LOKAKUISET 2006 (uusin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa! =)

Pikaisesti täältä muuttopuuhien keskeltä...

Onnea Aurora Vee harjoittelupaikan johdosta! =)

Olen ajatellut tehdä syksystä lähtien keikka/iltatöitä muutamana iltana viikossa. Päivät olisin tytön kanssa kotona ja iskä sitten ne illat kun olisin töissä. Mummi muuttaa ihan melkein meidän naapuriin ja on kertonut olevansa enemmän kuin halukas tulemaan meille katsomaan tyttöä vaikka kokopäiväisesti. Vielä en kyllä raaski pitkää päivää lähteä tekemään! =) Ja uudessa talossa sekä puutarhassakin riittää laittaamista;ihan sormet syhyää! =)

Nauttikaa nyt täysin rinnoin vielä siitä, kun lapset sen verran pieniä, etteivä vielä "kunnolla" liiku. Tuntuu nimittäin kuin meidän "vauva" olisi viikossa kasvanut "isoksi", kun tosiaan yhden viikon sisällä oppi istumaan,konttaamaan ja nousemaan tukea vasten seisomamaan. Niin ja hampaita alkoi pukkaamaan. Sitä ennen vain lähinnä pyöri akselinsa ympäri lattialla. Ei olisi ihan heti tullut mieleen, että niin nopeasti kasvaa! Ihana vaihe tosin tämäkin! =)

Nyt pitää alkaa pakkaamaan. Viedään huomenna jo ensimmäinen muuttokuorma autotalliin odottelemaan. Viikon päästä on sitten meidänkin pienllä oma huone! =) Ihana päästä sisustamaan! =)

(sateesta huolimatta) Aurinkoista viikonloppua! =)

Meillä poitsu on parin päivän päästä tasan 7 kk. Tähän asti hän on liikkunut lattialla paikasta toiseen ryömimällä tai pyörimällä akselinsa ympäri. Kohta taitaa alkaa konttaaminen täälläkin, tänään peppu nimittäin nousi monta kertaa ilmaan ja poika oli polvien ja käsien varassa aina muutaman hetken kerrallaan! Vähän avitin pientä laittamalla jalkaan sellaiset "Fliesen Flitzer" sukat, joissa on kokokumipohjat, että saa paremman pidon parketista kuin tavallisilla sukilla. Ilman sukkiakaan ei meillä oikein tarkene.

Toinen uusi juttu on kiljuminen, mikä on alkanut jo vähän ärsyttääkin. Esim. vauva-uinnissa pienemmät vauvat pelästyivät ja alkoivat itkemään, kun poika karjaisi oikein miehekkäästi. Jostain syystä vain se oman äänen testaaminen on tällä hetkellä pop. Tutti on hyvä äänenvaimennin tässä tapauksessa! :)

Kaikki kiinnostaa ja kaikkia ääniä ja tapahtumia seurataan salamannopeasti. Myös lähistöllä olevat tavarat saavat salamannopeasti kyytiä. Erityisesti poika pitää siitä, että häntä "seisotetaan" eli tuetaan kainaloista ja annetaan jalkapohjien koskettaa lattiaa tai hoitopöytää. Olisin ostanut sellaisen hyppykiikunkin, joka myös esikoisella oli tässä iässä, mutta poika on jo yli kymmenkilionen, joten hyppykiikusta ei olisi kauaa iloa. Siinä kun on maksimi 12 kg.

Olen lopettamassa imetystä, koska suunnitteilla on PAS lähiaikoina. Poika on ottanut asian todella hienosti ja itsellänikin on helpompaa kuin pari kuukautta sitten, kun jouduin rajoittamaan imetystä puremisen takia. Nukuttamisestakin on tullut helppoa: syöttö, poika unipussiin (myös päikkäreille) taikka vaunuihin, tutti suuhun ja vähän peitonkulmaa naamalle, niin muutaman minuutin kuluttua nukahtaa. Ei tarvitse enää olla vieressä kuten imettäessä. Ihanaa, helpottavaa... silti joskus vielä otan viereen hemmoteltavaksi.

Ja taas kiljuminen alkaa...pitäisiköhän hankkia desibelimittari.

Ariel & 7 kk intopinkeä poika :)

Nostatetaan meidän ketjua, kun oli vajonnut aikasta alas....

