V
"vieras"
Vieras
Mulla heräs kysymys, että siis joidenkin mielestä vasta siinä työssäolovaiheessa maksetaan itse esimerkiksi puhelinlaskut? Jännä juttu. Mä itse olen maksanut 13-vuotiaasta lähtien omat puhelinlaskuni ja kaikki meikit ja muut siihen rinnastettavat tuotteet. Vaatteiden kanssa sama juttu, eli kaikki turha omista rahoista. Aion käyttää tätä menetelmää myös omien lapsieni kanssa.
Mulla ei ainakaan ollut mitään omaa rahaa ennenkuin joskus 17-vuotiaana, kun pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin. En nuorempana liikkumista rajoittavan sairauden vuoksi pystynyt tekemään mitään normaaleja senikäisille tarjolla olleita kesätöitä eikä mua toisaalta kiinnostanut edes ostaa mitään, mihin olisin tarvinnut rahaa, joten ei olisi ollut motivaatiotakaan mennä töihin. Jollain paikkakunnalla suurimmalle osalle nuoria ei kuitenkaan ole mitään töitä tarjolla, vaikka pystyisi tekemään mitä tahansa mitä sen ikäiset nyt yleensäkin. Me ei saatu viikkorahaakaan, joten kai aika sama maksaako vanhempi nuoren menoja suoraan vai maksaako viikko/kuukausirahaa, josta nuori maksaa itse nämä jutut. Tietysti jos olisin ollut tuhlailevaisempi, olisi voinut olla hyvä maksaa jotain kuukausirahaa, niin olisin oppinut ettei raha riitä kaikkeen. Nyt en juuri vanhemmilta rahaa pyytänyt ja olen ihan muutenkin oppinut vastuulliseksi rahankäyttäjäksi.