lapsia vain jos on rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tota mäkin ihmetellen kysyin mutta en saanut suoraa vastausta ap:lta vaan sen antoi toinen harmaa, no mulla on lapsenteot ohi ja oottelen että milloin vanhempi tytär tekisi musta mummon mutta sitä vielä odotellaan ainakin yli 2 vuotta (opiskelee tällä hetkellä) eikä ole kiirettä koska itsekin olin 26-v kun hänet sain, ap anna nyt se vastaus mun yhteen kysymykseen että paljonko pitää tienata kuukaudessa (käteen jäävä osuus) että saisi lapsia tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
sitten kun vihdoin on valmistunut niin alkaa työn etsintä... riippuen opinto linjasta niin ikää on 24-35 vuotta.. noh, siinä sitten pientenlasten äitina ja ilman työkokemusta voi olla että niitä töitä ei ihan heti tipu, jos koskaan.. ja koskapa on sen koulutuksen hankkinut niin ei sitä mihinkäänn paskaduuniin enää lähdetä, joten jatketaaan sitä tukien nostamista, sitten ollaankin jo ihan mahdottomassa tilantyeessa työn kannalta kun ilman työkokemusta ei töitä yleensä saa ja jos ikääkin alkaa olla niin yleensä sen paikan vie nuorempi saman koulutuksen omaava jolla on työkokemusta...
siksi minä olen rehellinen duunari, ja tältä alalta työt ei koskaan lopu, ja palkkakin menee vain ylöspäin.. :D

Jaa...ystävälläni on jo ammatti, jonka parissa hän on tehnyt töitä valmistumisestaan saakka (vuodesta 2000, oli silloin 23v). Ja tekee edelleen keikkaa. Hänellä ja miehellään on nyt myös kolme pientä lasta. Miehellä vakityö. Nainen halusi vaihtaa ammattia, koska tunsi olevansa väärällä alalla, ja lähti opiskelemaan vaativaan koulutukseen ollessaan 27v...hän valmistuu ollessaan 32-33v. Ja sinä olet sitä mieltä, että hän ei töitä tule tuossa vaiheessa enää saamaan, kun on liian vanha, työkokemusta ei uudelta alalta hirveästi ole ja on vieläpä kolmen lapsen äiti?!

Minä olen aivan toista mieltä; ensinnäkin nippa nappa yli 30v on vielä nuori, työelämää edessä yli 30 vuotta. Toisekseen, hän on lapsensa tehnyt. Eli kun hän valmistuu uuteen ammattiinsa, hänellä todella on aikaa tehdä sitä työtä ne seuraavat 30 vuotta, kun ei ole heti jäämässä äitiyslomalle ja taas uudestaan ja uudestaan. Minä (ja monet muutkin) olen sitä mieltä, että hän tulee olemaan erittäin haluttua työvoimaa! (ja muuten, ikää enemmän työmarkkinoilla merkitsee persoona)

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
ihan uteliaisuudesta kysyn että riittääkö miehen tulot 3000kk käteen ja mun 1000 euroo ä.rahaa (sis.lapslisät) elättään kohta 3 lasta? mikä sitten on se raja et saa lapsia tehdä?

Luepas muutama vastasu taaksepäin, niin saat tuohon asiaan vastauksen...

Alkuperäinen kirjoittaja onnelliselle:
sitten kun vihdoin on valmistunut niin alkaa työn etsintä... riippuen opinto linjasta niin ikää on 24-35 vuotta.. noh, siinä sitten pientenlasten äitina ja ilman työkokemusta voi olla että niitä töitä ei ihan heti tipu, jos koskaan.. ja koskapa on sen koulutuksen hankkinut niin ei sitä mihinkäänn paskaduuniin enää lähdetä, joten jatketaaan sitä tukien nostamista, sitten ollaankin jo ihan mahdottomassa tilantyeessa työn kannalta kun ilman työkokemusta ei töitä yleensä saa ja jos ikääkin alkaa olla niin yleensä sen paikan vie nuorempi saman koulutuksen omaava jolla on työkokemusta...
siksi minä olen rehellinen duunari, ja tältä alalta työt ei koskaan lopu, ja palkkakin menee vain ylöspäin.. :D