Meillä sairastetaan...Neiti on la illasta ollut kränänen ja eilen huomasin, että ylhäälle on tulossa/tullut kulmahammas. Outoa sillä hänellä on alhaalla kaks etuhammasta. Luulin, että ylöskin tulee etuhampaat ensin.. Onko muilla kokemuksia hampaiden tulosta? Mennään illalla lääkärille tarkistuttaan neidin korvat, koska on hieroskellut niitä. Neidillä on myös kuumetta sekä nuhaa. Voipi olla, että kuumeilu johtuu hampaiden tulosta..Mene ja tiedä...

Voikaapa hyvin!

Hui, onpa linjoilla hiljaista... Kummallista... Meillä neiti on edelleen kuumeessa. Lääkäri epäili vauvarokkoa...Saas nähdä tuleeko huomenna tai tänään näppylöitä... Torstaina aamulla uudestaan lääkäriin labrakokeisiin, jos on vielä kuumetta. Toivotaan ettei huomenna enää sairasteta.
Kuullaan!!!

Hiljaista täällä..hmm..
Meillä on tullut pojalle selvästi omaa tahtoa tai siis ainakin nyt osoittaa mielipidettään äänekkäästi :)

Poika on nyt sitten nukkunut omassa huoneessa 3 yötä ja ekana yönä heräs vaan kerran, mutta kahtena seuraavana 2 kertaa..ja periaatteessa noihin voi lisätä vielä senkin, että kuuden aikaan annan maitoa ja nukkuu vielä tunnin tai reilu päälle...ja unipussi on käytössä ja tassuhoito myös..jospa tämä tästä :)

Ompa kotona nyt hiljasta...Poika lähti isänsä luokse yökylään tai siis menivät tohon mummolle yöx, hyvä niin kun on tuttu paikka ja toinen ei oo paljon isänsä kaa ollu niin tottuu nyt olemaan...
Meillä on ollu iloa ja surua...Eilen pikku-ukko sai ensimmäisen serkun. Isänsä sisko sai tytön :) käytiin jo eilen katsomassakin sairaalassa. Millon nämä lokakuiset on ollu niin pieniä ja meijän poitsu kun oli vielä vähän pienempi kun nyt tämä serkkutyttönsä...
Tänään taas kuultiin et minun vaari, pojan isovaari oli aamulla kuollu :( No olihan hän vanha ja sairas, että oli tämä odotettavissa mutta ainahan se on surullista...
Pikku-ukko nousee jo tukea vasten polvilleen...ei mee kauan kun huomaa et pieni mies jo kävelee ja ite saa päivät pitkät juosta perässä :)
Ei ees väsytä niin vois jotain viisasta tehä kun kerrankin pystyy. Taidan kumminkin ottaa vaan rennosti.
Hyvää viikon jatkoa.

Mitenkäs Kerden neiti? Oliko vauvarokkoa? Toivottavasti hänen olonsa on jo parempi.

Mä en vieläkään ole saanut viedyksi poikaa omaan huoneeseensa. Puhumattakaan siitä, että olisin osannut antaa hänet jollekin yökylään. Mutta johtunee siitä, että omat vanhempani, joille voisin kuvitella vieväni yöksi, asuvat toisella puolella Suomea. Täällä päin asuu vain mieheni sukulaisia, joihin en jostain syystä osaa luottaa. Ja toisaalta ei ole ollut mitään erityistä tarvetta yöhoitoon. Päivälläkin hän on ollut hoidossa korkeintaan pari tuntia, jos on ollut pakkomeno lääkäriin tms. Nyt poika on alkanut vierastamaan ja se varmasti hankaloittaa asioita taas enemmän.

Starletille voimia kestää surullinen tilanne. Kuolema ei koskaan tunnut luonnolliselta, vaikka kyseessä olisi vanhakin ihminen. Jaksamista.

Maruska kertoi oman tahdon löytymisestä. Niin täälläkin... Kunnolla se tuli esille, kun eilen annoin ekan kerran sormiruokana kovaa leipää ja sitten otin sen pois, kun meinasi tunkea sen väkisin kokonaan suuhunsa. Siitä vasta meteli nousi. Ei ehkä ole ennen tarvinnut, mutta nyt piti puolustaa ruokaansa.

Kiitos kysymästä Jaana123. Näyttää siltä, että tauti on taltutettu! Tänään ei ollut enää kuumetta, mutta ei myöskään näppylöitä. Voihan olla, että oli tosi lievä vauvarokko, kun muita oireita ei ollut kuin kolmen päivän kuume ja tietty ärtyisyys ja kipuitkut. Toivotaan nyt, ettei huomenna tulis kuumetta tai muutakaan.

