haluaa, mutta minun ei onneksi tarvitse arvostaa ihmistä joka toimii minun oikeustajuni vastaisesti.
Mitä tässä olen yrittänyt sanoa on se, että mistä meistä kukaan tietäisi kenekään syistä yhtään mitään, jos niitä syitä ei juoruilla eteenpäin? Tyttäret usein avautuvat äideilleen enemmän kuin miniät anopilleen. Hyvä äiti ja hyvä anoppi pitää saamansa tiedot luottamuksellisina eikä levitä asioita eteenpäin. Jaksaminen kun ei lue otsassa. Mä tuolla jo aiemmin kerroin mun ja siskoni tilanteesta. Jos olisin ollut miniä suhteessa äitiini, olisin varmaan äimistellyt tilannetta. Systerillä oli kuitenkin kaikki asiat niin paljon paremmin kuin mulla. Mutta koska olemme systerin kanssa sisaruksia ja olin tuntenut siskoni jo koiko elämäni ajan, tiesin myös, että kaikista ulospäin näkyvistä seikoista huolimatta systeri kuitenkin tarvitsi vanhempieni apua enemmän kuin minä. Ei mun äitini tarvinnut mulle kertoa syytä sille, miksi siskon lapset olivat useammin hoidon tarpeessa, vaikka ulkopuolisten silmin minä olisin varmaan ollut se enemmän apua tarvitseva.

me ollaan suvun ne kamalat sukulaiset jotka ovat omineet mummot/papat omille lapsilleen!!
Mun puolelta ei lapsenlapsia ole muita kun meidän tytöt ja tytöt ovat aika paljon tekemisissä vanhempieni kanssa esim.käyvät laiva matkoilla nytkin ottavat esikon mukaansa etelään. vievät lapsia paikkoihin mihin meillä työssäkäyvillä vanhemmilla ei ole aikaa! (äitini hoitaa "kaikki" lasten lomat joita tarhasta tulee lapsiamme tyyliin nytkin joululoman välipäivät kun itse olemme töissä! )
Veljeni avokin lapsi käy kyllä "mummolassa" mutta vanhempani eivät samallalailla ostele tavaroita kuljeta ympärinsä kuten meidän tyttöjä. veljeni välillä piikittelee aiheesta mutta tällä avokin lapsella on kyllä omatkin mummolansa...joissa sitten saa huomionsa ainut että ne asuvat meistä ja heistä todella kaukana joten näkevät harvoin.

Sitten mieheni puoli anoppi hoitaa lasteni tarhaan viennit aamulla kun itse lähden töihin. Anoppi tulee meille joka aamu klo 6 ja vie lapset tarhaan klo 8 aikaan ja hakee ne sieltä pois 15-16 aikaan vie harrastuksiin tai sitten menevät meille tekemään iltaruokaa tulen töistä vähän ennen klo 17.
Mieheni veljellä on kolme lasta ja he näkevät tässä systeemissä paljon vikoja ja soittelevat meille sekä anopille jatkuvalla syötöllä ja haukkuvat... no itse en noteeraa miksi pitäisi? anoppi tekee tätä vapaa ehtoisesti itse ilmoitti että ota vaan uusi haastava työ vastaan kyllä hän hoitaa aamut ja hakemiset. Näin jatkamme kunnes anoppi sanoo että ei jaksa. *tarvii varmaan laittaa kone kiinni ettei tule kakkaa niskaan*

järkyttävää. onko joillakin suomessa näin helppoa, että molemmat mummolat ovat piikana apuna. Ihan kuin viettäisi sinkkuelämää, lapset päivät tarhassa ja mummolat hoitavat loput.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Tietenkin jokainen tekee jaksamisensa mukaan. Ei itseään tarvitse piippuun ajaa, mutta vaikka kerta kuukaudessa tuskin ketään väsyttää. Sinä itse kuitenkin autat muita ja saat apua, mutta on joitakin jotka eivät saa apua mistään.
Kerta kuukaudessakin voi väsyttää, jos omia lapsia on vaikka neljä. Silloinhan se tarkoittaa kuukauden jokaista viikonloppua, jos haluaisi olla tasapuolinen kaikille. Mä ymmärrän niitä ihmisiä, joilla ei ole apua saatavilla mistään. Mutta ymmärrän myös niitä ihmisiä, jotka eivät jaksa auttaa. Niillä isovanhemmillakin kun voi olla omat huolensa ja murheensa. Itse en ole koskaan vaivannut lapsiani omilla huolillani enkä varmasti aio koskaan vaivatakaan. Voin näyttää täysin normaalilta ja tehdä pakolliset arjen työt, vaikka olisin huolesta suunniltani ja sydän täynnä tuskaa. Olen aikoinaan kärsinyt nk kiltin tytön syndroomasta ja vasta reilusti yli kolmikymppisenä opettelin sanomaan EI. Nyt mä osaan jo sujuvasti sanoa ei ilman, että mun tarvitsee ruveta sen ein kuulijalle tekemään tilitystä pääkoppani tilanteesta.

