Lasta kiusataan päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Suvi"

Vieras
Tilanne on siis tämä. 4vuotias tyttöni aloitti päiväkodin nyt syksyllä. Hänellä menee muuten ihan hyvin, mutta samassa ryhmässä on kaksi saman ikäistä tyttöä, jotka kiusaavat. Haukkuvat vaatteita, eivät ota leikkiin ja jos välillä ottavat niin yhtäkkiä ilmoittavat, että enää ei leikitä sun kanssa. Huutavat aamulla tytön nimen kun hän tulee päiväkotiin ja juoksevat karkuun.

Olen aivan loppu tähän tilanteeseen. Kamalaa kun pienen tytön itsetuntoa murretaan pala palalta. Ryhmässä oli myös neljäs tyttö mutta hän lopetti juuri päiväkodissa siitä syystä kun nämä tytöt pompottivat häntä. Tämä tyttö kävi lastenpsykologillakin ja se oli sanonut että tytön perusturvallisuus oli järkkynyt jo pahasti.

Tänään viimeksi tytöt sanoivat tyttärelleni, että sulla on rumat tossut et voi olla prinsessa. Teki mieli mennä ottamaan tyttöjä korvasta kiinni ja ravistaa.

Päiväkoti ei ole kamalasti tehnyt. Tämänpäiväisessäkin tilanteessa vaan sanoivat, että kyllä kaikilla on kivat tossut.... Vaikka mun mielestä tytöille olisi pitänyt sanoa tiukasti, että nyt loppui ja pyydätte anteeksi.

Ensi viikolla on keskustelu päiväkodilla. Mitä voin vaatia? Mielestäni ei ole oikein että tyttäreni vaihtaa päiväkotia... Melestäni nämä kaksi tuttöä pitäisi erottaa ainakin eri ryhmiin... Etteivät kiusaa kokoajan jotain

Kiusaaminen on pitkälti kiinni henkilökunnan ammattitaidosta ja asenteesta (eli siitä miten tilanteisiin puututaan). Minulla on kiusaamisen suhteen ollut aina nollatoleranssi, mielestäni hoitajat tekee teillä väärin jos eivät noihin tilanteisiin puutu tiukasti.

Eli sanot ihan suoraan että mielestäsi he ei puutu tilanteisiin tarpeeksi ja annat esimerkin. Vaadit tiukempaa puuttumista. Suosittelen ottamaan "tukihenkilön" mukaan palaveriin, joka auttaa sinua pitämään puolia. Miestä?

Omissa ryhmissä kiusaamista on esiintynyt melkoisen vähän ja hyvin lievänä. Uskon varhaiseen puuttumiseen.

[QUOTE="Suvi";30407773]Mitä voin vaatia?[/QUOTE]

Vaatia mielestäni voi sitä että päiväkoti huomaa kiusaamistilanteet, puuttuu niihin, kertoo kiusaamisesta vanhemmille ja tarvittaessa kertoo siitä myös eteenpäin päivähoidosta vastaaville henkilöille/erityislastentarhanopettaja jne...

Päiväkoti on tosiaan "puuttunut" asiaan, mutta missään tämä ei näy... Ja meininki jatkuu samana. Kuinka kauan tarvitsee odottaa että jotain tapahtuu ja mitä jos mikään ei muutu. Eikö mulla ole muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa tytön päiväkotia. En haluaisibtytölle sellaista tunnetta että hän on epäonnistunut eikä kelpaa. Olenko väärässä kun mielestäni kiusaaminen pitäisi siirtyä ei tyttäreni

Eivät puutu niinkuin pitää, jos tuo jatkuu. Jos hoitajat ei välitä, tiukka soitto johtajalle. Jos hän ei välitä, niin valitusta vielä ylemmäs. Jotain pitäs tapahtua.

