Lapsen käytös päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 989
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

989

Vieras
Lapsi vaihtoi reilu kuukausi sitten uuteen päiväkotiin muuton vuoksi. Yllättäen tyttö oli siellä ruvennut tönimään, sanomaan tyhmäksi ja jotain pientä potkimista. Ei siis mitään tämän kummempaa. JOhtuu ehkä siitä kun ei ollut aluksi kaveria, nyt on ainakin välillä. Päiväkodista ruvettiin pyytämään minua palavereihin vaikka sanoin ettei meillä kotona ole tytön kanssa mitään ongelmia. Kysyivät palaverissa että voidaanko ottaa tueksi neuvolasta joku työntekijä tms? Sanoin että mietin asiaa ja kerron heille jos koen olevan tarvetta tällaiseen. Nyt tytöllä mennyt monta päivää ihan hyvin ja silti yksi työntekijä kysyi että oletko tehnyt päätöstä siitä, että saako neuvolaan tms ottaa yhteyttä. Sanoin ettei mielestäni ole tarvetta. Itselle tulee olo että minua hiillostetaan. En itse ole huolissaan lapsesta mitenkään vaan tuolle käytökselle on ihan selvät syyt.

Miksei voisi tulla avuksi henkilö, jos kokevat että sitä tarvitaan. Se, että kotona on kaikki on, ei tarkoita, etteikö päiväkodissa voisi olla joku ongelma. Itse ainakin suostuisin mielelläni.

Mitä ihmettä? Miksi et anna lapsen saada sitä apua mitä hän asiantuntijoiden mielestä tarvitsee? He työskentelevät ison lapsiryhmän kanssa joka päivä ja vuosikausia, luulisi heidän tietävän koska on syytä hankkia apua. Jos ei ole syytä huoleen tarve loppuu nopeasti, ei kukaan tee mitään turhia liikkeitä koska avuntarvitsioita on taatusti enemmän kuin apua on saatavilla.
Annatko mieluummin tilanteen mennä vielä pahemmaksi ennekuin otat avun vastaan? Niinkin voi käydä.

Erityislastentarhanopettaja on jo siellä ja hän tietenkin saa olla tukena lapsen päivässä. Olen nähnyt siellä muidenkin lasten käyttäytyvän huonosti joten ottasivat välillä palaveriin muitakin vanhempia. Tunnen lapseni sen verran hyvin, että huomaan kyllä jos jokin on tosi huonosti.

Mutta päiväkodissa asiat eivät ole hyvin. Eihän monesti päiväkodin ja koulun ongelmat näykään kotona, vaan ne tulee esille esim. Lintsauksena koulusta tai haluttomuudesta mennä hoitoon tai käytösongelmina tms.

just, mä olen se äiti, jonka lapsi on näiden murusten agressiivisten "pikkujuttusten" kohteena... "ei meidän murulla ole mikään huonosti, se vaan välillä potkii ja tönii..." hoitajat ja opettajat ovat meidänkin lapsen päiväkodissa täysin voimattomia, kun vanhempien asenne on tuo. Lapsesi on agressiivinen toisia kohtaan, AMMATTILAISET huomaavat, että lapsesi käytös ei ole normaalia, eikä hän hallitse sosiaalisia tilanteita, he haluavat auttaa lastasi ja HALUAVAT MYÖS SUOJELLA näitä lapsia, jotka ottavat ne iskut ja potkut vastaan.. Olen niin väsynyt lapsiin joita ei saada kuriin ja niin väsynyt, kun en voi luvata lapselleni, että sinua ei satuteta tänään hoidossa. Niillä toisilla lapsilla on oikeus turvalliseen arkeen. Pienet nahistelut joo kuuluvat lasten välille, mutta ei ne tädit apua pyytäisi, jos kyse olisi satunnaisista pienistä jutuista, eli jos et välitä oman lapsesi tulevaisuudesta, välitä edes niistä jotka näitä "pieniä potkuja" saavat...

tyttö oli siellä ruvennut tönimään, sanomaan tyhmäksi ja jotain pientä potkimista. Ei siis mitään tämän kummempaa.

Öööö siis sä et pidä tommosta käytöstä "sen kummempana"? Mietipä, miltä tuntuu siitä toisesta pienestä tytöstä tai pojasta, jota päikyssä kiusataan tönimällä, haukkumalla tyhmäksi ja potkitaan....?

Jos mä kuulisin, että mun lapseni tolleen käyttäytyy, häpeäisin silmät päästäni ja herranjestas että tekisin mitä vaan että oppisi olemaan muiden kanssa hyvin!!

Syynä kiusaamiseen on useimmiten kiusaajan persoonallisuus. Vika ei koskaan ole uhrissa.

