Lasteni isä on ollut sodassa ja on jättänyt jälkensä, mistä apua lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taimi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Taimi"

Vieras
Olipas otsikko!
Mutta kun vaikea selittää mitä pitäs sanoa.

Juttu siis niin, että lasteni isä on ollut sodassa mukana ja nyt näin jälkeen päin ajateltuna kun siis ollaan erottu ja tunteet haalennu tarpeeksi, niin on se jättänyt häneen vahvat jäljet. Ei itse hirveästi myönnä asiaa. Tai ei koskaan suoraan sanonut tai erottanut itsestään et olis muuttunut jotenkin, ei ainakaan kovin paljoa(ja siis sukulaiset hänen sanoneet mm.et on tullut todella vihaiseksi ja jollain tapaa kylmäksi). Minä siis en tuntenut exää ennen kuin sit pakolaisena tuli Suomeen. Ainoastaan humalassa kertoi minulle todella kauheita juttuja ja silloin itki raastavasti, mutta samalla myös viha tulvi hänestä.

Meillä oli aika hurja suhde, jonkun verran ihan fyysistäkin väkivaltaa, mutta eniten henkistä. Valvomista, halveksuntaa,kiristämistä,uhkailua, kieltämistä, alistamista.
Lapsiin ei käynyt koskaan kiinni, mutta huusi mulle heidän läsnä ollessaan ja jos suuttui minulle niin ei puhunut sitten lapsillekkaan. Oli todella epäluotettava ja saattoi häipyä koska vaan ja tulla takaisin sen enempiä selvittelemättä missä oli ollut. Paljon oli kaikkea.
Oli todella ahkera, auttavainen ja yritti tehdä ja tekikin paljon hyviä asioita.

Ero oli vaikea ja meni pitkään ennen kuin tapasi lapsiaan. Nyt tilanne on jollain tapaa sitten tasapainottunut, erosta aikaa 4v ja lapset käyvät isällään n. joka toinen viikonloppu. Asuu toisella paikkakunnalla, joten eivät näe muuten juurikaan. Hän on uudessa liitossa, ei yhteisiä lapsia. Nykyisellä on täysi-ikäinen lapsi, joka vielä toistaiseksi asuu heidän kanssaan.
He eivät ole suomalaisia.

Nyt on isompi lapsistamme alkanut protestoimaan isälle menoja. Isä huutaa aina hänelle, ei ole oikeudenmukainen ja ei tee mitään kunnollista heidän kanssaan. Kuuluu osana kulttuuriin, tiedän sen, ettei isät juuri lastensa kanssa tee mitään. Mutta tietenkin tuntuu hassulta, että menevät sinne äitipuolensa viihdytettäväksi(onneksi hän on mukava, normaali ja lämpimän tuntuinen persoona).

Ongelma siis on se, että pelkään et miehen vihamielinen käytös todella on alkanut mennä sen verran yli, että purkaa sitä nyt suoraan lapsiin.
Käyn itse mielenterveystoimistossa juttelemassa, mutta eivät jotenki osaa sanoa mitään asiaan. Eivät tarjota mitään eivätkä ilmeisesti ota asiaa kovin vakavasti. Itse vain pelkään et lapset saa kärsiä, koska isäkin on saanut.

Omasta lapsuudesta muistan kuinka sodan käynyt vaarini uneksi monesti öisin. Saattoi huudahdella, voihkia, itkeäkin.
Ja mummo sanoi vaarin kuoltua, että ihan viimeisinä vuosina vasta ei vaari enää elänyt sotaa unissaan. Siihen asti oli asiaa melkeenpä omassa mielessään vaan pyöritellyt.
Minkälaiset jäljet se on sitten jättänyt omaan äitiini, noh se on toinen tarina, mutta kaipa me seuraava sukupolvikin vielä niitä taakkoja jotenkin mukana kuljetetaan.

Onko siis olemassa jotain paikkaa missä edes jossain vaiheessa lapsilleni joku pystyisi kertomaan/selvittämään asiaa??

Anteeksi todella pitkä tarina, kysykään jos kysyttävää.

Ja ehkä todella suurin on vaan pelko tässä mikä nyt on!

Kysy siellä mielenterveystoimistossa miksi he eivät katso lasten tilannetta tärkeäksi selvittää? Niille voi esittää suoria kysymyksiä. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä vastaavat.

