"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai tässä mitään ihmeitä ole? Hirveä riitely. Siinä vaiheessa kun kumpikin ovat tehneet töitä tahollaan 7,5 tuntia, normaalin työpäivän, loput kotityöt jaetaan tasan. Eli kun mies on ollut töissä 7,5 tuntia ja nainen on tehnyt kotitöitä 7,5 tuntia, sen jälkeen tehdään yhdessä niitä kotijuttuja. Jos on jotain erikoismenoja niin aikuiset onnistuu niistä sopimaan keskenään.

Vai oliko tässä nyt kyse siitä, että nainen haluaisi käyttää vähemmän aikaa työntekoon kuin mies? Siinä tapauksessa sori, ei heru sympatiaa. Tasa-arvo ei tarkoita ihan sitä.

siis tätä tarkoitin.

mäkin ihmettelen kuinka vaikeaksi jotkut naiset pystyy asiat vääntämään. Itsellä kolme lasta ja aina on onnistunut kodin siisteyden ylläpitäminen vaivatta, vaikkei mies ole koskaan joutunut edes elättämään. Se ei toooodellakaan vie murto-osaakaan miehen työpäivän pituudesta, älkää nyt viitsikö. Ja hyvin kerkiätte ne kahvitkin vedellä ja löhötä sohvalla palstailemassa.

Mutta ei...miehen pitää raataa töissä, elättää teidät ja tulla kotiin tekemään kotityöt kun mammat ei jaksa tai kerkiä...

No ehkei teidän läävän siivoaminen. Ihmisillä on niin erilaiset käsitykset jo ihan hygieniatasosta lähtien. Toisilla on isommat lukaalit. Yhdellä on vaativammat lapset.

Yhden kaverin siivoamiseen kuuluu suunnilleen tiskien pesu kerran viikossa (kun puhtaat astiat loppuu) ja pyykkien pesu (kun puhtaat loppuu). Imurointia harrastaa varmaan kerran kuukaudessa. Eipä siihen sitten murto-osaakaan tosiaan mene miehen työpäivästä ei.

Ja vai oikeen raataa töissä. Meillä mies menee mielellään töihin, joskus liiankin mielellään. Eikä mun omakaan työ mitään jäiden polttelua ole, joten en ajattele että töiden teko olisi jotenkin oleellisesti paljon raskaampaa tai arvokkaampaa kuin omien lasten hoito ja kasvatus sekä kodinhoito. Molemmissa omat hommansa, lasten hoito ja kotityöt vaan ei lopu klo.16.00.

[QUOTE="vieras";24122098]
Ja vai oikeen raataa töissä. Meillä mies menee mielellään töihin, joskus liiankin mielellään. Eikä mun omakaan työ mitään jäiden polttelua ole, joten en ajattele että töiden teko olisi jotenkin oleellisesti paljon raskaampaa tai arvokkaampaa kuin omien lasten hoito ja kasvatus sekä kodinhoito. Molemmissa omat hommansa, lasten hoito ja kotityöt vaan ei lopu klo.16.00.[/QUOTE]

Täähän riippuu ihan siitä mitä työtä tekee. Kaupan kassalla ja vastaavan tasoisessa työssä ei tosiaan mitään hirveän vaativaa hommaa ole. Mutta kun on jotain hiukankin vaativampaa asiantuntijatehtävää, raskaita projekteja tai sellaista, on se huomattavasti raskaampaa kuin laulu ja leikki kotona lasten kanssa. Monissa töissä ei muutenkaan onnistu töiden jättö työpaikalle, vaan oletetaan että työntekijä on tavoitettavissa tarvittaessa illallakin jos vaikka asiakkaalla Kiinassa tulee ongelma. Et sä silloin puhelinta voi sulkea ja sanoa että sori, työaika loppu.

Oma työni ja mieheni työ ovat henkisesti huomattavasti vaativampaa kuin joku leikkikentän reunalla istuminen. Joten sen kahdeksan (tai useamman) tunnin jälkeen on usein todellakin mehut pois. Virhe töissä saattaa merkitä paljon suurempia menetyksiä kuin kuhmu otsassa tai vaaleanpunaiseksi värjääntynyt pyykki, mitä herpaantuminen kotona tavallisesti merkitsee.

