Lasta kiusataan päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4v lapset on tosiaan vielä pieniä ja mun (toki vähäisen) kokemuksen mukaan noihin voi vielä vaikuttaa. Meillä on lapset jo koulussa ja vuosien varrella on selvitelty milloin mitäkin kiusaamista, riitaa ja yksin jättämistä. Mä kyllä puutun lasten sanomisiin vähemmästäkin ja olen vielä siitä inhottava, että en aina vain kiellä vaan juttelen pidempään ja kyselen vielä seuraavanakin viikkona. Mä en siis tuosta syystä noin nopeasti paikkaa vaihtaisi. Toisaalta se, että joku on aiemmin niin tehnyt, saa epäilemään, ettei hoitajat tuossa paikassa oikein ole tehtäviensä tasalla.

Olisiko ryhmässä muita lapsia, joista tyttösi saisi kavereita? Voisi sitten kieltäytyä tyttöjen seurasta jäämättä yksin ja osoittaisi selviytyvänsä tilanteesta niin itselleen kuin noille kiusaajillekin. Nyt jos haluat perustella, ettei ryhmässä ole kuin poikia, niin tässä on kyse niin pienistä, että tytöt ja pojat voivat olla jopa parempia kavereita kuin pari tyttöä.
Tai voisiko toisen tytöistä kutsua teille kylään. Jos kaksikon yhteyden saisi jotenkin purettua.

Omalle tytöllesi voisit opettaa, ettei kannata joka sanomisesta pahastua. Niitä nimittäin saa kuulla varsinkin, jos on kovin herkkä. Vaikka vaihtaisitte hoitopaikkaa, ei tuosta ilmiöstä eroon pääse. Lisäksi voisitte jutella siitä, ettei ikävien ihmisten kanssa kannata olla. Niitäkin tulee eteen joka paikassa. Kannattaa valita itse ne mukavat kaverit (vaikka pojat). Silloin ei tuollaiset pääse pompottamaan.

Mä juttelisin kyllä suoraan noille tytöillekin. Kysyisin, että jännittääkö niitä vai miksi susta tuntuu, että ne kiusaa muita lapsia. Älä syytä äläkä kohdista asioita tyttöösi, vaan juttele yleisesti. Sano vielä, että sä seuraat nyt tätä ja tytöt voisivat vaikka viikon yrittää olla kiltisti ja juttelette sitten uudelleen. Jollei tepsi, juttelet tyttöjen vanhemmille. Tytöille juttelun tarkoituksena on osoittaa myös omalle tytöllesi, että äiti puuttuu, asiat selviää tavalla tai toisella ja ihan ekana ei vetäydytä.

Hoitajille ja heidän esimiehelleen voisit myös puhua ja mainita mm. tuon, että yksi jo paikkaa vaihtanut. Käsittämätöntä, ettei 4v lapsia saa opetettua. Ihan vastaavia juttuja on koulumaailmassa ja näihinkin pitää puuttua ja uskoa, että oppivat vielä.

[QUOTE="lastenhoitaja";30407791]Kiusaaminen on pitkälti kiinni henkilökunnan ammattitaidosta ja asenteesta (eli siitä miten tilanteisiin puututaan). Minulla on kiusaamisen suhteen ollut aina nollatoleranssi, mielestäni hoitajat tekee teillä väärin jos eivät noihin tilanteisiin puutu tiukasti.

Eli sanot ihan suoraan että mielestäsi he ei puutu tilanteisiin tarpeeksi ja annat esimerkin. Vaadit tiukempaa puuttumista. Suosittelen ottamaan "tukihenkilön" mukaan palaveriin, joka auttaa sinua pitämään puolia. Miestä?

Omissa ryhmissä kiusaamista on esiintynyt melkoisen vähän ja hyvin lievänä. Uskon varhaiseen puuttumiseen.[/QUOTE]

Mä uskon myös näin. Tuon ikäiset kokeilee kaikenlaista käytöstä ja aikuisen tehtävä on kertoa, mitä ei saa tehdä. Meillä lasta kiusattiin 5vuotiaana. Myöhemmin kiusaajasta tuli ihan ok kaveri ja olen jopa kuullut tuon ex-kiusaajan läksyttävän kiusaajaa: mäkin joskus kiusasin, mutta niin ei saa tehdä; se on tyhmää.

Mun mielestäni voit mennä sanomaan asian suoraan näille tytöille, kohteliaasti mutta jämäkästi. Siinä et tee mitään lainvastaista. Tytöt voivat ottaa jopa tosissaan, kun vieraampi ihminen sen tulee sanomaan. Muistattehan omasta lapsuudestanne sen, miten kaikki oli aina kertomassa äidilleen ja sehän pelotti :D Samalla näytät myös päiväkodin henkilökunnalle, että tähän on puututtava.

Jos tuo ei tehoa, voisit ottaa yhteyttä suoraan näiden kahden tytön vanhempiin tai ottaa asian puheeksi kun näet heitä lapsia viedessä/hakiessa. Mielellään niin, että ne lapset on vierellä kuulemassa. Tämä siksi, että lapset ymmärtää, että aikuisetkin puhuu keskenään eikä nämä kiusaamiset jää vain lasten välisiksi.