Toi oli ihan kuin mun lapsuudesta, lisänä vaan se, että mun isä on alkoholisti. Tuli aikoinaan Suomeen toisen maan kautta pakolaisena. Mä oon itse käynyt terapiassa ja saanut apua teini-iän agressiivisuuteen, mutta veli on todella agressiivinen ja ihan pelottaa minkälainen isä hänestä tulee.

Humalassa meidän isä aina kertoo niitä sotajuttuja ja raivo ja suru näkyy hänen silmissään. Nyt on helpottanut kun hän on päässyt käymään kotimaassaan 25 vuoden jälkeen.

Itken kun tätä kirjoitan... Muuta neuvoa en osaa sanoa, kuin että terapiaa suosittelen.

Ja mitä tulee tuohon mielenterveystoimistoon.. jos siellä ei ole sua hoitamassa sellainen henkilö, jonka kanssa oikeasti synkkaa, suosittelisin vaihtamista yksityiseen, itse valitsemaasi psykoterapeuttiin. Ja kaikesta päätellen ei ole ihan oikea henkilö sulle siellä, jos kerran ei ymmärrä huoltasi lapsista!

Yksityinen terapia on tietysti kallista, varsinki jos ei saa esim. kelan kuntoutustukea, mutta kannattaa ehdottomasti. Mulle ainakin oli nuo mielenterveystoimiston random-tyypit ihan yhtä tyhjän kanssa. Tarvitisin siis terapiaa väkivaltaisesta suhteesta ja sen aiheuttamista mt-ongelmista toipuakseni. Ja voin sanoa, että kannatti. Hyvän, juuri itselle oikean terapeutin löytäminen voi viedä aikansa, mutta mun terapeutti osasi sitten kyllä tukea mm. myös lapsiin liittyvissä huolissa. Koko ajalle en saanut kelan tukea joten todella lohkaisi loven opiskelijan budjettiin.. mutta kannatti!

Olen siis puhunut ja kysynyt MTK:ssa asiasta. Hiukan olen aina takajaloilla kun lasten asiat kyseessä, koska edelleen pelkään sitä et ne katsoo et minä olen se huono vanhempi, exäni osasi aika hyvin manipuloida ihmisiä ja sai hetkeksi esim. poliisit olemaan sitä mieltä, että minä olen hullu ja multa pitäs ottaa lapset pois. Ja todella syy oli vain se, että pelkäsin ja olin äärimmäisen loppu ja masentunut.
Ihan suoraan en siis ole kysynyt taikka pohtinut näin tätä asiaa siis siellä.

Ja toki voin selittää, mutta en tiedä miten. Ja lapset siis tällä hetkellä 8v ja 6v. Että mitä ymmärtäisivät , miten heille pitäs selittää.
Jotenki miettiny sitäkin et sitten kun koulussa tulee historian tunneiila eteen toi kyseinen sota niin pitäskö lasten tietää, että juuri siinä sodassa minunkin isäni oli mukana. Okei, sinne nyt siis aikaa mutta joskus just miettiny tuotakin asiaa.
Ja tottakai puhun lapsille ja sanon, että ei isä pahaa tarkota kun huutaa. On vaan ollu varmasti huono päivä ym..
Ikinä en ole heidän isäänsä haukkunu taikka mustamaalannu heille. Okei mun ilmeistä ja eleistä voi tietty päätellä aina jotain kun exän lähellä olen, ei lapset juu tyhmiä ole!

Omasta lapsuudesta muistan kuinka sodan käynyt vaarini uneksi monesti öisin. Saattoi huudahdella, voihkia, itkeäkin.
Ja mummo sanoi vaarin kuoltua, että ihan viimeisinä vuosina vasta ei vaari enää elänyt sotaa unissaan. Siihen asti oli asiaa melkeenpä omassa mielessään vaan pyöritellyt.
Minkälaiset jäljet se on sitten jättänyt omaan äitiini, noh se on toinen tarina, mutta kaipa me seuraava sukupolvikin vielä niitä taakkoja jotenkin mukana kuljetetaan.

[/QUOTE]

itse olet valintasi tehnyt kun pakolaisen kanssa aloit perhettä perustamaan, sori vaan mutta miksi et silloin jo miettinyt toisenkin kerran kun kerta vaarisi on soden käynyt ja mitä arpia se teki äitiisi vaan haluat saman kiertokulun suvussa jatkuvan,sotien traumoja :(

Jos et halua omaa hoitosuhdettasi muuttaa, niin ensi alkuu etsisin jonkun hyvältä vaikuttavan, lapsia hoitavan terapeutin. Sellaisen, johon luotat. Ja keskustelisin hänen kanssaan siitä, mitä lasten on hyvä tietää missäki iässä, kuinka asioista olisi hyvä puhua ja miten reagoida tähän tapaamisista kieltäytymiseen.