Me ei olla myöskään viety neitiä yökylään. Isovanhemmat on hoitanut pieniä hetkiä, kun ovat olleet paikkakunnalla. Meillä ei ole ollut edes sellaisia menoja, että olis ollut hoidolle tarvetta. Eletään nyt vielä jonkin aikaa neidin ehdoilla. Kyllä me ehditään viedä häntä hoitoon ja yökylään.

Täällä on kans omatahto löytymässä. Jostain syytä nuo aikuisten välineet (kaukosäätimet, lasit ym.) ovat niitä mielenkiintoisimpia. Kaikkea pitää tutkia ja päästä hiplailemaan ja tietenkin laittamaan suuhun. Kyllä tarvitsee vahtia jo aikatavalla, vaikka neiti ei liikukaan kuin kierimällä.

Kaikille hyviä unia ja Starletille voimia!

Hei vaan pitkästä aikaan.

Olen ollut poissa tovin kun muutettiin ja netti siis ollut pois käytöstä ja tänään sit se alkoi taas toimimaan!! mahtavaa!

En ole kerennyt kunnolla lukemaan mitä täällä oli tapahtunut...Aurora vee ilmeisesti saanut töitä? Onnea =) ja Jaana taisi olla uusikirjoittelija (tai uusi vanha) Tervetuloa vaan minunkin puolesta!

Kerde taisi puhua vauvarokosta...meidänkin lokakuinen oli just 3pv kovassa kuumeessa ja lääkäri epäili täällä myös tuota vauvarokkoa...näppylöitä odottelen, ei ole näkynyt...miten pian niiden pitäisi tulla? onko tietoa? Lokakuiselle tuli myös hampata nyt niitä on jo 6kpl!! alhaalla kaksi ja ylhäälle tuli ns. kakkoset eka ja vasta sit nuo etuhampaat. Ja ajattelin että siksi kuumetta kun nuo etuhampaat tulivat aika liki toisiaan.

Muutto siis takana ja kovasti yritän vapaina hetkinä järjestellä pikkutavaraa paikoilleen...miten sitä ihmiselle voi kertyä tällainen määrä tavaraa???!!! Älytöntä...ja mistään siis ei sit osannu luopua =) noh, nyt mentävä taas...mut yritänpä nyt käydä useammin kun netti toimii taas!

Tervehdys teille!

Pitkästä aikaa pääsee tämä äiti surffailemaan. Meidän neiti on nimittäin päättänyt, että päiväunet kuitataan nykyään noin tunnin torkuilla, joskus nekin nukutaan useammassa pätkässä. Siinä ei äiti ehdi muuta kuin hoitaa ne pakolliset kotihommat. Nukuttaminenkin meinaa olla hankalaa, tunnin verran saa neitiä työnnellä vaunuissa ennenkuin uni voittaa. Yöunille nukahtaa omaan sänkyynsä ihan ilman ongelmia.

Meillä on opittu ryömimään. Nyt sitten saakin olla tarkka mitä lattialle jää pikkukätösten ulottuville. Omaa tahtoakin on löytynyt, ja tempperamenttia. Ja olen huomannut, että muistikin alkaa pelata. Jos jokin kiinnostava tavara pistetään piiloon, muistaa neiti vilkuilla piilon suuntaan uskomattoman kauan ja vielä tovin kuluttuakin muistaa piilotetun tavaran.

8kk neuvola on takana. Kokoa meidän esikoisella on 68,5cm ja 6600g. Pikkuinen sinttihän tuo on. Syö kyllä todella hyvin ja on kaikin puolin pirteä, joten ei kuulemma tarvitse koosta huolestua. Onpahan ainakin kevyt kantaa ja nostella :-)

Kysyin lääkärin mielipidettä aurinkolasien käyttöön ja hän oli sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa käyttää. Oletteko te muut hankkineet vauvoillenne aurinkolaseja?

Nyt taas kutsu käy. Ehtihän tässä jo puoli tuntia hengähtää.

Lilliksen vauva taitaa tulla äitinsä nimimerkkiin :-) Meidän poika oli 6 kk neuvolassa 8600 g ja 71,5 cm, vaikka oli syntyessään 2860 g ja 51 cm. Mutta kyllähän tuo poika hyvin syökin ja ilmeisesti käyttää kaiken hyväkseen.

