Liian nuoren näköinen äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen jo esikoisen raskausajasta lähtien saanut osakseni tuimia katseita. Riippumatta tuijottajan sukupuolesta tai iästä, mutta yleisimmin tuijottavat keski-ikäiset tai sitä vanhemmat. Nyt kun esikoiseni on jo melkein 2-vuotias ja toinen lapsi vielä pieni vauva, on katseet vain pahentuneet.
En esimerkiksi voi käydä kahvilla tai asioilla, ilman ettei joku kääntyisi tuijottamaan, mulkoilemaan tai kysymään, että ovatko lapset omiani. Mistähän tämä johtuu? Olen kuitenkin jo iältäni 28 enkö mielestäni mitenkään nuoren tai erikoisen näköinen. Ja jos ei ole muuta kommentoitavaa kuin "sinä vain kuvittelet" niin älkää vaivautuko. Haluan asiallisia vastauksia ja vähän vertaistukea, jos joku on kokenut samaa.
Tässä vähän aikaa sitten menin kahvilaan esikoisen ja kuopuksen kanssa. Siinä sitten laitoin vaunut pöydän viereen ja aloin juomaan kahvia kaikessa rauhassa. Olin jo kassalla huomannut että eräs vanhempi pariskunta tuijotti tiiviisti lähistöllä olevasta pöydästä, erityisesti mies. Kun istuin pöytään, mies edelleen tuijotti minua herkeämättä. Vastasin tuijotukseen ja hymyilin vähän. Ei hymynhäivääkään takaisin. Syvä huokaus ja pyöritteli silmiään rouvalle ja jatkoi tuijottamista. Kohotin kulmiani vähän ihmeissäni ja jatkoin kahvin juontiani. Vaikeaa se oli kun pöydästä oli suora näköyhteys mieheen, joka vain tuijotti. Yhtäkkiä he alkoivat kuiskia kiihkeästi jotain ja hetken kuluttua mies tuli sitten tiirailemaan vaunuihin ja totesi saman kysymyksen kuin muutkin. "Ovatko lapset omiasi?". Alan olla tähän jo aika väsynyt vastaamaan ja mieleni teki tokaista että eivät ole, varastin ohikulkumatkalla. Sanoin vain tyynesti että omia ovat. Yhtäkkiä mies alkoi nauraa aivan räkäistä naurua ja hoki vain että oivoivoivoivoi lapsiparkoja. Mittani tuli täyteen ja tokaisin että anteeksi mitä. Mies siihen että eikö meille opeteta koulussa nykyään ehkäisyn käyttöä vai onko joku ollut niin tyhmä että on minua mennyt panemaan ilman mitään suojaa. En saanut sanaa suustani. Siis mitä ?! Molemmat lapset hartaasti suunniteltuja ja toivottuja. Minä melkein kolmekymppinen. Ja tiedän sangen hyvin mitä ehkäisy tarkoittaa. Totesin miehelle että kyllä on opetettu ehkäisyä ja olen 28-vuotias ja minun lisääntymiseni ei arvon herralle kuulu millään tavalla. Lähti rouvansa kanssa sitten naureskellen tiehensä.
Kuinka yleistä tämä on? Asun Savossa, onko tämä vai paikkakuntakohtaista vai ovatko ihmiset näin tyhmiä?

Mitä sä toisten kommenteista ja tuijotuksesta välität? Mä en edes ehdi kiinnittää muiden katseisiin huomiota kun olen lasten kanssa liikkeellä. Varmaan monta silmien pyöritystä jäänyt huomaamatta. Mutta kyllähän sitä aina joskus huomaa jotain tuhinoita tai kommenttia kuulee kun lasten kanssa ei asiat aina suju ihan niin sujuvasti. Anna mennä toisesta korvasta pihalle, äläkä kiinnitä huomiota vieraiden ihmisten tuijotuksiin. Ja jos nuori ulkonäkö nyt on sulle kauhea ongelma, niin voin kertoa että kyllä se naama siitä vanhenee. Ihan varmasti.

