Lapsi töissä, saisiko asua ilmaiseksi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla heräs kysymys, että siis joidenkin mielestä vasta siinä työssäolovaiheessa maksetaan itse esimerkiksi puhelinlaskut? Jännä juttu. Mä itse olen maksanut 13-vuotiaasta lähtien omat puhelinlaskuni ja kaikki meikit ja muut siihen rinnastettavat tuotteet. Vaatteiden kanssa sama juttu, eli kaikki turha omista rahoista. Aion käyttää tätä menetelmää myös omien lapsieni kanssa.

Mulla ei ainakaan ollut mitään omaa rahaa ennenkuin joskus 17-vuotiaana, kun pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin. En nuorempana liikkumista rajoittavan sairauden vuoksi pystynyt tekemään mitään normaaleja senikäisille tarjolla olleita kesätöitä eikä mua toisaalta kiinnostanut edes ostaa mitään, mihin olisin tarvinnut rahaa, joten ei olisi ollut motivaatiotakaan mennä töihin. Jollain paikkakunnalla suurimmalle osalle nuoria ei kuitenkaan ole mitään töitä tarjolla, vaikka pystyisi tekemään mitä tahansa mitä sen ikäiset nyt yleensäkin. Me ei saatu viikkorahaakaan, joten kai aika sama maksaako vanhempi nuoren menoja suoraan vai maksaako viikko/kuukausirahaa, josta nuori maksaa itse nämä jutut. Tietysti jos olisin ollut tuhlailevaisempi, olisi voinut olla hyvä maksaa jotain kuukausirahaa, niin olisin oppinut ettei raha riitä kaikkeen. Nyt en juuri vanhemmilta rahaa pyytänyt ja olen ihan muutenkin oppinut vastuulliseksi rahankäyttäjäksi.

Kyllä on outoja vanhempia. Kyllä itse sain aikoinani ihan kaikessa rauhassa asua kotona 24vuotiaana. Töissä olin käynyt 4vuotta ja ostin melkein suoriltaan kämpän. 15tonnii otin lainaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut lusia vielä tuo yksi vuosi kotona niin ei olisi tarvinnut ottaa tippaakaan lainaa. Velkavankeus 4v vs vanhempien luona asuminen 1v. Tällä hetkellä ottaisin jälkimmäisen.

Jos täysi-ikäinen lapseni kävisi töissä normaalisti jne., pyytäisin kyllä häntä osallistumaan ruokakuluihin ja satunnaisiin laskuihin. Näyttäisin ihan paperilla kuukauden menot ja kysyisin, että eikö olisikin kohtuullista osallistua -perheen jäsenenä- yhteisiin menoihin. Oletan että hän maksaisi mielellään ainakin osan kuluista ja jos ei, sitten varmaan alkaisin etsimään hänen kanssaan pian omaa asuntoa.

Kyllä on outoja vanhempia. Kyllä itse sain aikoinani ihan kaikessa rauhassa asua kotona 24vuotiaana. Töissä olin käynyt 4vuotta ja ostin melkein suoriltaan kämpän. 15tonnii otin lainaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut lusia vielä tuo yksi vuosi kotona niin ei olisi tarvinnut ottaa tippaakaan lainaa. Velkavankeus 4v vs vanhempien luona asuminen 1v. Tällä hetkellä ottaisin jälkimmäisen.

Siinä on esimerkki vanhemmista, jotka eivät vaadi jälkikasvultaan mitään. Hienoa! Omasta mielestäni taas on säälittävää, että 24-vuotias asuu kotona ILMAISEKSI :)

En jaksanut lukea koko ketjua, joten vastaan aloittajan kysymykseen omalta osaltani.
Meillä asuu armeijan käynyt poika kotona - ilmaiseksi. Käy töissä.
Poika osallistuu kuitenkin työnsä ohella talon töihin (maanviljely), maksaa kaikki omat laskunsa itse, kustansi 18v. itse autokoulunsa ja autonsa.
Olisi mielestäni kohtuutonta vaatia häneltä vielä vuokraa tai ruokarahaa. Pojalla on säästötili jonne laittaa säännöllisin väliajoin tulevaisuutta varten rahaa säästöön.

