Lapseni opettaja "harkitsee sosiaalitoimia", koska meidän perheessä ei syödä lihaa ja olemme keskustelleet avoimesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vegemama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luultavasti suomalaiset lihantuottajat ja turkistarhaajatkin rakastavat koiriaan....
Ja voihan se olla, että Aatu rakastai intohimoisesti myös Eevaansa, mutta tuskin se ihmisrakkaus enää niihin miljooniin juutalaisiin ylettyi. Mutta ei kai siitä sen enempää.

Mä en ole ihan varma miksi Aatu ei lihaan koskenut, mutta koska hän oli suhteellisen sairaalloinen kaveri fyysisestikin niin uskoisin vegetarismin johtuneen pikemminkin siitä, kuin empaattisuudesta eläimiä kohtaan. Vaikka eihän tää asia nyt tähän juttuun sinänsä liity.

Sittenpä tämä on melkoinen yhteensattuma.

''28. päivä elokuuta 1933 miljoonat saksalaiset olivat kokoontuneet radion ääreen. Puolisen vuotta jatkuneen natsivallan aikana uusien isäntien tavat olivat tulleet tutuksi ja kansalaiset olivat oppineet, että he tarkoittivat mitä sanoivat. Tärkeitä puheita oli opittu seuraamaan. Kolmannen valtakunnan Preussin asiain ministeri Hermann Göringin tiedettiin pitävän tärkeän linjapuheen. Ministeri puhui vain yhdestä asiasta: kahta viikkoa aikaisemmin julistamastaan vivisektion kiellosta. Vivisektiolla tarkoitettiin eläinkokeita, nimenomaan tuskallisia ilman nukutusta ja kivunlievitystä tehtäviä leikkauksia, elävältä leikkaamisia. Hän perusteli määräystään viitaten saksalaisen rodun ainoalaatuiseen historialliseen veljeyteen eläinten kanssa ja vetosi siihen, kuinka eläimet ja arjalaiset ovat tuhansien vuosien ajan jakaneet kodit, pellot ja taistelut yhteistyössä ja aseveljinä. Lopuksi Göring teki selväksi, mikä odottaa määräyksen rikkojia. Ne, jotka edelleen kuvittelisivat voivansa kohdella eläimiä kuten hengettömiä tavaroita, tultaisiin siirtämään välittömästi keskitysleireihin.''

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27108445:
Mutta onneksi perinteisellä suomalaisella ravinnolla ( lihaa, voita ja perunaa) ei ole yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin!

“The annual all-cause death rate of vegetarian men is slightly more than that of non-vegetarian men (.93% vs .89%); the annual death rate of vegetarian women is significantly more than that of non-vegetarian women (.86% vs .54%)”

Tämä on siitä tutkimuksesta, oletan teidänkin osoittavan faktaa vastaväitteissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27106865:
Voihan asia niinkin olla, mutta meillä oli kyllä vielä lukiossa (!) yksi opettaja, joka puuttui parin ystäväni pukeutumiseen antamalla vanhempainillassa palautetta siitä, että heidän pitäisi pukeutua "vähemmän omituisesti". Että kyllä noita luonnevikaisia tapauksia voi olla.

No joskus on kyllä hyvä, että joku vähän puuttuu pukeutumiseenkin. Itse tiedän yläkoulun, missä kehoitettiin joitakin tyttöjä pukeutumaan vähän peittävämmin. Joidenkin mielestä voi olla ihan asiallista pukeutua niin, että pakarat tunkee esiin ja rinnatkin vilahtelee väliin esillä, mutta ei minusta ainakaan tuollainen kuulu koulumaailmaan.

Ymmärrän vakaumuksenne ja kunnioitan sitä. On hienoa, että ajattelette eläinten hyvinvointia. Mutta lapsenne aivot eivät välttämättä kehity niin hyvin kuin kehittyisivät jos saisivat edes vähän lihaa.

