Lapsen jättäminen yksin autoon?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Määvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Määvaan"

Vieras
Mitä mieltä olette, voiko pienen lapsen jättää autoon, jos itse käy pikaisesti nostoautomaatilla, yms?

Itse kävin eilen lähipostissamme hakemassa paketin ja minulla oli lapsi mukana (7 kk ikäinen). Hän nukkui juuri päikkäreitä ja ajattelin, että jätän hänet autoon kun käyn hakemassa paketin postista. Paketti olisi muutenkin niin iso, että tarvitsin 2 kättä sen kantamiseen ja meidän lähipostissa ei ole mahdollista työntää paketteja autoon kärryillä. Laitoin ovet lukkoon ja sinne vauva jäi nukkumaan. Ajattelin, että jos postissa on pitkä jono tulen myöhemmin käymään. Pääsin nopeasti kassalle, edessäni ei ollut kuin yksi ihminen ja hoidin paketin noudon nopeasti (meni max. 5 min.) Kun tulin autolle, siellä vauva nukkui edelleen tyytyväisenä ja lähdimme kotiin.
Kun sitten illalla kerroin miehelleni postireissusta ja siitä, että jätin lapsemme autoon, hän närkästyi ja sanoi, että niitä lapsikaappareita on niin paljon maailmassa... Pitäisikö minun nyt tuntea itseni huonoksi äidiksi? Joo, meidän auton ovet saa auki varmaan jätskitikullakin, mutta enpä osannut ajatella, että joku kaappaisi lapsemmem kun olen 5 min. pois auton luota...

Mitä mieltä muut ovat?
 
En missään nimessä jättäisi pientä lasta yksin autoon, ellei auto oli täysin mun näköpiirissä (siis tyyliin ostoskärryn palautus katokseen tai automaatin eteen ajaminen ja käteisen nostaminen). Ja suuttuisin kyllä miehellekkin jos noin toimisi...
 
Kyllä jätän autoon nukkuvan tai ihan hereilläkin olevan vauvan / isommankin lapsen jos vaan kipasen jossain. Näin talvella ja kovilla pakkasilla en näe mitään helvetin järkee siinä, että ottaisin vauvan kaukaloineen mukaan kun käyn nostamassa rahaa, tai lähden hakemaan postia laatikolta kun tullaan autoilemasta, jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
En ole koskaan jättänyt lapsia autoon (en edes hetkeksi enkä omalla pihallakaan) ennen kuin nyt jolloin isommilla on kännykät. Saatan pikaisesti piipahtaa postissa, kerhon ovella.. kun tiedän että vanhin lapsista soittaa heti jos vauva herää tai taaperot alkaa tappelemaan.

Vieläkin jos isommat ei oo mukana niin raahaan pikkuset autosta ulos mukanani. Usein todella turhauttavaa, mutta näin se vaan meillä menee.
 
[QUOTE="määvaan";27700497]Mietin vain, että mitä sellaisessa tilanteessa pitää tehdä, kun ei pysty kantamaan lasta ja postista tullutta pakettia yhtäaikaisesti...?[/QUOTE]

Menee hakemaan sen postin joskus muulloin yksi, tai hakee kaverin kanssa, ottaa ostoskärryt avuksi, ottaa vauvan kainaloon, vauva rintareppuun, pyytää postista apua paketin kantamiseen tai sellaisen pienen kärryn millä voi paketin kärrätä autolle yhdelläkin kädellä. Onhan niitä vaihtoehtoja.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
No pakkohan se on jättää, jos aikoo saada kannetuksi sen laatikon autoon... Itse en uskaltaisi jättää minnekään ison marketin parkkipaikalle, mutta silloin lapsi on nukkunut autossa kun olen käväissyt nopeasti jossain pikkuliikkeessä/toimistossa niin että auto on pysäköity ihan ikkunoiden tai oven lähelle ja olen voinut vilkuilla sinne.
 