Tutulta kuulostaa...itse olin 18v. kun sain ensimmäisen lapseni. no, ehkä teiniäiti, mutta onko sitten muiden asia sitä arvostella..jatkuvasti kaupoissa ym.kyseltiin,ei kai toi vaan ole sun oma. minusta tosi törkeää! Ei kai vaan ole sun oma..aivan kuin olisin automaattisesti nuoren iän takia ollut huono äiti.
Nyt olen 38v. ja poika täyttää pian 20v. Hän on pitkä, n. 195cm ja kkomea nuori mies. häntä on muutaman kerran luultu poikaystäväkseni.
Olen myös ilmeisesti säilynyt itsekin nuorekkaana, koska myös nuorempien lasteni ( nuorin nyt 6v. ) olen saanut joitakin vastaavia kommentteja. toisaalta kiva jos säilyy nuoren näköisenä, niin on oma äitinikin säilynyt ja häntä on luultu minun siskokseni. Mutta ei noi kommentit silti aina jaksa naurattaa. jatkuvasti tytötellään, ihmetellään, miten on mahdollista, että mulla on 5 lasta ym..miksei jokainen voi olla sen näköinen kun on. Kun parin vuoden päästä täyttää 40v. niin ei sitä tytöttelyä aina jaksaisi.
Toivoisin myös, ettei teiniäitejä jatkuvasti arvosteltaisi. Itse sain esikoisen 18-vuotiaana enkä ole päivääkään katunut. Pojasta on kasvanut todella mahtava, hyväkäytöksinen ja sosiaalinen nuori mies. Hänen isänsä kanssa olemme edelleen naimisissa ja kaikki lapseni ovat samalle miehelle. Äitini oli 42v. tullessaan mummoksi. Sehän on vaan etu,silloin mummo jaksaa auttaa jos vaan intoa on.

Joo ehkä sellaiset tuijottelijat on vähän matalamman älykkyystason tyyppejä. Ajattelevat juuri niin yksinkertaisesti asian: En kannustaisi ketään tekemään 15-vuotiaana lasta = en kannusta 15v äitiä. Mulkoilen siis häntä pahasti. Siitä on varmasti kauheasti hyötyä! (y)

Mulkoileekohan samat ihmiset onnettomuudessa halvaantuneita? Ehkäisee sillä onnettomuuteen joutumista, kun eihän sellainen onnettomuuteen joutuminen kannata.
Jaaha. Taas tätä oman "älykkyyden" ja "erinomaisuuden" korostusta. Keksi jo muuta vai älyätkö? :ROFLMAO:

Vinkkinä ketjussa trollaileville harmaille: seuraavalla kerralla kirjoittakaa juttunne vähän uskottavammin.
Esim. "Joo, välillä tulee pahoja katseita ja joskus joku on tuhahdellut/kommentoinut jotain, mutta ei onneksi usein" on paljon uskottavampi, kuin mukahurjat tarinat siitä, kuinka AINA ja KOKOAJAN ihmiset vaan tuijottaa, kommentoidaan jatkuvasti jotain ilkeää ja jopa jätetään lapsiluku pienemmäksi sen vuoksi. :LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:
Onks sulla useinkin tapana vähätellä ja pilkata muiden kokemuksia?