Valinta on tietysti teidän, mutta eikö lapsenne voisi syödä esim. riistalihaa (jossa eläin ei kärsi vaan saa elää vapaana luonnossa) muutaman kerran viikossa?
Lapsille ei pitäisi opettaa ehdottomia totuuksia esim. lihansyönnissä, se voi lopulta aiheuttaa lapsessa jossain vaiheessa suuren ristiriidan ja ahdistuksen. Pitäisi välttää ääripäitä, kun puhutaan lapsen kuullen. Asia on vähän sama kuin uskonnoissa tms. ääri-ilmiöissä.

[QUOTE="vieras";27106477]Poika ei tule koskaan antamaan anteeksi sitä että lapsena ei saanut täysarvoista ravintoa hurahtaneen äidin harhaluulojen takia. Aikuisena tulee kärsimään astmasta, opetusvaikeuksista ja heikosta keskittymiskyvystä.[/QUOTE]

Olen niin tyhmä, että itseäkin hirvittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27108303:
Hitleri on voinut ajatella monessa asiassa samoin kun sinä. Ei ihmisen pahuus , estä häntä ajattelemasta myös hyviä asioita.

Eikä ihmisen hyvyys estä häntä jättämättä omaan arvoonsa niitä, joiden teot ja tahto johtavat pahaan.

Vuorokauden parhaat naurut. Pohjalla tosin on totuuttakin, sillä kasvitkin tuntevat ja ovat elollisia olentoja. Tiede ei vielä osaa sanoa miten paljon ne tuntevat, sillä käytännössä niiden rakenne ei anna mahdollisuutta ilmaista hyvin tai pahoinvointia kuin hitaasti ja äänettömästi.

''Plants, it is claimed by plant physiologists, are as sophisticated in behaviour as animals but this sophistication has been masked by the time scales of plants' response to stimuli, many orders of magnitude slower than animals'

Kasvissyöjät tosin vastaavat ettei näin voi olla, se on puolustelua, koska emme todella tiedä.

Olen sosiaalityöntekijä ja sekaravinnon syöjä. Jos minulle tulisi moinen ilmoitus, kyselisin tarkasti opettajalta onko muita huolia (esim. alkoholi, pahoinpitely, mielenterveys, laiminlyönti) ja onko lapsi väsynyt, normaalipainoinen, terveen näköinen ym. Jos ei mitään ilmenisi, en tekisi mitään. Tai ehkä korkeintaan kysyisin terveydenhoitajalta onko hänellä tiedossa lapsesta jotain huolta. Mielestäni kasvisyönti ei sellaisenaan ole indikaatio lastensuojelutarpeelle. Eri asia, jos kasvisravinto on yksipuolista ja se näkyy lapsen kasvussa ja kehityksessä. Mielestäni enemmän huolta olisi, jos lapsi syö enimmäkseen lihaa ja ei lainkaan / vain vähän kasviksia.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Lukekaa nyt tuo aloitusviesti kunnolla. Siinähän ap selvästi kertoo että opettaja on ottanut asian puheeksi nimenomaan sen tavan vuoksi millä poika lihansyömisvastaista kantaansa tuo koulussa esille, ei kasvissyönnin vuoksi sinänsä mikä nyt on nykyisin kouluissa suhteellisen yleistä kuitenkin. Todennäköisesti vanhemmat ovat itse paasanneet kotona yhtä kärkevästi ja poika sitten vain toistellut kuulemaansa eikä siksi ymmärrä tehneensä mitään väärin. Ja voin hyvin kuvitella että vanhemmat ovat niin ylpeitä "tiedostavasta" muksustaan etteivät ole kyenneet opettajan kantaa laisinkaan näkemään. Fakta kuitenkin on, että pojan puheet ovat saattaneet olla hyvinkin vahingollisia - jospa siellä luokassa on joku jo valmiiksi syömishäiriöstä kärsivä lapsi (tuossa ikäryhmässä niitä kyllä jo on) ja poika on sitten ruvennut tämän ruoka-annoksia kyttäämään ja lihansyönnistä paasaamaan?