Meillä on aurinkolasit, mutta käyttö on vähän vaikeaa. Tänäänkin yritin laittaa päähän ulos mentäessä, mutta vauva repii ne pois. Meillä on sellaiset kuminauhalla laitettavat. Olisisikohan nuo sankalasit paremmat?

Poitsulle puhkesi eilen kaksi alahammasta. On niitä "tehtykin", sillä ovat olleet ikenessä näkyvissä jo pitkään. Samoin ylähampaat puhkeavat varmasti kohtapuoliin.

Jokos te annatte sormiruokaa vauvoillenne? Meillä on vähän harjoiteltu Väinämöisen napeilla sekä kurkun ja omenan paloilla. Vahtia tietysti pitää tarkasti, ettei paloja mene kurkkuun.

Olipa nätti päivä tänään olla ulkona...Käytiin eka rattailemassa ja sit jätin pojan mummon luo ja ite siivosin. raahasin sit mattonikin sinne mummon luo ja pesasin ne painepesurilla :)

Meilläkin on pojalla aurinkolasit, ei vaan oikeen tykkää niistä. Normaalit sangalliset on ja oonkin miettiny et pitäskö hankkia semmoset kuminauhalla laitettavat...pysys ehkä paremmin päässä?autossa ois toisinaan erittäin kätevät...

Oon jo antanu vähän sormiruokaa pojalle...omenaa, kurkkua...mitä millonkin...Tänään koetti olla ovela omenansa kanssa...annoin pienen palan ja poika sen palansa olevinaan piilotti ja halus sit mun omenan :) Hassun kuulosta kun koetti toinen syyä sitä omenaansa yhellä hampaallaan :)

Tänään tuli sit ite nähtyä kun pikku-ukko nous tukee vasten seisomaan :) Isänsä oli sen ihan ekan kerran ollu todistamassa...siitä se lähtee.
Ens viikolla ois sit 8kk:n neuvolakin...

Pitää kai sitä nukkumaan lähtee.
Viikon jatkoja!

Moikka,
meillä lapset ovat olleet/ovat edelleen kipeänä ja meikäläiselläkin on lievä flunssa. Tositosi mukavaa näin kesähelteillä. Lokakuinen poika on nukkunut huonosti (=jatkuvasti heräillen) jo pari yötä ja siitä syystä isosiskokin pyörii sängyssä. Ollaan nukutettu lapsia taas eri huoneissa että sisko ja toinen vanhemmista saisi nukkua, viime yö oli minun valvomisvuoro. Nehän siirrettiin pari viikkoa sitten samaan huoneeseen, mikä on tähän asti ollut loistava ratkaisu. Esikoinen oli viikon poissa tarhasta joten tenttiin ei ole paljoa tarvinnut lukea. Tänään arki jatkuu.

Vai nousevatko jo teidän lokakuisenne seisomaan?! Vaude! Meidän Viktor on noussut nyt konttausasentoon ja pohtii ilmiselvästi miten ihmeessä pitäisi päästä eteenpäin. Lähtisiköhän eteenpäin jo tällä viikolla? Esikoinen oppi vasta ryömimään 7-kuisena, joten tuntuu että poika kasvaa aivan liian nopeasti! Kokoakin on kuin isosiskolla vuoden ikäisenä...

Itse olen aikanaan KÄVELLYT 8-kuisena, huh huh! Samoin naapurin tyttö. Oli aika uskomattoman näköistä kun sellainen vaahtosammuttimen kokoinen tyttö paksussa talvihaalarissa kulki pihalla viime talvena...

Sormiruokaa ei olla annettu, kokeiltiin kerran mutta Viktor haukkailee kahdella nököhampaallaan liian isoja paloja. Pojalla on ollut jo 2,5 kk vain nuo kaksi hammasta, milloinkohan niitä tulisi enemmän? Syöttötuolikin olisi pitänyt kasata jo kauan sitten, luulen että poika pysyisi siinä aika hyvin tuettuna. Ryömintäasennosta hän on jo pitkään kääntynyt kyljelleen kyynärpäälle nojaten (kuin mallin poseerausasento, heh!), tajuaakohan kohta että siitä olisi lyhyt matka takapuolelle?

Sitten kokeilemaan olisivatko perunat jo kypsiä...

Aurinkoista viikkoa kaikille, toivottavasti pysytte terveinä!

