Lomailu vs. päiväkoteilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuumailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuumailija

Vieras
Luin tuota vanhemmat lomalla - lapset päiväkodissa -keskustelua.

Onko se oikeasti niin kamalaa, jos lasta pitää päiväkodissa esim. pari päivää, vaikka itse olisi lomalla.
Jos lapsi viihtyy päiväkodissa ja on vaikkapa perheen ainut lapsi, jolloin kotona ei ole leikkikavereita.
Ja rehellisesti, ei kai ihan koko lomaa voi suunnitella siten, että lapselle on joka päivä isot määrät superviihdykettä.
Ymmärrän, että on erilaisia lapsia. Toiset leikkivät mielellään kotona ihan yksinkin, jolloin voidaan viettää koko perhe ihan normaalia rentouttavaa lomaa.
Mutta on myös lapsia, jotka nauttivat leikkikavereista ja organisoidusta ohjelmasta.

Viestistä tulee pitkä, mutta samaan aiheeseen liittyen:
Tällä palstalla tuntuu olevan tuomittavaa, jos lapsi viedään alle 3-vuotiaana hoitoon ja
äiti (yleensä äiti) siirtyy työelämään. Toki itsekin ajattelen, että hoidon laadun suhteen olisin erityisen tarkka noin pienen lapsen kohdalla.

Itse olen ollut kotona äitini kanssa kouluikään asti. Äiti oli perhepäivähoitaja, joten meillä oli kyllä joka arkipäivä muitakin lapsia leikkikavereina ja äiti järjesti organisoitua ohjelmaa.
Mutta silti luulen, että minulle olisi tehnyt ihan luonteenikin puolesta hyvää tottua myös ulkopuoliseen hoitoon ennen koulun aloitusta.

Eikö tilanteita pidä katsoa aina kokonaisuutena?
Voin kuvitella, että esimerkiksi kahden vuoden kotona olon jälkeen kaipaan jo kovasti työelämää ja aikuiskontakteja, jolloin pystyn olemaan parempi äiti myös lapselleni.

Kivittäkää vain.

Luin tuota vanhemmat lomalla - lapset päiväkodissa -keskustelua.

Ja rehellisesti, ei kai ihan koko lomaa voi suunnitella siten, että lapselle on joka päivä isot määrät superviihdykettä.

Puuttumatta muuhun, haluan kertoa, että olet pahasti hakoteillä kun kuvittelet että lapsi kaipaa superviihdykettä. Ja silloin vanhemmuus on hukassa, jos lapsen oma vanhempi ei löydä niitä keinoja, millä saa lapsensa viihtymään.

Mutta niinhän monissa perheissä on käynyt, että lapsen hoito ja kasvatus on ulkoistettu.

-
Mutta on myös lapsia, jotka nauttivat leikkikavereista ja organisoidusta ohjelmasta.

Päiväkodissa ei ole joka päivä isoja määriä superviihdykkeitä.

Itseasiassa kaupungissa, jonka päiväkodissa olen ollut kesätöissä, ei kesäisin ollut oikeastaan mitään kunnolla järjestettyä ohjelmaa. Lapsia oli yhdistelty eri ryhmistä ja päiväkodeista saman katon alle ja säännöllisesti oli ulkoilut, ruokailut ja päiväunet. Muun ajan lapset leikkivät keskenään ja hoitajat valvoivat. Joskus harvoin oli jotain erikoista, kuten käytiin rantatiellä lenkillä ja jäätelöllä, mentiin vieraaseen leikkipuistoon ja yhtenä päivänä uitiin alttaassa. Noi tekemiset oli aina sellaisena päivänä ja sellaiseen aikaan, kun ryhmässä oli vain muutama lapsi paikalla. Vastaavaa ohjelmaa olisi hekppo järjestää kotona lapsella vaikka joka päivä...

Anteeksi, toinen pohdiskelija, mutta väärin ymmärretty.
MINÄ ajattelen nimenomaan niin, että lasten tulisi tottua nauttimaan ihan normaalista kiireettömästä arjesta ja koko perheen turvallisesta läsnäolosta, ilman kummallisempia taikatemppuja.

Mutta kun päinvastoin tuntuu, että juuri lomailusta on tullut stressi, erityisesti lapsiperheille.
On PAKKO keksiä sirkushuveja ja pellehyppyjä. Täytyy lentää sinne ja tänne, että lapsi saa varmasti erikoisia elämyksiä ja on puuhattu yhtä paljon kuin muutkin lapsiperheet.
Suorituspaineita.

Mutta itsehän toki kasvatan lapseni, ja todellakin parhaani mukaan koetan välittää oikeat arvot eteen päin. Ei ole pakko mennä mukaan tuohon "mitäs kaikkea me ehditään tälllä lomalla suorittaa" -touhuun. Toivon, että oma lapsi osaa nauttia myös rauhallisesta kotona olosta.

Niin, eka lapsi on vasta masussa :)

[QUOTE="vieras";23938314]Päiväkodissa ei ole joka päivä isoja määriä superviihdykkeitä.