Onhan siinä riskinsä, itse pelkäisin ehkä enemmän jotain auton syttymistä itsekseen tai toisen auton törmäystä kuin kaappausta. Tosin kaikki nämä ovat kyllä oikeasti tositosi harvinaisia. Luultavasti tekisin vastaavassa tilanteessa kuten sinäkin, mutta tiedän, että monet tuttuni paheksuisivat sitä hirveästi. :D
 
Kärryt ei ollut vaihtoehtona, koska parkkipaikan edessä on sellainen korotettu kävelytie ja autojen välistä' ei olisi mahtunut kärryjen kanssa...kainen lisäksi toi lumi hankaloittaa kärryjen työntöä, mutta tosiaan parkkiksen-kävelytien välissä puska, joka viimeistään estää kärryjen käytön. Joulunalusaikaan jokainen on varmaan kuullut että postissa on kiire noitten pakettien kanssa. heillä ei siis varmasti olisi ollut aikaa tuoda pakettia minun autooni. Postissa oli 3 kassaa käytössä ja muut jonot olivat ovelle asti åpitkät, mutta pääsin pujahtamaan siihen kaikkein sivummaisimpaan kassajonoon, jotta pääsin nopeasti hoitamaan asiani..
 
Juuri eilen jätin täysin samanikäisen vauvan autoon, että kävin hakemassa edessä olevasta kioskista parkkirahaa. Kauhea sää oli eilen, enkä nähnyt minkään valtakunnan järkeä herättää vauvaa ja raahata lumituiskun läpi kuumaan kioskiin (edes siksi hetkeksi). Tällä keinolla sain parkin maksettua ja vauva ei edes herännyt (ja jos olisikin silmät avannut, on auton takapenkki tutussa istumessa tuttu paikka).
Voihan sitä pelätä, että joku varastaa auton+lapsen mutta tuollaisella motiivillahan lasta ei uskaltaisi laittaa pihalle vaunuihin nukkumaan... ja mielestäni tämä maa nyt ei VIELÄ ole niin Jenkkilä...
 
[QUOTE="Määvaan";27700586]Kärryt ei ollut vaihtoehtona, koska parkkipaikan edessä on sellainen korotettu kävelytie ja autojen välistä' ei olisi mahtunut kärryjen kanssa...kainen lisäksi toi lumi hankaloittaa kärryjen työntöä, mutta tosiaan parkkiksen-kävelytien välissä puska, joka viimeistään estää kärryjen käytön. Joulunalusaikaan jokainen on varmaan kuullut että postissa on kiire noitten pakettien kanssa. heillä ei siis varmasti olisi ollut aikaa tuoda pakettia minun autooni. Postissa oli 3 kassaa käytössä ja muut jonot olivat ovelle asti åpitkät, mutta pääsin pujahtamaan siihen kaikkein sivummaisimpaan kassajonoon, jotta pääsin nopeasti hoitamaan asiani..[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan, mutta hörö hörö. Olit max 5 minuutissa hoitanut asian ja ulkona, ja muut jonotteli siellä vaan tyhminä ovella saakka. Ja mistä autojen välistä sun olis tarttenut mahtua, jos sun autos oli kerran ensimmäisenä postin oven edessä suunnilleen? Olisit sä niillä kärryillä ainakin lähemmäs saanut sen paketin kuljetettua.

Siis jos 2 minuutiksi jätät lapsen autoon niin se tuskin lienee maailmaloppu, mutta yleensähän nää jutut ei sit meekkään niin että "kerran vaan jätin ja viideksi minuutiksi"... vaan totuus on vähän muuta. Lasta ei pidä jättää yksin autoon, ja jos vauvan näkee yksin autossa on yritettävä ottaa yhteys auton omistajaan, jos ei onnistu niin sit poliisiin. Koska niin se vaan on, että pikkulasta ei saa jättää yksinään autoon esim. kauppareissun ajaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja lissukka.
Onhan siinä riskinsä, itse pelkäisin ehkä enemmän jotain auton syttymistä itsekseen tai toisen auton törmäystä kuin kaappausta. Tosin kaikki nämä ovat kyllä oikeasti tositosi harvinaisia. Luultavasti tekisin vastaavassa tilanteessa kuten sinäkin, mutta tiedän, että monet tuttuni paheksuisivat sitä hirveästi. :D

Nii, kyllähän sitä voi sattua mitä vaan, vaikka sillä aikaa kun käyt suihkussa ja lapsi on esim. matkasängyssä tai käyt ulkona viemässä roskat (asun siis omakotitalossa ja roskis omalla pihalla). Miten se sanonta meni, että "ei vahinko tule kello kaulassa".
 