Heissan taasen pitkästä aikaa! Kyllä meitä äippälomalaisia kelit suosii! On ollut niin hienoa keliä, etten ole malttanut koneen edessä istua. Meillä neiti ei nykyään suostu käyttämään aurinkolaseja, vaan repii ne päästään pois. Täytyy vaan yrittää laittaa niitä, jospa tottuis niihin. Olis meinaan näillä keleillä aika tarpeelliset.

Teillä monella on liikkuvaiset lapset. Meidän neiti kieriskelee ympäri kämppää ja istuu toisella kankulla. Ryömimisestä saatikka konttauksesta ei ole tietoakaan. Hän ei vielä yritä edes nostaa peppua... Toisaalta hyvä, niin voidaan oleilla ulkona varjossa viltin päällä pitkiäkin aikoja. Se on aikasta mukavaa puuhaa, kun voi löhöillä nurmikolla vauvelin kanssa. Voi olla, että neiti oppii puhumaan sitten aikaisemmin, kun toi liikunnallinen puoli ei etene. Senpä näkee sitten aikanaan...

On muuten aika ihanaa aikaa olla äippälomalla. Mä oon ainakin nauttinut täysin rinnoin. On tietty päiviä, jolloin harmittaa, mutta yleisfiilis on hyvä. Mukavaa kesää teille lokakuisten äideille!

Heipä hei...

Tuntuu tämä talon järjesteleminen vievän niin paljon aikaa, ettei kerkeä koneella istumaan. ja sit tuo esikoinen on päättänyt että joka päivä ei nukuta päiväunia joten ei sellaista rauhaisaa hetkeä olekkaan.
Lokakuinen on lähtenyt ryömimään (ei kylläkään pitkiä matkoja vaan ne taitetaan edelleen pyörimällä) ja ylhäällä on nyt 4 hammasta ja alhaalla 2. Leipää on mutustellut muttei vielä pieniä paloja osaa itse viedä suuhun. Porkkanaa ja kurkkua on saanut syödä itse (annan tarpeeksi ison palan ettei saa kurkkuunsa sitä työnnettyä kokonaan) Iloinen hymypoika tuo lokakuinen on ja nauraa todella helposti vaikka vaan äidin epävireiselle laululle =O

On tosiaan kelit meitä suosineet ja vaikka tämä arki täällä kotona välillä onkin väsyttävää niin on silti ihanaa olla lasten kanssa kotona ja nautiskella. Oikeastaan hirvittää ajatus töihin menosta!

Lämmintä kesää kaikille meiltäkin!

Teillä kenellä on taaperoita ja tämä vauva, niin kertokaapas miten menee? Onko päivät yhtä tohinaa ja voiko edes mitenkään verrata yhden lapsen kanssa oleiluun? Tässä pohditaan, että pitäiskö alkaa tilailemaan kakkosta, mutta vähän hirvittää, että miten niiden kanssa pärjäisi, jos ikäeroa on alle kaksi vuotta. Minulla on kuitenkin ikää sen verran, etten voi odotella pitkään päätöksenteon kanssa. Onko kahden lapsen kanssa oleminen yllättänyt jollakin tavalla eli onko jokin vaikeampaa/helpompaa kuin kuvittelit?

Terve Jaana! (ja muutkin tietysti)
Meillä esikoinen on tarhassa neljä päivää viikossa klo 9-15, jolloin minä yritän opiskella ja hoitaa kotitöitä, joten ihan täysin en pysty vastaamaan kysymykseesi. Mutta kun esikoinen on kotona, niin ei ole tekemisen puutetta ainakaan! Kotipäiviin ei oikein saa rutiinia kun niitä ei ole jatkuvasti, joten päivä menee nopeasti ja vähän sähläten. Kyllä sitä saa kasvattaa ylimääräisen käsiparin ja hankkia uudet hermot, mutta ollaan pärjätty kuitenkin. On ollut kiva saada kokea sekä kotiäitiyttä että opiskelua.

On tämä vaikeampaa kuin kuvittelin, mutta toisaalta ei kehtaa valittaakaan kun vapaaehtoisesti on tähän ryhtynyt. Kovimmille on ottanut esikoisen uhma, joka varmaan olisi tullut ilman pikkuveljeäkin mutta nyt pahanteon kohteeksi joutuu usein juuri velipoika. Suren sitä miten joudun komentamaan isosiskoa jatkuvasti ja toisaalta mitä kaikkea kuopus joutuu kokemaan. Mutta kun vauva on kasvanut, ovat myös yhteiset leikit tulleet kuvioon. Homma on helpottunut koko ajan kun kummatkin tulevat yhä omatoimisemmaksi. Miehen työpäivät ovat tällä hetkellä vain 8 h pitkiä, mikä myös auttaa paljon.