Ja pyh ja pah! Miten on mahdollista, että mä jouduin jatkuvaan kiusaamiskierteeseen, vaikka välillä vaihdoin koulua ihan toiselle paikkakunnalle, jossa kukaan ei tuntenut ketään entisestä koulustani? Kyllä se vika oli mussa. Mä oon ehkä liian kiltti ja herkkä. Siksi mua kiusattiin.

Ja pyh ja pah! Miten on mahdollista, että mä jouduin jatkuvaan kiusaamiskierteeseen, vaikka välillä vaihdoin koulua ihan toiselle paikkakunnalle, jossa kukaan ei tuntenut ketään entisestä koulustani? Kyllä se vika oli mussa. Mä oon ehkä liian kiltti ja herkkä. Siksi mua kiusattiin.

Kiltteys ks herkkyys ei ole vika. Mutta kiusaajalle helppo kohde. Siksi hyvät tyypit joutuvat usein kiusatuiksi.

Erityislastentarhanopettaja on jo siellä ja hän tietenkin saa olla tukena lapsen päivässä. Olen nähnyt siellä muidenkin lasten käyttäytyvän huonosti joten ottasivat välillä palaveriin muitakin vanhempia. Tunnen lapseni sen verran hyvin, että huomaan kyllä jos jokin on tosi huonosti.

Siis onko lapsesi erityisryhmässä, pienryhmässä missä on muitakin apua tarvitsevia? Jos hän on mennyt sinne alunperin ns tukilapsena niin jos hänellä on nyt köytöshäiriöitä niin hän muuttuu apua tarvitsevaksi lapseksi.
Ja kyllähän kaikkien vanhempien kanssa puhutaan mutta ei ne sinun kanssasi voi siitä puhua, salassapitovelvollisuus.

Kuulostaa että lapsellesi on käytöshäiriöitä. Ei niitä välttämättä havaitse kotona mutta isossa lapsiryhmässä poikkeavan käytöksen näkee.

Ja sille joka valitti että käytöshäiriöistä lasta ei saada kuriin niin voin kertoa että se ei ole niin helppoa. Kyse on häiriöstä eikä lapsi sille omalle käytökselleen mitään mahda, ei se tahallaan ole ikävä. Lapsen kanssa voi puhua asiat halki heti tilanteen satuttua ja puida kotona miljoona kertaa mutta kun seuraava tilanne tulee lapsi toimii aivan vaiston varaisesti ja tönäisee toisen kumoon vaikka heti tapahtuman jälkeen itsekin toteaa että teki väärin. Ja sama toistuu kunnes nämä automaatiot sadaan karsittua vuosien työn tuloksena, ehkä.

Ei ole mikään erityistuki lapsi alunperinkään. Ymmärsin silloin palaverissa että pelkästään minun lapsi on se ongelman aiheuttaja, vaikka olen nähnyt omin silmin, että siellä on huonosti käyttäytyviä lapsia muitakin. Tyttöä on myös muutama kerta kiusattu päiväkodissa. En rupea tarkemmin erittelemään asioita tässä, mutta tuntuu vaan kuin oltais suurennuslasin alla koko ajan

Juuri tämän tyyppiset vanhemmat tekevät meidän työstä ajoittain aika helvettiä. Ei suostuta näkemään mitään hankaluuksia omassa lapsessa, ei suostuta kunnolliseen yhteistyöhön niin että työntekijänä joutuu "hiillostamaan", kun työn tuoman velvollisuuden vuoksi on yritettävä pitää keskusteluyhteys auki ja yrittää viedä asioita eteenpäin. Ihan jos henkilökohtaisesti saisin päättää, niin olisipa kiva vaan hankalien vanhempien olla ja tehdä se minkä työni puitteissa voin, mutta kaikenmaailman tuhannet säädökset vaatii toimimaan kasvatuskumppanuusperiaatteiden mukaisesti ja huolehtimaan vanhempien osallisuudesta. Ja kun oikeasti asiaa ihan syvällisesti pohtii, ehkä itsekin olet sitä mieltä että on aika kiva olla tietoinen toimenpiteistä, ratkaisuista ja päätöksistä lastasi koskien.

Ole siis hyvä vanhempi ja ota vastaan työntekijöiden huoli. Ei se tyhjästä synny. :) Se on kaikkien ja varsinkin sun lapsen etu. Ymmärrän, että kipeää tekee. Ei ole helppo kuulla, että lapsella on sosiaalisia tai emotionaalisia hankaluuksia, tiedän kokemuksesta. Ne ei kuitenkaan ole sinun syytäsi, eikä kukaan sua siitä halua syyttää. Siihen taas voit olla syyllinen, ettei lapsesi saa tarvitsemaansa tukea ja näin ollen kasvaa ja kehittyä omalla maksimi tasollaan. Eikä se, että hankaluuksia on nyt tarkoita, että niitä ongelmia olisi ikuisesti. Mutta jos ei niihin nyt puututa, voi tilanne paisua kuin lumipallo.