Sitä paitsi, vaikka aiemmassa viestissäni paheksuin pojan käytöstä, vegetarismia tai vegaaniutta pidän hyvänä. jopa tavoiteltavana asiana. Itse olen, ja koko perheemme on kylläkin sekasyöjiä.
Mutta olen kovasti kiinnostunut ravinnosta, ja asiaa ainakin teoriatasolla tutkinut, osin käytännössäkin. Se, että useimmat syö lihaa, on joko totuttu tapa, tai sitten vaan helpomman tien käyttäminen proteiinien ja aminohappojen saannin turvaamiseksi.

Jos proteiinit ja aminohapot saa täysin kasvisravinnosta, se on varmasti terveellisempää. Asioista vaan pitää olla selvillä. Esim. hampunsiemenet ja idätetyt tatttarinsiemenet sisältävät runsaasti proteiinia ja kaikkia välttämättömiä (ja myös ei välttämätttömiä) aminohappoja. Eli jos ruokavalio sisätää esim. näitä, miksi tarvittaisiin lihaa? Tarttis vaan vähän nähdä vaivaa!!

Samaa mieltä Kifa:n kanssa! Otsikoinnissa puhutaan siitä, että opettaja ei hyväksyisi kasvissyöntiä, vaikka aivan selvästi ongelma on lapsen asenne, mikä taas on seurausta vanhempien käytöksestä. Jos perheessä on joku aate, sen voi opettaa lapselle positiivisessa ja suvaitsevaisessa hengessä tai sitten kauhealla paatoksella ja negatiivisuuden kautta. Minun lapsuudessani naapurissa asui kommunistiperhe ja uskovaisperhe ja mitään ongelmaa heidän aatteidensa kanssa ei olisi ollut, mutta se paheksuva asenne toisten elämää ja valintoja kohtaan sai meidät välttelemään heidän seuraansa. Varsinkin tuo kommunistiperhe teki selkeästi hallaa sille aatteelle, koska vanhemmat olivat niin katkeran oloisia ihmisiä.

Kasvissyönti on jees, mutta syököön ne kasviksensa ihan rauhassa ja olkoon suu supussa siitä, mitä muut syö.

Muiden asioihin puuttuvat lapset on sairaan ärsyttäviä. Oli se asia sitten vaikka lihansyönti tai ehkäpä vieraan aikuisen tupakointi kaupan parkkipaikalla.

Ehkä ope ei koe pääsevänsä keskusteluyhteyteen kanssanne, ja siksi harkitsee sosiaalitoimia?

siis teidän mielestänne se on oikein että opettaja arvostelee niin rankasti kasvissyöntiä että on tekemässä ilmoitustakin asiasta.

Mutta lapsi ei saa arvostella muiden lihansyöntiä.

miksi tällä opettajalla on oikeus arvostella lihan syömättömyyttä?

Mun poikani kun päätti 5vuotiaana että ei syö kuollutta eläintä, eikä sitä syönytkään useampaan vuoteen. niin päiväkodin johtaja hyökkäsi minun kimppuuni vihaisesti että miksi sille lapselle on pitänyt kertoa että liha on kuollutta eläintä. johon vastasin että en ole kertonutkaan vaan hän on itse sen tajunnut. johtaja tähän: ei ole mahdollista... ja hirvee jurnutus päälle.

No kun totta se vaan oli. onneksi saimme perheneuvolasta (sosionomi)työntekijän päiväkodille jonka lapsi oli tehnyt saman homman 5vuotiaana samasta syystä ja itse keksinyt sen. Kun tämä perheneuvolan työntekijä tuli päiväkodille ja kertoi omasta lapsestaan ja oli minun puolellani asiassa. niin loppui siihen päiväkodinjohtajan pään aukominen minulle.