Itseasiassa kaupungissa, jonka päiväkodissa olen ollut kesätöissä, ei kesäisin ollut oikeastaan mitään kunnolla järjestettyä ohjelmaa. Lapsia oli yhdistelty eri ryhmistä ja päiväkodeista saman katon alle ja säännöllisesti oli ulkoilut, ruokailut ja päiväunet. Muun ajan lapset leikkivät keskenään ja hoitajat valvoivat. Joskus harvoin oli jotain erikoista, kuten käytiin rantatiellä lenkillä ja jäätelöllä, mentiin vieraaseen leikkipuistoon ja yhtenä päivänä uitiin alttaassa. Noi tekemiset oli aina sellaisena päivänä ja sellaiseen aikaan, kun ryhmässä oli vain muutama lapsi paikalla. Vastaavaa ohjelmaa olisi hekppo järjestää kotona lapsella vaikka joka päivä...[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Tiedän tuon, olen ollut itsekin töissä päiväkodissa.

Eli kotona ei voi olla viihdykettä ja siksi viedään hoitoon et sieltä saa sitä viihdykettä? No joo, miksi lapsi ei ansaitse lomaa-vapaata ihan tavallista arkea siellä kotona? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja en käsitä;23938324:
Eli kotona ei voi olla viihdykettä ja siksi viedään hoitoon et sieltä saa sitä viihdykettä? No joo, miksi lapsi ei ansaitse lomaa-vapaata ihan tavallista arkea siellä kotona? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Totta kai voi olla kotona viihdykettä.
Mutta kun tuntuu, että juuri tuo mainitsemasi normaali arki ei monien äitien mielestä riitä lapsille. Lomalla pitää "tehdä kaikkiea tosi kivaa".

[QUOTE="vieras";23938314]Päiväkodissa ei ole joka päivä isoja määriä superviihdykkeitä.

Itseasiassa kaupungissa, jonka päiväkodissa olen ollut kesätöissä, ei kesäisin ollut oikeastaan mitään kunnolla järjestettyä ohjelmaa. Lapsia oli yhdistelty eri ryhmistä ja päiväkodeista saman katon alle ja säännöllisesti oli ulkoilut, ruokailut ja päiväunet. Muun ajan lapset leikkivät keskenään ja hoitajat valvoivat. Joskus harvoin oli jotain erikoista, kuten käytiin rantatiellä lenkillä ja jäätelöllä, mentiin vieraaseen leikkipuistoon ja yhtenä päivänä uitiin alttaassa. Noi tekemiset oli aina sellaisena päivänä ja sellaiseen aikaan, kun ryhmässä oli vain muutama lapsi paikalla. Vastaavaa ohjelmaa olisi hekppo järjestää kotona lapsella vaikka joka päivä...[/QUOTE]

On hyvä että vanhemmille kerrotaan rehellisesti mitä kesäpäivähoito on. Järjestetty ohjelma on harvinaista, koska myös henkilökunnan lomat ovat kesä- ja heinäkuussa. Ja varsinkin päivystävä päiväkoti on sillisalaatti alueen hoitajista ja lapsista lähes kaikille vieraassa
ympäristössä.

Moni kesällä hoidossa oleva lapsi rissaa sit päikyssä kun tietää vanhempien lomailevan kotona ja kiukuttelevat vanhemmille hakiessa siitä vielä lisää..

Ja lapsellakin on OIKEUS lomaan... silloin ei tehdä mitään vaan köllötellään vaikka yökkäris koko päivä ja ollaan YHDESSÄ perheenä. Aina ei tarvitse olla jotain ohjelmoitua tekemistä.

[QUOTE="vieras";23938331]Onko se päiväkoti niin hyvä paikka, että lapset joutaa olla siellä lomallakin?[/QUOTE]

Riippunee päiväkodista.
Lähinnä leikkikavereita mietin.
Kun sen verran perinteinen olen, että ajattelen, etten äitinä välttämättä joka päivä kuitenkaan leiki nukeilla tai autoilla lapseni kanssa.
Ymmärtäkää oikein.
Mielestäni siis aikuiset eivät ole ensisijaisesti lasten leikkikavereita.
Ohjaajia, opastajia, läheisiä, turvallisia äitejä ja isiä kylläkin.

[QUOTE="aloittaja";23938316]Anteeksi, toinen pohdiskelija, mutta väärin ymmärretty.
MINÄ ajattelen nimenomaan niin, että lasten tulisi tottua nauttimaan ihan normaalista kiireettömästä arjesta ja koko perheen turvallisesta läsnäolosta, ilman kummallisempia taikatemppuja.

Mutta kun päinvastoin tuntuu, että juuri lomailusta on tullut stressi, erityisesti lapsiperheille.
On PAKKO keksiä sirkushuveja ja pellehyppyjä. Täytyy lentää sinne ja tänne, että lapsi saa varmasti erikoisia elämyksiä ja on puuhattu yhtä paljon kuin muutkin lapsiperheet.
Suorituspaineita.