Jaa...ystävälläni on jo ammatti, jonka parissa hän on tehnyt töitä valmistumisestaan saakka (vuodesta 2000, oli silloin 23v). Ja tekee edelleen keikkaa. Hänellä ja miehellään on nyt myös kolme pientä lasta. Miehellä vakityö. Nainen halusi vaihtaa ammattia, koska tunsi olevansa väärällä alalla, ja lähti opiskelemaan vaativaan koulutukseen ollessaan 27v...hän valmistuu ollessaan 32-33v. Ja sinä olet sitä mieltä, että hän ei töitä tule tuossa vaiheessa enää saamaan, kun on liian vanha, työkokemusta ei uudelta alalta hirveästi ole ja on vieläpä kolmen lapsen äiti?!

Minä olen aivan toista mieltä; ensinnäkin nippa nappa yli 30v on vielä nuori, työelämää edessä yli 30 vuotta. Toisekseen, hän on lapsensa tehnyt. Eli kun hän valmistuu uuteen ammattiinsa, hänellä todella on aikaa tehdä sitä työtä ne seuraavat 30 vuotta, kun ei ole heti jäämässä äitiyslomalle ja taas uudestaan ja uudestaan. Minä (ja monet muutkin) olen sitä mieltä, että hän tulee olemaan erittäin haluttua työvoimaa! (ja muuten, ikää enemmän työmarkkinoilla merkitsee persoona)

toi mun juttahan olikin vaan heitto joka ei suinkaan koske kaikkia opiskelevia naisia, mielestäni opiskelu on hyvä asia mutta ymmärrys ei riitä niihin jotka venyttävät opintojansa lapsiahankkimalla ja sitten haluavatkin opiskella jotain muuta, eli eivät töitä kerkiä tekemään mahdollisesti 18-30 vuosien välillä ja koko lystin kustantaa valtio.. siis en ymmärrä sitä osaa ihmisiä noin yleensäkkin jotka pitävät sitä itsestään selvyytenä että joku muu maksaa, tokihan varmasti suurimmalla osalla löytyy se mieskin siihen elatukseen mutta kun pointti on se että niitä lapsia ei pitäisi hankkia jos niihin ei itse ole varaa.. koskee opiskelijoita ja kaikkia muitakin.. kunhan nyt vaan tämän opiskelija jutun otin yhdeksi esimerkiksi, ja nyt juttu on rönsyillyt alkuperäisestä aiheesta kauas pois..

eli jos ei ole itse varaa elättää lapsiaan niin lähtökohtaisesti silloin ei pitäisi hankkia lapsia/lisää lapsia... anteeksi että nostin opiskelevat äidit nyt esimerkiksi

Voi että! Tässä keskustelussa on huolestuttavan paljon fasistisia piirteitä....
kenellä on oikeus tehdä lapsia ja miksi???? :o
Millaisen valtion todellakin sinä Onnellinen haluaisit? Tommonen ideaali löytys sulle varmaan USAsta, siellä kun ei sillä sosiaaliturvalla mässäillä ja joutuu ne luuserit tekeen töitäkin (tai kerjätä kadulla) ruokansa eteen...mutta toisaalta, oletko miettinyt millaisia lieveilmiöitä sosiaaliturvan puuttuminen toisi yhteiskuntaan..?
Tottahan se on, että markkinatalouden ja taloudellisen liberalismin ihannointi Suomessakin on heikentänyt ainakin viimeisen 20 vuoden aikana sosiaaliturvaa, jota aikanaan kovastikin rakennettiin pyrkimyksenä tehdä Suomesta hyvinvointivaltio. Tiesithän, että vielä 1960-luvulla Suomi sai jopa kehitysapua... :whistle:
Mä uskon että nää sun inhoamat ihmisryhmät ja muut luuserit ovat 5:n miljoonan mittapuussa melko marginaalinen ryhmä, jonka elättämiseen Suomen valtion rahat eivät kyllä lopu.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
tota mäkin ihmetellen kysyin mutta en saanut suoraa vastausta ap:lta vaan sen antoi toinen harmaa, no mulla on lapsenteot ohi ja oottelen että milloin vanhempi tytär tekisi musta mummon mutta sitä vielä odotellaan ainakin yli 2 vuotta (opiskelee tällä hetkellä) eikä ole kiirettä koska itsekin olin 26-v kun hänet sain, ap anna nyt se vastaus mun yhteen kysymykseen että paljonko pitää tienata kuukaudessa (käteen jäävä osuus) että saisi lapsia tehdä?

