Mä en jaksa enää tätä,joka ilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valitusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valitusta

Vieras
Sama ruljanssi,joka menee päin peetä.Rutiinit ok.Iltapala,pesut,sadut,rauhottumiset...mutta aina saa loppujen lopuksi hermostua!Lapset 7,4,3-vuotiaita.Illat tuntuu kaaokselta,meteliä,komentamista,huutoa..Koululainen menee nukkumaan ihan hyvin,keskimmäinenkin ok.mutta nuorin!Herrajumala,että se jaksaa!Haluaa syliin sohvalle,otan koska käy sääliksi pientä,kun itkee omaasa sängyssään.Vähän aikaa silittelen siinä ja vien omaan petiin.Sielläkin kaipaisi silityksiä,mutta en jatka enää,koska pitää päästä itse pesulle,pyykin laittoon ym.Ja sitten menee hermo!Kun pieni vaan jankkaa ja jankkaa,alkaa huutamaan(joka on sietämätöntä...Haluaa kakalle ym.keksii..Ja mä en oikeesti jaksa!Muutkin kärsii sitten,eivät pysty nukahtamaan,kun yksi vaan huutaa..En voi ottaa viereenkään,koska mulla on omia hommia,en ehdi nukkumaan yhtä aikaa..Ja haluan opettaa omaan petiin kuitenkin.Mieskin on talossa ja yhtä väsynyt hänkin.Tekee vielä vuorotyötäkin ja yrittää jaksaa...Ja minullakin huomenna herätys 5:ltä töihin...Että väsyttää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja valitusta:
Sama ruljanssi,joka menee päin peetä.Rutiinit ok.Iltapala,pesut,sadut,rauhottumiset...mutta aina saa loppujen lopuksi hermostua!Lapset 7,4,3-vuotiaita.Illat tuntuu kaaokselta,meteliä,komentamista,huutoa..Koululainen menee nukkumaan ihan hyvin,keskimmäinenkin ok.mutta nuorin!Herrajumala,että se jaksaa!Haluaa syliin sohvalle,otan koska käy sääliksi pientä,kun itkee omaasa sängyssään.Vähän aikaa silittelen siinä ja vien omaan petiin.Sielläkin kaipaisi silityksiä,mutta en jatka enää,koska pitää päästä itse pesulle,pyykin laittoon ym.Ja sitten menee hermo!Kun pieni vaan jankkaa ja jankkaa,alkaa huutamaan(joka on sietämätöntä...Haluaa kakalle ym.keksii..Ja mä en oikeesti jaksa!Muutkin kärsii sitten,eivät pysty nukahtamaan,kun yksi vaan huutaa..En voi ottaa viereenkään,koska mulla on omia hommia,en ehdi nukkumaan yhtä aikaa..Ja haluan opettaa omaan petiin kuitenkin.Mieskin on talossa ja yhtä väsynyt hänkin.Tekee vielä vuorotyötäkin ja yrittää jaksaa...Ja minullakin huomenna herätys 5:ltä töihin...Että väsyttää!!!

Voi miten turhalta tällainen lohdutus tuossa tilanteessa tuntuu, mutta sanon kuitenkin: Yritä kestää! Kyllä se ajan kanssa helpottaa, eikä se aina vie edes vuosikausia.

menee ohi.. meillä tosin vain kaksi lasta mutta sama rulianssi oli yhteen aikaan joka ilta. Sitten vaan yhtenä iltana juotiin miehen kanssa viinipullo puoliksi ja päätettiin että nyt saa riittää, lapset menee nukkumaan ajallaan ja sillä selvä. Sitten tehtiin selvä työnjako että mies hoitaa vanhemman, minä nuoremman, ja minä annoin nuoremman huutaa ja touhuta omiaan ja sanoin vain että nyt on pienen xxx:n nukkumaanmeno aika, nyt menet sänkyyn ja laitat silmät kiinni ( jos siis nousi sängystä ja tuli sähläämään olohuoneeseen).
Tätä jatkui noin viikon kunnes nuorimmainenkin oppi että yöllä nukutaan.

Sitten on satunnaisesti lapset heräilleet ja sen mukaan tietysti hoidettu ja reagoitu.

Suosittelen selvää peliä ja tiukkaa linjaa vaikka pahalta se tuntuisikin, se on lapselle viime kädessä hyväksi.

Meillä kans vähän samoja ongelmia reilu 2-vuotiaan kanssa. Meillä on auttanut se että poika nukkuu päiväunet ennen puoltapäivää ja ehkä tavallista lyhyemmät päikkärit.

Esim. tänään laitoin päikkäreille klo 11 ja herätin klo 12...yöunille laitoin hiukan ennen klo 19, nukuttaa piti vieressä, mutta siihen ei mennyt kuin 15min.

Meidän eskarilainen kyllä nukahtaa onneksi itekseen, mutta uhmakas 2 vuotias ei.

Alkuperäinen kirjoittaja symphaty:
Alkuperäinen kirjoittaja valitusta:

Voi miten turhalta tällainen lohdutus tuossa tilanteessa tuntuu, mutta sanon kuitenkin: Yritä kestää! Kyllä se ajan kanssa helpottaa, eikä se aina vie edes vuosikausia.

Kiitos..Tämä aika nyt tuntuu niin väsyttävältä ja pitkältä..Pelkkää töissä käyntiä ja lasten kanssa taistelemista..Huoh..

