No katsos: ne jotka opiskelevat hieman myöhemmällä iällä, ovat kerenneet tehdä töitä ennen opiskelujensa aloittamista. Myös minä, toivon mukaan tuleva opiskelijaäiti, olen tehnyt tärkeää työtä tässä yhteiskunnassa, maksanut monta vuotta veroja ja tulen silti saamaan vain minimiäitiyspäivärahan. Koen vain täydeksi oikeudekseni hakea kaikkia mahdollisia muitakin tukia. Yhteiskunta säästää monta tuhatta siinä, etten saanut niitä lapsia tuossa työvuosieni lomassa.
Entäs ne, jotka saavat lapsensa hyvin nuorina, eivätkä tosiaan ole tehneet töitä ja näin ollen tuoneet rahaa yhteiseen pussiin? Heillä ovat ne työvuodet edelleen edessäpäin. Kenties he elävät tuilla viisi, miksei kymmenenkin vuotta. Entäs sitten? Sitten he menevät töihin ja maksavat niitä verorahoja....
Nyt mukiset vastaan, että ei kun jotkut vaan lusmuilee tuilla. Sanonpa, että varsin harvat.
Tekstisi toiseen kappaleeseen viitaten: koet ansaitsevasi 1100?/kk äippärahaa, koska olet ollut tuottava osa yhteiskuntaa, etkä viettänyt aikaasi koulussa tai kotona. No jaa, yhteiskunta kaatuisi, jos kaikki olisivat duunareita. Eli se koulutuskin on parhaimmillaan satsaus tulevaisuuteen, sekä omaan että koko yhteiskunnan.
En edelleenkään ymmärrä, miten se opiskelijaperhe muka elää enemmän yhteiskunnan varoilla kuin sinä 1100?:n äippätuillasi?
noh. aloitetaanpa vaikka tästä että opiskelija pariskunta jotka eivät käy töissä elävät näin ollen opintotuella ja muilla tuilla joita mahdollisesti saavat, sitten opiskelija äiti elää äitiyspäivärahalla ja mahdollisilla muilla tuilla, kun äitiysloma ja vanhempainvapaa loppuu jatkaa pariskunta opintotuella ja muilla tuilla elämistä.. kun taas minä olen tehnyt täyspäiväisesti töitä ennen äitiyslomaa ja jatkan sitä loman loputtua... siinä on ero niissä tuissa.. ja lisäksi olen tosissaan töitä tehnyt sen rahamäärän eteen..
toki voi tehdä töitä ja vasta sitten mennä opiskelemaan tai sitten voi opiskella ja tehdä töitä samalla, ja maksaa niitä veroja omista tuloistaan.. mutta eikös kannata harkita lapsienhankintaa esim opiskelujen jälkeen..
pitkät opiskelut kuten lääkis ei noin muutenkaan ole ehkä se paras hetki hankkia niitä lapsia, kun ottaa huomioon sen että opiskelujen ohessa on työssäolo jaksoja sekä vastavalmistunut lääkäri joutunee tekemään enempi päivystyksiä yms. (tuttu on lääkiksessä) ja jos haluaa erikoistua niin opiskeluihin menee vielä enempi aikaa.. mutta kaipa se päätös kannattaa tehdä jo ammattia valitessa että haluaako niitä lapsia...
se hyvä puoli duunarina olossa on että ei tarvitse tehdä valintaa uran ja perheen välillä.. nykyisin tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus että kaikki haluaa olla jotain ihan muuta kuin pelkkä duunari ja näin ollen joutuu opiskelemaan pitkään ja hankkimaan lapset siinä sivussa, ja suuri osa vain valmistuakseen kortistoon.. kaikille kun ei riitä niitä huippu hyviä, isopalkkaisia akateemisia työpaikkoja.. mutta jos haluaa olla jotain suurta niin siitä on hintakin maksettava.. oma valinta.
mitä tulee niihin jotka nuorina hankkii lapset niin eikös täällä suureen ääneen kritisoida kun he elävät vanhempiensa ja yhteiskunnan avulla..
ja kovasti täällä perätään oikeutta nostaa niitä tukia mutta ei puhuta sanallakaan siitä velvollisuudesta joka vanhemmilla on elättää lapsensa.. siis VANHEMMILLA ei yhteiskunnalla.. että näin
lisäksi niitä lusmuilijoita on todella paljon, se vaan verhotaan siihen että "mun ei ole pakko tehdä töitä jos en saa koulutustani vastaavaa työtä, ja koska olen 3 lapsen yh ja ilman työkokemusta ja viimeksi ollut töissä 10 vuotta sitten en sitä työtä saakkaan

"