kun ei siihen ole olemassa mitään euromäärää, kun se niin riippuu siitä että missä asuu, miten elää, mitkä on elämän arvot, onko autoa, onko lainoja, asuuko leveästi vai ahtaasti, ostellaanko jatkuvasti uusia vaatteita vai eletäänkö säästäväisesti, onko esim perinyt talon tai omistaako muuten vaan taloa/asuntoa, kuinka monta lasta on, onko eläimiä... lista on pitkä..

mutta perus idea on juurikin se että mitoittaa sen elämänsä niihin tuloihin mitkä on.. ei "ahnehdi" liikaa.. normaali oloissa pitää olla sellaiset tulot että kykenee elättämään itsensä ja lapsensa, ja jos jotain elämä heittelee niin silloin hakee sitä apua, mutta ei perusta elämäänsä sen avun varaan.. ja yrittää mahdollisimman pian taas päästä omilleen..

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Voi että! Tässä keskustelussa on huolestuttavan paljon fasistisia piirteitä....
kenellä on oikeus tehdä lapsia ja miksi???? :o
Millaisen valtion todellakin sinä Onnellinen haluaisit? Tommonen ideaali löytys sulle varmaan USAsta, siellä kun ei sillä sosiaaliturvalla mässäillä ja joutuu ne luuserit tekeen töitäkin (tai kerjätä kadulla) ruokansa eteen...mutta toisaalta, oletko miettinyt millaisia lieveilmiöitä sosiaaliturvan puuttuminen toisi yhteiskuntaan..?
Tottahan se on, että markkinatalouden ja taloudellisen liberalismin ihannointi Suomessakin on heikentänyt ainakin viimeisen 20 vuoden aikana sosiaaliturvaa, jota aikanaan kovastikin rakennettiin pyrkimyksenä tehdä Suomesta hyvinvointivaltio. Tiesithän, että vielä 1960-luvulla Suomi sai jopa kehitysapua... :whistle:
Mä uskon että nää sun inhoamat ihmisryhmät ja muut luuserit ovat 5:n miljoonan mittapuussa melko marginaalinen ryhmä, jonka elättämiseen Suomen valtion rahat eivät kyllä lopu.. =)

no, en mitenkään haluaisi mitään usa meinikiä tänne...
pidän erittäin hyvänä asiana että meillä on kunnollinen sosiaaliturva ja terveydenhoito... kritisoin nyt vain ja ainoastaan sitä että lapsia hankitaan vaikka ei ole varaa heitä elättää, ja sitten joudutaan turvautumaan sossuun.. siis tieten tahtoen järjestetään tilanne jolloin pitää sitä apua hakea.. ja sitten kun sitä apua jo saadaan niin huononnetaan vielä tilannetta hankkimalla lisää lapsia, ja taas nostettavan tuen määrä kasvaa ja on entistä vaikeampi päästä takaisin itsenäiseen elämään.. siis ymmärrykseen ei mahdu miksi kukaan tarkoituksella ajaa itsensä siihen että ei pärjää itse..

Jos olisin rahatilannetta murehtinut meillä ei olisi yhtään lasta :snotty:

