Lomailu vs. päiväkoteilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuumailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23938482]Älä valita, itseppä olet työsi valinnut..

(viljelen sarkasmia)

t: pph.. ;)[/QUOTE]

Joo, mä olen kans päiväkodinhoitsu ja yksityisessä on "vara valita" lomalla; eli ei oteta hoitoon lapsia joilla ei todellista hoidontarvetta

Ja tietääköhän vanhemmat, että päiväkodeissa joudutaan ratkaisemaan, rikotaanko lakia tällä kertaa pahasti vai vähän vähemmän. Eli lapsia on aikuisiin nähden aivan liian paljon. Tosin asetuksella on mahdollistettu kaksinkertaisen lapsimäärän hoitaminen. Se on oikeasti sairasta, eikä aina edes toteudu.

Päiväkodin väki tekisi vaikeat ratkaisut mieluummin siten, että vain oikeasti hoitoa tarvitsevat lapset ovat paikalla.

[QUOTE="vieras";23938508]Silloin kun tuli tämä subjektiivinen hoito oikeus, nyt sitä sitten käytetään ihan ilman estoja. Aamulehdessä oli (eilen/tänään) hyvä juttu tästä mielipide palstalla.[/QUOTE]

Tuon jutun haluaisin nähdä :)

[QUOTE="hoitsu";23938499]Joo, mä olen kans päiväkodinhoitsu ja yksityisessä on "vara valita" lomalla; eli ei oteta hoitoon lapsia joilla ei todellista hoidontarvetta[/QUOTE]

Hyvä juttu. Kyllä sais kunnallinenkin puoli toimia näin.

En näe mitään ihmeellistä siinä, jos joku pitää lomansa ensimmäisen tai vaikka toisenkin päivän lapsen/lapset vielä hoidossa. Siinä vähän nollailisi ja ehkä hoitaisi muutaman kauppareissun rauhassa, tai kävisi vaikka varaamassa matkan jostain matkatoimistosta ihan paikan päältä. Tai jos on loma alkukesästä, kävisi puutarhalla hankkimassa kesän kukat tai ihan mitä vaan sellaista, minkä mielellään hoitaisi ilman lapsia.

Ja olen myös sitä mieltä, että jos vanhempi on sairas, on lapsen paikka silloin hoidossa, ei sairaan aikuisen luona.

En näe mitään ihmeellistä siinä, jos joku pitää lomansa ensimmäisen tai vaikka toisenkin päivän lapsen/lapset vielä hoidossa. Siinä vähän nollailisi ja ehkä hoitaisi muutaman kauppareissun rauhassa, tai kävisi vaikka varaamassa matkan jostain matkatoimistosta ihan paikan päältä. Tai jos on loma alkukesästä, kävisi puutarhalla hankkimassa kesän kukat tai ihan mitä vaan sellaista, minkä mielellään hoitaisi ilman lapsia.

Ja olen myös sitä mieltä, että jos vanhempi on sairas, on lapsen paikka silloin hoidossa, ei sairaan aikuisen luona.

Kyse ei nyt ollutkaan muutamasta päivästä, eikä mielenterveysongelmaisista..

[QUOTE="vieras";23938537]Kyse ei nyt ollutkaan muutamasta päivästä, eikä mielenterveysongelmaisista..[/QUOTE]

Sanoinkin vain, mitä mieltä itse olen. Että minusta se päivä, pari ei ole mitään. Got the point? Niin, ja sairas aikuinen eli vaikkapa kuumeinen eli kipeä, eli ei kovin hyvä hoitaja lapselle eli lapsen on parempi olla päiväkodissa jos sellaisessa kerran on.

Sanoinkin vain, mitä mieltä itse olen. Että minusta se päivä, pari ei ole mitään. Got the point? Niin, ja sairas aikuinen eli vaikkapa kuumeinen eli kipeä, eli ei kovin hyvä hoitaja lapselle eli lapsen on parempi olla päiväkodissa jos sellaisessa kerran on.