Lapseni söi vielä kaiken lisäksi hyvin yksipuolisesti kasvisruokaa... mutta kun ei lasta voi pakottaakaan syömään. ja söi hän liharuokavaliollakin aikanaan aika yksipuolisesti. kun kaikk iruoka oli yäk.

otin asian aina puheeksi neuvolassa,aina lääkärissä, lopulta jopa lastenneurologilla ja kaikkien mielipide oli että kun lapsi kasvaa omalla käyrällään kaikki ok. pyysin lähetettä ravitsemusterapeutille,en saanut.

lastenneurolla ottivat vaan senverran kantaa että aistiyliherkkyydet on todennäköisiä ad/hd lapsella, joten se voi olla syynä kun on niin valikoiva.

No ´nykyään syö lihaakin: hunaja kanaa(sellaisenaan), jauhelihaa(mutta tätä vain makaronin kanssa tai tortillassa. ei muuten).kalapuikkoi. ja paria muuta ruokaa. sen lisäksi tietty syö kaikkia kasviksia. Mut tosiaan ruokia on ehkä 4 mitä syö.

Tämä on 3enemmän kuin vuosi sitten. eli oon ihan tyytyväinen kun nykyään syö paljon paremmin kuin ennen.

[QUOTE="Purppura";27108760]“The annual all-cause death rate of vegetarian men is slightly more than that of non-vegetarian men (.93% vs .89%); the annual death rate of vegetarian women is significantly more than that of non-vegetarian women (.86% vs .54%)”

Tämä on siitä tutkimuksesta, oletan teidänkin osoittavan faktaa vastaväitteissä.[/QUOTE]

Sulla näyttää olevan selkeästi jotain kasvissyöntiä vastaan.
Tutkimustietoa kasvisten vaikutuksesta terveyteen

[QUOTE="Kifa";27109881]Lukekaa nyt tuo aloitusviesti kunnolla. Siinähän ap selvästi kertoo että opettaja on ottanut asian puheeksi nimenomaan sen tavan vuoksi millä poika lihansyömisvastaista kantaansa tuo koulussa esille, ei kasvissyönnin vuoksi sinänsä mikä nyt on nykyisin kouluissa suhteellisen yleistä kuitenkin. Todennäköisesti vanhemmat ovat itse paasanneet kotona yhtä kärkevästi ja poika sitten vain toistellut kuulemaansa eikä siksi ymmärrä tehneensä mitään väärin. Ja voin hyvin kuvitella että vanhemmat ovat niin ylpeitä "tiedostavasta" muksustaan etteivät ole kyenneet opettajan kantaa laisinkaan näkemään. Fakta kuitenkin on, että pojan puheet ovat saattaneet olla hyvinkin vahingollisia - jospa siellä luokassa on joku jo valmiiksi syömishäiriöstä kärsivä lapsi (tuossa ikäryhmässä niitä kyllä jo on) ja poika on sitten ruvennut tämän ruoka-annoksia kyttäämään ja lihansyönnistä paasaamaan?[/QUOTE]

Hyppäsin eka sivulta tänne ja näiden muutamien lukemieni viestien perusteella olen samaa mieltä.
Mulle ja lapsilleni on aivan yks ja sama mitä kukakin syö. Jokaiselle annetaan ruokarauha. Piste. Mitähän ap:n mussukka tuumais, kun omat lapseni kertoisivat kokemuksiaan hirvijahdista ;) Ja mielellään ruokapöydässä. Ampumiset, suolipussit jne... "Nehän vaan puolustaa aatettaan" :saint:

niin, jotkuthan vie kasvissyönnin vielä niinkin pitkälle, että syövät vain esim puusta pudonneita omenoita, eivät siis poimi niitä! siinä kyllä jää jo monet ravintoaineet saamatta, sillä uskon kyllä itsekin, ettei tavan kasvissyöjä jää mistään paitsi.. pitää vaan osata monipuolisesti syyä :)[QUOTE="Purppura";27109270]Vuorokauden parhaat naurut. Pohjalla tosin on totuuttakin, sillä kasvitkin tuntevat ja ovat elollisia olentoja. Tiede ei vielä osaa sanoa miten paljon ne tuntevat, sillä käytännössä niiden rakenne ei anna mahdollisuutta ilmaista hyvin tai pahoinvointia kuin hitaasti ja äänettömästi.