Tulevaisuuttaan kun ei voi tietää- vaikka nyt olisi rahaa ja "vakaata" niin ehkä lapsen syntymän jälkeen tilanne on toisin. Sama pätee toisinkin päin..Vakityökin voi loppua :/

toi mun juttahan olikin vaan heitto joka ei suinkaan koske kaikkia opiskelevia naisia, mielestäni opiskelu on hyvä asia mutta ymmärrys ei riitä niihin jotka venyttävät opintojansa lapsiahankkimalla ja sitten haluavatkin opiskella jotain muuta, eli eivät töitä kerkiä tekemään mahdollisesti 18-30 vuosien välillä ja koko lystin kustantaa valtio.. siis en ymmärrä sitä osaa ihmisiä noin yleensäkkin jotka pitävät sitä itsestään selvyytenä että joku muu maksaa, tokihan varmasti suurimmalla osalla löytyy se mieskin siihen elatukseen mutta kun pointti on se että niitä lapsia ei pitäisi hankkia jos niihin ei itse ole varaa.. koskee opiskelijoita ja kaikkia muitakin.. kunhan nyt vaan tämän opiskelija jutun otin yhdeksi esimerkiksi, ja nyt juttu on rönsyillyt alkuperäisestä aiheesta kauas pois..

eli jos ei ole itse varaa elättää lapsiaan niin lähtökohtaisesti silloin ei pitäisi hankkia lapsia/lisää lapsia... anteeksi että nostin opiskelevat äidit nyt esimerkiksi

Missasit nyt mun pointin...kyseinen ystäväni on kyllä tehnyt töitä jo ala-asteiästä asti kesätöiden merkeissä, sitten opiskelujensa ohessa ensimmäiseen ammattiinsa opiskellessaan, sen jälkeen ja nyt opiskellessaan uutta ammattia tekee edelleenkin ekan ammattinsa töitä. Ja opiskelee todella vaativassa opinahjossa. Tämä kaikki siis kolmen pikkulapsen äitinä. Mies ei koskaan ole ollut perheen "ainoa" elättäjä. Ja itse asiassa tulee aika, kun tämä nainen tulee ansaitsemaan miestään enemmän.

Mutta siis, asiaan. Takerruin siihen, että sanoit, ettei ystäväni enää valmistuttuaan saa töitä, että työt menevät nuoremmille. Siihen minä en usko. Ja sitä yritin kommentoida tuossa edellisessä vastauksessani, en tuota elatusasiaa.

Rakkautta lapseen ei voi rahassa mitata.

Lapset kun voivat olla onnellisia ilman niitä tuliteriä vaunuja ja vaatteita, leluja ja muuta tilpehööriä. Itseasiassa, musta tuntuu että ovat varmasti jollain tapaa myös onnellisempia kuin he, jotka silmiä räpsyttämällä saavat uuden sähkömopon. Lapset, jotka eivät saa kaikkea haluamaansa, oppivat tekemään pieniä kotitöitä jo lapsesta asti, josta näin ansaitsee omaa taskurahaa.

Eli mun mielestä lapsia saa tehdä kaikki, keillä on perustarpeet tarjota lapselle/lapsille.

Varmaan on kommentoitukin, mutta eiköhän se ole enemmän asenne kuin rahakysymys.. Joillekin ihmisille mikään raha ei riitä, toisille riittää vähempikin. Tunnen (opiskelija- yms)perheitä jotka eivät käy sossussa ja hyvin pärjäävät, mutta myös perheitä jotka käyvät sossussa (ja joilla rahaa menee ihmeellisiin asioihin). Toiset ajattelevat että yhteiskunta on velkaa meille, otetaan irti kaikki mitä saadaan.. Toiset taas ajattelevat että ovat toimiva osa yhteiskuntaa, ja että yhteiskunta pyörii parhaiten kun kaikki tekevät töitä sen eteen. Ihmiset ovat erilaisia :)

Missasit nyt mun pointin...kyseinen ystäväni on kyllä tehnyt töitä jo ala-asteiästä asti kesätöiden merkeissä, sitten opiskelujensa ohessa ensimmäiseen ammattiinsa opiskellessaan, sen jälkeen ja nyt opiskellessaan uutta ammattia tekee edelleenkin ekan ammattinsa töitä. Ja opiskelee todella vaativassa opinahjossa. Tämä kaikki siis kolmen pikkulapsen äitinä. Mies ei koskaan ole ollut perheen "ainoa" elättäjä. Ja itse asiassa tulee aika, kun tämä nainen tulee ansaitsemaan miestään enemmän.