Hei, mulla kanssa tämä kiltin tytön syndrooma josta nyt kolmekymppisenä pikkasen päässyt eteenpäin. Mutta suurta tuskaa mulle ein sanominen aiheuttaa tai juuri esim. tuo edellä mainittu keskustelu appivanhempieni kanssa. Siinä keskustelussa ei ollut mitään pahaa, hyvä että kerrankin aukaisin suuni myös ikävälle asialle. Mutta siis jos joskus uskallan jotain ei niin positiivista sanoa, luulen että koko maailma minua vihaa sen jälkeen vaikka tietysti tiedän että asia ei niin ole.

Ja täähän on lähtösin ankarasta isästä ja papasta. Luulo että aina pitää miellyttää.

meillä ihan sama juttu!!!!!Mies laittoi siskolleen tekstarin jossa mainitsi asiasta.Vastaus oli,että ei hän päätä ketä äiti ottaa hoitoon!

En tiiä mitä tästä eteenpäin.Anoppi ei ole ottanut kantaa eikä olla nähtykkään häntä aikoihin.ei käy meillä vaikka vieressä asutaan.
Esikolle on kova paikka koska ennen tätä siskon lasta hän oli mummulle kaikki kaikessa!nyt ei koskaan passaa enään kyläilyt yms.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

järkyttävää. onko joillakin suomessa näin helppoa, että molemmat mummolat ovat piikana apuna. Ihan kuin viettäisi sinkkuelämää, lapset päivät tarhassa ja mummolat hoitavat loput.

Eikä ole ihan ainutlaatuinen tapaus. Sääli vaan toisia lastenlapsia :(

Mitä tässä olen yrittänyt sanoa on se, että mistä meistä kukaan tietäisi kenekään syistä yhtään mitään, jos niitä syitä ei juoruilla eteenpäin? Tyttäret usein avautuvat äideilleen enemmän kuin miniät anopilleen. Hyvä äiti ja hyvä anoppi pitää saamansa tiedot luottamuksellisina eikä levitä asioita eteenpäin. Jaksaminen kun ei lue otsassa. Mä tuolla jo aiemmin kerroin mun ja siskoni tilanteesta. Jos olisin ollut miniä suhteessa äitiini, olisin varmaan äimistellyt tilannetta. Systerillä oli kuitenkin kaikki asiat niin paljon paremmin kuin mulla. Mutta koska olemme systerin kanssa sisaruksia ja olin tuntenut siskoni jo koiko elämäni ajan, tiesin myös, että kaikista ulospäin näkyvistä seikoista huolimatta systeri kuitenkin tarvitsi vanhempieni apua enemmän kuin minä. Ei mun äitini tarvinnut mulle kertoa syytä sille, miksi siskon lapset olivat useammin hoidon tarpeessa, vaikka ulkopuolisten silmin minä olisin varmaan ollut se enemmän apua tarvitseva.

En ole lukenut enkä sen puolin kirjoittanutkaan sinun tilanteesta.

Kokeile pyytää anoppi teille, ja jos sopii niin voihan hän jäädä teille yksin lapsen kaa ja sanoa toisille että on sinä päivänä varattu. Kannattaa kokeilla.

Tää on muuten hyvä idea! :) Täytyypä pistää mieleen...

Toimii varmaan vielä paremmin jos pyydät ajoissa ja annat anopille useamman vaihtoehdon jotta hän voi itse valikoida mikä päivä sopis parhaiten.

