Mä en jaksa tätä lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kehtaa harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kauhukakara:
Mietin että onko miehen lukihäiriö peritynyt ja jotain oireita siihen liittyen. Mulla ei ole tuollaisia oireita ollut.

Luki-vaikeus on vahvasti perinnöllistä, mutta ei selitä kaikkea. Itsetunnon voi kyllä romuttaa...

Ja olisi mielestäni parempi, että itse olisitte yhteydessä kasvatusneuvolaan. Ei opettaja näe kokonaisuutta...

Missä iässä yleensä lapset saavat esim. adhd-diagnoosin? Liittyykö nämä luki- ja hahmotushäiriöt ym. usein esim. juuri adhd-lapsiin? Ystäväni lapsi on eskarissa ja hoitajat epäilevät että pojalla saattaa olla jonkin asteinen hahmotushäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja MEK:
Missä iässä yleensä lapset saavat esim. adhd-diagnoosin? Liittyykö nämä luki- ja hahmotushäiriöt ym. usein esim. juuri adhd-lapsille? Ystäväni lapsi on eskarissa ja hoitajat epäilevät että pojalla saattaa olla jonkin asteinen hahmotushäiriö.

Ei ainakaan alle 5-vuotiaana adhd-diagnoosia. Hahmotushäiriö näkyy kyllä ja adhd-piirteet nuoremmillakin. Ennen kouluikää olisi hyvä tietää, tarvitseeko lapsi jotain erityistä koululta ja opetuselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Mietin että onko miehen lukihäiriö peritynyt ja jotain oireita siihen liittyen. Mulla ei ole tuollaisia oireita ollut.

Luki-vaikeus on vahvasti perinnöllistä, mutta ei selitä kaikkea. Itsetunnon voi kyllä romuttaa...

Ja olisi mielestäni parempi, että itse olisitte yhteydessä kasvatusneuvolaan. Ei opettaja näe kokonaisuutta...

Kyse on alle kouluikäisestä

Sinulla, mutta apLlla ei. tulee kahdelle eri ihmiselle vastauksia, siksi sekoilee :D Sori.

Jonsered varmaan nyt sekottaa kaks henkilöä: eli ap:lla on kouluikänen jonka opettaja aiko ottaa yhteyttä perheneuvolaan :) Kauhukakaralla taas on alle kouluikänen lapsi jonka MIEHELLÄ on lukihäiriö.

Jonsered: siks sovittiin, että ope ottaa yhteyttä koska heillä on kerran kuussa jotkut tapaamiset muutenki ja tuntuu, ettei itellä oo enää voimavaroja soitella jokapaikkaan :( Toki ite meen tapaamisiin sitten kun sen aika tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jonsered: siks sovittiin, että ope ottaa yhteyttä koska heillä on kerran kuussa jotkut tapaamiset muutenki ja tuntuu, ettei itellä oo enää voimavaroja soitella jokapaikkaan :( Toki ite meen tapaamisiin sitten kun sen aika tulee.

Sehän on tosi hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Missä iässä yleensä lapset saavat esim. adhd-diagnoosin? Liittyykö nämä luki- ja hahmotushäiriöt ym. usein esim. juuri adhd-lapsille? Ystäväni lapsi on eskarissa ja hoitajat epäilevät että pojalla saattaa olla jonkin asteinen hahmotushäiriö.

Ei ainakaan alle 5-vuotiaana adhd-diagnoosia. Hahmotushäiriö näkyy kyllä ja adhd-piirteet nuoremmillakin. Ennen kouluikää olisi hyvä tietää, tarvitseeko lapsi jotain erityistä koululta ja opetuselta.
´

Niin, hoitajat tosiaan ovat sitä mieltä, että poika pitäisi laittaa erityisluokalle. Ystäväni on vaan sitä mieltä, ettei poika tarvitse mitään erikoisjuttuja vaan pitäisi päästä tavalliselle luokalle. Lukihäiriö on siis vahvasti periytyvä. Onko myös hahmotushäiriöt ym. vahvasti periytyviä? Mä oon tyhmänä luullut, että ystäväni pojalla on ollut ns. liian vapaa kasvatus, jonka vuoksi poika "meuhkaa" ja tappelee milloin mistäkin. :ashamed:

Tämä ei nyt oikeastaan liity juuri tähän, mutta As-lapsikaan ei käyttäydy noin ilman syytä. Jos lapsi on esim. liian vaativassa ympäristössä, sekavassa ympäristössä, ei tule ymmärretyksi jne. silloin käytös menee tuohon suuntaan. Siis joku järkevä syy kyllä löytyy. Se on hyvä muistaa myös että myös käytöshäiriö voi olla lapsella kuin lapsella, myös erityislapsella. Se asia on hoidettava "erikseen" eikä katsoa tavallaan sormien läpi johonkin neurologiseen häiriöön vedoten.