Mutta siis, asiaan. Takerruin siihen, että sanoit, ettei ystäväni enää valmistuttuaan saa töitä, että työt menevät nuoremmille. Siihen minä en usko. Ja sitä yritin kommentoida tuossa edellisessä vastauksessani, en tuota elatusasiaa.

no sitä ikä juttua en tarkoittanut siten että yli 30 ei mitenkään päin saa töitä vaan tarkoitin että ihmisen joka omaa kyllä tutkinnon mutta ei päivääkään työkokemusta elämänsä ajalta, niin työn saaminen voi olla todella vaikeaa, koska samaan aikaan valmistuu uusia ja nuorempia, lapsettomia joilla on jotain työkokemusta..
työn antajat arvostaa todella paljon työkokemusta, oli se sitten siivous hommia tai kassana oloa, joten jos yli 30 ei ole MITÄÄN työkokemusta, valmistumisesta on aikaa ja on vielä pienten lasten äiti ei se kovin houkuttelevaa ole noin työnantajan silmissä.. kaverisi siis ei kuulu tähän joukkoon..
tiedän kaveri piiristäni tytön joka ei saa oikein mitään työpaikkaa, ei edes kaupan kassalle pääse kun ei ole päivääkään töitä tehnyt ja ikää on 25v. eli herättää työnantajassa epäilyksen ja silloin yleensä valitaan joku muu.. ja kaverillani ei siis ole muuta koulutusta kuin lukio, ja sillä paperilla ei töitä saa..

jos kirjoitan esimerkin niin se on yleensä se "pahin" mahdollinen, mutta ei ole koko totuus ja en näin ollen tarkoita että kaikki olisivat sellaisia...

Ok, nyt tajusin pointtisi. Tosin nykyään työnantajille myös ne vastavalmistuneet nuoret naiset (työkokemuksellakin) saattavat olla punainen vaate, heidät kun nähdään "tulevina äiteinä"...ei ole helppoa olla nainen...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Rakkautta lapseen ei voi rahassa mitata.

Lapset kun voivat olla onnellisia ilman niitä tuliteriä vaunuja ja vaatteita, leluja ja muuta tilpehööriä. Itseasiassa, musta tuntuu että ovat varmasti jollain tapaa myös onnellisempia kuin he, jotka silmiä räpsyttämällä saavat uuden sähkömopon. Lapset, jotka eivät saa kaikkea haluamaansa, oppivat tekemään pieniä kotitöitä jo lapsesta asti, josta näin ansaitsee omaa taskurahaa.

Eli mun mielestä lapsia saa tehdä kaikki, keillä on perustarpeet tarjota lapselle/lapsille.

Et tainnut todellakaan ymmärtää tätä ketjua, ja liityit "muutaman" muun saivartelijan joukkoon.
Eihän tässä ollut kyse mistään "rikkaiden" oikeudesta!!! Se, että tulee TOIMEEN, ei tarkoita välttämättä sitä, että on varaa ostaa lapselle kaikkea mitä se haluaa.
Ja itsehän sinäkin sen viimeisessä lauseessa sanoit, että kunhan on perustarpeet tarjota.
Ei tässä ollut kyse mistään tilpehöörin tarpeesta, tai no itse asiassa, tuntuu että monet (varsinkin nuoret) nämä juuri joka luukulta elantonsa ja kodinkoneensa hakevat ovat juuri niitä, joiden lapsilla täytyy olla vimosen päälle kalliit jonathanit tai remut päällä ja uudet tottakai. Enkä nyt yleistä, sanoin vain karkean esimerkin, mutta auttaneeko sekään sinua ymmärtämään tämän pointtia...

ja siis hyväksykää nyt hyvät ihmiset että kaikki ei ole hyviä, rehellisiä ja mukavia..
suomen maasta löytyy paljon niitä jotka elävät elämänsä vain ja ainoastaan muiden rahoilla ja antavat vielä itsestään kuvan että tarvitsee sitä apua... mulla oli sellainen kaveri (mies) joka sai palkkaa käteen 1200?kk ja silti oli velkaa kaikille kavereilleen ja haki sossusta maksusitoumuksia.. oli kyllä varaa ostaa uusi pleikka ja ryypätä, tilata vaatetta 400? mutta sittenpä ei riittänytkään rahat vuokraan ja ruokaan, joten meni sossutädille itkemään ja jotenkin ihmeellisesti aina sai sieltä rahat.. eli todellinen sosiaali pummi.. nyt en tiedä missä asuu, kun joutu muuttamaan pois hesasta kun lainasi liikaa rahaa ja jätti maksamatta...
ja näitä löytyy naisistakin.. ja perheistä.. ja sitten on lievempiä tapauksia mutta silti sama perus ajatus, eli joku muu on velvollinen maksamaan heidän elämisen, ihan sama miten he itse sitä hankaloittavat, joku aina maksaa, koska eihän sitä lasta voi heitteille jättää..