Sekin on tullut subjeektiivisen päivähoito-oikeuden myötä kuin itsestäänselväksi, että perheen sairauksia voidaan huoletta levittää päiväkotiryhmään. Se näkyy sairastumistilastoissa. Ja on ollut aikoja, jolloin vanhemmat pärjäsivät myös flunssaisena lastensa kanssa.

Miten sen lapsen jaksaa viedä sairaana hoitoon, mutta ei hoitaa sitä? Välttämättä kun ei puolisolla ole mahdollisuutta kuskata lasta hoitoon, tai jos on yh.

[QUOTE="Noo";23938654]Miten sen lapsen jaksaa viedä sairaana hoitoon, mutta ei hoitaa sitä? Välttämättä kun ei puolisolla ole mahdollisuutta kuskata lasta hoitoon, tai jos on yh.[/QUOTE]

Puoliso voi viedä, tai esim. me asutaan noin 30 metriä päiväkodista. Jaksaisin kyllä viedä pojan sinne pahimmassakin migreenikohtauksessa kun tiedän että sen jälkeen saan levätä hiljaisuudessa, mutta kun mulla on kunnon migreeni päällä niin minusta ei ole ruokaa laittamaan tai lapsia valvomaan.

No, mun poika ei kuitenkaan ole hoidossa mun lomapäivinä eikä itse asiassa edes mun & miehen työpäivinä aina. Tällä viikolla pojalle tulee 2 hoitopäivää, ja minä työskentelen ma-pe ja mies ke-su. Kun toinen tekee päivää ja toinen iltaa/yötä, niin pystyy tarjoamaan lapsellekin vapaata.

Kaikista kauheinta on seurata eskareita jotka kulkevat päiväkodissa läpi kesän ilman lomaa ja syksyllä vaan suoraa koulunpenkille :( Miten ne raukat jaksavat sitten keskittyä siihen kouluun? Mutta nää onkin asioita jotka varmaan omaltaosaltaan selittävät nykyajan ongelmat häiriökäyttäytyvien lasten kanssa. No ehkä se rannalla löhöily ja shoppailu on sit sen arvoista, mene ja tiedä. Itse en voisi ajatellakkaan, että veisin lapseni hoitoon jos itse olen kotona. En vaihtaisi sitä yhdessäolon ihanuutta mihinkään <3

Puoliso voi viedä, tai esim. me asutaan noin 30 metriä päiväkodista. Jaksaisin kyllä viedä pojan sinne pahimmassakin migreenikohtauksessa kun tiedän että sen jälkeen saan levätä hiljaisuudessa, mutta kun mulla on kunnon migreeni päällä niin minusta ei ole ruokaa laittamaan tai lapsia valvomaan.

No, mun poika ei kuitenkaan ole hoidossa mun lomapäivinä eikä itse asiassa edes mun & miehen työpäivinä aina. Tällä viikolla pojalle tulee 2 hoitopäivää, ja minä työskentelen ma-pe ja mies ke-su. Kun toinen tekee päivää ja toinen iltaa/yötä, niin pystyy tarjoamaan lapsellekin vapaata.

Heh, kirjotin että jos on yh, tai PUOLISO ei voi viedä

[QUOTE="mimmu";23938382]Päiväkoti on lapsen työtä, ja lapsi tarvii välillä myös lomaa[/QUOTE]

no eikä ole työtä päiväkodissa olo,höpöhöpö juttua sellanen.

[QUOTE="Noo";23938701]Heh, kirjotin että jos on yh, tai PUOLISO ei voi viedä[/QUOTE]

Et vaan kirjoitit että välttämättä puolisolla ei ole mahdollisuutta viedä.

Ei kaikki yksinhuoltajia ole, tai sellaisia joiden siippa ei voi viedä.