Mutta niinhän se on, ammatinvalintakysymyksiä lopulta. ;)

Täähän riippuu ihan siitä mitä työtä tekee. Kaupan kassalla ja vastaavan tasoisessa työssä ei tosiaan mitään hirveän vaativaa hommaa ole. Mutta kun on jotain hiukankin vaativampaa asiantuntijatehtävää, raskaita projekteja tai sellaista, on se huomattavasti raskaampaa kuin laulu ja leikki kotona lasten kanssa. Monissa töissä ei muutenkaan onnistu töiden jättö työpaikalle, vaan oletetaan että työntekijä on tavoitettavissa tarvittaessa illallakin jos vaikka asiakkaalla Kiinassa tulee ongelma. Et sä silloin puhelinta voi sulkea ja sanoa että sori, työaika loppu.

Oma työni ja mieheni työ ovat henkisesti huomattavasti vaativampaa kuin joku leikkikentän reunalla istuminen. Joten sen kahdeksan (tai useamman) tunnin jälkeen on usein todellakin mehut pois. Virhe töissä saattaa merkitä paljon suurempia menetyksiä kuin kuhmu otsassa tai vaaleanpunaiseksi värjääntynyt pyykki, mitä herpaantuminen kotona tavallisesti merkitsee.

Mutta niinhän se on, ammatinvalintakysymyksiä lopulta. ;)

Jep. se on ammatinvalintakysymys. Ja niiden lasten hankintakin on oma valinta, ja niiden hoito ei lopu vaikka sulla miljoonabisnekset kotiin joka ilta seuraiskin *muka pah*

[QUOTE="vieras";24122098]No ehkei teidän läävän siivoaminen. Ihmisillä on niin erilaiset käsitykset jo ihan hygieniatasosta lähtien. Toisilla on isommat lukaalit. Yhdellä on vaativammat lapset. [/QUOTE]
Kyllä jossain on mennyt pieleen, jos esim. yli sata neliöisen asunnon saa päivässä sotkettua niin sikolätiksi, että se pitää suursiivota tai imuroida päivittäin. Teidän tapauksessa taitaa olla niin, että elätte kuin pellossa ja sen takia paikkoja pitää kuurata koko ajan, jotta korkea hygieniataso säilyy.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
[QUOTE="vieras";24122153]Jep. se on ammatinvalintakysymys. Ja niiden lasten hankintakin on oma valinta, ja niiden hoito ei lopu vaikka sulla miljoonabisnekset kotiin joka ilta seuraiskin *muka pah*[/QUOTE]

Niin, omia valintoja. Kuka kokee lastenhoidon työksi ja kuka ei.

[QUOTE="mä";24122161]Kyllä jossain on mennyt pieleen, jos esim. yli sata neliöisen asunnon saa päivässä sotkettua niin sikolätiksi, että se pitää suursiivota tai imuroida päivittäin. Teidän tapauksessa taitaa olla niin, että elätte kuin pellossa ja sen takia paikkoja pitää kuurata koko ajan, jotta korkea hygieniataso säilyy.[/QUOTE]

Ei esim. meillä hiekkaa tule sisään niin paljon että pitäisi joka päivä imuroida. Lapset osaavat jättää kengät terassille :D

[QUOTE="vieras";24122153]Jep. se on ammatinvalintakysymys. Ja niiden lasten hankintakin on oma valinta, ja niiden hoito ei lopu vaikka sulla miljoonabisnekset kotiin joka ilta seuraiskin *muka pah*[/QUOTE]

Ei mutta lasten hoito ei olekaan kotityö. Se on edelleen (meillä) perheen kesken vietettyä aikaa eikä mikään pakollinen paha kuten vaikka vessanpesu. Jos lastenhoito on tosiaan niin kamalaa että oikein aiheesta pitää tapella, niin lapsien hankintaa olisi todellakin varmaan kannattanut miettiä toiseen kertaan.