Oma mielipiteeni on että sopiva ikäero on kun sisarus osaa jo kävellä ja syödäkin jossain määrin itse, sekä omaa jonkinlaista järkeä ja ymmärrystä. Toisaalta olisi hyvä että pikkusisarus syntyisi ennen pahinta uhmaikää. Meidän naperoiden ikäero on 1 v 7 kk enkä yhtään pienempää eroa olisi kestänyt ihan sen takia että 1½-vuotiasta vielä joutuu auttelemaan aika paljon.

No joo, Viktor itkee partsilla. Lähdetään mökille viikonlopuksi, ihanaa!

Aurinkoista viikonloppua!

Heips!

Jaana: Meidän lapsilla on ikäeroa 1v 10kk. Ja minut yllätti positiivisesti se kuinka helposti hommat rullaa. Esikoisella on aika tarkka päiväohjelma syönteineen ja päiväunineen joten uusi vauva kulki alusta asti samaa kaavaa. Tietysti vauva syö ja nukkuu omiin aikoihinsa mutta ne hoidettiin siinä esikoisen päiväohjelman "sisällä".

Nykyisin esikoinen on hieman muuttanut päivärytmiään, nukkuu aamulla pidempään ja näin ollen päikkärit ovat hieman siirtyneet tai joskus jääneet pois. Mut ruoka-ajat ovat pysyneet samoina ja tuo lokakuinenkin on siitä saakka kun kiinteitä alettiin syömään syönyt samaan aikaan kuin esikoinen joten yllättävän kivasti on mennyt. Molemmat lapset nukkuvat päiväunia samaan aikaan joten olen päässyt itsekkin lepäämään. Nyt olen itse pikkuhiljaa jättänyt nuo päiväunet pois =D

Onhan se välillä myös raskasta. Kun yö on ollut pienemmän kanssa hankala ja on joutunut valvomaan ja sit väsyttää. Minua on auttanut jaksamaan tuo esikoisen päivärytmi. Vaikka aamulla on väsyttänyt ihan pirusti niin on aina tiennyt, että kunhan vanhemman saa päiväunille niin sitten saa itsekkin huilata ja nukkua ne päiväunet. Ja päikkäreiden jälkeen on itsekkin taas ollu pirteämpi. Väitän lujasti, että kyllä se kaksi lasta menee siinä missä se yksikin! (toki tarkoitan eri ikäisiä lapsia, kaksoset asia erikseen)

Meillä lapset päikkäreillä ja mä täällä surffailen...kävi kaveri kylässä pienen pienen tyttövauvansa kanssa ja voi miten sitä on jo unohtanut tuon vaiheen. Äkkiä ne kasvavat!

Nyt jatkan surffausta...kaikille hyvää viikonloppua!

Kiitos Aurora Vee ja Tuhina! Touhua teillä tuntuu riittävän. Minulla on tosiaan nyt helpot oltavat, kun ei oo kuin yksi lapsi, puhumattakaan opiskeluista tai töistä.
Jos nyt heti "onnistaisi", niin isoveli olisi vauvan syntyessä noin 1 v 5 kk, joten aika pieni olisi ikäero. Yrittää kuitenkin täytyy, jos meinaa vielä vauvan saada. Varmasti alku on hankalaa, mutta ensimmäinen vuosi menee varmasti nopeaan, niin kuin nyt tämänkin vauvan kanssa on aika kulunut tajuttomalla vauhdilla.

Viikonloppuna on ollut tajuttoman upeat kelit. Toivottavasti kukaan ei ole polttanut itseään.

Jaana, saako kysyä kauanko saitte odottaa tätä lokakuista ennen kuin tärppäsi? Meillä kävi niin että tärppäsi heti päätöksen jälkeen, mikä hieman yllätti ja kauhistutti. Jotenkin sitä ajatteli että kyllähän tässä nyt muutama kuukausi menee yrittäessä kun esikoistakin yritettiin puoli vuotta. Me nyt ollaan vasta alle kolmikymppisiä.

