Lukisikohan kukaan runoblogia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuzieQ.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuzieQ.

Aktiivinen jäsen
06.07.2012
2 158
2
36
Lueskelin eilen vuosien varrella kirjoittamiani runoja, ja tekisi mieleni julkaista niitä, mutta tiedän etten saa aikaiseksi minkäänlaista opusta, vaikka edes omakustanne-runokirja on ollut haaveenani noin 25 vuotta. Runoja on arviolta pari-kolmesataa.

Lukisikohan kukaan blogia jossa olisi pelkkiä runoja? Ja pitäisikö siellä olla jotain muutakin, esim. kuvia? Mulla on surkea kamera. :( Mutta jos olisi parempi kamera, voisin laittaa vaikka luontokuvia tms. lisäksi.

Kirjoitustyylistäni tulee ehkä vähän mieleen Edith Södegran, ja jotain Saima Harmajamaista on myös.

Ei lue.

Niissä on vain sun omia ajatuksia joita eivät muut ymmärrä.
Runous on erittäin vaikea laji.

Joten ei kannata ryhtyä moiseen julkaisuun. Keskitä se aika hyödyllisempään.

[QUOTE="vieras";28423720]Ei lue.

Niissä on vain sun omia ajatuksia joita eivät muut ymmärrä.
Runous on erittäin vaikea laji.

Joten ei kannata ryhtyä moiseen julkaisuun. Keskitä se aika hyödyllisempään.[/QUOTE]

Ok, odotan vielä muita vastauksia, mutta toisaalta, voihan blogin perustaa ilman että ajattelee että sitä pitäisi monen ihmisen lukeakaan, joku kuitenkin voi saada niistä jotain itselleenkin, varsinkin kaltaiseni sensitiivinen ihminen. Pöytälaatikossa niitä ei ainakaan kukaan vahingossakaan lue. =)

En usko. Runokirjoja myydään Suomessa äärimmäisen vähän. Runous ei kiinnosta lukijoita, enemmänkin on yleistä, että ihmiset itse kirjoittavat niitä.

Kyllä minä voisin lukea, jos runot olisivat mielestäni hyviä. Mutta mitään värssytyylistä tapailua en lukisi, en sano, että sinulla sellaista olisikaan. Enhän tiedä millaisia runoja kirjoitat.

Kyllä mä voisin kuvitella lukevani.

Jos vielä olis mahdollisuutta kommentoida niin joo-o.
Sillai kiltisti kommentoisin.

Mutta olis kiva, jos siinä olis vähän sen kirjoittajan eri puolia esillä. Ei kaikki saman tyylistä, vaan ihan tunne- ja aiheskaaloiltaan laidasta laitaan. Se olis mielenkiintoista.

[QUOTE="vieras";28423744]Kyllä minä voisin lukea, jos runot olisivat mielestäni hyviä. Mutta mitään värssytyylistä tapailua en lukisi, en sano, että sinulla sellaista olisikaan. Enhän tiedä millaisia runoja kirjoitat.[/QUOTE]

Tyylini on tosiaan vähän samantapaista kuin Edith Södegranilla ja Saima Harmajalla.

Päivä viilenee

Päivä viilenee illan tullen.
Juo minun käteni lämpö,
kädessäni on kevään veri.
Ota käteni, valkoinen käsivarteni,
ota kapeitten olkapäitteni kaipaus.
Olisi kummallista tuntea,
yhtenä ainoana yönä, tällaisena yönä
povellani raskas pääsi.

-Edith Södegran-

Tähdet

Yön tullen
minä seison portailla kuuntelemassa
tähdet parveilevat puutarhassa
ja minä seison pimeässä.
Kuule, tähti putosi helähtäen!
Älä astu ruohikolle paljain jaloin:
puutarhani on sirpaleita täynnä.

-Edith Södegran-

Syksy

Alastomat puut seisovat talosi ympärillä
ja päästävät ilmaa ja taivasta sisään määrättömästi,
alastomat puut astuvat alas rantaan
ja katsovat kuvaansa vedestä.
Vielä leikkii lapsi syksyn harmaassa savussa
ja tyttö kulkee kukkia kädessään
ja taivaanrannalla
kimpoavat ilmaan hopeanvalkoiset linnut

-Edith Södegran-

Rannalla
Ihanat vaaleat pilvet
liukuvat taivaalla.
Hiljaa ja lumoavasti
laulaa ulappa.

Aaltojen hyväilyistä
hiekka on väsynyt.
Tulisit aivan hiljaa
tulisit juuri nyt -

-Saima Harmaja-

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Kyllä mä voisin kuvitella lukevani.

Jos vielä olis mahdollisuutta kommentoida niin joo-o.
Sillai kiltisti kommentoisin.

Mutta olis kiva, jos siinä olis vähän sen kirjoittajan eri puolia esillä. Ei kaikki saman tyylistä, vaan ihan tunne- ja aiheskaaloiltaan laidasta laitaan. Se olis mielenkiintoista.