Ai niin tuli muuten mieleen, että kaksi kertaa on anoppi käynyt meillä kotona lastamme katsomassa (pyydetty on kymmeniä kertoja). Kummallakin kerralla hänellä oli miehen siskon lapsi mukana. Ja oikeesti koko vierailun ajan keskittyi vain häntä hoitamaan. Otin välillä tämän lapseni serkun syliin, että anoppi voisi meiän pojan kanssa leikkiä niin vähän aikaa katseli poikaa ja totesi vain, että onpa se rauhallinen ja sitten rupesi tätä toista lasta syöttämään... :headwall:

Joo, täytyy kertoa yksi juttu mitä tapahtui viime viikolla! Appivanhemmat olivat tulossa iltapäivällä kahville koska oltiin kutsuttu. On aika harvinaista että tulevat meille. Kuinka ollakkaan mieheni sisko oli tyttärensä kanssa mukana...siinä sitten kahvipöytään istuttiin ja anoppi oli heti että hän haluaa mennä tyttärensä lapsen viereen vahtimaan ettei tipu tuolista. No. muutama ihminen ei tätä kuullut ja anoppi "joutuikin" meidän lasten väliin istumaan.

No, kahvit oli jo aikaa sitten juotu ja seurusteltiin olohuoneessa niin anoppi alkaa kyselemään että söikö se teidänkin pienimmäinen vohvelia...

Jos olisin uskaltanut niin olisin sanonut että "siinähän se sun vieressä istui" mutta tapani mukaan olin hiljaa.

aikamoista :whistle:

Todellakin järkyttävää jos jollain on "helppoa" miksi kaikilla pitäisi olla vaikeeta??? eikö kukaan saa päästä helpommalla?
ja on meilläkin omat "ongelmamme" kun 3v huutaa mummo!!! kun kaatuu niin tuntuuhan se äitistä pahalle!
Olen kumminkin ollut sen 6vuotta kotona vain ja ainoastaan lapsiani varten. Nyt olen työ elämässä ja valitettavasti se lohkasee päivästä 11h! Iltasin ja viikonloput todellakin "hyvitän" lapsilleni esim. en mennyt firman pikkujouluihin kun nautin ne pienetkin mahdollisuudet olla heidän kanssaan! kyllä minunkin omatuntoni kolkuttaa välillä kun aika ei riitä lapsille. mutta jokainen voi luoda omat suhteensa itse eikä niistä tarvi olla kateellinen taikka vihainen niille jotka ne osaa hoitaa! esim. oma sukumme!

Musta varmaan aikanaan tulee se mummo, joka ilman ulkopuolisten silmin pätevää syytä ottaa enemmän toisen lapsia hoitoon. Mulle riittää, että toimin OMAN oikeudentajuni mukaan, miniöiden ja vävyjen oikeudentajuista viis veisaan.

Mitä väärää tässä nyt on? Kirjoittaja on selvästi anoppinsa kanssa sopinut asiasta. Ehkäpä anoppi asuu lähistöllä, eikä hoitoavusta ole hänelle vaivaa. Miten tämä isovanhempien hoitoapu ajatellaan aina niin, että lasten vanhemmat hyötyvät siitä? Kyllähän isovanhemmatkin saavat varmasti irti tilanteesta jotakin. Ainakin läheisen suhteen lastenlastensa kanssa.

Musta varmaan aikanaan tulee se mummo, joka ilman ulkopuolisten silmin pätevää syytä ottaa enemmän toisen lapsia hoitoon. Mulle riittää, että toimin OMAN oikeudentajuni mukaan, miniöiden ja vävyjen oikeudentajuista viis veisaan.

Minullekin riittää että toimin oman oikeustajuni mukaan. Toisaalta kun minusta tulee mummo niin myös miniöiden ja vävyjen mielipiteet ovat minulle tärkeitä. Kaikki lastenlapset ovat saman arvoisia :)

Ei kannata pahoittaa mieltään! Siis jos isovanhemmat auttavat perheen arjessa. Tämä palsta on pullollaan ihmisiä, jotka ovat kateellisia ja katkeria siitä, etteivät oman lapsen isovanhemmat halua osallistua perheen elämään. Sitä katkeruutta näissä viesteissä puretaan.

On ihan normaalia, että isovanhemmat auttavat omien lastensa lasten hoidossa. Ihan yhtälailla heitä sitten autetaan kun tulevat vanhoiksi. Ihmisen ei tarvitse pärjätä tässä kovassa maailmassa yksin, kun on hyvät suhteet sukulaisiin! Kaikilla ei valitettavasti ole ja ymmärrän hyvin, että se herättää kateutta. uskon kuitenkin, että ne joilla isovanhemmista ei ole apua ovat todellisuudessa pieni vähemmistö, joilla vaan tällä palstalla on aina tarve syyllistää muita!