Mutta silti, kannattaa varautua siihen että oletkin yhtäkkiä TAAS raskaana! Ainakin siltä musta tuntui aikoinaan... =) Oli yllättävää miten taas joutui jättämään kylmät homejuustot, alkoholi (no tätä ei tullut hirveästi käytettyä muutenkaan, mutta mahdollisuuskin meni), raskaat kantamukset (periaatteessa ainakin) jne. Toisaalta tila tuntui jotenkin tutulta eikä niin erikoiselta kuin ensimmäisellä kierroksella. Saispa sen kokea vielä kerran kaikista vaivoista ja rajoituksista huolimatta, huokaus...

Joo ehkä minä hieman liiottelin tuota rankkuutta kahden pienen kanssa elämisestä. Se riippuu niin päivästä! Meilläkin vauva on nopeasti sopeutunut isosiskon rytmiin, osittain sattumalta ja osittain tarkoituksellakin. Missään nimessä kaksi ei mene siinä missä yksikin, mutta kuopus roikkuu enemmän ikään kuin menossa mukana. Kun vauvoja oli vain yksi (ja esikoinen oli vielä huonompi nukkuja ja syöjä kuin kuopus) niin koko arkemme ja maailmamme pyöri hänen ympärillään. Tosin ollaan huomattu esikoisen ollessa mummolassa että valmistautuminen yms. voi viedä IHAN yhtä paljon aikaa yhdenkin kanssa!

Lykkyä pyttyyn jos päätätte ryhtyä toimiin!

Ovisviikko :-) Kyllä nyt pitää antaa vauvalle mahdollisuus, mutta ei niin väliksi olisi, jos heti ei tärppää. Ensimmäisen kerran tulin raskaaksi 7. kierrossa, päätyi keskenmenoon ja tämä toinen onnistunut kerta tuli 5. kierrossa. Mutta ikää tosiaan on niin paljon, että gynekin ihmetteli aikaisempien plussien nopeaa onnistumista. Voipi käydä niin, ettei tule enää koskaan plussan plussaa. Toisaalta ei tätä kakkosta vuosikausia yritetäkään, vaan niin kauan kuin voi kuvitella, että hänestä tulisi aikanaan kaveri isoveljelle.

Varmasti raskauteen suhtautuisi paljon lunkimmin nyt kun on jo yksi onnistunut synnytys takana. En kyllä kertoisi pitkään aikaan tulokkaasta kenellekään, paitsi tietysti nettiystävilleni.

Poika on tänään ollut oikea vilpertti. Digiboxi ja videot ovat hänen ulottuvillaan ja tähän mennessä hän on käynyt aina välillä niitä kokeilemassa ja kuulemassa "EI!". Mutta tänään hän ei ole muuta tehnytkään kuin ryöminyt kohti kiellettyä aluetta olemattomat hiukset heiluen. Mikä lienee rajojenkoettelukausi.

Täällä samanmoinen tilanne kuin Jaanalla..ovisviikko myös, mutta vielä mietitään, että aloitetaanko tästä vai myöhemmin kesällä :) Pelkään niin, että en tule raskaaksi, kun mulla pitkä kierto..vaikkakin tapahtui tästä ensimmäisestä 3.kierrolla jo :) Olen sellainen hermoilija tyyppi :(

Meillä harjoitellaan konttausasentoa siten, että istuu lattialla ja yrittää siitä laittaa kädet eteenpäin maahan ja pylly nousee ja usein toinen jalka mykkyrällä ja nenille mennään usein..mahallaan ei kuitenkaan yritä nostaa itseään..

En vissiin ole maininnut, että meillä menee yöt paremmin..kun muistaakseni on täällä tullut siitä maristua..eli poika siirrettiin omaan huoneeseen..nyt itkeskelee yleensä 2-3 aikoihin ja saattaa jopa laittaa itse tutin suuhun jos löytää ja sitten mennään aamu 6 asti, jolloin olen tainnuttanut maidolla, mutta nukkuu vain vajaan tunnin..eli yritän nyt vaan kämytä itsekin aikaisemmin nukkumaan ja nousta kello 6! Mietityttää tuo meidän päivärytmi..kun nukkuu niin lyhyitä päikkäreitä..että haluais vielä ottaa 6-7 maissa illalla unet..mutta se vastaavasti siirtää yöunille menoa..ajattelinkin, että jos herättäis klo 6, niin silloin saattais nuo kolmannet unet siirtyä aikaisemmaksi...

