Lapsi (4,5-v) on ollut samassa päiväkodissa nyt n. 1,5 v. Ollaan tykätty, mutta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karu totuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karu totuus

Vieras
Nyt lapsen hoitoajat ovat muuttuneet. Vien lapsen vasta aamupalan jälkeen, kun aikaisemmin vietiin ennen aamupalaa hoitoon.

Joka tapauksessa nyt hoitoaikojen muututtua olen tosiaan tullut tavallista poikkeavaan aikaan sinne. Vastassa on ollut lapsille tiuskivia hoitajia ja kauhean itkuisia lapsia(olen nähnyt aika kovakouraista lapsen hallintaa yhden hoitajan toimesta, lapsi iski pään lattiaan). Katsoin suu auki ja hoitaja alkoi selitellä, miten nyt särkee päätä jne. väsyttää...

Mitä ihmettä?

Kaiken lisäksi nyt viime aikoina on tullut jatkuvasti lipsumisia lapsen ruokavalion suhteen. Eli ovat "vahingossa" antaneet esim. väärää maitoa lapselle. : /

Kulissit ovat hyvin pitäneet ennen, hoitajat ovat tasan samat, mitä koko 1,5-vuotisen hoitojakson aikana.

Nähtävästi meidän pk ei sittenkään ole niin loistava ja upea paikka, mitä olen luullut. Lapsi kuitenkin ihan mielellään sinne menee ja vapaaviikkojen aikanakin kyselee, milloin pääsee taas leikkimään sinne. :O

Huomautitko tuosta kovakouraisesta käsittelystä? Jos tilanne on jatkuvasti se että huudetaan ja tapahtuu myös muita asiattomuuksia niin ottaisin asian puheeksi johtajan kanssa.
Samoin tuosta väärästä maidosta sanoisin ja jos edelleen jatkuu niin ottaisin yhteyttä johtajaan. Jos ei muutosta tapahdu niin ylemmälle taholle sitten.

Päiväkodeissa ei koskaan asiat ole niin hyvin miltä näyttää. Ei vanhempainilloissa eikä missään anneta todellista kuvaa siitä, kuinka henkilökunta on burn outin partaalla ja vaihtamassa alaa ym.

Siitä, kuinka sijaisia ei saada, ei voi puhua suoraan vanhemmille, vaan kaikki positiiviset asiat yritetään välittää. Puolikuntoisena on työskenneltävä, koska ei voi olla jatkuvasti pois, vaikka sairastavista lapsista tarttu jatkuvasti flunsssaa ja vaikka mitä.

Päiväkoti on Suomessa jotenkin pyhä asia. Sitä ei saa kyseenalaistaa eikä toiminnasta valittaa. Päivähoitohenkilökunta tietää aina paremmin lapsen kasvatuksesta kuin vanhemmat. Mutta totuus on, että päiväkodissa on paljon epäpätevää henkilökuntaa joilla ei juurikaan pedagogista tietoutta ja jotka vaan tekevät työtä samoin kuin ovat tehneet viimeiset 20 vuotta. Kun kerran on saanut vakituisen paikan kunnalta niin siinä saa olla eläkeikään asti, teki työnsä tai ei. Lapsille tiuskitaan, nujerretaan henkisesti, huudetaan, käytetään tarpeetonta voimaa. Joillekin työntekijöille on tärkeää alistaa lapsia, lapsia istutetaan puoli tuntia pöydän ääressä vain siksi että joku on kyllästynyt leikin ääniin... jne jne
Olisi niin paljon kerrottavaa lasten kaltoinkohtelusta päivähoidossa, vain jäävuoren huiput tulevat julkisuuteen.