Päiväkoti on antanut tilanteen jatkua jo näin pitkään, joten suurta edistystä en odottaisi päiväkodin taholta, vaikka otatkin asian keskustelussa puheeksi. Meillä ei ainakaan kiusaamisiin päiväkoti puuttunut mitenkään, henkilökuntaa ei ole edes koulutettu näihin samalla tavalla kuin kouluissa. Eli oletetaan, ettei vielä päiväkoti-ikäiset edes osaa kiusata :O

Lisäyksenä vielä, että voisit kotona opettaa lapselle että jättää nämä kaksi huomioimatta kokonaan; ei kommentoi mitenkään niiden haukkuihin, kävelee vain tilanteesta pois eikä anna sen vaikuttaa. Etsii muuta seuraa, eikä mene tyttöjen leikkiin vaikka pyytäisivätkin. On kuin tyttöjä ei olisi olemassakaan. Minä neuvoin näin, kun lapsella oli päiväkodissa yksi kiusaaja ja haukkuja (huomionhakuinen tyttö joka teki tätä kiusaa kaikille). Kiusaaja oli lopettanut melko nopeasti kun vastakaikua ei tullut ja alkoi usein pyydellä lasta leikkeihin, ilmeisesti häntä harmitti ettei saanutkaan huomiota eikä itsetunnon kohotusta tältä lapselta. Lapsi kieltäytyi leikeistä ihan vaan todeten, ettei leiki kun olet niin ilkeä. Myöhemmin alkoivat jo yhdessä leikkimäänkin, mutta lapseni ei koskaan tästä tytöstä oppinut erityisesti välittämään.

Lisäyksenä vielä, että voisit kotona opettaa lapselle että jättää nämä kaksi huomioimatta kokonaan; ei kommentoi mitenkään niiden haukkuihin, kävelee vain tilanteesta pois eikä anna sen vaikuttaa. Etsii muuta seuraa, eikä mene tyttöjen leikkiin vaikka pyytäisivätkin. On kuin tyttöjä ei olisi olemassakaan. Minä neuvoin näin, kun lapsella oli päiväkodissa yksi kiusaaja ja haukkuja (huomionhakuinen tyttö joka teki tätä kiusaa kaikille). Kiusaaja oli lopettanut melko nopeasti kun vastakaikua ei tullut ja alkoi usein pyydellä lasta leikkeihin, ilmeisesti häntä harmitti ettei saanutkaan huomiota eikä itsetunnon kohotusta tältä lapselta. Lapsi kieltäytyi leikeistä ihan vaan todeten, ettei leiki kun olet niin ilkeä. Myöhemmin alkoivat jo yhdessä leikkimäänkin, mutta lapseni ei koskaan tästä tytöstä oppinut erityisesti välittämään.

Tuo on myös hyvä neuvo. Mä olen myös neuvonut lastani sanomaan kiusaajalle suoraan, etten nyt leiki, koska kiusaat/haukut.

[QUOTE="Suvi";30407870]Olen miettinyt juurikin sitä, että itse menisin sanomaan tytöille, että nyt tällainen käytös saa luvan loppua tähän paikkaan, että on todella rumaa käytöstä HÄVETKÄÄ. Tiukasti mutta asiallisesti. Mutta en tiedä mitä sellaisesta ollaan nykyaikana mieltä. Ennen vanhaan se oli ihan luonnollista, kun kaikki ympärillä olevat aikuiset kasvattivat kaikkia lapsia, mutta en tiedä nykyään, kun kaikki on kiellettyä. Raivostuttaa vaan aina niiiiiin paljon kun menen hakemaan tyttöä ja aina on käynyt joku välikohtaus :([/QUOTE]

Totta kai asiasta kannattaa puhua suoraan myös lapsille itselleen, mutta vain jos kykenet pysymään itse ehdottoman rauhallisena. Tuon ikäiset ovat vielä niin pieniä, että kiusaavat pitkälti ajattelemattomuuttaan. Siksi kannattaa selittää hyvin, miltä sellainen käytös toisesta tuntuu, ja miten ilkeää se on, miltä heistä tuntuisi jos heitä kohdeltaisiin näin jne.

Kehottaisin myös ehdottomasti puhumaan asiasta lapsesi kanssa, siitä kuinka näiden toisten käytös on todella tyhmää, ja ihmiset käyttäytyvät usein tyhmästi, mutta siitä voi myös olla välittämättä itse. Tuollaisiin haukkuihin ja ilkeilyihin voi vastata ihan vaan että "höpö, höpö, puhut ihan tyhmiä" ja jättää tuollaiset ilkeilijät keskenään.

Laita lapsi pieneen, yksityiseen päiväkotiin. Lapseni pelkäsi päiväkotiin menemistä ja itki sinne menosta päivittäin ja kun vaihtoi tarhaa niin hän on iloisena mennyt eka päivästä asti päiväkotiin ja saanut paljon hyviä ystäviä, joiden äideistä tuli ystäviäni. Lapseni päiväkodissa, jos joku kiusaa niin lapset kertovat ohjeistetusti hoitajalle, jotka puuttuvat asiaan heti. Siellä ei ketään syrjitä ja vanhemmat tuntevat toisensa, koska päiväkoti pitää yhteisiä aamukahveja ja eri tapahtumia, joissa vanhemmat ja lapset tapaavat toisiaan.

Yhteistyössä