Tosin, suosittelisin myös oman hoitosuhteesi vaihtamista ja sitä itse valittua terapeuttia.. koska selvästikään et luota mt-toimiston väkeen (jos kerran pelkäät heidän ajattelevan, että sinä oletkin se huono vanhempi). Hyvään hoitosuhteeseen kuuluu se, että luotat terapeuttiisi et tunne hänen tuomitsevan sinua vaan kuuntelevan sinua, uskovan sinua ja olevan sinun puolellasi!

itse olet valintasi tehnyt kun pakolaisen kanssa aloit perhettä perustamaan, sori vaan mutta miksi et silloin jo miettinyt toisenkin kerran kun kerta vaarisi on soden käynyt ja mitä arpia se teki äitiisi vaan haluat saman kiertokulun suvussa jatkuvan,sotien traumoja :([/QUOTE]

Sunkaltaisten ääliöiden on parempi pysyä pois näppiksen luota ja pitää turpa kiinni!

Muutama päivä sit tuli dokkari usalaisista Irakin sodassa olleista sotilaista. Oli kyllä karua katottavaa.
Johonkin terapiaanhan sitä tuossa tilanteessa pitäisi päästä.

itse olet valintasi tehnyt kun pakolaisen kanssa aloit perhettä perustamaan, sori vaan mutta miksi et silloin jo miettinyt toisenkin kerran kun kerta vaarisi on soden käynyt ja mitä arpia se teki äitiisi vaan haluat saman kiertokulun suvussa jatkuvan,sotien traumoja :([/QUOTE]

Siis mitä????
Tuolla pelkästään tuolla perusteellako?
Eipä tosiaan tullu mieleen kun rakastuin häneen.
Ja en hirmusesti miettiny tuota vaariasiaa ennen kuin vasta nyt viime vuosina, ei todellakaan ole siis jyskyttänyt takaraivossani koko elämääni. Ja eihän tällä pallolla olisi elämää jos ei kukaan olisi paritunut sellasen kanssa, joka on sotinut ja kun ei hänessä todellakaan lukenut, että
Hei, olen sotinut ja seonnut ja se alkaa ilmetä minusta oikeastaan vasta kunnolla parin vuoden seurustelun jälkeen, stressi ja elämän muut vastoinkäymiset, kuten se, että kuinka paljon pienet lapseni minua tarvitsevat ja kuinka se pelko kaikesta etten riitä ja, että huomenna voi tulla joku, tappaa kaikki ja viedä kotisi ym,vielä lisäävät sen potenssiin 10.

Ja todella olen jo n. vuoden käynyt MTK:ssa enää n. kerran kuussa taikka kahdessa, koska pelkään että jos katkaisen suhteen niin en saa apua kun sitä kunnolla tarvitsen.
Olen edelleen hyvin rikki tuosta suhteesta ja viimeksikin kysyin, että onko jotain muuta mistä voisin apua saada kun tuntuu ettei tämä masennus helpota millään muotoa koskaan. Sanoin, että koen että haluaisin enemmän keskusteluapua:pidempiä aikoja ja useammin. Ja ehkä jotain avausta ja oman elämän syvempää tutkailua. Mutta eipä juuri saanut hoitajani sanottua mitään. Pääsin masennuskoulun haastatteluun, siitä nyt aikaa kohta 3kk eikä ole vastausta kuulunut, joten en ilmeisesti päässyt alkavaan ryhmään mukaan.
Täytys tosiaan etsiä itsellekki parempaa apua, mutta kun ei osaa/jaksa ja ei ole kyllä rahaakaan.

Kiitos kaikille!

Ls-ilmoituksen voit tehdä ja pyytää apua isälle, että hän pystyisi olemaan lapsilleen mahdollisimman hyvä isä. Ilman ls-ilmoitusta ei paljoa taida voida. Sehän olisi kaikkien edun mukaista, ei kiusaamista.

Näin ne somalit tulee kalliiksi. Ensin kustannetaan turvapaikka, sitten vaimon ja lasten terapiat, ja sitten vielä se, että on itse terapiassa eikä pysty muuhun kuin hakkaamaan lapsiaan ja räkimään kattoon.