Jos ei niin omaa lastaan ei kannata uhrata oikeuden tiellä, eli vaadi uutta paikkaa. Ja ehkä parempikin niin, jos nykyisen paikan henkilökunta on niin flegmaattista ja välinpitämätöntä sakkia.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Suvi";30407813]Olenko väärässä kun mielestäni kiusaaminen pitäisi siirtyä ei tyttäreni[/QUOTE]

Mielipide sinänsä ei ole väärä, mutta väärin on mielestäni vaatia sitä että päiväkodin on siirrettävä joku. Lasta kohtaan on väärin että hän joutuu viettämään aikansa päiväkodissa jossa hän ei viihdy tai jossa häntä kiusataan. Jos päiväkodilla ei ole tehokkaita keinoja puuttua kiusaamiseen, lasta kohtaan on oikein että hänelle etsitään päiväkoti jossa kiusaamista ei ole ja jossa kiusaamiseen puututaan tehokkaasti.

Nelivuotiaat on vielä tosi pieniä...ne vaatii paaaaljon ohjausta. Mä olisin just sellanen tiikerimutsi, että sanoisin täysin suoraan näille lapsille itselleen mitä mieltä olen toisten arvostelusta. Ja toki ystävällisesti mutta tiukasti ohjaten.. ;)

Olen miettinyt juurikin sitä, että itse menisin sanomaan tytöille, että nyt tällainen käytös saa luvan loppua tähän paikkaan, että on todella rumaa käytöstä HÄVETKÄÄ. Tiukasti mutta asiallisesti. Mutta en tiedä mitä sellaisesta ollaan nykyaikana mieltä. Ennen vanhaan se oli ihan luonnollista, kun kaikki ympärillä olevat aikuiset kasvattivat kaikkia lapsia, mutta en tiedä nykyään, kun kaikki on kiellettyä. Raivostuttaa vaan aina niiiiiin paljon kun menen hakemaan tyttöä ja aina on käynyt joku välikohtaus :(

[QUOTE="Suvi";30407870]Olen miettinyt juurikin sitä, että itse menisin sanomaan tytöille, että nyt tällainen käytös saa luvan loppua tähän paikkaan, että on todella rumaa käytöstä HÄVETKÄÄ. Tiukasti mutta asiallisesti. Mutta en tiedä mitä sellaisesta ollaan nykyaikana mieltä. Ennen vanhaan se oli ihan luonnollista, kun kaikki ympärillä olevat aikuiset kasvattivat kaikkia lapsia, mutta en tiedä nykyään, kun kaikki on kiellettyä. Raivostuttaa vaan aina niiiiiin paljon kun menen hakemaan tyttöä ja aina on käynyt joku välikohtaus :([/QUOTE]

Nyt on semmonen juttu, että se on sun lapses ja sä suojelet sitä, kaikelta. Myös epäreiluilta ja kiusaavilta ikätovereiltaan. Sanot niille, että nyt loppu. Piste!

Tee lastensuojeluilmoitus päiväkodin hoitajista, ilmoita, että hoitajat eivät kykene estämään kiusaamista. Kiusaamiseen on puututtava myös päiväkodissa. Pahimmassa tapauksessa päiväkodissa alkanut kiusaaminen jatkuu läpi peruskoulun, ja tuloksena on itsetuhoinen, kiusattu nuori.

Mä olen itse kahteen otteeseen joutunut pitämään esikoisen puolia kun häntä on kiusattu. Molemmilla kerroilla (eri ikäkaudet ja eri ryhmät) olen sanonut hoitajille että on heidän velvollisuutensa suojella lastani kiusaamiselta.

Ensimmäinen kerta muistutti hiukan teidän tapaustanne, kiusaaminen oli tiedossa, mutta sitä vähäteltiin. Hoitajille puhuminen auttoi vaikka keskustelun aikanakin asiaa vähäteltiin. Toisella kerralla kiusaaminen tuli henkilöstölle yllätyksenä ja sitä oli kestänyt vain vajaan viikon. Tällä kerralla asialle pistettiin samantien kertakaikkinen stoppi hoitajien toimesta ja sen jälkeen kaikki on mennyt loistavasti.