Edelleen, mulle ei tee mitään ongelmaa hoitaa lapsia ja siivota ns. virka-aikaan. Ilman että tarvii vinkua miehelle raskaan työpäivän jälkeen että tee ruoka, hoida lapset, siivoa kylppäri, pese ikkunat ja anna palkkas tänne että pääsen shoppaamaan kun on NIIIIIIN rankkaa tämä kotonaolo. :kieh:

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";24122161]Kyllä jossain on mennyt pieleen, jos esim. yli sata neliöisen asunnon saa päivässä sotkettua niin sikolätiksi, että se pitää suursiivota tai imuroida päivittäin. Teidän tapauksessa taitaa olla niin, että elätte kuin pellossa ja sen takia paikkoja pitää kuurata koko ajan, jotta korkea hygieniataso säilyy.[/QUOTE]

Ihan normaalisti eletään. 4 lasta ja 3 koiraa saa kyllä sotkua aikaan. Kengät meillä saa tuoda ihan sisälle, ei tartte terassille jättää. Kyllä meillä pitää imuroida kerran päivässä, lähinnä tuo eteinen + keittiö kun sinne murusia ym tuppaa tippumaan. Koirista tietty lähtee karvaa ja ne kantaa kaikkea roskaa sisälle turkeissaan. En mä nyt tiedä mitä ihmeellistä tässä on. Mulla on kyllä korkea taso siisteyden suhteen, ymmärrän että kaikilla ei ole.

Ei mutta lasten hoito ei olekaan kotityö. Se on edelleen (meillä) perheen kesken vietettyä aikaa eikä mikään pakollinen paha kuten vaikka vessanpesu. Jos lastenhoito on tosiaan niin kamalaa että oikein aiheesta pitää tapella, niin lapsien hankintaa olisi todellakin varmaan kannattanut miettiä toiseen kertaan.

Edelleen, mulle ei tee mitään ongelmaa hoitaa lapsia ja siivota ns. virka-aikaan. Ilman että tarvii vinkua miehelle raskaan työpäivän jälkeen että tee ruoka, hoida lapset, siivoa kylppäri, pese ikkunat ja anna palkkas tänne että pääsen shoppaamaan kun on NIIIIIIN rankkaa tämä kotonaolo. :kieh:

Ei ole kotityö, mutta on lasten hoidossa oma työnsä.

Ei munkaan tartte. Ap:n ehkä tarvitsee, sitä tässä on ihmetelty jos ei äijä edes omia tiskejään saa tiskikoneeseen vaan tarttee tapella.

Selvä. Tulee hyvät säästöt yhteiskunnalle, kun lastenhoitajille ei tarvitse maksaa palkkaa: hehän vain ovat.

[QUOTE="vieras";24122186]Ihan normaalisti eletään. 4 lasta ja 3 koiraa saa kyllä sotkua aikaan. ... Mulla on kyllä korkea taso siisteyden suhteen, ymmärrän että kaikilla ei ole.[/QUOTE]
Sen siitä eläintarhan pitämisestä saa. Voin ihan näin ystävällisesti kertoa, että meillä on todennäköisesti aina siistimpää kuin teillä, vaikka ei mopata tai imuroida päivittäin - sillä perheeseen kuuluu kaksi vanhempaa ja kaksi lasta.

[QUOTE="mä";24122200]Selvä. Tulee hyvät säästöt yhteiskunnalle, kun lastenhoitajille ei tarvitse maksaa palkkaa: hehän vain ovat.[/QUOTE]

Onko täällä joku ihmeen hankaluus ymmärtää asioita vai mikä |O

kai se on eri asia jos joku hoitaa vieraita lapsia työkseen ( pph, päiväkodissa, tai vaikka toisen kotona ) kuin olla omien lasten kanssa kotona :confused:

[QUOTE="mä";24122200]Selvä. Tulee hyvät säästöt yhteiskunnalle, kun lastenhoitajille ei tarvitse maksaa palkkaa: hehän vain ovat.[/QUOTE]

OMIEN lasten hoidosta ei tarvitsekaan, yhtään sen enempää kuin kenellekään muullekaan. MUIDEN lasten hoito sensijaan on eri asia. Vähän sama kuin jos sun vanhempas makaa vanhainkodissa ja sä syötät sitä, ei sulle siitä makseta. Mutta sille hoitajalle joka on vartavasten palkattu tekemään tuo homma, maksetaan. Mulle ei kukaan maksa kämpän imuroinnista, silti mä maksan sille siivoojalle joka tulee imuroimaan ne tasan samat neliöt.