Mutta itsehän toki kasvatan lapseni, ja todellakin parhaani mukaan koetan välittää oikeat arvot eteen päin. Ei ole pakko mennä mukaan tuohon "mitäs kaikkea me ehditään tälllä lomalla suorittaa" -touhuun. Toivon, että oma lapsi osaa nauttia myös rauhallisesta kotona olosta.

Niin, eka lapsi on vasta masussa :)[/QUOTE]

Kiitos selvennyksestä ja onnea odotukseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;23938350:
Moni kesällä hoidossa oleva lapsi rissaa sit päikyssä kun tietää vanhempien lomailevan kotona ja kiukuttelevat vanhemmille hakiessa siitä vielä lisää..

Ja lapsellakin on OIKEUS lomaan... silloin ei tehdä mitään vaan köllötellään vaikka yökkäris koko päivä ja ollaan YHDESSÄ perheenä. Aina ei tarvitse olla jotain ohjelmoitua tekemistä.

No hienoa, että joku edes ajattelee noin.

Meillä lapset 3v ja 5v lomailevat 3kk! Eikä kyllä mitään erityisviihdykkeitä ole aiottu hankkia, ainakin nämä kaks ekaa viikkoa on mennyt ihan tavallisia koti- ja pihahommia tehdessä. Toki jossain vaiheessa tehdään joku pieni lomareissu, mut kyllä sitä ihan tavallista arkea enimmäkseen elellään!

Ei lapselle tarvitse olla kotona koko aikaa viihdykettä, ohjelmaa jne.
En voisi kuvitellakaan vieväni lasta hoitoon jos olen itse lomalla . Lapselle kuuluu myös loma.
Itsekästä pitää lapsi hoidossa . Talvella on niin vähän yhteistä aikaa jotta kesällä ehtii vaikka "vaan olla yhdessä" ilman kiirettä .

[QUOTE="aloittaja";23938338]Totta kai voi olla kotona viihdykettä.
Mutta kun tuntuu, että juuri tuo mainitsemasi normaali arki ei monien äitien mielestä riitä lapsille. Lomalla pitää "tehdä kaikkiea tosi kivaa".[/QUOTE]

Mistä ihmeestä tulee olettamus että lomaaikoina on jotain huippu-extraa kokoajan päiväkodissa?

En kyllä millään ymmärrä miten päiväkoti voi viedä voiton siitä että saa lomailla kotona perheen kanssa, vaikka ei tehtäiskään mitään supersiistiä. :O tietty jos kotona tapellaan ja poltellaan jäitä niin ymmärrän ettei lapsi siellä viihdy. Päiväkoti tokikaan ei ole siihen ratkaisu.

[QUOTE="aloittaja";23938352]Riippunee päiväkodista.
Lähinnä leikkikavereita mietin.
Kun sen verran perinteinen olen, että ajattelen, etten äitinä välttämättä joka päivä kuitenkaan leiki nukeilla tai autoilla lapseni kanssa.
Ymmärtäkää oikein.
Mielestäni siis aikuiset eivät ole ensisijaisesti lasten leikkikavereita.
Ohjaajia, opastajia, läheisiä, turvallisia äitejä ja isiä kylläkin.[/QUOTE]

Kyllä niitä leikkikavereita voi etsiä muualtakin, sitähän se elämä on; ei kaiken tartte tulla valmiina

[QUOTE="vieras";23938386]Kyllä niitä leikkikavereita voi etsiä muualtakin, sitähän se elämä on; ei kaiken tartte tulla valmiina[/QUOTE]

Niin ja päiväkodeissa ei välttämättä aina ole leikkikaveria! Nimenomaan kesällä sieltä saattaa puuttua juuri se paras kaveri ja sitten joku lapsi onkin orpona. Ja isossa ryhmässä olo väsymystilasta riippumatta stressaa lasta. Senhän tietää myös jokainen aikuinen jolla on ihmiskontakteja. Ne eivät todellakaan ole yksiselitteisen ihania.

Vain ammattilaisten toiminta saa lapsen päivän sujumaan mallikkaasti isoissa ryhmissä. Ei se todellakaan ole mikään luonnollinen lapsen kyky että hän jaksaa ja jaksaa ja pärjää.

Arvaa vaan tykätäänkö me päiväkodin tädit, ku lapsia tuodaan kesällä hoitoon ja vanhemmat lomalla? Mitä enemmän lapsia hoidossa, sitä useampi hoitaja tarvitaan töihin...

En kannata ajatusta, en mitenkään päin.
En usko, että KUKAAN asuu NIIN korvessa etteikö ole ikinä ketään missään. Ja sitä paitsi, jos vanhemmilla on se 4vkoa lomaa niin eikö muka lapsi "kestä" olla ilman kaverita, vai eikö vanhemmat kestä koko aikaa lapsiaan??

[QUOTE="nenna";23938465]Arvaa vaan tykätäänkö me päiväkodin tädit, ku lapsia tuodaan kesällä hoitoon ja vanhemmat lomalla? Mitä enemmän lapsia hoidossa, sitä useampi hoitaja tarvitaan töihin...[/QUOTE]

Älä valita, itseppä olet työsi valinnut..

(viljelen sarkasmia)

t: pph.. ;)

Yhteistyössä