Joo, tosi ahneita vanhempia. Ajatellaanpa, että tienaisin 1500e kuussa käteen rahaa ja kotona asuva täysi-ikäinen lapsi jopa saman verran, ehkä enemmän. Itse maksaisin vuokraa 800e ja minulle jäisi sen jälkeen käyttörahaa 700e. Lapselle jäisi puhtaana käteen koko palkka ja että minä maksaisin vielä kaikki hänen ruokansakin? Huh huh. Rahanahneutta todella...

[QUOTE="vieras";22447293]En jaksanut lukea koko ketjua, joten vastaan aloittajan kysymykseen omalta osaltani.
Meillä asuu armeijan käynyt poika kotona - ilmaiseksi. Käy töissä.
Poika osallistuu kuitenkin työnsä ohella talon töihin (maanviljely), maksaa kaikki omat laskunsa itse, kustansi 18v. itse autokoulunsa ja autonsa.
Olisi mielestäni kohtuutonta vaatia häneltä vielä vuokraa tai ruokarahaa. Pojalla on säästötili jonne laittaa säännöllisin väliajoin tulevaisuutta varten rahaa säästöön.[/QUOTE]

Tässä tapauksessa melko älytöntä olisikin ajaa nuori mies pois kotoaan - varsinkin jos on tarkoitus että hän joskus jatkaa tilaa teidän jälkeenne. Jos kerran osallistuu maatilan töihin niin toi on mun mielestä ihan riittävä osallistuminen.

Tuolla aiemmin kirjoitin että itse vaatisin lapselta säästämistä tai vaihtoehtoisesti ns. vuokran maksua että minä säästäisin lapseni puolesta. Ajatus tässä oli se, ettei koko palkka saa mennä bensaan, viinaan ja muuhun hauskanpitoon, vaan että nuori oppii rahankäyttöä ja sitä että asuminen muuallakin kuin kotona maksaa jotain.

Perheen tulotasokin vaikuttaa tähän tosi paljon. Jos vanhemmilla ei itsellään juuri ole rahaa tai tuloja niin miksi pitäsi elättää aikuista joka pystyisi itsensä elättämään?

Kesätyörahat on ihan toinen asia.

[QUOTE="vieras";22447365]Tässä tapauksessa melko älytöntä olisikin ajaa nuori mies pois kotoaan - varsinkin jos on tarkoitus että hän joskus jatkaa tilaa teidän jälkeenne. Jos kerran osallistuu maatilan töihin niin toi on mun mielestä ihan riittävä osallistuminen.

Tuolla aiemmin kirjoitin että itse vaatisin lapselta säästämistä tai vaihtoehtoisesti ns. vuokran maksua että minä säästäisin lapseni puolesta. Ajatus tässä oli se, ettei koko palkka saa mennä bensaan, viinaan ja muuhun hauskanpitoon, vaan että nuori oppii rahankäyttöä ja sitä että asuminen muuallakin kuin kotona maksaa jotain.

Perheen tulotasokin vaikuttaa tähän tosi paljon. Jos vanhemmilla ei itsellään juuri ole rahaa tai tuloja niin miksi pitäsi elättää aikuista joka pystyisi itsensä elättämään?

Kesätyörahat on ihan toinen asia.[/QUOTE]

Lisään vielä että koskaan ei ole lapsille maksettu viikkorahaa tms. Eikä ole myöskään koskaan ole ollut vara siirtää esim. lapsilisärahoja lasten tileille.Poika on säästänyt kaikki omat kodin ulkopuoliset tienestinsä. Elää ihan normaalia nuoren miehen elämää, käy kavereiden kanssa silloin tällöin myös viihteellä. Mutta on siis oppinut säästämään ja tekemään töitä - ja kovasti. Hänellä on jo nyt vakituinen työpaikka. Kuinka moni 20-vuotias nuori mies voi nykyään sanoa samaa?

[QUOTE="jehna";22447253]Siinä on esimerkki vanhemmista, jotka eivät vaadi jälkikasvultaan mitään. Hienoa! Omasta mielestäni taas on säälittävää, että 24-vuotias asuu kotona ILMAISEKSI :)[/QUOTE]
Itse en taas mitenkään voi ymmärtää sinun ajatusmaailmaasi. Kyllä ne multa sen vaativat että kävin töissä tai vaihtoehtoisesti olisin opiskellut.