Ja näytähän se viesti jossa mä sanon ettei lapsia tarvitse hoitaa, että kotiäiti/isä "vain on". Mä olen sanonut että se ei ole niin vaativaa etteikö siinä ehtisi pyykkejä heittää koneeseen ja muuta kotihommaa tehdä.

[QUOTE="mä";24122210]Sen siitä eläintarhan pitämisestä saa. Voin ihan näin ystävällisesti kertoa, että meillä on todennäköisesti aina siistimpää kuin teillä, vaikka ei mopata tai imuroida päivittäin - sillä perheeseen kuuluu kaksi vanhempaa ja kaksi lasta.[/QUOTE]

No ei välttämättä. Meidän monilla tutuilla ei ole puoltakaan siitä kuin meillä, ja silti meillä on siistimpää. Kyse on ihan siitä kuinka ahkerasti viitsii siivota.

[QUOTE="vieras";24122228]No ei välttämättä. Meidän monilla tutuilla ei ole puoltakaan siitä kuin meillä, ja silti meillä on siistimpää. Kyse on ihan siitä kuinka ahkerasti viitsii siivota.[/QUOTE]
Kyllä mullakin lapseton ja lemmikitön kaveri kuuraa paikkoja päivittäin, mutta elää kuin pellossa, joten lopputulos on aina sotkuisempi kuin meillä.

[QUOTE="mä";24122236]Kyllä mullakin lapseton ja lemmikitön kaveri kuuraa paikkoja päivittäin, mutta elää kuin pellossa, joten lopputulos on aina sotkuisempi kuin meillä.[/QUOTE]

Niin se menee jos sotkee enemmän kuin siivoaa.

[QUOTE="vieras";24122243]Niin se menee jos sotkee enemmän kuin siivoaa.[/QUOTE]
Eli sun väite, jos ei käytä "työ"päivästään suurinta osaa siivoamiseen->koti on sikolätti, on väärä, koska oikeasti se riippuu siitä mikä on sotkemisen ja siivoamisen suhde.

[QUOTE="mä";24122254]Eli sun väite, jos ei käytä "työ"päivästään suurinta osaa siivoamiseen->koti on sikolätti, on väärä, koska oikeasti se riippuu siitä mikä on sotkemisen ja siivoamisen suhde.[/QUOTE]

Jaa mikä väite?

Ei meillä sen kummemmin kukaan sotke, kuin mitä normiperheessä keskivertolapsi tai lemmikki sotkee päivän aikana. Ja aika harvan mukulat omia jälkiään korjaa välittömästi ja itse, ainakin kun puhutaan näistä alle 3-vuotiaista. Eli kyllä niihin aikaa menee, vaikka ei erityisen sikamaisesti eläisi.

Mä teen meillä päivän aikana niin paljon kotitöitä kuin vauvan hoitamiselta ehdin. Välillä koko kämppä on siivottu ja miestä odottaa kahvi ja tuore pulla, välillä lykkään miehen syliin vauvan sillä hetkellä kun hän tulee kotiin ja sanon että mä menen nyt pesemään hampaat ja harjaamaan hiukset ja sit nukkumaan ja pyydän vielä siivoamaankin.