Se on kieltämättä melkoinen prosessi etsiä se terapeutti ja hakea kelan kuntoutustuki jne. Mutta luulisin, että voisit olla tuohon oikeutettu (sullahan esim. on jo pidempi hoitosuhde mt-toimistossa) ja vielä kerran sanon, että se kannattaa kyllä! Ja sitä terapiaahan sitten on esim. kerran viikossa ja se vaatii potilaaltakin sitoutumista.
Ja kun saat itse asiantuntevaa hoitoa ja tilanteesi paranee, osaat myös paremmin arvioida, mikä lapsillesi olisi parasta ja miten olisi hyvä toimia suhteessa isään. Usko mua, mä tiedä kokemuksesta :)
Tuossa vähän kelan kuntoutuspsykoterapiasta:
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301204150015KM?OpenDocument
Äläkä välitä idiooteista joita tähänkin ketjuun näyttää eksyneen - ei tämä tilanne ole mitenkään sinun vikasi ja sinua on aivan turha syyllistää mistään. Toivottavasti saat hyvää hoitoa! Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

[QUOTE="Vieras";25837242]Näin ne somalit tulee kalliiksi. Ensin kustannetaan turvapaikka, sitten vaimon ja lasten terapiat, ja sitten vielä se, että on itse terapiassa eikä pysty muuhun kuin hakkaamaan lapsiaan ja räkimään kattoon.[/QUOTE]

mulle tuli kyllä mielikuva että kyseessä ei ole somali vaan entisen jugoslavian alueelta tai jostain arabimaasta tänne tullut. siinä mielessä olen tuon erään vieraan kanssa samaa mieltä että kriisialueilta tulleiden kanssa parisuhteessa elämisessä voi tulla todella suuria hankaluuksia, varsinkin jos siellä on ollut täysi sota päällä. että ihan normaali terve aikuisjärkikin sen sanoo ja suosittelenkin että ne naiset jotka tällä hetkellä kyseisten kaltaisten miesten kanssa seurustelevat (olivat sitten mitä tahansa kansalaisuutta), ottavat huomioon sen, että sotatilassa elänyt ihminen ei ole normaali mieleltään ja se jättää aina arvet. hyvin moni suomalainenkin sodassa palvellut mies jätti hermonsa sotatantereelle ja kotiväki sai sen sitten kärsiä nahoissaan. näin käy myös esim. sellaisesta maasta tulevalle jossa on muutenkin ollaan temperamenttisempia. eikös se shkupolli aivan hyvä esimerkki tästäkin ole?

mutta asiaan, ap, ota yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan ja lastensuojeluun ihan heti. kun lapsi alkaa oireilemaan oltuaan isällään, on siihen aina syy joka täytyy selvittää ja sinun täytyy ajatella ensisijaisesti LASTEN turvallisuutta. minä en tuossa tilanteessa päästäisi lapsia isälleen ollenkaan, koskaan ei tiedä milloin isällä pimahtaa niin että pistää lapsensa kylmäksi. valitettavasti näitä on nyt tapahtunut ja kaikilla on ollut jotain traumoja tai mielenterveysongelmia takana.

olen joutunu tätä itsekin miettimään (mulla kyllä ihan perisuomalainen masentunut ex-mies) joten todellakin ymmärrän ap sun tunteita. anna miehen sitten vaikka käräjien kautta hakea oikeuksiaan jos haluaa. mutta muista semmonen asia että jos tulee yksikin uhkaus missään tahansa muodossa niin poliisiin yhteys heti. ja tee se lastensuojeluilmotus JO NYT!