Ja täytyy vielä jatkaa, että hetken mietin uskallanko tehdä niin... Että onko lähistöllä joku elämästä vieraantunut kaksplussalainen hysteerikko tekemässä lastensuojeluilmoitusta... :D
 
Ja täytyy vielä jatkaa, että hetken mietin uskallanko tehdä niin... Että onko lähistöllä joku elämästä vieraantunut kaksplussalainen hysteerikko tekemässä lastensuojeluilmoitusta... :D

Sama täällä. Olen monesti jättänyt nukkuvan lapsen istuimeen siksi aikaa, kun kipaisen kaupasta hakemassa esim. maidon tms ja aina olen ihan paniikissa juossut takaisin autolle peläten, että joku hysteerinen palstamamma on juuri rikkomassa auton ikkuinoita pelastaakseen lapsen.
 
[QUOTE="vieras";27700622]Anteeksi nyt vaan, mutta hörö hörö. Olit max 5 minuutissa hoitanut asian ja ulkona, ja muut jonotteli siellä vaan tyhminä ovella saakka. Ja mistä autojen välistä sun olis tarttenut mahtua, jos sun autos oli kerran ensimmäisenä postin oven edessä suunnilleen? Olisit sä niillä kärryillä ainakin lähemmäs saanut sen paketin kuljetettua.

Siis jos 2 minuutiksi jätät lapsen autoon niin se tuskin lienee maailmaloppu, mutta yleensähän nää jutut ei sit meekkään niin että "kerran vaan jätin ja viideksi minuutiksi"... vaan totuus on vähän muuta. Lasta ei pidä jättää yksin autoon, ja jos vauvan näkee yksin autossa on yritettävä ottaa yhteys auton omistajaan, jos ei onnistu niin sit poliisiin. Koska niin se vaan on, että pikkulasta ei saa jättää yksinään autoon esim. kauppareissun ajaksi.[/QUOTE]

No näin se vaan meni, että jonoa oli, mutta pääsin pujahtamaan sivummaisimmalle kassalle. Mun ei tarvi sulle todisella sitä miten selviydyin niin nopeesti postista, eikä se ollu nyt se POINTTI. Parkkipaikka on korotetun kävelytien edessä, jossa on pensas ja 2 väliä molemmissa päissä kävelytietä ja mun auto oli keskimmäisenä vinoparkissa. Ja tääkin nyt on sivusekka, koska maassa oli niin paljo eilen lunta, että kärryjen työntö olisi ollu ulkona mahdotonta.

TÄÄ OLI NIMENOMAAN POIKKEUSTAPAUS! En missään nimessä jätä lastani autoon kauppareissun ajaksi! Ja jos joku nyt poliisiin olis halunnu yhteyttä ottaa, nii sinä kohtaa mä olisin ollu jo paikalla ku se on saanu vast numeron näppäiltyä... (perhana kun ei tullu sekuntikelloa mukaan, että varmaksi tietäisin menikö mulla 2 vai 5 minuuttia sillä reissulla, ei missään nimessä ainakaan yli 5 min!)
 
Ja täytyy vielä jatkaa, että hetken mietin uskallanko tehdä niin... Että onko lähistöllä joku elämästä vieraantunut kaksplussalainen hysteerikko tekemässä lastensuojeluilmoitusta... :D

No nimenomaan! Ens kerralla pelkäänki sitä enemmän kun sitä et joku kaappais lapsen... Ja miten ihmeessä ihmiset uskaltaa jättää lapsen vaunuihin nukkumaan?? :D
 
[QUOTE="...";27700650]Sama täällä. Olen monesti jättänyt nukkuvan lapsen istuimeen siksi aikaa, kun kipaisen kaupasta hakemassa esim. maidon tms ja aina olen ihan paniikissa juossut takaisin autolle peläten, että joku hysteerinen palstamamma on juuri rikkomassa auton ikkuinoita pelastaakseen lapsen.[/QUOTE]

Ikkunoiden rikkominen lienee liioittelua, mutta voihan sulle soitto tulla, tai joku olla siellä autolla vastassa kyselemässä että miksi jätit vauvan autoon.

Koska mistä se paikalle tullut tietää kauanko sä olet poissa ollut, ja jos sattuu vaikka paikalle kun vauva itkee. Kuinka moni teistä pystyisi vaan kävelemään ohi, jos esim. näette itkevän vauvan yksin autossa? En mä ainakaan pystyisi, ennenkuin olen saanut varmuuden että vauvalla on kaikki hyvin.