[QUOTE="suvikki";23938687]Kaikista kauheinta on seurata eskareita jotka kulkevat päiväkodissa läpi kesän ilman lomaa ja syksyllä vaan suoraa koulunpenkille :( Miten ne raukat jaksavat sitten keskittyä siihen kouluun? Mutta nää onkin asioita jotka varmaan omaltaosaltaan selittävät nykyajan ongelmat häiriökäyttäytyvien lasten kanssa. No ehkä se rannalla löhöily ja shoppailu on sit sen arvoista, mene ja tiedä. Itse en voisi ajatellakkaan, että veisin lapseni hoitoon jos itse olen kotona. En vaihtaisi sitä yhdessäolon ihanuutta mihinkään <3[/QUOTE]

no en minäkään ihan tuollaista ymmärrä. mutta ymmärräthän sinä että kaikkien lasten kanssa se elämä ei oo helppoa ihanuutta. on lapsia joiden kanssa vanhemmat saa tehdä urakalla töitä, ja arvaa mitä on myös SEN LAPSEN ETU ETTÄ VANHEMMAT JAKSAA! silloin on parempi pitää lasta hoidossa ja jaksaa sitä arkea, eikä niin että väsyy, ja lapsi menettää vanhemmat kun he ei jaksa

[QUOTE="Noo";23938654]Miten sen lapsen jaksaa viedä sairaana hoitoon, mutta ei hoitaa sitä? Välttämättä kun ei puolisolla ole mahdollisuutta kuskata lasta hoitoon, tai jos on yh.[/QUOTE]

no onhan se nyt helpompi viedä lapsi hoitoon ja hakea. kuin laittaa ruokaa,siivota pöytää,juosta lapsen perässä,leikkiä lukea,puhua

no en minäkään ihan tuollaista ymmärrä. mutta ymmärräthän sinä että kaikkien lasten kanssa se elämä ei oo helppoa ihanuutta. on lapsia joiden kanssa vanhemmat saa tehdä urakalla töitä, ja arvaa mitä on myös SEN LAPSEN ETU ETTÄ VANHEMMAT JAKSAA! silloin on parempi pitää lasta hoidossa ja jaksaa sitä arkea, eikä niin että väsyy, ja lapsi menettää vanhemmat kun he ei jaksa

Ymmärrän kyllä, itsellä on kehitysvammainen lapsi, joten arki ei ole aina helpoimmasta päästä. Mutta itse olen valinnut perhe-elämän ja elän sen mukaan että jaksan. Yksi mikä nykypäivänä unohtuu on se, että lapsia aletaan tekemään vaan kun siltä tuntuu, mutta ei ajatella mitä sitten kun niitä on. Se lapsi/ne lapset ei välttämättä olekkaan helppoja vilkkautensa takia tai jonkin vamman vuoksi. Olen kiitollinen omasta tukiverkostani, että pystyn valitsemaan sen tien mitä itse kunnioitan. Ja ymmärrän sen ettei kaikilla ole samaa mahdollisuutta. MINÄ kritisoinkin niitä vanhempia jotka raahaavat lapsensa AINA päiväkotiin aamuvarhain oli itse töissä tai ei. Miksi he ovat niitä lapsia hankkineet jos ei edes lomaa voida yhdessä viettää.

[QUOTE="suvikki";23938687]Kaikista kauheinta on seurata eskareita jotka kulkevat päiväkodissa läpi kesän ilman lomaa ja syksyllä vaan suoraa koulunpenkille :( Miten ne raukat jaksavat sitten keskittyä siihen kouluun? Mutta nää onkin asioita jotka varmaan omaltaosaltaan selittävät nykyajan ongelmat häiriökäyttäytyvien lasten kanssa. No ehkä se rannalla löhöily ja shoppailu on sit sen arvoista, mene ja tiedä. Itse en voisi ajatellakkaan, että veisin lapseni hoitoon jos itse olen kotona. En vaihtaisi sitä yhdessäolon ihanuutta mihinkään <3[/QUOTE]

Ei kaikilla ole kesälomiakaan.

Yhteistyössä