Tiukempi kuri. Et anna periksi kun vinkuu pois ja keksii tekosyitä. Joka kerta kun päästät noin pois luoksesi, niin hän oppii että itkemällä, kitisemällä ja keksimällä uutta hän saa kuten haluaa: pääsee pois. Jos otat tiukan linjan, ja ajattelet aina että sinä et voi antaa periksi (koska silloin hän hallitsee sinua ja muita itkullaan), niin ei siinä pitäisi mennä montaa iltaa että hän oppii nukahtamaan itsekseen (näin meillä ainakin 3-vuotias teki). Alkuun voit silitellä vähän pidempään, mutta LYHENNÄT sitäkin aikaa joka ilta. Ja aamulla kehut ja palkitset siitä miten iso lapsi jo on, ja miten hienosti osaa nukahtaa itsekseen. Palkitset vaikka tarroilla tms. Alkuun ihan pieni palkinto, ja aina kun menee paremmin, niin enemmän ja suurempaa. Ja sitten kun on oppinut täysin, niin sitten joku loppuhuipennus (ja pitää tietysti myös kertoa että silloin on saanut viimeisen superpalkinnon, ettei luule että niitä tulee lisää :) )

Mulla melkein samanikäiset lapset ja hommansahan siinä on saada ne petiin.

Yritä olla mukana ja läsnä ainakin näin alkuun syönissä, pesussa ja nukkumaan mennessä. Omat huoneet on aivan ehdottomat. Jokaisella on siis oma huone, jonne rauhottuvat itse kirjoja kattelemaan/lueskelemaan.

Meidän lapset tykkää lueskella kirjoja ennen nukahtamista. Itekseen lukevat ja sitten nukahtavat. Pieninkin on ottanut isosisaruksista mallia. Hän saa juuri samanlaisen kohtelun kuin isosisarukset. Elä anna pikkuiselle hirveesti mitään lisäoikeuksia. Hän taatusti käyttää ne sata kertaa muuten hyväkseen.

Ainut etuoikeus mitä kuopuksella on, on se, että hänet peittelen viimeiseksi nukkumaan. Ensin laitan siis nukkumaan kaikista isoimman. Sitten keskimmäisen.

Pitää olla jämpti ja läsnä. Muuten menee hulinaksi. Kaikista mahdottomin joutuu jäähylle siksi aikaa, kun muut lähtee esim. pesulle ja nukkumaan. Sen jälkeen vasta tottelemattomin. Näin joskus kun on erityisen villiä meno.

Ai niin. Kuopus saa käydä kerran vessassa. Sen jälkeen ei auta enää vessahätä huudotkaan.

Meillä on kohta 7v:n ja 3v:n kanssa ihan samanlaista. Jo noissa kahdessakin on mylläkkää aikalailla. Voin vain toistaiseksi kuvitella millaista meininki tulee olemaan kolmen kanssa.

Koska en ole töissä tällä hetkellä niin vielä suht helppoa mutta väsyttäähän se silti jos illat aina venyy ja venyy. :snotty: Tietystä rytmistä pakko pitää kuiteskin kiinni esikoisen koulun takia. Eilenkin nukkumaanmeno meinasi venähtää yli kymmenen. On siinä täysi työ että saa rytmin pidettyä.

Ja nyt raskaana ei vaan millään jaksaisi koko ajan käskyttää. :snotty: Tuntuu että energiat menee vähemmästäkin.

Lapsi huutaa ja pompottaa, koska se tehoaa. Vie sänkyyn, kun tulee pois ja sillä hyvä. Pissahommat, juomiset sun muut hoidetaan ennen nukkumaanmenoa, joten ne ei toimi tekosyinä valvomiseen ja huomioon.

Soitin lastenhuoneessa on tosi kätevä.

Kiitos kaikille,tuki on tarpeen tässä häslingissä..Nyt on hiljaista pienempienkin huoneessa,luojan kiitos..Keskimmäinen valitteli korva-ja kurkkukipua,toiv.ei tule sairaaksi..Kaikista eniten auttaa kuulla se,että muillakin on samanlaista..Kun sitä aina siinä tilanteessa kuvittelee,ettei kellään muulla ole sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille,tuki on tarpeen tässä häslingissä..Nyt on hiljaista pienempienkin huoneessa,luojan kiitos..Keskimmäinen valitteli korva-ja kurkkukipua,toiv.ei tule sairaaksi..Kaikista eniten auttaa kuulla se,että muillakin on samanlaista..Kun sitä aina siinä tilanteessa kuvittelee,ettei kellään muulla ole sellaista.

Meillä oli samanlainen meno. Sitten tehtiin muutos ja se onnistui. Vietiin yli 70 kertaa lapsia takaisin sänkyihin ekoina iltoina. Muutama ilta siinä meni, mutta nyt meillä on illalla omaa aikaa. Se kyllä palkitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kans vähän samoja ongelmia reilu 2-vuotiaan kanssa. Meillä on auttanut se että poika nukkuu päiväunet ennen puoltapäivää ja ehkä tavallista lyhyemmät päikkärit.

Esim. tänään laitoin päikkäreille klo 11 ja herätin klo 12...yöunille laitoin hiukan ennen klo 19, nukuttaa piti vieressä, mutta siihen ei mennyt kuin 15min.

Meidän eskarilainen kyllä nukahtaa onneksi itekseen, mutta uhmakas 2 vuotias ei.
siis mitä????yö unille ennen klo 19????????ja moneltako sit aamulla herää??

Oisko se niin kamalaa olla siinä lapsen sängyn vieressä ja vaikka silitellä että nukahtaa?Paljon nopeemmin pääsisit niihin omiin hommiis,ei ois ainaista ramppaamista sänkyyn ja pois...Meillä 1 ja 3 vuotiaat nukahtaa äidin tai isän viereen, tänäänkään ei mennyt kuin muutama minuutti ja uni tuli.

Yhteistyössä