Mä en halua mennä töihin!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en halua töihin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
nyt heität tuon ressin mäkeen. Sulla on oikeus olla kotona vielä pitkään. Ja voit ihan levollisin mielin, ilman omantunnon kolkutuksia käyttää sen oikeuden. Sinne töihin ehtii kyllä, ja usko pois, tiedät sitten kun aika on oikea. :)

Mulla oli vuosi sitten ihan samat ajatukset, ja nyt asiat vaan loksahti paikalleen, mä lähden opiskelemaan nyt kun se hyvältä tuntuu ja jostain se motivaatio on kertynyt. Lapsikin jo selvästi kaipaa muita ikäisiään kaveriksi. Sulla ei oo mitään kiirettä :)

Siis miten niin on oikeus olla kotona vielä pitkään? Kotona oloon on mahdollisuus, mutta joka ikinen perhe päättää, onko heillä tuohon mahdollisuutta. Lapsen kotona hoitaminen ei ole yksin äidin tai isän päätös, se on heidän yhteinen päätöksensä.

no kyllähän se fakta on että lasten kotihoitoa tuetaan kunnes lapsi täyttää 3v.

Niin, lasten kotihoitoa tuetaan kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Silti ei koskaan ikinä milloinkaan perheessä tai parisuhteessa päätetä tälläisiä asioita yksin! Vaan todellakin päätöksen tekevät molemmat vanhemmat yhdessä.

Jos äiti on sitä mieltä, että lapsi pitää hoitaa 3-vuotiaaksi kotona, hänen pitää perustella tätä ja yrittää saada mies ymmärtämään mielipide.

Ihan yhtälailla, jos mies on perheen pääasiallinen elättäjä, ja hän on jostain syystä sitä mieltä, että rahat eivät riitä. On hänen perusteltava mielipiteensä.

Yksinkertainen fakta voi myös olla se, että vaikka kotihoitoa tuetaan, ettei rahat riitä kuitenkaan.

Minusta täällä on vallalla kovin kummallinen käytäntö, jossa perheessä yksi ihminen tekee päätökset ja toinen sitten raataa niskalimassa, jotta äiti voi hoitaa lapsia kotona. Tässä ei ole siis mielestäni mitään väärää, jos se on yhteinen päätös, mutta ellei, tilanne on kovin kummallinen.

Minä olen aina kuvitellut olevani tietyllä tavalla jopa feministi, mutta nyt tuntuu, että tässähän joutuu puolustamaan miehiäkin !!!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minusta se ei ole pelkästään äidin päätettävissä jääkö hän kotiin hoitamaan lasta kolmivuotiaaksi saakka, koska silloin se päätös edellyttää sitä että jostain on rahaa perheeseen tultava. Kotihoidossa ei ole mitään pahaa, mutta perheessä on ädin ja isän yhdessä tehtävä päätökset siitä miten lapsi hoidetaan ja miten talous saadaan pyörimään. Ei se niin ole että äiti ilmoittaa eteei ole halukas palaamaan töihin ja mies sitten vaan joutuu kantamaan yksin sen taloudellisen vastuun.

Peesaan täysin :flower:

tätä minäkin peesaan! :flower:

no ei sen pitäis silti niinkään olla että mies päättää että nainen menee töihin ja laittaa sen 1v:n hoitoon, vaikka äiti ei niin halua tehdä.

Ei tietenkään näinkään. Jos luit ihan ajatuksella tuon viestini niin tarkoitin että juurikin yhdessä mietitään mikä on perheen paras vaihtoehto lapsenhoidon ja talouden kannalta. Ei niin että yksi ilmoittaa että näin tehdään kun minä olen näin nyt päättänyt. Oli se sitten mies tai nainen.

Ja edelleen on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin täysipäiväinen töihinmeno ja lapsen laittaminen tarhaan. Esimerkiksi osa-aikaista työtä palvelu- ja siivousaloilta löytyy monilta sellaisiltakin paikkakunnilta joilla muuten ei työpaikkoja kovin ole.

Vaikea on neuvoja antaa tuntematta tilanteesta koko totuutta, mutta ap voisi esimerkiksi sanoa et, ok voin mennä osa-aikatöihin vaikka viikonloppuina jahka niitä löytyy, mutta ehtona on se, että mies jättää taksin ajon pois ja on kotona lapsen kanssa. Tämä olisi molempien osalta jonkinlainen kompromissi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ota selvää lapsen kiintymyssuhteiden muodostumisesta ja perustele miehelle sillä keinoin kotiinjäämistäsi. Se on hyvä ja mielestäni ainoa oikea perustelu.

Oisko netissä mitään sivua, mistä vois lukea tuosta kiintymissuhteesta?

Paljon on tietoa blogissa: autalastakasvamaan@blogspot.com:"Taapero päivähoidossa"sekä "äiti, isä ja lappsen hoiva varhaisessa vuorovaikutuksessa"

Yhteistyössä