Lapsen kuivaksiopettaminen on kyllä niin p***eestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Kuinka moni on samaa mieltä? Kertokaa kokemuksistanne, miten teillä sujui, missä iässä lapsi oli päivä-/yökuiva? Oliko sitä ennen käytössä kesto- vai kertisvaipat ja mikä oli oma menetelmänne?

Meillä esikoista käytettiin potalla reilusti alle 1-vuotiaasta asti, käytössä oli sekä kesto- että kertisvaipat sitä ennen, ja silti poika oli lähes 3-vuotias ennen kuin oli kuiva (päivä- ja yökuiva yhtä aikaa). Lapsi ei halunnut/suostunut istumaan potalla tai pöntöllä. Lopulta vaan otettiin vaippa pois ja lakattiin käymästä missään (kylässä, kaupassa koko perheen kanssa tms) ja siivottiin pissalammikoita pari kuukautta sisällä kunnes alkoi sujua.

Nyt toisen lapsen (myös pojan) kanssa taistellaan samasta, tosin tällä kertaa aloitettiin pottailu vasta myöhemmin koska aikainen potalla käynti ei esikoisen kohdallakaan mitään auttanut. Jotenkin toivoin että oltais päästy nyt helpommalla... Mutta ollaan taas samassa tilantessa kuin esikoisen kanssa: lapsi (1v10kk) ei vaan halua millään istua potalla, vaan huutaa jos edes yrittää. Ei auta lahjonnat tai lukemiset tms. Olisiko homma pitänyt yrittää hoitaa aikaisemmin, en tiedä, mutta mahdottomalta tuntuu sekin kun nyt vasta poika on alkanut ilmaisemaan itseään(puhumaan) sen verran että ylipäätään hädästä ilmoittaminen olisi mahdollista. Lasta ei tunnu yhtään haittaavan märät housut tai lattialle ilmaantunut pissalammikko.

Ja eikö jonkun tuoreen tutkimuksen mukaan lasten pitäisi pystyä olemaan kuivia jo alle vuoden vanhana? Huoh...

Kertavaipat oli käytössä, ei harrastettu pottailua. Kerralla vaipat pois 2,5-vuotiaana ja siitä kolmen päivän päästä esikoinen sekä päivä- että yökuiva. Kuopuksella meni varmaan viikko, ennen kuin oli kuiva. Tätä menetelmää ei kai suositella, mutta toimi meillä.

Muoks. Siis pottailua ei harrastettu ennen tuota vaippojen pois jättöä, mut sitten tietenkin kuskattiin ahkeraan potalle kun oli ilman vaippaa.

Asetatko itse "aikarajoja" johon mennessä mielestäsi pitää onnistua?
Jos asetat niin voiko se olla osasyy stressiin?
Minä en ole "opettanut" ketään lapsistani kuivaksi eikä kukaan ole enää vaippaa 2-3 ikävuoden jälkeen tarvinnut. (Ikä vaihtelee eri lapsilla persoonansa ja kypsyytensä mukaan.) Aloite vaipattomuuteen on aina tullut lapselta itseltään.

Voisiko samantyyppisestä ajattelusta olla apua teilläkin?

No ei kyllä ollut. ihan hyvin sujui. Lapsi itse hoksasi josku 1,5vuotiaana että on mukavempi käydä pöntöllä isolla asialla.
Joskus 3vuotiaana alkoi yövaippa pysymään kuivana ja sanoin lapselle että voitaisiin käydä ostamassa kivoja alushousuja vaippojen tilalle kun on kasvanut isoksi pojaksi jo.
Muutama vahinko kävi, jos en muistanut välillä muistuttaa vessaan tai oli kivat leikit kesken kaverin kanssa mutta aika helposti meni.