Salassapitovelvollisuus aiheuttaa sen, ettei teille voida puhua kuin vain ja ainoastaan teidän lapsesta. Ei vaikka siellä olisi mikä hirviölauma. Teille puhutaan teidän lapsesta ja hänen ominaisista tavoista ja muista lapsista puhutaan heidän vanhempien kanssa. Toisetkin lapset varmasti kertovat vanhemmilleen että sun lapsi tönii, potkii ja muuta "pientä", ehkä toiset vanhemmatkin ovat sen nähneet "omilla silmillään". Kuitenkaan työntekijät eivät spekuloi sun lapsen käytöstä toisten vanhempien kanssa. Ei vaikka suoraan kysyisivät.

Yksi mun pojan "parhaista" kavereista pk:ssa on juuri tuollainen "pientä potkimista, tyhmäksi haukkumista ja vähän lyömistä" harrastava poika. Leikkivät paljon yhdessä, mutta jos leikit ei suju tän kaverin mielen mukaan niin se käy päälle - viikko sitten oli omalla pojalla pää ns auki kun toinen oli lyönyt kivellä melko lujaa.

En tiedä kuinka paljon ko. pojan vanhemmat ovat palaveeraanneet pk:n kanssa saati ovatko ottaneet apuja vastaan, mutta toivon totisesti tämän pojan takia että ottavat avun vastaan jos sitä tarjotaan. On nimittäin aika varmaa, että kun tuosta vähän kasvavat (nyt 4v), niin tuo kaveri joka hakkaa ja tönii jos harmittaa, jätetään leikkien ulkopuolelle ja kierre on valmis. Vielä olen sanonut omalle pojalle että tämä kaveri vielä harjoittelee kavereitten kanssa toimimista, mutta en aio alkaa "ymmärtämään" tuota hommaa pitemmän päälle.

Siinnittele vielä kuukausi tota hiillostusta vastaan. Lapsen ryhmään asettuminen kestää aikansa ja kun oma paikka löytyy niin uskon ongelmien häviävän. On luonnollista että lapsi on ylivirittynyt uudessa päikyssä ja reagoi voimakkaasti.

Voi jestas....
Odota kuukausi?? -Niin että lapsi ehtii juurruttaa pahat tapansa tiukkaan, ja opettaa muille lapsille mikä kauhukakara hän on..
Ja koko tämän ajan hän saa hakata ja kiusata toisia! Meneppä itse töihin ja ota joka aamu, päivä, iltapäivä muutama potku mahaas ja huoraks haukkumiset päälle - olis tosi kivaa?

Lapsesi on nyt päiväkodissa jossa ei hyväksytä kiusaamista eikä aggressiivista käytöstä - ja lapsesi tarvitsee tukea "sopeutumiseen". Anna lapselle tuki ja apu, äläkä pakota lasta selviytymään yksin

Taisi mennä ap sanattomaksi.
Tai ehkä tuli itsekin siihen lopputulokseen että ei ole mitään syytä olla kuuntelematta päiväkodin henkilökuntaa kun ovat huolissaan lapsesta. Ja toivon mukaan suostuu ottamaan avun vastaan.
Meinaan jos tässä taloudellisessa tilanteessa halutaan kohdentaa lisäresursseja johonkin ongelmaan niin ongelma tuskin on kovin pieni. Ajatteli sitten ap asiasta mitä vaan.

[QUOTE="Nuuh";30846416]Siinnittele vielä kuukausi tota hiillostusta vastaan. Lapsen ryhmään asettuminen kestää aikansa ja kun oma paikka löytyy niin uskon ongelmien häviävän. On luonnollista että lapsi on ylivirittynyt uudessa päikyssä ja reagoi voimakkaasti.[/QUOTE]

joo, koska siellä päiväkodissa nyt selvästi yritetään tehdä sinusta ja sinun lapsesta huonoja ja pahoja kaikkien silmissä ja leimata teidät. Koko homman tavoitteena on nyt sabotoida lapsen tulevaisuus ja saada sinulle stressiä ja huonommuudentunnetta vanhempana.

vai hetkinen, entä kun niiden työhön siellä kuuluu auttaa ja tukea. Että ihan autettaisiin sitä lasta selviytymään, kun on 'ylivirittynyt uudessa päikyssä', eikä vaan 'sinniteltäisi vielä kuukausi' ja katsottaisi, että mitenkäs se pieni lapsi nyt yksin ja omin avuin pärjää siinä 'voimakkaasti reagoidessaan'.

Miksi et ole yhteistyökykyinen? Minä en ainakaan nyt usko sinun kertomustasi siitä että häiriökäyttäytyminen olisi vasta nyt alkanut koska et anna lupaa ottaa yhteyttä edelliseen hoitopaikkaan. Ongelmia on siis ollut aiemminkin ja sen takia kenties jouduttu vaihtaan hoitopaikkaa.

Yhteistyössä