Hei Sparrow ja kiitos kommentista, siinä oli paljon asiaa! Aikoinaan aloitin tämän keskustelun, kun en kokenut löytäväni tarpeeksi tietoa ja kokemuksia asiasta, oli vain yksittäisiä kommentointeja eri keskusteluissa. Olen iloinen jos tästä ketjusta on jollekkin apua ollut, itse pyrin päivittämään omia tilanteita tänne, koska se oli monen keskusteluketjun ongelma, että kukaan ei enää myöhemmin kertonut omasta jatkosta kuinka on sujunut ja mitä tehty jne. Olen myös kiinnostunut kuulemaan toisten samassa tilanteessa olevien ihmisten kokemuksia ja kuinka heidän kohdalla toimittiin. Välillä tuntuu ettei tätäkään asia kunnolla ymmärrä kuin vain he, ketkä ovat joutuneet saman kokemaan. Mutta koska kyseessä ei ole syöpä ja moni sitä pelkää, itsekkin, niin en halunnut minnekkään syöpäfoorumille, enkä kuulla niitä kaikkein kamalimpia vaihtoehtoja mihin asiat voisivat johtaa, jos ei ajoissa huomattaisi/hoidettaisi.
Tänään tehty tutkimus tehtiin samassa paikassa kuin vuosi sitten, eri lääkäri vain. Vuosi sitten tehty tutkimus sujui hyvin ja olin tyytyväinen kaikkeen, oli erittäin mukava ja asiallinen gyne, mutta tänään kohtaamani ihminen oli kaikkea muuta. Olenkin ajatellut antaa palautetta, koska jäi todella kurja fiilis vaikka etikkavärjäyksellä ei löytynyt muuta kuin pieni värjäytymä ulkosynnyttimissä, eli tämänhän pitäisi olla positiivinen asia, niin lääkäri sai puheellaan sen kuulostamaan siltä kuin olisi kuolema tulossa. En tiedä miten joku voi edes noin ristiriitaisesti puhua ja muistutella vain alkuperäisestä löydöksestä, vaikka välissä oli jo yksi kontrolli mistä selvisin puhtain paperein. Tässäkin tapauksessa hoitaja pelasti paljon, suomenteli mulle asioita ja yritti keventää puhumalla välillä jostain ihan muusta. Ehkä joskus lääkäreidenkin kannattaisi miettiä kuinka asioista puhuvat. Heille tämä voi olla arkipäivää, mutta esim. minulle tämä ei ole mikään pikku juttu, mutta en silti kaipaa pelottelua, ellei todella ole aihetta olla huolissaan jostain vieläkin vakavemmasta. HIV-testillä varmasti tarkoittti hyvää, ilmaisi vain asian hieman tökerösti ja tuli käsitys niin kuin hyppisin joka miehen kanssa, vaikka kerroin olleeni saman puolison kanssa jo kohta kymmenen vuotta. Testiin menin kuitenkin omasta tahdosta, kerran sellaista tarjotaan niin tarkistetaan pois. Eihän siinä mitään menetä

Olen kyllä samaa mieltä tuosta, että oma jännityskin ja stressaaminen voi vaikuttaa siihen, että tuntuu kuin lääkäri yrittäisi tahallaan murskata, hän kyllä oli mielestäni hieman kömpelö ja väänteli liikaa välineitä tuolla sisällä ja toheloi, ehkä siihen vaikutti se kiire, mutta tämän huomatessa omakin jännitys lisääntyi ja kun muutenkin olet siinä todella herkillä kun tiedät, että tutkitaan ja pelottaa löytyykö jotain ja sitten jos vielä sattuu, niin kaaos on katettu. Onneks on ohi..ainakin toistaiseksi. Tämä tulosten odottelu se pelottavaa onkin!
Itse en ole kyllä mitään neuvoa/apua mitenkään lääkäritaholta saanut henkiseen selviytymiseen, moni on vain sanonut ettei tartte pelätä, olet nuori, ei se syöväksi niin nopeasti muutu, hyvissä ajoin huomattiin ja ei ole enää hätää. Mutta en nyt tiedä onko noista sanomisesta niin kauheasti apua ollut. Yksin kun välillä jäät asiaa miettimään, niin kummasti se pelko kasvaa ja saa mielikuvituksen villiintymään ja sitä kerkeää kaiken kamalankin miettimään ja jossittelemaan ja siitähän se pelko yltyy :/ Siihen kaipaisin enemmän tukea lääkäreiltäkin ja että he eivät asiaa vähättelisi, koska eihän sitä itse voi ymmärtää et jos löytyy solumuutos, etteikö se olisi jotenkin vakavaa ja varsinkin kun ITSESTÄ löytyy sellainen, niin miten voisit olla pelkäämättä?? Ei ole myöskään tullut mitään neuvoja puolison suhteen. Muuta kuin että ei saa yhdyntää harrastaa silloin ja silloin, jos on tehty jotain toimenpiteitä. Ihan on sitten keskenämme omin neuvoin puolison kanssa asiasta keskusteltu. Ja mun kohdallahan ei sitä HP-virusta löytynyt, mutta oireeton kondylooma kyllä, mikä varmaan muutoksetkin aiheutti. Onhan se silloin myös puolisollakin ainakin ollut, tosin oireita ei ole huomattu. Täytyy sitten tiedostaa, että se voi kulkea mukana ikuisesti. Sanoisin että henkisesti koko tämä asia on raskaampaa kuin fyysisesti, ajatuksille kun ei mitään voi ja mennään vain pätkä kerrallaan ja taas tutkitaan ja odotellaan tuloksia.
Itselle vaikeinta on aika pari kuukautta ennen tutkimuksia, niitä alkaa jo miettiä ja stressata valmiiksi ja tietysti aika tutkimusten jälkeen, ennen kuin saa tulokset. Jatko riippuu taas tuloksista. Viimeksi kun oli puhdasta, niin tuntui että sai taas vuoden "lisäaikaa" ja olla "vapaa" , eikä tullut murehdittua asiaa, kyllä se silti usein mielessä käy, luulen etten ikinä tätä pystyisi unohtamaankaan, vaan jatkossakin sitä pitää huolen että käy säännöllisesti tutkimuksissa. Ja tietysti jos tulee jotain oireita/kipuja tai menkat onkin erilaiset, niin itse heti mietin et onko siellä jo taas jotain muutosta ja johtuu siitä. Että kyllä se vaan alitajuisesti aina on elämässä mukana. Tutkimusten jälkeen on kyllä sitten pidempi kausi, ettei paljon yhdyntää mieli tee, tunnen itseni jotenkin hajonneeksi, niin kuin olisin alhaalta rikki ja ehkä olo on sellainen, että miksi toinen mua enää haluaisi kun on napsittu paloja pois ja sieltä on joku pöpömuutoskin löytynyt, vaikka puoliso ei todellakaan näin ajattele. On myös tunne että en halua kenenkään koskavan sinne, tulee heti tutkimukset mieleen. Ajan kanssa tämäkin sitten helpottaa/katoaa.
Onneksi on pari luotto ystävää ja ymmärtävä puoliso keiden kanssa voi keskustella, puhuminen auttaa! Toivottavasti kaikilla olisi joku kenen kanssa asiasta pystyy keskustelemaan, jos ei, niin ehkä tämmöiset keskusteluketjut auttaa edes vähän