Jokin ap.n lapsella on nyt hätänä ja pitäisi ottaa selvää, että mikä. Vasta sen jälkeen saatte luultavasti tilanteen rauhoittumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jokin ap.n lapsella on nyt hätänä ja pitäisi ottaa selvää, että mikä. Vasta sen jälkeen saatte luultavasti tilanteen rauhoittumaan.

Jokin todellakin on lapsella hätänä ja hän tietää sen itsekin. Sanoo, että on paha olla mutta ei osaa kertoa miksi tai minkälainen paha olo. Raukka sanoo, että "ei keksi sanoja kertomaan " :(

Ja MEK: et varmasti oo ainut, joka luulee, että käytös johtuu vapaasta kasvatuksesta. Se kyllä joskus harmittaa koska ite ainaki tiedän, ettei se meillä ainakaan pidä paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Jokin todellakin on lapsella hätänä ja hän tietää sen itsekin. Sanoo, että on paha olla mutta ei osaa kertoa miksi tai minkälainen paha olo. Raukka sanoo, että "ei keksi sanoja kertomaan " :(

Ja MEK: et varmasti oo ainut, joka luulee, että käytös johtuu vapaasta kasvatuksesta. Se kyllä joskus harmittaa koska ite ainaki tiedän, ettei se meillä ainakaan pidä paikkaansa.

Joo, anteeksi. :ashamed: Ei ollut tarkoitus loukata. Nyt osaan katsoa asioita toiselta kantilta..

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ehkä siellä perheneuvolassa lapsi osaa kertoa pahan olonsa syyn, kun ne on siellä koulutettu kysymään oikeat kysymykset. :hug:

niinpä. Minusta tuo ap:n lapsi kuulostaa aspergerin oireyhtymää sairastavalta lapselta ja siihenhän löytyy apu. HAe apua neuvolasta tai kouluterkalta nopsaan. LApsesi kasvaa koko ajan eikä pysty pitämään pahaa oloaan ja käytöstään kurissa, asiat ja seuraukset siis suurenevat.

Tsemppiä sinulle!!!!:)

Niin, hoitajat tosiaan ovat sitä mieltä, että poika pitäisi laittaa erityisluokalle. Ystäväni on vaan sitä mieltä, ettei poika tarvitse mitään erikoisjuttuja vaan pitäisi päästä tavalliselle luokalle. Lukihäiriö on siis vahvasti periytyvä. Onko myös hahmotushäiriöt ym. vahvasti periytyviä? Mä oon tyhmänä luullut, että ystäväni pojalla on ollut ns. liian vapaa kasvatus, jonka vuoksi poika "meuhkaa" ja tappelee milloin mistäkin. :ashamed:

Ei tarvita aina erityisluokkaa, kun tiedetään, mistä on kyse. Omat ipanani ovat ihan normaaliluokissa ja opettajilla on tieto, kuinka heitä tukea. Se on juuri tärkein syy, selvittää, onko taustalla jotain neurologista "erilaisuutta".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jonsered varmaan nyt sekottaa kaks henkilöä: eli ap:lla on kouluikänen jonka opettaja aiko ottaa yhteyttä perheneuvolaan :) Kauhukakaralla taas on alle kouluikänen lapsi jonka MIEHELLÄ on lukihäiriö.

