Lapset pienellä ikäerolla, toisille sopii toisille tosiaan ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missukka

Vieras
Meillä muksut tulivat alle 2v ikäerolla, kaksi kappaletta. Hyvin mennyt, mutta meillä onkin ollut perusterveet ja hyvin nukkuvat lapset ja olemme saaneet hoitoapua.. Muutamalla perheellä menee taas tosi huonosti kun heillä lapset pienellä ikäerolla, monta kappaletta vielä. Lapsilla ollut kovasti sairastamisia, mustasukkaisuutta ja nukkumisongelmia. Sitten valitetaan kun on raskasta ja ei millään saada lapsia hoitoon kenellekään. Silti suunnitelmissa jälleen uusia lapsia, vaikka äiti saattaa itkeä hiekkalaatikolla kun ei jaksa. Hyvällä hetkellä sitten taas jätetään ehkäisy pois, vaikka tulee olemaan yhä raskaampaa kun lapsia tulee jälleen yksi lisää pienellä ikäerolla. Millaisia kokemuksia teillä on pienestä ikäerosta?

Pitkässä ikäerossa on se huono puoli, että esikoisella voi ilmetä todella rajuakin mustasukkaisuutta. Riippuu vähän lapsen persoonastakin ja siitä, kuinka häneen suhtaudutaan uuden vauvan jälkeen. Mutta hyvä puoli on se, että saa rauhassa nauttia siitä vauva-ajasta.
Lyhyessäkin ikäerossa on hyvät pulensa, ei niin paljon mustasukkaisuutta ja on kaveri jne.
Mutta jos käy niin, että toinen on korvatulehduskierteessä ja siihen kun päälle pamahtaa koliikkivauva, niin on vanhemmilla jaksaminen vähissä.

Meillä esikoinen lopetti nukkumisen, kun pikkuveikka oli 2kk ja tietysti väsymys purkautui häiriökäyttäytymisenä lapsella ja välillä en itsekkään jaksanut. Paljon olin yksin muksujen kanssa, joten rankkaa oli. Meillä menikin 5v ennenkuin kolmas syntyi.

Mulla on neljä ekaa (tyttöjä kaikki) viiden vuoden sisällä. Lapset olivat tosiaan terveitä, hyväunisia. Hoitoapua en tosin saanut. En sitä kyllä tarvinnut tai kaivannutkaan. Paitsi tietty lasten isä osallistui hoitoon. Pienistä ikäeroista oli se hyöty, että tytöt leikkivät tosin hyvin keskenään. Suosittuja oli koti-, koulu-, kauppa- ym. leikit. Kun sitten poika syntyi kolmen vuoden ikäerolla nuorimpaan siskoon, jouduin paljon enemmän leikkimään pojan kanssa, viihdyttämään häntä.

Mulle ei olisi sopinut. Varsinkin kuopus oli pienenä niin ehtiväinen, etten olisi mitenkään ehtinyt hoitaa kahta peräänkatsottavaa. Mun lapsilla on yli 5 vuoden ikäero ja se on sopinut mulle oikein hyvin... toisen sai "täyspäiseksi" ennenkuin toinen syntyi.

Yhteistyössä