Kotiäitinä mun tärkein tehtävä päivän aikana on pitää huolta vauvasta, ja siinä lomassa saan yleensä tehtyä peruskotityöt, kuten tiskit, pyykit, mahdolliset nopeat imuroinnit ja vähän järjesteltyä paikkoja, mutta mies pystyy aika paljon vaikuttamaan siihen, miten paljon niitä kotitöitä on tehtävänä vielä kun hän tulee töiltä. Jos toinen levittelee likaisia vaatteita ja astioita ja tavaroitaan pitkin kämppää, onnistuu sotkemaan kaiken pöytätilan keittiöstä (meillä sitä ei ole paljon) tehdessään itselleen välipalaa niin että mun pitää aloittaa ruuanlaitto aina keittiön siivoamisella, mulla menee aikaa ihan hirveästi tuollaiseen turhaan järjestelyyn niin että en yksinkertaisesti ehdi tekemään niitä "oikeita" kotitöitä. Meillä puolivuotias oppi ryömimään ja on alkanut nyt viihtyä hieman kauemmin kuin puoli minuuttia kerrallaan ilman sylissä hyppyyttämistä ja heijaamista tai muuta viihdykettä, mutta sitä ennen ne vauvan puolen tunnin päiväunet usein meni siihen että siivoilin miehen jälkiä ja mun ja vauvan ruokailusta ja muusta elämisestä tulleita sotkuja. Ei siinä mitään vessoja ehtinyt pesemään tai lakanoita vaihtamaan.

Mä kyllä annan ihan hyvillä mielin miehelle töiden jälkeen omaa aikaa, että saa levätä, mutta jos on paljon kotitöitä, niitä jaetaan illalla niin että toinen on vauvan kanssa ja toinen hoitaa kotitöitä. Mä odotan ja elän siinä toivossa, että kun vauva kasvaa, ehtisin päivän aikana hoitamaan kotityöt niin että illalla niitä ei enää olisi miestäkään odottamassa :)

Perhe voi myös omilla valinnoillaan vaikuttaa kotitöiden määrään; meillä molemmat haluavat syödä mahdollisimman paljon hyvää kotiruokaa, antaa vauvalle itsetehtyjä soseita ja käyttää vauvalla kestovaippoja. Leivät leivon pääasiassa itse jne. Esimerkiksi meidän kohdalla tuo leipominen ei niinkään ole harrastus vaan yksi hoidettava asia muiden joukossa, mutta mies ymmärtää, ettei ne soseet tai leipä itsekseen pöytään tule ja antaa mulle usein illalla aikaa laittaa niitä rauhassa, jos en päivällä ole ehtinyt. Mulle olisi ihan ok ostaa myös kaupasta, mutta mielelläni teen itse kun se sopii miehellekin. Lemmikit myös on yhdessä hankittu ja hoitovastuu niistä jaetaan.

Ihmettelen, että kuinka sotkusisa kämpisä te asutte, jos ei normaalin työpäivän aikana (n. 8h) saa kämppää siivottua? Ei joka päivä tarvi imuroida ja luututa lattioita. Yleinen siisteys esim. keittiössä on helppo pitää yllä tiskaamalla joka päivä, pyyhkimällä tasot ruoanlaiton jälkeen jne. Roskisten tyhjennys aina heti kun ovat täynnä ja vie ne samalla roskiin (kumpi nyt sitten viekään, mies tai nainen) kun menee ulos. Tavarat paikoilleen päivän lopuksi (lelut, lehdet). Jos ei tätä saa aikaseksi niin kyllä pitää olla aika laiska ihminen!

Asioista tehdään turhan vaikeita... Siivoustaki voi helpottaa esim. astianpesukoneella ja rikkaimurilla.

kyllä jokaisen kodin kotityöt kerkiää työpäivän tunneilla (8h päivässä) tehdä. Lastenhoito jatkuu toki työpäivän jälkeenkin, mutta se ei ole mikään kotityö. Vaikka olis kuinka monta lasta ja koiraa ja miten hygieenikko tahansa, niin en usko kenenkään kuuraavan joka päivä 8h. Toki jos istuu kaikki aamupäivät perhekahviloissa, nukkuu lasten kanssa päiväunet ja herää klo 15, niin ennen klo 16 voi olla kiirus.

Yhteistyössä