Meillä poika oppi kuivaksi 3 v. 4 kk iässä, sitä ennen ei vaan sujunut millään, ja otettiin kauheaa stressiä asiasta. Toista lasta ei enää tule, mut jos tulis, antaisin oppia kuivaksi ihan omassa tahdissaan, sen kummemmin stressaamatta asiasta. Harva terve lapsi eskariin on vaipoissa mennyt.

Itse olen ihan sitä mieltä, että juuri kun pitäisi erityisesti panostaa lapsen kuivaksi oppimiseen, aletaan yleensä työt, siis siinä vaiheessa, kun lapsi on vuoden vanha.
Tarhassa kun niillä on kellonajat potalla istuttamisiin, niin sekin voi hiukan hidastaa ja sotkea kuvioita.

Meillä poika kiskoi päivävaipan pois 2v5kk iässä ja pysyi sen jälkeen päiväkuivana. Yövaipan repi 2v10kk iässä pois ja siitä asti oli yökuiva.

Asetatko itse "aikarajoja" johon mennessä mielestäsi pitää onnistua?
Jos asetat niin voiko se olla osasyy stressiin?
Minä en ole "opettanut" ketään lapsistani kuivaksi eikä kukaan ole enää vaippaa 2-3 ikävuoden jälkeen tarvinnut. (Ikä vaihtelee eri lapsilla persoonansa ja kypsyytensä mukaan.) Aloite vaipattomuuteen on aina tullut lapselta itseltään.

Voisiko samantyyppisestä ajattelusta olla apua teilläkin?

No itse ajattelen että siinä reilu 2-vuotiaana suurin osa lapsista on kuivia, ja siihen meilläkin pyritään. Mutta ei tosiaan esikoisen kohdalla toteutunut... Jos hänenkin kanssaan oltais odoteltu aloitetta niin olisikohan vieläkään (4v) kuiva, kun niin vastenmielistä se potalla käynti tuntui olevan siihen asti kunnes "pakotettiin" siihen ottamalla vaippa kokonaan pois... En jotenkin uskalla jäädä odottamaan sitä hetkeä että aloite tulisi.

Suurin syy päästä vaipoista nopeasti eroon on hirveä syyllisyys noista kertakäyttövaippojen jätemääristä. :( Nyt nuorempikin lapsi jo päivähoidossa jossa käytössä kertisvaipat (kotona usein kestovaipat/harkkahousut/ei housuja).

[QUOTE="ap";27826352]No itse ajattelen että siinä reilu 2-vuotiaana suurin osa lapsista on kuivia, ja siihen meilläkin pyritään. Mutta ei tosiaan esikoisen kohdalla toteutunut... Jos hänenkin kanssaan oltais odoteltu aloitetta niin olisikohan vieläkään (4v) kuiva, kun niin vastenmielistä se potalla käynti tuntui olevan siihen asti kunnes "pakotettiin" siihen ottamalla vaippa kokonaan pois... En jotenkin uskalla jäädä odottamaan sitä hetkeä että aloite tulisi.

Suurin syy päästä vaipoista nopeasti eroon on hirveä syyllisyys noista kertakäyttövaippojen jätemääristä. :( Nyt nuorempikin lapsi jo päivähoidossa jossa käytössä kertisvaipat (kotona usein kestovaipat/harkkahousut/ei housuja).[/QUOTE]

Ok.
Ihmiset erilaisia. Teillä toimii muut tavat paremmin.
Pidän peukkuja pikaisen onnistumisen puolesta.

:)

[QUOTE="ap";27826352]No itse ajattelen että siinä reilu 2-vuotiaana suurin osa lapsista on kuivia, ja siihen meilläkin pyritään. Mutta ei tosiaan esikoisen kohdalla toteutunut... Jos hänenkin kanssaan oltais odoteltu aloitetta niin olisikohan vieläkään (4v) kuiva, kun niin vastenmielistä se potalla käynti tuntui olevan siihen asti kunnes "pakotettiin" siihen ottamalla vaippa kokonaan pois... En jotenkin uskalla jäädä odottamaan sitä hetkeä että aloite tulisi.