Nimenomaan olisi tunne-ja aiheskaaloiltaan laidasta laitaan, kun olen tällainen tunteilla elävä ihminen. Ja melko lyhyehköhä kaikki, itse en jaksa ollenkaan lukea pitkiä runoja.

[QUOTE="vieras";28423776]Aika isoihin saappaisiin asettaudut. Mutta uskallatko laittaa jonkun omasi tänne?[/QUOTE]

Lapsena minä lauloin heleästi
kaikkien korvien kuulla.

Nyt laulan vain mielessäni
kun usva-aamu aukeaa auringoksi
kun yön samettiportti
sulkeutuu juovaksi horisonttiin.

Kun kaunis lintu hopeasiipinen
lehahtaa ylläni lentoon.

..............................

Luonasi
ja luotasi pois;

Myrsky
musertaa maita
saa sementin halkeamaan

Murtaa padot
sulattaa sydänjäät.

Kaksi pyörteessä;
Uimataidottomat
haaksirikkoutuvat ymmärryksen saarelle.

-----------------

Ymmärrys siitä miksi elän
tuli vastaan eräänä sateisena yönä
kun ikkuna oli jäänyt auki.

Kun hiljaisuus tiivistyi iholleni kuin muuriksi
tajusin etten voi elää ellen tunne

En voi hengittää
ellen kuule hengitykseni kaikua.

------------------

Joka ikinen yö
minä olen
valkosiipinen lintu;

En saa kiinni pilviä
mutta pääsen korkeammalle kuin ajatus.

-----------------

Ei minulla ole vieläkään
sitä hopeista taikasauvaa
jolla taikoisin pois
kyyneleet eksyneiden silmistä.

On vain nämä kädet
jotka annan maljaksi
janoisten juoda.

--------------------------

Kerron vielä, että en nimenomaan hae mitään suuria lukijamääriä- luulen että runoni koskettaisivat joitain kanssani samankaltaisen ajatus-ja tunnemaailman omaavia, herkkiä ihmisiä.

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Lapsena minä lauloin heleästi
kaikkien korvien kuulla.

Nyt laulan vain mielessäni
kun usva-aamu aukeaa auringoksi
kun yön samettiportti
sulkeutuu juovaksi horisonttiin.

Kun kaunis lintu hopeasiipinen
lehahtaa ylläni lentoon.

..............................

Luonasi
ja luotasi pois;

Myrsky
musertaa maita
saa sementin halkeamaan

Murtaa padot
sulattaa sydänjäät.

Kaksi pyörteessä;
Uimataidottomat
haaksirikkoutuvat ymmärryksen saarelle.

-----------------

Ymmärrys siitä miksi elän
tuli vastaan eräänä sateisena yönä
kun ikkuna oli jäänyt auki.

Kun hiljaisuus tiivistyi iholleni kuin muuriksi
tajusin etten voi elää ellen tunne

En voi hengittää
ellen kuule hengitykseni kaikua.

------------------

Joka ikinen yö
minä olen
valkosiipinen lintu;

En saa kiinni pilviä
mutta pääsen korkeammalle kuin ajatus.

-----------------

Ei minulla ole vieläkään
sitä hopeista taikasauvaa
jolla taikoisin pois
kyyneleet eksyneiden silmistä.

On vain nämä kädet
jotka annan maljaksi
janoisten juoda.

--------------------------

Kerron vielä, että en nimenomaan hae mitään suuria lukijamääriä- luulen että runoni koskettaisivat joitain kanssani samankaltaisen ajatus-ja tunnemaailman omaavia, herkkiä ihmisiä.
Näin voi hyvin olla, minä en kuulu heihin, tuo samettiportti oli juuri sellainen sana, jota en runossa mielelläni näe. Mutta en silti sano, että runosi ovat huonoja, ne eivät ole sellaisia runoja, joita minä luen. Jos siis joskus harvoin luen. Aivan hyvin blogisi voi löytää lukijoita. Se muuten hämmästyttävän pian alkaa bloggaajalle merkitä melko paljon, onko niitä lukijoita. Vaikkei etukäteen niin ajattelisikaan. Sinuna kyllä kokeilisin.

[QUOTE="vieras";28423887]Näin voi hyvin olla, minä en kuulu heihin, tuo samettiportti oli juuri sellainen sana, jota en runossa mielelläni näe. Mutta en silti sano, että runosi ovat huonoja, ne eivät ole sellaisia runoja, joita minä luen. Jos siis joskus harvoin luen. Aivan hyvin blogisi voi löytää lukijoita. Se muuten hämmästyttävän pian alkaa bloggaajalle merkitä melko paljon, onko niitä lukijoita. Vaikkei etukäteen niin ajattelisikaan. Sinuna kyllä kokeilisin.[/QUOTE] Näin juuri, runot ovat hyvin henkilökohtaisia, ja sen kyllä heti näkee kolahtaako joku tyyli. Itse olen lukenut runoja noin 12-vuotiaasta, ja olen kolunnut runohyllyt aika tarkkaan läpi- ja löytänyt vain muutaman runoilijan joiden runot kolahtavat. Niitä ovat em. Södegranin ja Harmajan lisäksi mm. Eeva- Liisa Manner, Hannu Salakka, Mirkka Rekola, Niilo Rauhala ja Tommy Tabermann.