Ok, nyt tajusin pointtisi. Tosin nykyään työnantajille myös ne vastavalmistuneet nuoret naiset (työkokemuksellakin) saattavat olla punainen vaate, heidät kun nähdään "tulevina äiteinä"...ei ole helppoa olla nainen...:D

totta tuokin.. ei ole reilua naisen elämä :D

totta tuokin.. ei ole reilua naisen elämä :D

mutta ei meinaa jo lapset tehnytkään nainen saada töitä... mikä sitten olis se paras ja oikea ikä naiselle työelämässä...ei todellakaan ole helppoo olla nainen :(

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä apn kanssa:
Et tainnut todellakaan ymmärtää tätä ketjua, ja liityit "muutaman" muun saivartelijan joukkoon.
Eihän tässä ollut kyse mistään "rikkaiden" oikeudesta!!! Se, että tulee TOIMEEN, ei tarkoita välttämättä sitä, että on varaa ostaa lapselle kaikkea mitä se haluaa.
Ja itsehän sinäkin sen viimeisessä lauseessa sanoit, että kunhan on perustarpeet tarjota.
Ei tässä ollut kyse mistään tilpehöörin tarpeesta, tai no itse asiassa, tuntuu että monet (varsinkin nuoret) nämä juuri joka luukulta elantonsa ja kodinkoneensa hakevat ovat juuri niitä, joiden lapsilla täytyy olla vimosen päälle kalliit jonathanit tai remut päällä ja uudet tottakai. Enkä nyt yleistä, sanoin vain karkean esimerkin, mutta auttaneeko sekään sinua ymmärtämään tämän pointtia...

No minä en lukenut koko ketjua läpi, otsikkosi ja ekan viestin perusteella kirjoitin oman mielipiteeni. Jos otsikko on mitä on, se varmasti kertoo jo paljon..

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä apn kanssa:

No minä en lukenut koko ketjua läpi, otsikkosi ja ekan viestin perusteella kirjoitin oman mielipiteeni. Jos otsikko on mitä on, se varmasti kertoo jo paljon..

eihän kirjan nimikään kerro koko totuutta kirjasta :D no mut siis, ei rakkautta voikkaan rahassa mitata, mutta auttaako se rakkaus nälkää vastaan, tai pitääkö se lämpimänä.. ja en todellakaan ole missään viestissäni sanonut että pitäisi olla varaa ostaa kaikki uutena ja kokoajan lisää jotain.. vaan että olisi lähtökohtaisesti varaa elättää lapsensa.. ilman sossun tukea.. ja sitä olen täällä ihmetellyt eikö ihmisillä ole enää minkäänlaista ylpeyttä tässä asiassa, että itse pärjää elämässä.. toki apua on hyvä ja pitääkin saada jos siihen on tarvetta mutta jos siihen apuun on jo tarvetta niin onko pakko väkisin lisätä avunsaajien määrää...????

Alkuperäinen kirjoittaja Nenna:
Lapsi ei tiedä mistä ne rahat tulee, jolla äiti ja isä ostaa kotiin ruokaa, maksaa vuokran, laskut, ja ostaa vaatteet.
Eli lapsen hyvinvointi ei kyllä siitä kärsi, jos perheen rahat tulee sossusta eikä työnantajalta...ja moni vähävaraisempi äiti voi olla lapselleen monin verroin parempi äiti kuin varakkaampi äiti.