[QUOTE="vieras";22447365]

[/quote]
No vaikka siksi että ostovoima lisääntyy mitä useampi ihminen asuu saman katon alla. Täten kaikilla on parempi olla. Kyllä se raha vaan aika olennainen tekijä on hyvinvoinnissa. Tietysti jos lapselta menee kaikki rahat viinaan sun muuhun niin ymmärrän mutta itseltäni jäi 80% palkasta säästöön. Mitä nyt kaupasta itselleni ruokaa ostelin. Tosin vanhemmat eivät tätäkään vaatineet mutta oli se ihan kiva alotella omaa elämää noinkin. Mielestäni on ihan hienoa nykyaikana että joissakin perheessä tullaan niin hyvin toimeen keskenään, ettei sieltä ole nuoren pakko lähteä pois. Itse olen kyllä aina ymmärtänyt rahan arvon ja se olikin yksi painavimmista syiksi miksi asuin kotona suomalaisittain pitkään. Ja onse ihan kiva ettei tarvi laskea joka sentin perään, niin kuin pitäisi tehdä jos olisi asuntolainaa.

Tosin pitää sanoa että oli minulla siinä pientä sivubisnestä jossa oli lähes kaikki palkkatulot kiinni vuoden ajan. Tosin voitot olivat myös ihan kohtalaiset. Jos olisin ostanut oman asunnon niin se olisi vaatinut tuosta sijoituskohteesta luopumista. Tämä oli kanssa yksi merkittävä tekijä miksen lainaa voinut ottaa.

Viimeksi muokattu:
Minä en taas tajua, miksi nuori pitäisi ajaa kotoa asumaan vuokralle ja maksamaan kaikki rahansa ahneelle grynderille.
tai miksi suomalainen vanhempi ei saa auttaa omaa lastaan. Monissa muissa maissa on päivänselvää, että vanhemmat hankkivat ensiasunnon (esim. etelä-euroopassa) tai jos ei varaa, ottavat saman katon alle jopa nuoren perheen. Suomessa ei edes oma lapsi saa asua ilmaiseksi.

Minkälaisia ihmisiä te olette ja minkälaisia ihmisiä te kasvatatte, jos nämä eivät muka osaa säästää ilman että äiti kerää kaikki palkat itselleen talteen vuokran ja ruokarahan muodossa?

[QUOTE="huh";22448333]Minä en taas tajua, miksi nuori pitäisi ajaa kotoa asumaan vuokralle ja maksamaan kaikki rahansa ahneelle grynderille.
tai miksi suomalainen vanhempi ei saa auttaa omaa lastaan. Monissa muissa maissa on päivänselvää, että vanhemmat hankkivat ensiasunnon (esim. etelä-euroopassa) tai jos ei varaa, ottavat saman katon alle jopa nuoren perheen. Suomessa ei edes oma lapsi saa asua ilmaiseksi.

Minkälaisia ihmisiä te olette ja minkälaisia ihmisiä te kasvatatte, jos nämä eivät muka osaa säästää ilman että äiti kerää kaikki palkat itselleen talteen vuokran ja ruokarahan muodossa?[/QUOTE]

No ei täällä kukaa ole kaiken palkan keräämisestä puhunut, vaan osallistumisesta omalla pienellä osuudellaan. Ihmeellistä paapomista tuo sinun näkemyksesi, eikä sitä voi mitenkään järjellä perustella. Tuolla menolla lapsista kasvaa helposti tosi itsekeskeisiä. Minäminäminä.

Mä muistan kun mun yksi kaveri mentyään kesätöihin joutui ostamaan omat ruoat, vaatteet tms ihan itse. Äitinsä ei kai perinyt vuokraa, mutta muuten tyttö jotui elättämään ihan itsensä. Aika despoottista minun mielestäni.

[QUOTE="Höh";22448401]No ei täällä kukaa ole kaiken palkan keräämisestä puhunut, vaan osallistumisesta omalla pienellä osuudellaan. Ihmeellistä paapomista tuo sinun näkemyksesi, eikä sitä voi mitenkään järjellä perustella. Tuolla menolla lapsista kasvaa helposti tosi itsekeskeisiä. Minäminäminä.[/QUOTE]

Hm. Eli on fiksumpaa että 50+ ikäisillä ihmisillä on ylimääräistä, voivat säästää itselleen rahastoihin jne. ja lapsi maksakoon korkoa sitten pankille tai ahneille vuokranantajille ikuisesti koska äiti on heti suu kuolaa valuen vahtimassa, milloin lapsi alkaa tienata edes pientä taskurahaa, niin heti laitetaan hänet elättämään tisensä ja maksamaan palkasta osa kotiin.