Jaana 123, oletko kirjoitellut vauvahaaveilioiden puolelle..itse olen harkinnut ;)

Niin, eihän nämä vauvahaaveleiluharkinnat tänne osastolle kuulu, mutta oli tosi kiva kuulla miten kahden pienen kanssa pärjää. Tietysti jokainen lapsi ja perhe on erilainen ja toiset pärjää paremmin kuin toiset. Taidan kuulua niihin toisiin :-D En nyt tällä hetkellä kirjoittele vauvahaaveilijoissa, mutta ehkä pitää sinne siirtyä, jos/kun haaveilu todella käynnistyy. Terkkuja vaan maruskalle, ehkä tavataan tuolla toisella puolellakin.

Meillä on tosiaan päästy yösyötöistä, mutta silti melkein kerran tunnissa (tai ainakin tuntuu siltä) pirpana alkaa inistä tuttiaan. Ehkä reagoin liian nopeasti, mutten halua, että myös isä herää ja siksi laitan tutin samantien suuhun. Toisessa huoneessa nukuttaminen varmaan auttaisi.

Meillä nukututaan suurinpiirtein seuraavasti:

yöunet n. 21.00 - 06.30
jatkounet 08.00 - 9.30 (10.00)
päiväunet 13.30 - 14.30 (15.00)
iltapäiväunet 17.00 -18.00

Eli koska aamulla nukkuu vielä parin tunnin jatkounet, niin päiväunet ovat aika lyhkäisiä. Tietysti jos aamulla nukuttaa vähemmän niin iltapäivällä enemmän. Noin 13 h päivässä nukutaan. Kait se sitten riittää, kun kerran on oikein virkeä hereillä ollessaan. Päivällä nukuttaminen on kyllä työn takana. Onko teillä hyviä vinkkejä tällaiseen?

Pojalla nousi tänään kuume yli 39, eikä muita oireita ainakaan vielä ole..täytynee seurata tilannetta..
Meillä aika samanmoinen rytmi kuin Jaana123:lla..mutta jos lähdetään jonnekin niin sitten onkin aivan oma rytminsä..kuten myös näin kipeänä ollessa..
Joko olette hankkineet turvaistuimen..me ollaa "etsiskelemässä"..joko uutena tai käytettynä..

Miten aika rientää... hassua lukea miten taas samoissa mennään. Poika on kehittynyt kovasti viime kirjoittelusta. Kiljuminen on onneksi jäänyt, se oli vain hetkellinen muotivillitys. Nyt tulee koko päivän nannannannaa ja vähän dadaa väliin. Äitiä ei ole vielä sanonut, varsinaisesti. Se oli esikoisen ensimmäinen sana, "Äittä".
Poju on ryöminyt jo jonkin aikaa, reviiri on kasvanut muutamaan neliöön. Tänään nousi jo ihan kunnolla konttausasentoon ja vasta eilen käytti polvia ryömimisessä eikä pelkkää pepun nostoa. Kyllä menee nopeasti tuo kehitys näillä lokakuisillakin.

Sormiruokaa olen vähän antanut jo, sellaiset kovat rinkelit maistuvat. Niissä ei ole juurikaan mitään lisä-aineita. Aurinkolasit meilläkin on, mutta sama juttu: ei niitä päässä saa pysymään. Suussa kylläkin.

Maruska, millainen unipussi teillä on käytössä?

Me hankimme jo marraskuulle etelänmatkan - ihanaa! Poitsu on silloin vuoden ikäinen. Uutta asuntoakin kovasti haaveillaan ja katsellaan, mutta ei vielä mitään ole näköpiirissä - varsinaisesti. Olisihan se kiva päästä muuttamaan.

Velipoika se saa myös vauvan elokuussa, joten pääsen kätevästi eroon kaikista pienistä vauvanvaatteista sun muista ylijäämätarvikkeista.

Hassua, että mainitsitte tuosta omasta tahdosta. Sitä on ihan viime päivinä tullut oikein roppakaupalla. Nyt ei enää niin vaan oteta lelua kädestä. Muutenkin poika on oikein isäntää omassa syöttötuolissaan pöydän päässä. Pitäisiköhän pikkuhiljaa alkaa opettamaan pöytätapoja? :)

Piha huutaa kukkien istutusta ja kitkentää - milloinhan kerkeisi? :)

Kesäisiä tuulahduksia toivottelee ariel + poju 7,5 kk