Uskon että lähes joka tyylille löytyy lukijansa.

Miksi bloggaajalle alkaa merkata, lukeeko kukaan? Itse ajattelisin, että kirjoittaisin ikäänkuin julkista runovihkoa, tallentaisin tuotoksiani, ja sisimpiä ajatuksiani, ja että yksikin lukija joka saisi runoistani ajattelemisen aihetta, olisi hyvä. Ja tiedän että jo ihan lähipiirissä on muutama ihminen joka pitää runoistani paljon. Yhdelle olen 10 vuotta säännöllisesti lukenut runojani. =)

Viimeksi muokattu:
Miksi bloggaajalle alkaa merkata, lukeeko kukaan? Itse ajattelisin, että kirjoittaisin ikäänkuin julkista runovihkoa, tallentaisin tuotoksiani, ja sisimpiä ajatuksiani, ja että yksikin lukija joka saisi runoistani ajattelemisen aihetta, olisi hyvä. Ja tiedän että jo ihan lähipiirissä on muutama ihminen joka pitää runoistani paljon. Yhdelle olen 10 vuotta säännöllisesti lukenut runojani. =)

En oikein tiedä, miksi se alkaa merkitä, tai ainakin itselleni alkoi merkitä. Ja monelle tutulle bloggaajalle. Sitä on ensin niin vaatimatonta, että ei se mitään, vaikkei kukaan lue, itselleni minä tätä teen :) Mutta silti se vaan alkaa kiinnostaa, lukeeko sitä joku tai että lukisi mahdollisimman moni. Ja pian, kun aikaa on kulunut ja niitä lukijoita tullut (vaikkei oma blogini olekaan muodostunut suureksi) ei oikein muistakaan miten se alku meni, miten ylipäätään joku muu kuin oma äiti sinne löysi :D

Nuo mainitsemasi runoilijat ovat olleet omia suosikkejani myös.

Näin juuri, runot ovat hyvin henkilökohtaisia, ja sen kyllä heti näkee kolahtaako joku tyyli. Itse olen lukenut runoja noin 12-vuotiaasta, ja olen kolunnut runohyllyt aika tarkkaan läpi- ja löytänyt vain muutaman runoilijan joiden runot kolahtavat. Niitä ovat em. Södegranin ja Harmajan lisäksi mm. Eeva- Liisa Manner, Hannu Salakka, Mirkka Rekola ja Tommy Tabermann.

Uskon että lähes joka tyylille löytyy lukijansa.

Ei kaikille merkkaakaan. Mä pitäisin blogiani, vaikkei sitä lukisi muut kuin mun lähipiirini. Kiva, että lukee, mutta suuri lukijamäärä ei ole mikään itseisarvo. Mä tein ensimmäiset kotisivuni jo viime vuosituhannella, koska niiden tekeminen oli kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28423963:
Ei kaikille merkkaakaan. Mä pitäisin blogiani, vaikkei sitä lukisi muut kuin mun lähipiirini. Kiva, että lukee, mutta suuri lukijamäärä ei ole mikään itseisarvo. Mä tein ensimmäiset kotisivuni jo viime vuosituhannella, koska niiden tekeminen oli kivaa.

No, aloitin -10 kolumniblogin, ja se ilahdutti kun kuulin muutamankin ihmisen pitävän teksteistäni, pääsin jopa yhteen lehteen kolumnistiksi, mutta sitten hoitovapaa loppui- ja vapaa-aika myös... tämä olisi siitä helpompaa että voisin kirjoittaa valmiita runojani blogiin, ei tarvitsisi luoda uutta, ja ehkä välillä tulisi tehtyä uusiakin. Eli saattaa olla että aloitan ko. blogin. Uskon että ainakin muutama ystäväni sitä tykkäisi lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja laita ihmeessä blogi;28430716:
ja muista laittaa linkki tänne. Minä tykkäsin runoistasi ja tiedän yhden ystäväni varmasti pitävän tyylistäsi.

Joo,voihan se olla että uskallan laittaa linkin tänne. Olen nykyään aika immuuni ihmisten arvostelulle, en loukkaannu koska tajuan että kyse on vain subjektiivisesta mielipiteestä, ja varsinkaan runoja ei oikeastaan edes voi arvostella niin ettei mielipide olisi vain oma- eihän asiasta ole absoluuttista totuutta olemassakaan.:)

Yhteistyössä