Mä en jaksa tätä lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kehtaa harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kehtaa harmaana

Vieras
En tiiä mitä tekisin :( Poikani temput alkaa olemaan niin raivostuttavia ja mielestäni epänormaaleja, että alan olemaan täysin loppu sen kans. Kyseessä siis ekaluokkalainen lapsi, joka on vauvasta asti ollu vaativa ja erittäin vaikea tapaus. Huutaa, räyhää, sylkee, potkii jos vaan joku menee sen mielestä väärin. Toisaalta, on mielettömän taitava, laskee kertolaskuja, piirtää mielettömän hienoja juttuja, lukee hyvin ja oivaltaa jos minkälaisia asioita. Osaa olla ihanakin. Mutta JOKA asia pitää rautalangalla vääntää. Ennen kauppaan menoa pitää uhkailla, että jos et oo kunnolla niin tulee tietokonekielto tms. Jos ei uhkaa, poika hyppii hyllyjen välissä kuin mielipuoli. Sama koskee mitä tahansa yleistä paikkaa. Ei osaa olla kunnolla. Uimahallista piti lähteä kesken kaiken pois kun pukuhuoneessa oli ruvennu heitteleen pyyhkeitä ja kommentoimaan toisten ulkonäköä. Oon aivan loppu.

Tänään sitte poika sai taas päähänpistoksen ja istu meijän kissanpennun pään päälle ja veti sen jalkoja koska kissa oli rääpässy sitä :( Kissa säikähti niin pahasti, ettei oo suostunu tulemaan koko iltana terassin alta. Poika sai välittömästi viikon tietokonekiellon, pyörä pantiin varastoon ja huoneeseen meni miettimään asiaa. Se on justiin sama. Jos antaa luunappia, piiskaa (kyllä, olen sitäki joskus kokeillu mutta todennu tehottomaksi), yrittää puhua nätisti, neuvottelee, lahjoo, uhkaa, kiristää....tulos on aina sama: poika riehuu ja räyhää entiseen tapaansa :( Sanokaa mitä ihmettä mä tämän lapsen kans teen????

Voi että. Ei se ole häpeä hakea apua esimerkiksi kouluterkkarin tai jonkun kautta, että saataisiin selvitettyä, mistä on kyse. Jospa lapsella onkin joku ongelma, jonka toteaminen voisi antaa sinulle aivan uusia työkaluja käsitellä lasta?

Piti välillä mennä vauvaa syöttämään. Kiitos kaikille vastauksista. Just äsken poika huusi v.ittua, s.aatanaa ja h.elvettiä (vaikka meillä ei tod. koskaan kiroilla) koska ei saanu suklaamuroja. Sylki, löi, potki. Nyt on ulkona rauhottumassa, nakkas roska-ämpärin ikkunaan. Mä oikeesti kohta luovutan.

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Kuulostaa adhd-lapselta as-piirteillä :saint:

tää mullekin tuli mieleen!

Mä oon ymmärtäny, ettei adhd lapsi jaksa keskittyä mihinkään kunnolla? Kun tää lapsi voi hyvinki olla täysin normaali päivätolkulla ja tekee koulutehtävät, piirtää vaikka pari tuntia, lukee rauhassa jne....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä oon ymmärtäny, ettei adhd lapsi jaksa keskittyä mihinkään kunnolla? Kun tää lapsi voi hyvinki olla täysin normaali päivätolkulla ja tekee koulutehtävät, piirtää vaikka pari tuntia, lukee rauhassa jne....

Adhd lapsi saattaa vaikka ylikeskittyä, jos asia on kiintoisa. Mutta jos ei kiinnosta, keskittyminen on tosi vaikeeta.

Jaksaa kiinnostavaan asiaan, vaikka kolme vuorokautta putkeen. Väittäisin tietäväni jotain aiheesta itse adhd-aikuisena jakolmen adhd-lapsen äitinä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kassialma:
Rajat, rakkaus ja aikaa olla pojan kanssa! Muuta en osaa sanoa.

Tiukat rajat on kokeiltu. Pirun tiukat rajat, ei mitään vaikutusta. Toinen ääripää on kokeiltu myös, on yritetty olla välittämättä pikkuasioista, ajateltiin, että jos se vaan provosoi lasta. Aivan sama miten teki, tää lapsi on kuin painajainen. Rakkautta on annettu mutta kohta olen siinä pisteessä, että sitä on vaikea enää antaa. Aikaa on annettu. Joka päivä lapsi saa täysin kahden keskeistä aikaa. Kaks muuta lasta on ja ne vaikuttaa "normaaleilta".

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Onko jotain asiaa, jonka jälkeen hän käyttäytyisi tuolla tavoin? Miten kavereiden kanssa menee? Kiusataanko poikaa?

No asiaksi riittää vaikka se, että aikuinen ei anna muroja vaan käskee sen ottaa ne ite. Tai jos kynä menee rikki. Tai jos joku kattoo sitä väärin. Tai sanoo väärin. Tai jos kaveri ei leiki mitä tämä herra haluaa. Tai vessanpytty ei vedä kunnolla. Tai hammasharja on liian korkeella. Mikä vaan.

Tiukat rajat on kokeiltu. Pirun tiukat rajat, ei mitään vaikutusta. Toinen ääripää on kokeiltu myös, on yritetty olla välittämättä pikkuasioista, ajateltiin, että jos se vaan provosoi lasta. Aivan sama miten teki, tää lapsi on kuin painajainen. Rakkautta on annettu mutta kohta olen siinä pisteessä, että sitä on vaikea enää antaa. Aikaa on annettu. Joka päivä lapsi saa täysin kahden keskeistä aikaa. Kaks muuta lasta on ja ne vaikuttaa "normaaleilta".

"Tulistuva lapsi"-kirja on aika hyvä... ällösti kirjoitettu, mutta käyttökelpoinen.

Jaksaa kiinnostavaan asiaan, vaikka kolme vuorokautta putkeen. Väittäisin tietäväni jotain aiheesta itse adhd-aikuisena jakolmen adhd-lapsen äitinä. :D

Kerro mitä oireita tässä on? Mä oon kattonu asiaa netistä mutta mielestäni oireet ei kuitenkaan aivan täsmää...minkälaisia oireita teijän lapsilla on ja miten asiaa tutkitaan/hoidetaan?

"Tulistuva lapsi"-kirja on aika hyvä... ällösti kirjoitettu, mutta käyttökelpoinen.

Luin ton kirjan muutama viikko sitten. Uskon, että siinä on todellaki asiaa, vieläkun jaksais painaa ne asiat mieleen....

Tyttö enemmän add, eli ei ylivilkas, mutta unohtuu ajatuksiinsa, toinen ehkä enemmän as-piirteinen: analyyttinen, järkevä ja jopa kylmä. Poika menee vauhdilla, on impulsiivinen ja saa raivareita mistä tahansa aiheesta. Oppiminen on vaikeaa, ei luota muistiinsa ja turhautuu. Kaikki keskimääräistä älykäämpiä, mutta tarvitsevat enemmän apua, kuin muut joissain asioissa.

Noin erittäin tiivistettynä.

Yhteistyössä