Ymmärrän rahan ottamisen omilta lapsilta, jos itse ollaan niin persaukisia, on tehty lauma lapsia eikä ole maksettu edes omistusasuntoa. Mutta en sitä että itseltä ei puutu ruokaa ja asuntokin on velaton, mutta periaatteen vuoksi pitää jotain muka opettaa, että mitään ei saa ilmaiseksi.

Kyllä moni saa, ja ihan järkiään näillä menee paremmin taloudellisesti, joita on autettu.

Asuin 20-vuotiaaksi asti kotona, en maksanut vuokraa, mutta maksoin työtuloilla paljon omia menojani, mm. autokoulun ja auton bensat sekä biletykset. Säästöönkin jäi opiskelua varten.

Itse muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle (synnyinkuntani on suht pieni) n. puoli vuotta lukion loppumisen jälkeen. Heti yo-kirjoitusten jälkeen menin töihin ja pidin välivuoden opiskeluista. Kun kotoa muutin pois, niin luonnollisesti sen jälkeen kustansin oman elämäni. Muutin takaisin kotiin yhdeksi kesäksi opiskeluaikanani. Vanhemmillani ei olisi tullut edes mieleenkään pyytää mitään vuokraa tms. Enemmänkin he ovat olleet huolissaan opiskeluaikanani rahojen riittävyydestä kalliiden vuokrien yms. takia ja vähän väliä kysyneet että tarviiko tilille laittaa avustusta. Kävin töissä kesäisin, joten kesän säästöt riittivät osan vuotta ja vanhempien sponsoriavustus tuli loppuvuodesta tarpeen. Vanhemmillani on ollut varaa avustaa elämisessä eikä heidän mielestään ole ollut tarpeellista sekä opiskella että käydä töissä. Toiset joutuvat niin tekemään ja olen onnellinen, että olen saanut rauhassa opiskella ja ehtinyt myös harrastaa (mikään bile-riekkuja en ole koskaan ollut).
Nyt 24-vuotiaana olen opiskelut suorittanut, asun omillani ja käyn töissä (tienaan jo enemmän kuin äitini) ja silti isäni haluaa edelleen maksaa esimerkiksi henkilökohtaiset vakuutukseni.
Jos nyt jostain syystä joutuisin muuttamaan takaisin vanhempieni luokse, heillä tuskin olisi mitään intressiä pyytää mitään rahaa mistään. Tosin en kyllä kehtaisi elää vanhempieni siivellä vaan osallistuisin omaehtoisesti ruokakustannuksiin käymällä kaupassa ja tietenkin tankkaamalla autot kun autolla lähtisin ja tankkaamisen tarve olisi. Tosin tälläinen kotiin muuttaminen on aika epätodennäköistä kun on oma perhe muodostumassa.

Saisi säästää ihan tukevaisuuttaan varten, en pystyis ottamaan lapseni rahoja. Sehän olis loistavaa säästämistä kun vuokra+ruoat ilmaiset jne, saisi tosi hyvin säästettyä samalla :) Ja varmasti haluis hauskaakin pitää.
Koko loppuelämä aikaa miettiä raha-asioitaan niin asukoot ilmasiks sen pari vuotta jos ei 18vuotiaana pois halua.

[QUOTE="huh";22448333]Minä en taas tajua, miksi nuori pitäisi ajaa kotoa asumaan vuokralle ja maksamaan kaikki rahansa ahneelle grynderille.

Minkälaisia ihmisiä te olette ja minkälaisia ihmisiä te kasvatatte, jos nämä eivät muka osaa säästää ilman että äiti kerää kaikki palkat itselleen talteen vuokran ja ruokarahan muodossa?[/QUOTE]

Monissa muissa maissa tosiaan vanhemmat ostaa auton, asunnon ja häätkin maksavat. Ja nämä taas omille lapsilleen "maksavat takaisin" ja niin edelleen... :)

Yhteistyössä