Suurin syy päästä vaipoista nopeasti eroon on hirveä syyllisyys noista kertakäyttövaippojen jätemääristä. :( Nyt nuorempikin lapsi jo päivähoidossa jossa käytössä kertisvaipat (kotona usein kestovaipat/harkkahousut/ei housuja).[/QUOTE]

Meillä lapsi ei ikinä pysynyt potalla eikä siis pottailtu koskaan. Silti oppi helposti ja nopeasti pöntölle, kuivaksi, kun oli oikea aika asialle.

Meil pojalle tuli potta alle 1v ja tasan eka tuotos siihen täytettyään 2v. Sitä ennen ei mitää hajua ja päästeli minne sattuu vaipatta. Istui kyllä muttei ollenkaa hoksinu ideaa. Ei myöskään ollu vauvana niitä jotka pissaa kun ottaa vaipan pois. Kakkasi miten sattuu joten ennakointi aika mahdotonta potatusaikoja ajatellen. Oppi sitten 2v parissa päivässä päiväkuivaksi,yökuivaksi vasta lähes 5v. Nyt on 5v ja edelleen satunnaisesti kastelee yöllä. Tuosta tutkimuksesta en oo kuulukaan että alle 1v pitäs jo pysyä kuivana.

Omassa asenteessakin saattaa olla parantamisen varaa. Kun lasta kehuu kun se tekee pissat tai kakat niin se tulee innoissaan kertomaan että kohta tulee pissa/kakka, sitten kun hätä on. Tarkoittaa siis sitä että vauvana kun lapsinpissaamhoitopöydällä tai suihkussa niin sitä kehutaan, tulipa hieno pissa. Tai kun lapsen kakkavaippaa avataan niin kehutaan että onpa iso kakka!
Pikkuhiljaa totutellaan istumaan potalla, ei pakoteta ja kehutaan siitä että istuu potalla, ei siitä tuotoksesta. Ja luodaan tietyt rutiinit esim aina aamulla, ennen ulosläjtöä ja ruoan jälkeen käydään potalla. Tai sitten niin että lapsi aina potalle ku itsekin menee pöntölle niin lapsi huomaa että muutkin käyvät tarpeillaan vessassa. Kun näyttää siltä että kakka alkaa tulla, pienikin (yksvuotias) kuskataan potalle, niin lapsi oppii että pottaan kakkaaminen on kivempaa.
2 vuotiaan kanssa pottailu on tosi haasteellista tuon kovan tahdon ja pottalakkoilun vuoksi, parasta olis siis että tietyt rutiinit ois selvillä ennen kun se uhma alkaa.

Kaksvuotiaan kanssa pottailu on yhdistelmä päättäväisyyttä ja kekseliäisyyttä, esim äiti menee potalle pissalle jos sinä käyt pöntöllä tms. Lukemattomat kerrat oon joutunu sihtaamaan pottaan mutta toimii lähes aina ;)

Meillä saa käydä pissaöla myös viemärillä, tytöille syvä kyykky ja pojille leveä haara-asento on luontevia tapoja pissata. Istuma-asennossa pissaaminen ei oo kellekkään luontevaa.Tästä syystä meillä tuo kuopus ei oo koskaan oppinu potalle vaan on aina käyny pöntöllä, ilman supistajaa jolloin 'pyllistää' sinne pönttöön.

Marttaliittojen sivuilla tai jossain vastaavassa oli, että lapset oppivat keskimäärin kuivaksi kolmevuotissynttäreiden molemmin puolin, ei kaksivuotissynttäreiden tienoilla, vaikka siltä välillä tuntuu. Johtuu varmaan siitä, että niihin aikaisin kuivaksi oppineisiin tulee kiinnitettyä huomiota enemmän, koska heiltä vanhemmat ahkerasti esim. ulkona tai kerhoissa kyselevät, onko pissahätä jne. Mustakin tuntui, että kaikkien muiden lapset oli kuivia kaksivuotiaana paitsi meidän poika, joka ei ennen 2v 8kk suostunut kirveelläkään potalle. Sitten tuli kesä ja jätettiin vaipat pois. Kuukaden verran meni, että alkoi aika hyvin sujua. Kolmevuotissynttäreihin mennessä oli sitten päivä- ja yökuiva, jota en olisi uskonut ikinä vielä muutamia kuukausia aiemmin. Älä ota paineita! Tsemppiä!