Se on kieltämättä melkoinen prosessi etsiä se terapeutti ja hakea kelan kuntoutustuki jne. Mutta luulisin, että voisit olla tuohon oikeutettu (sullahan esim. on jo pidempi hoitosuhde mt-toimistossa) ja vielä kerran sanon, että se kannattaa kyllä! Ja sitä terapiaahan sitten on esim. kerran viikossa ja se vaatii potilaaltakin sitoutumista.
Ja kun saat itse asiantuntevaa hoitoa ja tilanteesi paranee, osaat myös paremmin arvioida, mikä lapsillesi olisi parasta ja miten olisi hyvä toimia suhteessa isään. Usko mua, mä tiedä kokemuksesta :)
Tuossa vähän kelan kuntoutuspsykoterapiasta:
Kela - Psykoterapia
Äläkä välitä idiooteista joita tähänkin ketjuun näyttää eksyneen - ei tämä tilanne ole mitenkään sinun vikasi ja sinua on aivan turha syyllistää mistään. Toivottavasti saat hyvää hoitoa! Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Kiitos sulle tsemmpauksista!
Ja täytys todellakin tehdä asialle jotain. Suhde on kestänyt jo 6 vuotta katkeamattomana eli ehkä tälle asialle pitäis tosiaan tehdä jotain kun ei selvästikkään näytä meikäläisestä kunnon kalua tällä tavalla tulevan. Olen siis keskeyttänyt opiskelut vuoden jälkeen(koska stressin aiheuttamana masennus paheni, en nukkunut ja ahdistuin). Ja nyt kk sitten itse irtisanouduin töistä kun ei pysty, jaksa, kestä olla siellä.
Mutta kun ihmettelen asiaa niin vastaus on vaan, että juu-u.
Olisinko sitten hyvinvoiva jos työni olisi sellaista mistä todella pidän. No, auttaishan se, mutta onko se ratkaisu...tuskin.
Okei, menee ohi aiheen nyt pahasti.
Mutta jos se suhde vaikuttaa muhun näin niin mitenkäs sitten ne lapset.
Täytyy nyt sit vaan nostaa se kissa todellakin siellä pöydälle ja uskaltaa puhua asiasta.

Ja en todellakaan tee ls-ilmoitusta asiasta.
Miksi?
No ainakin siksi, koska edelleen pelkään häntä valtavasti ja sitä ennen kaikkea et se kohdistu sit lapsiin.

Ja exäni ei ole somali vaan ihan euroopan kansalainen, valkoinen ja kristittykkin vielä. Ihan kun sillä olis nyt jotain väliä, mutta kun ei jaksa tätä MIKsi??mIKsI?SIksi!!siKSi!!-jutustelua täällä. Toivottavasti ette itse ikinä erehdy rakkautenne kohteessa. Sitä paitsi kun on noi maailman tärkeimmät ihmiset siitä suhteesta syntyny niin on aika vaikea kauheasti katua tekemisiään.
Ja kun nyt ainoastaan tässä apuja kaipailisin etteivät sitten joutus hekin sijaiskärsijöiksi!

Muutama päivä sit tuli dokkari usalaisista Irakin sodassa olleista sotilaista. Oli kyllä karua katottavaa.
Johonkin terapiaanhan sitä tuossa tilanteessa pitäisi päästä.

Mun mies tuli Irakista pois 2009. Palveli siellä merijalkaväen joukoissa muutamia vuosia.Toisen polven merijalkaväen miehiä eli miehen isä on myös marine. Kyllähän ne haamut kummittelee ja joskus ne tulee uniin mutta sekin on vähentynyt. Riippuu mitä on kokenut/nähnyt/pelännyt. Paras isä kyllä lapsille. Kyllähän tuokin tulee kerrottua lapsille sitten myöhemmin. Ehkä ymmärtävät sitten paremmin isänsä toimintatapoja.

Toivottavasti saatte apua niin lapsille jotka eivät ehkä ymmärrä isänsä käytöstä/ajatusmallia ja myös isälle joka painii menneisyyden haamujen kanssa. Vahva pitää olla että jaksaa eteenpäin.

[QUOTE="taimi";25837443]
Ja en todellakaan tee ls-ilmoitusta asiasta.
Miksi?
No ainakin siksi, koska edelleen pelkään häntä valtavasti ja sitä ennen kaikkea et se kohdistu sit lapsiin.

Ja exäni ei ole somali vaan ihan euroopan kansalainen, valkoinen ja kristittykkin vielä. Ihan kun sillä olis nyt jotain väliä, mutta kun ei jaksa tätä MIKsi??mIKsI?SIksi!!siKSi!!-jutustelua täällä. Toivottavasti ette itse ikinä erehdy rakkautenne kohteessa. Sitä paitsi kun on noi maailman tärkeimmät ihmiset siitä suhteesta syntyny niin on aika vaikea kauheasti katua tekemisiään.
Ja kun nyt ainoastaan tässä apuja kaipailisin etteivät sitten joutus hekin sijaiskärsijöiksi![/QUOTE]

tämän vuoksi sun nimenomaan PITÄIS tehdä se ls-ilmo:

"Ongelma siis on se, että pelkään et miehen vihamielinen käytös todella on alkanut mennä sen verran yli, että purkaa sitä nyt suoraan lapsiin."

sun täytyy nyt nähdä tässä sun lasten turvallisuus ensin. soita sinne kasvatus- ja perheneuvolaan koska ne on juuri niitä paikkoja mitkä hoitaa tällasia tilanteita. usko nyt koska mä olen itse samanlaisessa tilanteessa mutta vaan suomalaisen exän kanssa, mä tiedän mistä mä puhun!!!!