Tämä on lasten aliarvioimista. Kyllä se vanhempien elämäntyyli siirtyy todella herkästi lapsiin. Kyllä lapset tietävät enemmän kuin luulet. Varmasti vanhemapana tajuavat mistä se raha tulee

ja siis hyväksykää nyt hyvät ihmiset että kaikki ei ole hyviä, rehellisiä ja mukavia..
suomen maasta löytyy paljon niitä jotka elävät elämänsä vain ja ainoastaan muiden rahoilla ja antavat vielä itsestään kuvan että tarvitsee sitä apua... mulla oli sellainen kaveri (mies) joka sai palkkaa käteen 1200?kk ja silti oli velkaa kaikille kavereilleen ja haki sossusta maksusitoumuksia.. oli kyllä varaa ostaa uusi pleikka ja ryypätä, tilata vaatetta 400? mutta sittenpä ei riittänytkään rahat vuokraan ja ruokaan, joten meni sossutädille itkemään ja jotenkin ihmeellisesti aina sai sieltä rahat.. eli todellinen sosiaali pummi.. nyt en tiedä missä asuu, kun joutu muuttamaan pois hesasta kun lainasi liikaa rahaa ja jätti maksamatta...
ja näitä löytyy naisistakin.. ja perheistä.. ja sitten on lievempiä tapauksia mutta silti sama perus ajatus, eli joku muu on velvollinen maksamaan heidän elämisen, ihan sama miten he itse sitä hankaloittavat, joku aina maksaa, koska eihän sitä lasta voi heitteille jättää..

ei pidä kyllä tuo ainakaan mun kohdalla paikkaansa, ite maksan vuokrani, sähköni, nettilaskuni ym pakolliset menot mutta jos joskus edes kerran vuodessa käy kysymässä sossusta lääkkeille maksusitoumusta niin aletaan kettuilemaan kaikesta mahdollisesta, ensinnäkään mä en juopottele enkä muutenkaan vietä railakasta elämää koska mulla on lapsi ja hän on aina ykkössijalla enkä edes osta tai tilaa mitään kallista itselle tai tytölle, ei ole varaa mihinkään kalliisiin enkä halua opettaa lapselleni että vain kalliit tavarat kelpaa, ei kirpputoreilta tai alennuksista ostetut, välillä vaan tuntuu ettei raha riitä vaikka kuinka yrittäisi menoissa supistaa mutta kun se päivittäinen ruoka on ostettava siitä ei pääse yli eikä ympäri

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noh. aloitetaanpa vaikka tästä että opiskelija pariskunta jotka eivät käy töissä elävät näin ollen opintotuella ja muilla tuilla joita mahdollisesti saavat, sitten opiskelija äiti elää äitiyspäivärahalla ja mahdollisilla muilla tuilla, kun äitiysloma ja vanhempainvapaa loppuu jatkaa pariskunta opintotuella ja muilla tuilla elämistä.. kun taas minä olen tehnyt täyspäiväisesti töitä ennen äitiyslomaa ja jatkan sitä loman loputtua... siinä on ero niissä tuissa.. ja lisäksi olen tosissaan töitä tehnyt sen rahamäärän eteen..

toki voi tehdä töitä ja vasta sitten mennä opiskelemaan tai sitten voi opiskella ja tehdä töitä samalla, ja maksaa niitä veroja omista tuloistaan.. mutta eikös kannata harkita lapsienhankintaa esim opiskelujen jälkeen..
pitkät opiskelut kuten lääkis ei noin muutenkaan ole ehkä se paras hetki hankkia niitä lapsia, kun ottaa huomioon sen että opiskelujen ohessa on työssäolo jaksoja sekä vastavalmistunut lääkäri joutunee tekemään enempi päivystyksiä yms. (tuttu on lääkiksessä) ja jos haluaa erikoistua niin opiskeluihin menee vielä enempi aikaa.. mutta kaipa se päätös kannattaa tehdä jo ammattia valitessa että haluaako niitä lapsia...
se hyvä puoli duunarina olossa on että ei tarvitse tehdä valintaa uran ja perheen välillä.. nykyisin tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus että kaikki haluaa olla jotain ihan muuta kuin pelkkä duunari ja näin ollen joutuu opiskelemaan pitkään ja hankkimaan lapset siinä sivussa, ja suuri osa vain valmistuakseen kortistoon.. kaikille kun ei riitä niitä huippu hyviä, isopalkkaisia akateemisia työpaikkoja.. mutta jos haluaa olla jotain suurta niin siitä on hintakin maksettava.. oma valinta.

