[QUOTE="veenus";29209774]en itsekkään ihmettele koska se sukupolvi joka kasvattaa nykylapsia, on sellainene ttä monilla on vanhempien avioero taustalla vaikuttamass=ei ole ollut turvallista lapsuutta.. sitten nämä lapset ovat aikuistuneet,tekee lapsia ja eroaa liian helposti ja taas riepotellaan lapsia kahden kodin väliä. on isäpuoli,äitipuoli,siskopuoli,velipuoli. sun mummo mun mummo meidän mummo.
pienemmästäkin tulee mielenterveysongelmia!
itse en ole avioerolapsi,olen nähnyt vanhempien avioliittoa 30vuoden ajan.. siinä on ollut ylä ja alamäet-> joskus on ollut kausi että riitelivät kaksi vuotta lähes joka päivä..tänäpäivänä ovat kuin vasta rakastuneita. olen siis saanut arvokasta oppia mm.sen että vaikeudet on voitettavissa jos tahtoa on.
olen myös kokenut olevani turvassa,vaikka elämässä mutuen sattuikin kaikenlaista(mm.siskon kuolema).
oma mieheni taas on kärsinyt toistuvasta masennuksesta siitä lähtien ku hänen vanhemmat erosivat, mies pelkää riitelyä(koska sen ainoan kerran kun näki vnahempien riitelevän se johti eroon), mies pakenee kaikkia vaikeita asioita,kaikki pitäs vaan unohtaa,lakasta maton alle, kun ne on liian pelottavia.
muutenkin kaikki omat tuttuni on sellaisia että ne keiden vanhemmat ovat vielä yhdessä,he kestävät vastoinkäymisiä paremmin(heillä on käsitys siitäettä ongelmat on väliaikaisia,voitettavissa) monet eroperheiden aikuisista lapsista jopa lamaantuu ku tulee ongelmia,eivät osaa suhtautua niihin. ei osaa kohdata ongelmia. taas tulee eroja...
ja lapset kärsii.
sitten tietty on se että ei ole yhteilöllisyyttä,ei oo niitä mummoja samassa torpassa,eikä edes naapurissa. ihmiset on ilkeitä,kenenkään ei voi luottaa, jos valitat väsymystä joku tekee ls ilmoituksen sen sijaan että itse ojentaisi auttavan käden. liikaa arvostetaan materiaa, työt vie ihmisen elämästä suurimmanosan. juu niin ennenkin mutta ennen lapset osallistui niihi töihin isänsä tai äitinsä rinnalla.
kuka tietää mitä tekee se että naiset käyttää masennuslääkkeitä raskausaikanakin?
monta tekijää on,mutta turvattomuus on se mikä vahingoittaa eniten[/QUOTE]
Yksi tekijä on tukiverkostojen puute. Itsekkäät isovanhemmat lentävät omissa riennoissaan ja lähettelevät kortteja kaukomailta kun lapsiperhe riutuu ruuhkavuosissa ja lapsenlapset ovat vailla isovanhempien arvokasta tukea. Onneksi kaikilla ei ole näin, mutta valitettavan monella tuttavaperheissä on.