Lihaa vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Aloitellaan huomenna vauvalle lihan maistelut. Ostin kananpojan paistijauhelihaa. Kauankohan sitä pitäisi keitellä että on varmasti kypsää, muttei menisi kuitenkaan ihan kuivaksi?

Tokkopa se heti kuivaa, jos vedessä keittää. Otat sitä keitinlientä sinne sekaan vielä, kun soseutat sitä.

Mut jauhelihan rakenne on semmoinen, että meillä ei lapsi oppinu sitä syömään kuin vasta vuoden ikäisenä (noin). Tosin olikin sihtikurkkua alunperin. :D

Hmm.. En vaan ole eläissäni kanan jauhelihaa ostanut, joten ei hajuakaan miltä se kuuluu näyttää kypsänä :D Jotenkin vierastan tuota paistamista, kun siitä niin paljon puhutaan joka paikassa ettei ole hyväksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22087581:
Tokkopa se heti kuivaa, jos vedessä keittää. Otat sitä keitinlientä sinne sekaan vielä, kun soseutat sitä.

Mut jauhelihan rakenne on semmoinen, että meillä ei lapsi oppinu sitä syömään kuin vasta vuoden ikäisenä (noin). Tosin olikin sihtikurkkua alunperin. :D

jauhelihan saa kyllä ihan sileäksi soseeksikin

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22087581:

Ajattelin sauvasekoittimella vetää mahd. hienoksi, jospa sitten kelpaisi :D Kiitos vinkistä, lisään vettä hieman sekaan soseutusvaiheessa.

[QUOTE="mie";22087617]Hei yksi kysymys vielä: pakastan kanan jääpalamuoteissa. Minkä kokoinen on sopiva kerta-annos, kokonainen vai mahdollisesti puolikas kuutio?[/QUOTE]

Muistelisin että suositus on että ruokalusikallinen lihaa päivässä alle 10kk lapselle. Tarjoilu vaiheessa kannattaa sekoittaa johonkin kasvis soseeseen se liha, on muuten aika ikävän tuntuista suussa ja ehkä hankala niellä. Liha on kuitenkin yksistään aika kuivaa vaikka ei mitenkään ylikypsää olisikaan.

[QUOTE="mie";22087617]Hei yksi kysymys vielä: pakastan kanan jääpalamuoteissa. Minkä kokoinen on sopiva kerta-annos, kokonainen vai mahdollisesti puolikas kuutio?[/QUOTE]

Muistaakseni siinä neuvolan lapussa, jonka sain, oli et päivä annos on noin 2 tl (nyt en oo varma kyllä).

Joten mä tein niin, että otin siitä soseutetusta lihasta lusikalla kokkareita ja laitoin niistä suunnilleen teelusikallisen (hiukan reiluja) kokoisia kokkareita pakkaseen tarjottimelle. Siis tarjottimelle eka leivinpaperi ja sen päällä pakastin. Kun sit kokkareet oli jäässä, otin ne siitä pussiin. Sieltä sit aina yks nokare kerrallaan kasvissoseen sekaan. Kun tyttö söi kaks lihasosetta päivässä, tuo annostelu oli sopiva.

Niin ja itse asiassa samaan tapaan pakastin myös kiinteämmät kasvikset, kuten bataatin ja kukkakaalin (sekä sekoitukset, jossa oli noita). Eli nokareet tarjottimelle ja jäiset yhteen isoon pussiin. Menee vähemmän pusseja ja sieltä saa ihan helposti aina yhden nokareen kerrallaan kuppiin ja mikroon.

Minusta nuo neuvolan suositukset lihamääristä tuntuu hirveän pieniltä. Meillä poika on syönyt samaa ruokaa kuin muukin perhe 10kk lähtien. Esim juuri äsken söi ison lautasellisen makaronilaatikkoa + keitettyjä porkkanoita sekä pari lohkoa tomaattia (ikää 11kk) ja kyllä varmasti tuli enemmän kuin 2tl lihaa.

[QUOTE="mhm";22087667]Minusta nuo neuvolan suositukset lihamääristä tuntuu hirveän pieniltä. Meillä poika on syönyt samaa ruokaa kuin muukin perhe 10kk lähtien. Esim juuri äsken söi ison lautasellisen makaronilaatikkoa + keitettyjä porkkanoita sekä pari lohkoa tomaattia (ikää 11kk) ja kyllä varmasti tuli enemmän kuin 2tl lihaa.[/QUOTE]

Minua taas lohdutti ettei 'tarvinnut' enempää kuin se ruokalusikallinen saada lihaa uppoamaan lapseen, kun oli sen verran huono syömään :whistle:

Minua taas lohdutti ettei 'tarvinnut' enempää kuin se ruokalusikallinen saada lihaa uppoamaan lapseen, kun oli sen verran huono syömään :whistle:

Meillä taas pohjaton maha...
Viikonloppuna söi lihamureketta. Laitoin lautaselle ensin yhden n sentin paksuinen viipaleen murekkeesta (n 8cm levyistä ja 5cm korkuista) + ison keitetyn perunan ja keitettyä kukkakaalia. Arvaa vaan riittikö tuo murekemäärä? Ehei... toisen samanlaisen viipaleen sai vielä laittaa ennen kuin oli tyytyväinen

[QUOTE="mhm";22087760]Meillä taas pohjaton maha...
Viikonloppuna söi lihamureketta. Laitoin lautaselle ensin yhden n sentin paksuinen viipaleen murekkeesta (n 8cm levyistä ja 5cm korkuista) + ison keitetyn perunan ja keitettyä kukkakaalia. Arvaa vaan riittikö tuo murekemäärä? Ehei... toisen samanlaisen viipaleen sai vielä laittaa ennen kuin oli tyytyväinen[/QUOTE]

Hui, itse olisin varmaan lääkärille jo soittanut :laugh: noh nyt tuo lapsi kun on 1v8kk on alkanut syömään ihan kivasti, mutta hoikka poika on silti. Kyllä se minua edelleen ihmetyttää miten jotkut lapset syö kuin hevoset ja toiset kuin hiiret :confused:

Hui, itse olisin varmaan lääkärille jo soittanut :laugh: noh nyt tuo lapsi kun on 1v8kk on alkanut syömään ihan kivasti, mutta hoikka poika on silti. Kyllä se minua edelleen ihmetyttää miten jotkut lapset syö kuin hevoset ja toiset kuin hiiret :confused:

No hulluinta tässä on vielä se, että noista ruokamääristä huolimatta paino on mennyt koko ajan miinuskäyrillä. 10kk neuvolassa -16 -käyrällä (pituus kuitenkin + -käyrällä). Eli tollanen pitkä ja laiha, koko ajan liikkeessä oleva tapaus... Mutta kuinkahan paljon sen pitäisi syödä, että paino alkaisi nousta.

Meillä on myös 8v- ja 5v sisarukset ja oikeasti tuo 11kuinen syö enemmän kuin kumpikaan heistä. Itse asiassa välillä enemmän kuin minä... Onkohan se ihan normaali :-)

Yhteistyössä