Olen niin huono äiti, etten ole pienintäkään stressinpoikasta poikani, 1,5v, kuivaksioppimisesta ottanut. Potta on vessassa ja poika sillä mielellään leikkii. Joskus harvoin vaipanvaihdon yhteydessä siihen hetkeksi istahdetaan, mutta kertaakaan sinne ei ole mitään tullut. Pari viikkoa sitten neuvolassa terveydenhoitaja kysyi, joko meillä potta on käytössä. Kerroin rehellisesti tilanteen ja hän sanoi, että ihan hyvä näin. Toiset aloittavat hänen mielestään turhan aikaisin harjoittelun. Koin sen synninpäästöksi ja näin ollaan menty. Tiedä sitten, teenkö oikein vai väärin...

Eipä stressaa toi homma täälläkään. Lapset on saaneet käydä potalla ja pöntöllä vaipallisina siitä asti kun ovat halunneet. Esikoinen sitten totesi 2v8kk vanhana että hän ei enää halua vaippaa ja näin hän jäi vaipattomaksi. Yövaipan kanssa lupasin että sitä ei tarvitse käyttää jos kahden viikon ajan on vaipat kuivia yön jälkeen, niin ne oli ja sai myös luopua yövaipasta. Hänelle taisi käydä ensimmäisen parin kuukauden aikana kolme vahinkoa.

Toinen lapsista oli myös jonkun 2v8kk kun otettiin päivävaippa pois. Yövaipattomuus alkoi sujua siinä parin kuukauden päästä.

Ja meille sanottiin neuvolasta kun mietin että ovatkohan myöhäisiä asian kanssa, että on ihan keskivertoikä lapsille oppia kuivaksi. Ja by the way, se ei ole opettamisesta kiinni vaan lapsen yksilöllisestä fysiologisesta kehityksestä kiinni, milloin pystyy pidättämään.

Mun kaveri on kaksi kertaa alkanut opettaa lapsiaan kuiviksi alle vuotiaana, minä laiskuuttani en. Kummallakin kerralla mun "opettamaton" lapseni on ollut nopemmin kuiva kun taas kaverin on vielä pitkään pitänyt lapsiaan muistuttaa käymään potalla ettei vahinkoja sattuisi. Kun taas mun lapsi on automaattisesti itse mennyt hädän tullen potalle koska aloite vaipattomuudesta on myös tullut lapselta itseltään.

http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Lapset+voisi+vieroittaa+vaipoista+alle+vuoden+ik%C3%A4isin%C3%A4/a1305632632940

Ja tosiaan luulisin että olisi mahdollisuudet oppia aikaisemmin kuivaksi jos lapsi olisi kotihoidossa, mutta tällä nyt mennään... Hoidossa ei pahemmin lapset ole potalla käyneet, en tajua että miten tuo nuorempi lapsi ylipäätään voi oppia ikinä kuivaksi kun on hoidossa (esikoinen oli silloin kotona kun olin pienemmästä äitiyslomalla), eihän lasta voi hoitoon viedä ilman vaippaa jos on mitään mahdollisuutta että vahinko voi sattua!

Toisaalta ymmärrän kyllä lasta, miksi kukaan lapsi haluaisi olla ilman vaippaa kun on paljon vaivattomampaa vaan laskea alleen siinä missä sattuu olemaan ilman että mitään keskeytyy? Ainoa harmi on se että muutaman kerran päivässä joku vaihtaa sen vaipan. Vaipat ovat niin mukavia päälläkin nykyisin.