Juu, tuohon jo vastasin. Yritin tiivistää liian monta vastausta samaa viestiin. :)

kannattaa ihan tosissaan nyt ottaa yhteyttä vaikka sinne perheneuvolaan, mutta myös varautua siihen että he sanovat sen olevan "normaalia"käytöstä, ikäänkuuluvaa tms.. tämän kokeneena minä vein suoraan yksityiselle neurologille ja muualle pojan.. ja nyt 2 vuoden jälkeen alkaa nekin uskoo pikkuhiljaa mistä kyse. siis poika pn just 5vee, mutta selvästi kehittynyt toetyissä asioissa ikäsiään vahvemmin, pääsee nyt sitten testeihin ja muihin tutkimuksiin. meillä on ihan 98% varmuudella adhd-lapsi, mutta myös siihen lisäksi tuollaisia "raivo"kohtauksia, jota ap kuvaili ekassa viestissään...
neurologit sitä mieltä, ettei pelkkä adhd.
kasvatuksessa EI TOD. ole aina syy, itse oon sanut niin paljon PASKAA niskaan, niin päiväkodista, neuvolasta jne tuosta että kasvatus ei ole oikee ja plää plää plää
mä neuvoisin varaa aikaa sinne perheneuvolaan eka sitten sieltä eteenpäin. ja pysyy sua vahvana ja ole tiukkana muille, että saat pojalle avun..

lueppa sellaanen kirja kun MYÖNTEINEN ASENNE LASTEN KASVATUKSESSA(tai joku tuon tyyppinen nimi), tosi hyvä kirja ja monta ratkasua ongelmiin mitä tulee eteen lasten kasvatuksessa! Suosittelen lämpimästi! Koittakee selvitä <3

Ope varmasti tarkoitti oppilashuoltoryhmää ap? SEllainen kokoontuu kaikilla kouluilla kerran kuukaudessa, siellä käsitellään oppilaskohtaisesti ongelmia ja mietitään tarvitaanko jatkotoimenpiteitä ja jos tarvitaan, niin mitä.

kuulostaa kutakuinkin samalta mitä meidän poika (ja tyttökin perässä) tekee. ikää tosin pojallakin vasta 4v mutta huomaa että samoilla raiteilla..... meillä luojan kiitos tän huomas myös neuvolan täti viimeisellä käynnillä, ja oli jopa niin viisas että laitto lähetteen toimintaterapiaan. tuumas vaan että kun lapsi on tollanen villi ja rauhaton ni viisaampi puuttua asiaan ennen koulua jolloin on takuuvarmasti vaikeuksia pysyä pulpetissa paikallaan.
mun mielestä se, että on selkeitä vaikeuksia keskittyä, kuunnella ohjeita ja motivoitua noudattamaan niitä ja toisaalta sit äärimmäinen vilkkaus ei kerro minkäänlaisista neurologisista poikkeavuuksista. mua lähinnä ärsyttää vihjailut meidän lasten mahdollisista sairauksista, kun ad/hd on nykyään lähinnä trendidiagnoosi. lisäksi diagnosointi on jonkinlaista leiman otsaan lyömistä, sen terapeutin ja neuvolan mielestä aika suurikin osa noista diagnooseista tehdään hepposin perustein ottaen huomioon miten kiistelty toi sairaus on. tutun lapsen neurologi oli myös sitä mieltä että varsinkin alle kouluikäsillä lapsilla on melkein järestään selkeitä häiriöitä hienomotoriikassa ja oman kropan rajojen hahmottamisessa yleensä, joten pelkkä vilkkaus ei oo riittävä syy saada sairaan papereita kouraan.

meidän toiveissa siis on saada apua ja tukea sieltä toimintaterapiasta, konsteja kasvatukseen ja jotain toimintamalleja raivaritilanteisiin ja muuten vaan rauhottumiseen silloin ku mennää ylikierroksilla. sitäpaitsi siellä on kuulemma hillittömän hauskaa, sillä terapeutilla on ihanat tilat, roikkuu köyttä katosta ja tramboliinia ja kaikkea. mä uskon vakaasti, että koska kyse ei mitä luultavimmin ole mistään sairaudesta vaan ihan yksinkertasesti vähän haastavammasta lapsesta, ni tosta on tarpeeksi apua ainaki tässä tilanteessa, ja ehkä saadaan hillittyä vähän tota energian määrää.

Ei näitä diagnooseja annetakkaan ilman selkeää syytä ja tarvetta. Ei ainakaan pitäisi. Itselläni on Asperger-lapsi mutta diagnoosia emme hae koskaan jos ei ole selkeää syytä ja tarvetta miksi sen tarvisimme. Se että esim. Asperger on ei ole syy diagnoosin hakemiselle.

Yhteistyössä