"lässyttää" tarkoittaako hyvää vai huonoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epicur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Epicur

Uusi jäsen
10.10.2010
2
0
1
Heippa! Voikohan sana "lassyttää" tarkoittaa myös jotakin pahaa tai ilkeetä? Suomi ei ole mun äidinkieli, joten syntyi tälläinen kysymys. Avaudun tässä pikkasen:
Mulla on suomalainen poikaystävä, niin meillä oli pienet välienselvittelyt ja mulla oli niin paha mieli, että olin jo kotona illalla myöhään, ja hän kavereitten kanssa liikenteessä. Oli niin ikävä olo, että päätin soittaa hälle ja kertoa, että nyt on paha olo, eikä ole kivaa olla yksin kotona, jne... Niinpä soitin, ja kun olin niin epävarma itestäni ja yleensäkin siitä että kannattiko soittaa hälle, niin pyytelin siltä kovasti anteeksi että häiritsin ja aloin jotain selittää, niin hän vaan vastas, että nyt on paha hetki, ettei jaksa keskittyy ja että soittaa myöhemmin... No hän kyllä soittikin myöhemmin ja kysyi mitä mä yritin selittää, no mä nyt sitten alotin selittää, että mulla on raskas olo sydämmellä ja et ikävä häntä, ja et hän on ollu kylmä jne... Hän kyllä puhui mun kanssa vähän aikaa, mutta sitten sanoi et kaveri oottaa autossa, et hän tuli vaan ostaa sämpylää nesteeltä, ja pitää viedä vielä kaveria himaan hän oottaa autossa, ja nyt pitää mennä... Mä sanoin hälle hei-hei, mutten kuulut mitään vastausta ja jäin kuuntelee et jos hän vaikka vastais... Mut hän luuli että puhelu loppui ja meni jo autoon ja unohti painaa punaista ja mä kuulin mitä hän puhui: "no huh että kesti... joo Jonna lässytti..." ja sitten hän havahtui et luuri on vielä päällä, sanoi siihen pari kertaa haloota ja sulki sen.
Niin voinko olla vihainen hälle että hän puhui musta tällä tavalla keverille/reille? Tarkoittiko se pahaa? Ja muutenkin olinko ylipäätänsä tyhmä ku soitin hälle...?
Help me :)

Lässyttää=puhua turhia. Eli poikaystävän mielestä et puhunut mitään tärkeää TAI hän esittää kavereiden edessä, että tyttöystävän jutut ovat turhia, vaikka ajattelisikin sinun puhuneen ihan oikeaa asiaa.

Mutta ei tuo kauniilta kuulostanut siltikään. :|

Mitä pidemmälle luin, alkoi minuakin lähinnä kiinnostaa, että mikä sitten mahtaa olla äidinkielesi...

Ja tuo ilmaisi lässyttäminen on tässä yhteydessä täysin neutraali ilmaisu, tyhjentävä selitys kaverielle, ei tarvitse selittää enempää, eivätkä lähde kyselemään enenpää (turha siis yrittää jatkaa keskustelua tästä aiheesta asianosaisen kanssa). Selkeeä ilmaisua kavereiden kesken.. Asia ei heille, eikä siihen tilanteeseen kuulu.

Suomi ei oikeasti ole mun äidinkieli. Olen kuitenkin asunut Suomessa jo 19 vuotta ja kouluja käyny 5-stä luokasta asti, niin onhan se kehittynyt. Mutta kun kyse tulee ns. slangista niin menee vieläkin sormi suuhu. Ja tässä vielä kyse tunteista...

"vieras"
Vierailija "Sä tuut tänne kysymään voitko olla vihainen. säälittävää touhua"

No en tiedä onko nyt niin säälittävää... en ole kyllä ikinä ennen kirjoittanut mihinkään keskustelupalstaan. Ja mitä pahaa siinä on, että kysyy toisten mielipidettä. Välillä voi olla epävarma itestään ja miten pitää oikein toimia...

Kiitos "Make", ehkä siinä niin tapahtuikin - tyhjentävä vastaus kavereille. Enpä sitten ole kauhean vihainen, mutta kyllä kerron hänelle, että kuulin mitä hän sanoi, ja sen etten pitäny siitä.

Jos jollakin vielä joitain mielipiteitä, niin kirjottakaa vaan. Kiitti!

Yhteistyössä