Mä en enää tiedä mitä tehdä, olen väsynyt. *tapahtui kerhossa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut arkeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko selvitetty ruoka-aineallergiat? Jos suolisto voi huonosti esim. keliakian vuoksi, voi se heijastua myös rauhattomana käytöksenä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että Suomi on kuriyhteiskunta. Kaikilla ihmisillä pitää olla kuri ja järjestys.

Minusta on hienoa, että haet perheellesi tukea. Sinun syyllistäminen ei auta. Ehkä tällaiset keskustelupalstat eivät ole se paras paikka hakea itselleen tukea. Nyt on tärkeä että sinä yrität jaksaa. Jaksamisesi välittyy suoraan lapsiin. Olen työskennellyt pitkään erityisopena/konsultoivana erityisopena. Monella perheillä on ollut vastaavia pulmia haastavasti käyttäytyvän lapsensa kanssa. Elämä tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöisen lapsen kanssa on rankkaa. Arjenrytmit, rutiinit pitäisi olla erittäin johdonmukaisia. Kiellot ja rangaistukset minimiin. Lapsi tarvitsee paljon positiivista kannustusta, suoraa positiivista palautetta, ennakointia! Laitan muutaman linkit mukaan, joista toivon olevan sinulle hyötyä. Varaa myös aika perheneuvolaan. Sieltä voitte koko perhe saada tukea. Jos asutte pääkaupunkiseudulla, suositttelen Perhekoulu POP:a.

http://www.adhd-liitto.fi/sites/default/files/page_attachment/arki_toimimaan_kevyt_valmis_1.pdf

Lapsella on jonkinsorttinen keskittymisongelma ja puheentuottamisessa ongelmia, jonkin sorttista aistiyliherkkyyttäkin on. Vilkaskin on. Tutkimukset aiheesta kesken. On puheterapiaa, toimintaterapiaa, hoidossa pienryhmässä erityislastentarhaopettajan kanssa, on lastenpsykologikäyntejä jne jne jne.

Pääsääntöisesti ihana ja suloinen lapsi. Ja tottakai rakastan häntä täydestä sydämestäni. On vain välillä mahdoton vilkkautensa kanssa. Jotenkin sitä on jo itse oppinut elämään asian kanssa ja kun tietää tilanteet joissa mopo karkaa käsistä, osaa myös ennakoida. Ihmisten katseet tuntuvat pahalta, ihmisten kommentit kurittomasta ja huonosti kasvatetusta lapsesta tuntuvat vielä pahemmalta.

Tänään kerhosta kun hain lapsia, hoitajat pyysivät keskustelemaan. Lapsella ei tänään korvia ollenkaan. Oli kaiken kukkuraksi pissannut koko vessan lattian. Pönttöön ei ollut osunut :(
Toki kerhotädit eivät olleet tienneet näistä lapsen "ongelmista". Kerhossa sujunut pääsääntöisesti hyvin eikä moitteita ole tullut. Nyt jotenkin ymmärsin että jos lapsenkäytös ei muutu, hän ei ole tervetullut kerhoon enää. Ei toki ole kuulemma ainut vilkas ja rauhaton lapsi mutta ainut joka pissaa (tämän yhden kerran) vessan lattialle...
Itku meinasi tulla kun kuuntelin kerhotätien saarnaa aiheesta. Nieleskelin kyyneliä. Mä en tiedä mitä tehdä enää tuon lapsen kanssa.

Siinä kun kerhotädit kertoivat päivästä, lapsi levottomasti hyppeli ja naureskeli vain, toki tiedän että kun lapsi on hermostunut ja "pelkää", hän näyttää ilkikuriselta. Tuntui pahalta. Ja tuntuu edelleen.

Mitä helvettiä mä teen ton rakkaan lapseni kanssa???? Mä en jaksa enää. Mä haluan tavallisen ja rauhallisen lapsen. Mä en kestä. Parin vuoden päästä alkaa koulu, ja jos nyt kerholaisena on tällaista, mitä se on koulussa???

Kyyneleet valuu....

Täällä kovin moni arvostelee kohtuuttoman pitkää rangaistusta ja yleensäkin äidin toimintaa ... Tiedän Totena tapahtuvan, jotta ylivilkas adhd-lapsi aivan ammattihenkilöiden toimesta rauhoitetaan kietomalla lapsi väkipakolla mattoon ja pitämällä siinä kunnes lapsi on "rauhoittunut" ... ja vielä juurikin suljetulla päivähoito-osastolla. Miten tämmöinen toimenpide on hyväksyttävää, jos ei ole kotona huoneeseensa sulkeminenkaan???? Tällaiset keskustelupalstat ovat vihoviimeisiä paikkoja tunteiden purkamiselle ... kirjoitettu teksti ei aina mene perille sellaisena kuin olisi toivonut. Itse ei välttämättä osaa aivan tarkkaan tilannettaan kertoa ja toiset ymmärtävät monesti jopa tahallisesti väärin ... aivan pöyristyttäviä neuvoja ym. tuli joidenkin kohdalla ... no, mutta en puutu tähän tämän enempää ...halusin vaan tuoda esiin tuon rauhoittamiskeinon; väkipakolla mattoon kietomisen!

Olen samaa mieltä monien kanssa siinä, että kerhon henkilökunnalle olisi ollut hyvä kertoa taustat. Mutta mielestäni lapsesi ei tarvitsisi kerhoa lopettaa, jos kerran itse tykkää siellä käydä. Tuntisi olonsa varmaan kurjaksi, jos sisarukset menisivät, eikä itse pääsisi. Ja jos teillä kerran on aina useampi peräkkäinen vapaapäivä, joista vain yhtenä mennään kerhoon.

Nämä keskustelupalstat on perseestä kun täällä EI KOSKAAN osata keskustella rakentavasti. Jos jollain on pelkkää sontaa sanotavana, pidä pääsi kiinni ja mölyt mahassasi!

Yhteistyössä