Meidän lapsi aloitti tänä syksynä päiväkodissa, jossa on 5-vuotiaita ja eskareita, ovat koulun yhteydessä. Olin kuullut todella paljon hyvääö kyseisestä päiväkodista niin neuvolasta kuin muilta vanhemmilta ja henkilökunnan ammattitaitoa on kehuttu jne. minäkin haen lapseni pois hieman normaalista poikkeaviin aikoihin, koska lapseni on ainoa osa-aikainen lapsi. Olen huomannut ihan saman kuin ap: lapsille tiuskitaan, puhutaan välillä ivalliseen sävyyn, välillä ihan huudetaan ja taluttaa retuutetaan lapsia, jotka ilmeisesti ovat olleet tottelemaatomia, riehuneet jonossa tms. Hoitajat ainakin alkuun ihan hätkähtivät kun yhtäkkiä tulin jostain nurkan takaa, kun eivät ehkä tajunneet jonkun olevan tulossa. Nykyään oman lapseni hoitajat ainakin skarppaavat sen ajan kuin olen siellä ja lapselleni puhutaan aina hyvin ystävälliseen sävyyn. Sen sijaan toisissa ryhmissä meno on suoraan sanottuna tylyn kuuloista. Ja sitten on vielä oma lukunsa koululaisten iltapäiväkerho, joka myös siinä vieressä toimii...huoh! Kyllä siinä voisi monella vanhemmalla silmät aueta kun sitä karjumista ja tylytystä pääsisivät kuuntelemaan...

[QUOTE="vieras";27488361] Olen huomannut ihan saman kuin ap: lapsille tiuskitaan, puhutaan välillä ivalliseen sävyyn, välillä ihan huudetaan ja taluttaa retuutetaan lapsia, jotka ilmeisesti ovat olleet tottelemaatomia, riehuneet jonossa tms..[/QUOTE]

Lieveilmiö joka seuraa siitä, että päivähoidon tila on päästetty rapistumaan. Henkilökuntaa on aivan liian vähän ja samaan aikaan lapsetkin ovat muuttuneet auktoriteetteja kunnioittamattomiksi. Eli joskus ei ole muuta keinoa kuin siirtää lapsi satuttamasta muita, joten en heti olisi hoitajia syyttämässä jos tuon tekevät.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkoti on päiväkoti;27488419:
Lieveilmiö joka seuraa siitä, että päivähoidon tila on päästetty rapistumaan. Henkilökuntaa on aivan liian vähän ja samaan aikaan lapsetkin ovat muuttuneet auktoriteetteja kunnioittamattomiksi. Eli joskus ei ole muuta keinoa kuin siirtää lapsi satuttamasta muita, joten en heti olisi hoitajia syyttämässä jos tuon tekevät.

Korotan itsekin ääntä lapselle ja tarvittaessa sanon hyvinkin napakasti asiasta, eli kyse ei ole siitä että lapselleni tarvitsisi lässyttää ja häntä ymmärtää, ymmärtää ja ymmärtää... Mutta kun välillä kuulostaa siltä, että sävy lapsille puhuttaessa on ilman mitään selkeäää syytä hyvin negatiivinen ja en sitäkään ymmärrä, että lasta tuupitaan tai talutetaan niin että sattuu. Siis nykypäivänä näköjään vanhemmat saavat lastensuojelun kimppuunsa jos niin tekevät,, mutta päiväkodissa hoitajilta tuuppimiset ja tönimiset ok??

[QUOTE="vieras";27488451]Korotan itsekin ääntä lapselle ja tarvittaessa sanon hyvinkin napakasti asiasta, eli kyse ei ole siitä että lapselleni tarvitsisi lässyttää ja häntä ymmärtää, ymmärtää ja ymmärtää... Mutta kun välillä kuulostaa siltä, että sävy lapsille puhuttaessa on ilman mitään selkeäää syytä hyvin negatiivinen ja en sitäkään ymmärrä, että lasta tuupitaan tai talutetaan niin että sattuu. Siis nykypäivänä näköjään vanhemmat saavat lastensuojelun kimppuunsa jos niin tekevät,, mutta päiväkodissa hoitajilta tuuppimiset ja tönimiset ok??[/QUOTE]

Ei epäasiallisuus tietenkään ole ok. Joskus ohikulkijasta ja sivustaseuraajasta tilanne voi kuitenkin näyttää aivan vääristyneeltä. Oletko oikeasti nähnyt että hoitajat tuuppivat ja tönivät?