Eipä stressaa toi homma täälläkään. Lapset on saaneet käydä potalla ja pöntöllä vaipallisina siitä asti kun ovat halunneet. Esikoinen sitten totesi 2v8kk vanhana että hän ei enää halua vaippaa ja näin hän jäi vaipattomaksi. Yövaipan kanssa lupasin että sitä ei tarvitse käyttää jos kahden viikon ajan on vaipat kuivia yön jälkeen, niin ne oli ja sai myös luopua yövaipasta. Hänelle taisi käydä ensimmäisen parin kuukauden aikana kolme vahinkoa.

Toinen lapsista oli myös jonkun 2v8kk kun otettiin päivävaippa pois. Yövaipattomuus alkoi sujua siinä parin kuukauden päästä.

Ja meille sanottiin neuvolasta kun mietin että ovatkohan myöhäisiä asian kanssa, että on ihan keskivertoikä lapsille oppia kuivaksi. Ja by the way, se ei ole opettamisesta kiinni vaan lapsen yksilöllisestä fysiologisesta kehityksestä kiinni, milloin pystyy pidättämään.

Samaa mieltä. Töissä on 17kpl 2-3v ja osa kuivia osa ei. kaikille sama rutiini ja samat systeemit, silti kirjo on suuri missä tahdissa oppivat ja miten. Kuitenkin he kaikki oppivat joka on pääasia. Ei se onko se lapsi nyt sitte 2v vai täyttänyt 3v. Huomaa sen jo alle 2v porukassa että kirjoa on riippumatta siitä että potatus on rutiinia jne. kuten omanikin istui potalla mielellään ja oli vessaseurana jne. Sielä kuupassa vaan se oivallus tapahtui ajallaan, sitten vasta alko tulla pottaankin. Se vaan on tää nykyaika että pitäs äkkiä vaan oppia ja mahollisimman nuorena. Joku oppii reilu 1v, toinen 3v vaikka opetus ois menny samaa kaavaa.

[QUOTE="ap";27826638]http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Lapset+voisi+vieroittaa+vaipoista+alle+vuoden+ik%C3%A4isin%C3%A4/a1305632632940

Ja tosiaan luulisin että olisi mahdollisuudet oppia aikaisemmin kuivaksi jos lapsi olisi kotihoidossa, mutta tällä nyt mennään... Hoidossa ei pahemmin lapset ole potalla käyneet, en tajua että miten tuo nuorempi lapsi ylipäätään voi oppia ikinä kuivaksi kun on hoidossa (esikoinen oli silloin kotona kun olin pienemmästä äitiyslomalla), eihän lasta voi hoitoon viedä ilman vaippaa jos on mitään mahdollisuutta että vahinko voi sattua!

Toisaalta ymmärrän kyllä lasta, miksi kukaan lapsi haluaisi olla ilman vaippaa kun on paljon vaivattomampaa vaan laskea alleen siinä missä sattuu olemaan ilman että mitään keskeytyy? Ainoa harmi on se että muutaman kerran päivässä joku vaihtaa sen vaipan. Vaipat ovat niin mukavia päälläkin nykyisin.[/QUOTE]

Mun poika oli ekat 3v kotihoidossa ja silti se ei tajunnu potan ideaa alle 2v. Ja miksei voi viedä hoitoon sen uhalla että tulee vahinko? Sehän on arkea meille hoitajille että niitäkin pissapöksyjä vaihetaan kun lapsi opettelee.

En tosiaan stressais minäkään ellei toi syyllisyys vaivaisi niin pirusti siitä jätemäärästä. Tasapainoilla nyt siinä sitten, joko hirvee stressi kuivaksi oppimisesta tai hirveä syyllisyys siitä että lapsi on edelleen vaipoissa ja jätettä tulee... En sinne hoitoon vie kestovaippoja, liikaa vaivaa niin minulle kuin pph:llekin.

Yhteistyössä