Koska tosiasia on, että on olemassa vanhempia, jotka jättää lapsen autoon pitkiksikin ajoiksi oman onnen nojaan, onko teistä ok että tälläisiinkään ei puututtaisi sen pelossa että leimataan hysteerikoksi?
 
Espoon keskuksessa näin kun mamu ajoi autonsa Espoontorin portaiden eteen parkkiin (tässä on kävelyalue) ja juoksi sieltä postiin.
Noin 1v lapsi istui etupenkillä turvavöissä.
Että näin...
 
NO EN TODELLAKAAN JÄTÄ LASTA YKSIN KOSKAAN AUTOON!Voi auto vaikka syttyä tms.Niinkuin vuosia sitten äiti meni kauppaan ja jätti kaksoset autoon ja auto oli ilmiliekeissä kun tuli sinne ja ei voitu kumpaakaan pelastaa...
joten sit vaan etsittävä toinen kerta hakuun.itse olisin tehnyt niin, että olisin ottanut rattaat lapselle ja siinä päällä tuonut paketin
 
[QUOTE="Määvaan";27700671]No näin se vaan meni, että jonoa oli, mutta pääsin pujahtamaan sivummaisimmalle kassalle. Mun ei tarvi sulle todisella sitä miten selviydyin niin nopeesti postista, eikä se ollu nyt se POINTTI. Parkkipaikka on korotetun kävelytien edessä, jossa on pensas ja 2 väliä molemmissa päissä kävelytietä ja mun auto oli keskimmäisenä vinoparkissa. Ja tääkin nyt on sivusekka, koska maassa oli niin paljo eilen lunta, että kärryjen työntö olisi ollu ulkona mahdotonta.

TÄÄ OLI NIMENOMAAN POIKKEUSTAPAUS! En missään nimessä jätä lastani autoon kauppareissun ajaksi! Ja jos joku nyt poliisiin olis halunnu yhteyttä ottaa, nii sinä kohtaa mä olisin ollu jo paikalla ku se on saanu vast numeron näppäiltyä... (perhana kun ei tullu sekuntikelloa mukaan, että varmaksi tietäisin menikö mulla 2 vai 5 minuuttia sillä reissulla, ei missään nimessä ainakaan yli 5 min!)[/QUOTE]

ei toki tarvitse todistella, mutta itse sä tulit tänne palstalle asiasta keskustelemaan. Eli ehkä suakin kumminkin asia vähän kaiversi, koska tiedät ettei se nyt ihan suositeltavaa ole.
 
[QUOTE="vieras";27700698]Ikkunoiden rikkominen lienee liioittelua, mutta voihan sulle soitto tulla, tai joku olla siellä autolla vastassa kyselemässä että miksi jätit vauvan autoon.

Koska mistä se paikalle tullut tietää kauanko sä olet poissa ollut, ja jos sattuu vaikka paikalle kun vauva itkee. Kuinka moni teistä pystyisi vaan kävelemään ohi, jos esim. näette itkevän vauvan yksin autossa? En mä ainakaan pystyisi, ennenkuin olen saanut varmuuden että vauvalla on kaikki hyvin.

Koska tosiasia on, että on olemassa vanhempia, jotka jättää lapsen autoon pitkiksikin ajoiksi oman onnen nojaan, onko teistä ok että tälläisiinkään ei puututtaisi sen pelossa että leimataan hysteerikoksi?[/QUOTE]

Uuuuu, puhelimeeni voi tulla soitto, EEEIIIII!
Siinä vaiheessa, kun joku tuntematon hysteerikko on kerennyt selittämään numeroni ja kerkeää siihen soittamaan, olen jo ulkona kaupasta.
 
Meillä paloi auto. Uudehko auto (2007) ja täysin yks kaks. Joku sähköongelma siihen kai tuli. Tuon jälkeen tajusin, että auto voi oikeasti vain kärähtää. En uskalla jättää lapsia autoon.
 
[QUOTE="...";27700731]Uuuuu, puhelimeeni voi tulla soitto, EEEIIIII!
Siinä vaiheessa, kun joku tuntematon hysteerikko on kerennyt selittämään numeroni ja kerkeää siihen soittamaan, olen jo ulkona kaupasta.[/QUOTE]

Niin, hyvä niin. Enkä tarkoittanut että se olisi maailmanloppu jos joku sun puhelimees soittaa, vaan yritin tässä selvittää MIKSI joku saattaa asiaan puuttua :D hömelö
 

Yhteistyössä