sori kun sanon pahasti nyt mutta haluatko sä jäädä odottelemaan että sun lapsesi tulee isältään kroppa mustelmilla? tai haluatko että isänsä raivostuu niin että vetää yhdellä nyrkin iskulla lapsesi kanveesiin? minä en odottais. en todellakaan kun kyseessä on entisen jugoslavian alueelta tuleva joilla on helvetisti traumoja sotatilanteen vuoksi!! siitä on puhuttu niin paljon. sitten on lisäksi vielä se kulttuuri ja normaalia voimakkaampi impulsiivisuus ja temperamenttisyys jonka vuoksi sun on pakko hakea tilanteeseen apua. ja hae sitä nyt oikeesti sieltä mistä pitää eikä sieltä sun lässyn-lässyn mielenterveystoimistosta kun siellä EI aina ole tarpeeks pätevää väkeä! oothan sä itekin sen jo huomannu ettei sun omassa tilanteessas ole mitään paranemista tapahtunu?

mä en tajua näitä muijia jotka vaan saatana hakkaa päätä seinään vaikka verta on menetetty jo monta litraa ja aivotkin on pihalla, silti vaan pitää jatkaa hakkaamista :headwall:

mitä sä sitten teet jos sun lapsesi tulee kotiin naama mustelmilla? sekin voi hyvinkin tapahtua, sinä et voi koskaan tietää ja exäsi on kertomasi mukaan semmonen että siltä voi hyvinkin tapahtua mitä vaan kun se oikein raivostuu ja päässä napsahtaa.

siis oletko huolestunut siitä, että ex-miehesi on fyysisesti väkivaltainen lapsia kohtaan? vai pelkästään psyykkisesti? Minä toimisin näin: varaisin ajan perheneuvolasta itselleni ja lapsille ja kertoisin ongelmasta siellä. Lapset saavat yleensä oman työntekijän, jonka kanssa he saavat puhua ja tuoda esiin ajatuksiaan ja tunteitaan. Sinä voisit kysyä neuvoa. En näe järkeä alkaa heti tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun sinulla on vasta epäilykisä ja ilmeisesti lasten isä ei ole kuitenkaan väkivaltainen?

Toinen juttu. Voiko ex-miehesi kanssa puhua avoimesti asioista? Voitko esim sanoa hänelle, että olet huolissasi lapsista, ja että he eivät aina halua lähteä isän luo? Onko tällainen keskustelu mahdollista? Entä isän uuden vaimoin kanssa?

Suosittelen avointa keskustelua, jos se on mahdollista. Ja isä mukaan perheneuvolaan myös, jos se on mahdollista. Mitä luulet, mitä hän ajattelisi, jos ehdottaisit?

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä sinulle;25837652:
siis oletko huolestunut siitä, että ex-miehesi on fyysisesti väkivaltainen lapsia kohtaan? vai pelkästään psyykkisesti? Minä toimisin näin: varaisin ajan perheneuvolasta itselleni ja lapsille ja kertoisin ongelmasta siellä. Lapset saavat yleensä oman työntekijän, jonka kanssa he saavat puhua ja tuoda esiin ajatuksiaan ja tunteitaan. Sinä voisit kysyä neuvoa. En näe järkeä alkaa heti tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun sinulla on vasta epäilykisä ja ilmeisesti lasten isä ei ole kuitenkaan väkivaltainen?

Toinen juttu. Voiko ex-miehesi kanssa puhua avoimesti asioista? Voitko esim sanoa hänelle, että olet huolissasi lapsista, ja että he eivät aina halua lähteä isän luo? Onko tällainen keskustelu mahdollista? Entä isän uuden vaimoin kanssa?

Suosittelen avointa keskustelua, jos se on mahdollista. Ja isä mukaan perheneuvolaan myös, jos se on mahdollista. Mitä luulet, mitä hän ajattelisi, jos ehdottaisit?

ap kertoi alotuksessaan että heillä oli parisuhteen aikana sekä fyysistä että psyykkistä väkivaltaa, nimenomaan miehen taholta ja on ite joutunu sen vuoksi käymään terapiassakin eron jälkeen.

ei liene ihan ensimmäisenä mieleen juolahtava asia että tämmönen mies suhtautuis kasvatus- ja perheneuvolaan asianmukaisesti?

Yhteistyössä