''Plants, it is claimed by plant physiologists, are as sophisticated in behaviour as animals but this sophistication has been masked by the time scales of plants' response to stimuli, many orders of magnitude slower than animals'

Kasvissyöjät tosin vastaavat ettei näin voi olla, se on puolustelua, koska emme todella tiedä.[/QUOTE]

Onhan se kumma että jos aivopesty lapsi saarnaisi uskontoa koulussa niin siihen saisi ja kuuluisikin puuttua. Mutta jos saman tekee aivopesty vegaanikakara niin se onkin hyvä juttu!

Toivottavasti lapsesi kasvussa ei ole mitään häikkää, siinä tapauksessa menee helposti tuo sossuilmoitus läpi.
Mutta siis jos lapsi terve ja olette sinut ruokanne kanssa, ei sen pitäisi kulua kenellekään mutta toivon että se lapsesi ei kovaan ääneen huutele niitä ruokatotuuksia siel ruokalassa. Itselläni yliherkkä lapsi ja koko ikä tapeltu sen syömisestä ja sairaalareissuja useampi takana ja nyt on saatu se jotenkuten syömään palkitsemalla. Mä tulisin henk.koht teidän oven taakse jos meidän saavutukset kaatuis teidän lapsen ruokailu kommentointiin.
Olisko susta kivaa jos sun lapsellelles huudeltas kovaan ääneen että millä niitä sen syöminen kasviksia lannoitetaan ym.

Samoin täällä.
En kyllä ole vege, vaikka lihaa en syökään (syön kalaa, munia ja maitotuotteita), mutta en myöskään ole kertonut lapselle lihakarjan julmista elinolosuhteista.

Lapsi syö kaikkea. Varmasti oppii yläasteikäsenä tietämään millasta se lihankasvatus on, ja siinä vaiheessa tuskin enää lihaan koskee jos äitiinsä tulee.

Ihan samat sanat, paitsi että luulen että tuo 3v ei ehkä kauaa meinaa syödä lihaa kun sille on alkanut valjeta että kyse on lehmistä, possuista ja kanoista

Sekasyöjältä semmoinen toive, että opettakaa nyt helvetissä se muksunne olemaan saarnaamatta! Mikä ihmeen oikeus vegeillä on levittää sanomaansa kuin uskontoa eikä kukaan puutu siihen??

Voin hyvinkin mielessäni kuvitella millä tavalla 9 vuotias kertoo vakaumustaan lisän syömättömyyteen ystävilleen ruokapöydässä :) ehkä oikea tapa ei ole opettajalla, mutta pitäisi 9 vuotiaan jo osata peruskäytössäännöt myös ruokailun yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27115371:
Sama oikeus vegelapsilla on julistaa totuuksia kun uskovaisilla kertoa Jeesuksen ristiinaulitsemisesta.

Paitsi että kouluissa on uskonrauha + vapaus ja on eri asia "kertoa" kuin "julistaa". Vegeillähän menevät iloisesti sekaisin totuus ja taru näissä teurastusjutuissa ja niistä tulee parhaimpiakin pelottelutarinoita. Veikkaan, että alle puolet vegeistä on ollut töissä lihafirmassa tai teurastanut itse eläintä- silti juttuja kerrotaan kuin oltaisiin satavarmoja tilanteen tapahtumista.

Yhteistyössä