Itse olen kuullut "sivusta seuraavilta" vanhemmilta niin uskomattomia tarinoita, että en pitäisi heidän havaintojaan aina autenttisina.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkoti on päiväkoti;27488481:
Ei epäasiallisuus tietenkään ole ok. Joskus ohikulkijasta ja sivustaseuraajasta tilanne voi kuitenkin näyttää aivan vääristyneeltä. Oletko oikeasti nähnyt että hoitajat tuuppivat ja tönivät?

Itse olen kuullut "sivusta seuraavilta" vanhemmilta niin uskomattomia tarinoita, että en pitäisi heidän havaintojaan aina autenttisina.

Itse olen nähnyt vain lapsen hieman turhan ronskia retuuttamista, tuo tuuppiminen liittyi tuohon yhteen viestiin, jossa oli nähty hoitajan tönäävän lasta ja lapsen satuttaneen itsensä. Olen aina hyvissä ajoin päiväkodilla ja välillä seuraan puolisenkin tuntia päiväkodin touhuja siinä odotellessa. Kyllä siinä kaikenlaista näkee ja kuulee. Päiväkoti on vielä sokkeloinen paikka, joten joskus tulee oltua kuulolla niin ettei sitä muut huomaa. Viimeksi tänään karjuttiin jollekin lapselle "MITÄ SÄ OIKEIN KUVITTELET!!! OLIPA TOSI TYHMÄSTI TEHTY JA NYT KYLLÄ PYYDÄT ANTEEKSI JA HETI.MIETIPÄ VÄHÄN!! Sävy tuntuuolevan tuollainen melko usein.

[QUOTE="vieras";27488513] "MITÄ SÄ OIKEIN KUVITTELET!!! OLIPA TOSI TYHMÄSTI TEHTY JA NYT KYLLÄ PYYDÄT ANTEEKSI JA HETI.MIETIPÄ VÄHÄN!! Sävy tuntuuolevan tuollainen melko usein.[/QUOTE]

Jaa, jos lapsi on vaikka potkaissut toista päähän, niin eipä tuossa mitään kamalaa ole. Ja voin kertoa, että jotkut potkivat ja hakkaavat toisia surutta. Erikoislapsetkin on kaikkien muiden seassa.

On hyväkin että väkivaltaan reagoidaan vaikka kovalla äänellä. Pitäähän lasten edes päiväkodissa oppia, että toista ei hakata surutta.

Kun paikalla olevan vanhemman lasta satutetaan, tälläinen vanhempi puolestaan syyttää hoitajaa siitä, ettei tämä saa hakkaajaa kuriin. Että sellaista on päiväkodeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkoti on päiväkoti;27488531:
Jaa, jos lapsi on vaikka potkaissut toista päähän, niin eipä tuossa mitään kamalaa ole. Ja voin kertoa, että jotkut potkivat ja hakkaavat toisia surutta. Erikoislapsetkin on kaikkien muiden seassa.

On hyväkin että väkivaltaan reagoidaan vaikka kovalla äänellä. Pitäähän lasten edes päiväkodissa oppia, että toista ei hakata surutta.

Huvittavaa tässä on se, että kun olen paikalla, toista potkaisseelle tai lyöneelle lapselle jaksetaan rauhalliseen sävyyn selittää ja toimia kuin suoraan kasvattajan oppikirjasta. Mutta kun ketään ei pitäisi olla näkö/kuuloetäisyydellä, sävy muuttuu heti ja lapselle karjutaan... Ylipäänsä kuulostaas siltä, että osa hoitajista ei reagoi lapsiin muuten kuin komentaen, kieltäen jne kovin negatiiviseen sävyyn.

Yhteistyössä