Karkea esimerkki. Äiti A ensin opiskelee, tekee pari vuotta töitä ja sitten pyöräyttää pari mukulaa ja on kotona esim. 5 vuotta. Äiti B tekee opiskelee, tekee lapset ja on myös kotona sen 5 vuotta (minimirahoilla) ja sitten menee töihin. Noin 30-40 vuotiaina he ovat tehneet vuosina (=maksettuina veroina) yhtä paljon töitä. Miksi kuitenkin mielestäsi Äiti B on ollut yhteiskunnan elätti, mutta äiti A:n tilanne ihan hyväksyttävä? Suurimmalla osalla kuitenkin on ihan vakaat aikomukset ja halu päästä työelämään lasten teon jälkeenkin. Niillä, jotka tekevät lapset nuorempina on kuitenkin edessään enemmän niitä työvuosia (ja maksettavia veroja), kuin niillä jotka alkavat siihen vasta nelikymppisinä.

tätä mäkin täs ihmettelin, et miten se nyt sitten on eriasia..

Lapset ovat yhteiskunnalle arvokas asia, joten yhteiskunta tukee heitä. Jos et halua verojasi käytettävän muiden lasten elättämiseen, niin voit vapaasti vaikuttaa päättäjiin tai muuttaa täältä. Kyllä minä ainakin pärjään kolmen lapsen kanssa sossun rahoilla, varsinkin kun ei mene työmatkoihin tai päivähoitoon rahaa. Elämä on tehty nautittavaksi, ei muiden miellyttämistä varten.

Ylpeys käy lankeemuksen edellä... EN YHTÄÄN tajua ihmisiä, jotka käy töissä vain siitä syystä, että saavat sitten olla ylpeitä siitä, että itse, ihan itse, elättävät perheensä. Minä ARVOSTAN rehellistä työtä, mutta en arvosta ylpeyttä, enkä takuulla titteleitä, en mammonaa.

Rahahan se on, joka puhuu. Mutta ei sillä lasta kasvateta, ruokitaan kyllä. Onneksi Suomessa saa köyhätkin lisääntyä.

me pärjätään loistavasti,tosin myönnän että kulutan liikaa turhuuteen. ostan vaatteita lapsille ja ittelleni joka kuukausi,sisustustavaraa kotiin,tykkään syödä ulkona yms. mutta silti kaikki tulee omasta pussista. talvisin mies on töissä harvemmin kun samalla opiskelee. ei nosta opintotukee,koska tulorajat ylittyy roimasti. ite olin koulussa kun tulin ekaa kertaa raskaaksi,sain minimi äippärahaa ja nostin asumistukee. kuitenkin mun tulot ylitty,en nostanu toimeentulotukee. menin nopeesti töihin ekan lapsen jälkeen,tyttö oli 7kk kun menin töihin,tyttö oli mummulla hoidossa. kun tyttö oli vuodenikäinen pääsin vakitöihin,ja vein tytön tarhaan. niillä tuloilla mitä sain (käteen jäi 1200 kk) en olisi tehny lisää lapsia. nyt asia eri vaikka kotona olenkin lapsienkanssa. saan korkeempaa ä.rahaa koska kerkesin oleen töissä. mies tienaa hyvin ja toimeentulo on turvattu ja pystytään hyvin elättään itsemme ja kaksi lasta. kolmas syntynee toukokuussa. mun pitäisi lopettaa älytön shoppailu..ja laittaa rahaa säästöön vaikka mukuloitten ajokortteihin.. niin ilkeeltä kun se kuulostaakin niin kaikilla ei oo varaa tehdä montaa lasta,niin ihania kun ne ovatkin. kamalinta on kun tehdään lapsia sen rahantakia..tuttava piirissä on kaksi sellaista. ei tarvitse mennä töihin kun saa muksut sopivin väliajoin. ja ovat kouluttamattomia alle 25v eivät siis saa työttömyyskorvausta.

Yhteistyössä