Eli paljon on kiinni hoitajista, ehdotan selkeää ja kovaa linjaa siinä että heidän on huolehdittava lastesi turvallisuudesta vaikka se sitten vaatisi muiden lasten uudelleensijoittamista.l

Omalla lapsella on kirja nimeltä Ole hyvä! Pienten prinsessojen käytöskirja. Minusta tuntuu että siinä oleva tarina Tuhkimosta ja hänen siskopuoliensa käytöksestä voisi olla todella kiinnostava lapsesi mielestä. Tuhkimo menee siinä naimisiin ja siskopuolet kiukkuaa kuinka he ovat niin paljon parempia ja Tuhkimo on "mokomakin suttuinen piika". Hiiret kuulevat tämän ja pohtivat kuinka ihana Tuhkimo on käytökseltään ja sydämeltään, toisin kuin siskopuolet.

Varmaan elokuvankin katsominen olisi mukavaa lapsestasi.

Muuten samaa mieltä kuin muutkin eli sanot itse noille tytöille käytöksestä ja vaadit päiväkotia oikeasti puuttumaan tilanteeseen.

jos teillä on neuvolan perhetyöntekijää tai lapsiperhekuraattoria (voi kysyä pk:sta tai neuvolasta) niin sieltä voi puoluteeton ammattilainenkin tulla mukaan pk:n neuvotteluun. tuohan on ihan kamala tilanne, myös niille kahdelle tytölle jotka oppivat ettei heidän käytöksessään ole vikaa...tai sitten olet suoraan itse yhteydessä näiden tyttöjen vanhempiin, jos kerta pk ei mielestäsi ole tarpeeksi jämäkkä ja selität tilanteen heille. NORMAALIT vanhemmat ymmärtävät yskän ja puuttuvat tilanteeseen.
Voit myös pyytää jompaa kumpaa tytöistä leikkimään teille, siis siten että lapsesi ja toinen tyttö saavat tutustua ja oppivat leikkimään keskenään, silloin ehkä tuo parivaljakkokin "hajoaisi" luonnollisesti.

Voit vaatia ja vaadit että asiaan ON puututtava ja aikusten tehtävä se on puolustaa lasta. Itse olen ollu se kasvattajaosapuoli kiusaamisjutussa ja tiukalla otteella yhteistuumin asia saatiin korjaantumaan. Mutta se vaati niin kiusaajan vanhemman otetta että meidän sielä päiväkodissa. Aivan nollatoleranssi kiusaamiselle ja ohjausta miten toisia kohdellaan ja miten ei. 4v vasta opettelee näitä asioita ja tarvitsee paljon aikuisen opetuksta ja tukea sosiaalisten taitojensa kehittämiseen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ihan kamala tilanne, tiedän. :(
Meidän tyttären päiväkodissa oli ryhmä poikia, jotka kiusasivat varmaan kaikkia. Onneksi noista kakaroista muut lähti eskariin ja vain yksi jäi päiväkotiin. Sen jälkeen tilanne rauhoittui. Sanoin asiasta päiväkotiin, hoitaja puuttui heti asiaan tiukalla kädellä. Parin päivän päästä homma jatkui taas kun vein lapsen. Menin sanomaan hoitajalle, joka oli sijainen sinä aamuna. Vastaus oli "nii i, noi kiusaa kaikkia mutta minkäs sille teet?". Olin ihan sanaton ja vaan tuijotin hoitajaa. Mieli olisi tehnyt sanoa, että jos sulla ei ole keinoja, niin mulla niitä sitten on, olivat laillisia tai ei. :D
No, sit meni taas hetki, ja taas alkoi tuo vaatteiden haukkuminen. Lampsin poikalauman eteen, kyykistyin siihen ja sanoin: "tämä loppuu nyt, tajuatteko, tasan NYT, ja jos jatkatte niin tiedättepä sen jälkeen jatkaneenne." Joo, ei varmasti ollut oikein toimittu, mutta halusin lapseni näkevän, että minä puutun asiaan. Pojat seisoivat hiljaa katse alaspäin. Saipahan toiset lapset olla edes hetken rauhassa.