Meillä kanssa melkein 2-vuotias esikoinen ja toinen vielä mahassa. Maha ei siis näy vielä. Mutta, vähän ryhtiä nyt naiset! Kyllä minuakin välillä tuijotetaan ja mulkoillaan, mutta tuijotan takaisin niin kauan, että ei tuijoteta enää tai tullaan kertomaan mikä ongelma on. Kukaan ei tosin ole koskaan kertonut... Olen tullut siihen lopputulokseen, että tällaiset ihmiset eivät joko itse voi saada lapsia tai ovat alkaneet tekemään niitä liian myöhään. Ei kai nyt kukaan jaksa elämäntehtäväkseen ottaa kaikkien vaunullisten ja lapsellisten mulkoilua? :D

Joo ehkä sellaiset tuijottelijat on vähän matalamman älykkyystason tyyppejä. Ajattelevat juuri niin yksinkertaisesti asian: En kannustaisi ketään tekemään 15-vuotiaana lasta = en kannusta 15v äitiä. Mulkoilen siis häntä pahasti. Siitä on varmasti kauheasti hyötyä! (y)

Mulkoileekohan samat ihmiset onnettomuudessa halvaantuneita? Ehkäisee sillä onnettomuuteen joutumista, kun eihän sellainen onnettomuuteen joutuminen kannata.
Miksi pitää lähteä arvioimaan toisten ihmisten älykkyystasoa? Miksei riitä, että toteaa tuijottelun olevan moukkamaista?

Miksi pitää lähteä arvioimaan toisten ihmisten älykkyystasoa? Miksei riitä, että toteaa tuijottelun olevan moukkamaista?
Häiritseekö sua noin paljon jos en heti jaksa vastata, että jankutat samaa?

Tuollainen mulkoilu nyt ei vaan ole _yleensä_ älykkään ihmisen tapa. Taustalla on jonkinlaista katkeruutta jota myös esiintyy ihmisillä jotka eivät kykene käsittelemään asioita = viestii tyhmyydestä. Paheksunta näkyvästi menee samaan sakkiin, tyhmä luulee saavuttavansa jotain sillä, vaikka saman energian voisi älykkäämpi käyttää teinivanhemmuuden ennaltaehkäisyyn, jos joku oikeasti näkee joksikin nykyajan suureksi ongelmaksi teinivanhemmuuden... Miksi kukaan älykäs haluaisi syrjäyttää jo valmiiksi sitä massasta poikkeavaa ehkä jo muutenkin epävarmaa tosi nuorta äitiä. (Alaikäisiä pidän tosi nuorina äiteinä) Osa tässä ketjussa kyllä provoilee, se nyt on selvää.

Sinuakin selkeästi ärsyttää että niitä mulkoilijoita arvostellaan, toivoisit enemmänkin nuorten äitien paheksuntaa, mutta ärsyttää kun sellaisia ihmisiä pidetään vähän tyhminä tai sekopäinä. ;)

Häiritseekö sua noin paljon jos en heti jaksa vastata, että jankutat samaa?

Tuollainen mulkoilu nyt ei vaan ole _yleensä_ älykkään ihmisen tapa. Taustalla on jonkinlaista katkeruutta jota myös esiintyy ihmisillä jotka eivät kykene käsittelemään asioita = viestii tyhmyydestä. Paheksunta näkyvästi menee samaan sakkiin, tyhmä luulee saavuttavansa jotain sillä, vaikka saman energian voisi älykkäämpi käyttää teinivanhemmuuden ennaltaehkäisyyn, jos joku oikeasti näkee joksikin nykyajan suureksi ongelmaksi teinivanhemmuuden... Miksi kukaan älykäs haluaisi syrjäyttää jo valmiiksi sitä massasta poikkeavaa ehkä jo muutenkin epävarmaa tosi nuorta äitiä. (Alaikäisiä pidän tosi nuorina äiteinä) Osa tässä ketjussa kyllä provoilee, se nyt on selvää.

Sinuakin selkeästi ärsyttää että niitä mulkoilijoita arvostellaan, toivoisit enemmänkin nuorten äitien paheksuntaa, mutta ärsyttää kun sellaisia ihmisiä pidetään vähän tyhminä tai sekopäinä. ;)
Kyllä niissä fiksuissakin on moukkia, usko pois. Vastaavasti "tyhmä" voi olla kohtelias ja mukava. Onhan käyttäytymisessä nyt kyse muustakin ku älystä, esim vaikka persoonallisuudesta.

Yhteistyössä