Mutta opin tosta sen, että kannattaa jankuttaa asiasta hoitajille niin kausn, että tekevät asialle jotain. Älä anna periksi!! Vie asia vaikka ylemmälle taholle jos muu ei auta.

Vaadit parempaa puuttumista tilanteeseen.

Ja itse vastaavassa tilanteessa tein niin että sanoin hyvin painavalla äänensävyllä ja erittäin tiukalla katsekontaktilla näille "kiusaajille" että NOIN EI PUHUTA TOISILLE, ONKO ASIA SELVÄ? Enkä hievahtanutkaan ennen kuin sain vastauksen. Vielä hetken tuijotin lapsia melko pelottavan näköisenä. Kiusaaminen loppui. Ehkä tökeröä, ihan sama, mutta toimi ja lapseni on ollut tyytyväinen tämän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30407874:
Kyllä päiväkodin kuuluu puuttua tilanteeseen tiukasti ja varmasti. Ja saada kiusaaminen loppumaan tavalla tai toisella.

Ilmeisesti aloittajan päiväkodissa eivät kuitenkaan tee asialle oikein mitään, jos se kerran on jatkunut noin pitkään.
Itse varmaan vaihtaisin toiseen päiväkotiin. Ikävä kyllä vain, melkein joka ryhmässä on aina ne kiusaajat, eli ei välttämättä auta.

Mä marssisin suoraan johtajan pakeille. Kyllä tuollainen olisi pitänyt saada jo loppumaan hoitajien toimesta. Syksyllä jo aloititte. Johtaja pistää hommaan vipinää. Näistä samasista tytöistä voi tulla ihan hyviä kavereita tytöllesi, kunhan tuo kiusaaminen saadaan loppumaan. Siellä saattaa olla ryhmähenki retuperällään. Kestäähän siinä hetki muodostellessa, mutta kiusata ei siltikään saa, piste!

Omalta osaltasi voit vahvistella tytön itsetuntoa ja se on tosi hienoa että tyttö kertoi sulle tästä. Jotkut saattaa sulkeutua.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Etkö ITSE puolustanut tyttöäsi tuossa tilanteessa, missä kuulit heidän puheensa??? Tytöllesi jäi kuva, että äitikin ajattelee noin, koska ei asettautunut puolustamaan :(

Meillä oli samanlaista, kun päiväkoti alkoi.
Prässäsimme hoitajia ja päiväkodin johtajaa.
Asioihin kyllä puututtiin ja kiusaajakaksikon yhteisiä leikkejä rajoitettiin. Pikkuhiljaa kiusaaminen loppui.

Ymmärrän, mille sinusta tuntuu. Tiedän, miten kamala tuo tunne on.
Mielestäni sinun tulee vaatia päiväkodilta tiukempaa puuttumista asiaan. Päiväkodin on myös oltava asian tiimoilta yhteydessä näiden kiusaavien lasten vanhempiin.

[QUOTE="lastenhoitaja";30407791]Kiusaaminen on pitkälti kiinni henkilökunnan ammattitaidosta ja asenteesta (eli siitä miten tilanteisiin puututaan). Minulla on kiusaamisen suhteen ollut aina nollatoleranssi, mielestäni hoitajat tekee teillä väärin jos eivät noihin tilanteisiin puutu tiukasti.

Eli sanot ihan suoraan että mielestäsi he ei puutu tilanteisiin tarpeeksi ja annat esimerkin. Vaadit tiukempaa puuttumista. Suosittelen ottamaan "tukihenkilön" mukaan palaveriin, joka auttaa sinua pitämään puolia. Miestä?

Omissa ryhmissä kiusaamista on esiintynyt melkoisen vähän ja hyvin lievänä. Uskon varhaiseen puuttumiseen.[/QUOTE]
:flower:

Yhteistyössä