Mä en jaksa tätä lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kehtaa harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ei näitä diagnooseja annetakkaan ilman selkeää syytä ja tarvetta. Ei ainakaan pitäisi. Itselläni on Asperger-lapsi mutta diagnoosia emme hae koskaan jos ei ole selkeää syytä ja tarvetta miksi sen tarvisimme. Se että esim. Asperger on ei ole syy diagnoosin hakemiselle.

mulla taas on aikuinen kaveri joka sai tän diagnoosin ilman sen kummempia perusteita. se kävi terapiassa masennuksen takia hoitajalla, ja yhden lääkäritapaamisen yhteydessä se psykiatri jutteli että just oli tästä seminaari kuinka add hoitamattomana aiheuttaa masennusta. ja ilman sen kummempaa se totes että tästä varmaan on kyse. tosta kuitenkin on aikaa, ja toi diagnoosi on käräjäoikeuden päätöksellä sittemmin poistettu mut mun mielestä toi on NIIN turhauttavaa! ja käsittämättömän vastuutonta siltä lääkäriltä. mut se tais olla sitä aikaa ku ad/hd:ta ja add:ta tehtiin vasta tunnetuksi suomessakin.

mä jollain lailla hämmästyin sitä että se neuvolan täti oli vieläki sitä mieltä että diagnooseja tehdään turhan hepposin perustein. ottaen huomioon että hoidon ja erityiskohtelun käsittääkseni saa ilman diagnoosiakin, ainaki lapset.

En osaa sanoa tehdäänkö liian heppoisin perustein. Joskus tuntuu että jotkut yksityiset tekevät aikuisille liian heppoisin perusteinkin. Riippuu varmaan paljon paikasta. Yliopistollisien sairaaloiden diagnooseihin luotan kyllä. Siis en usko heidän tekevän hätiköityjä päätöksiä lasten suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ope varmasti tarkoitti oppilashuoltoryhmää ap? SEllainen kokoontuu kaikilla kouluilla kerran kuukaudessa, siellä käsitellään oppilaskohtaisesti ongelmia ja mietitään tarvitaanko jatkotoimenpiteitä ja jos tarvitaan, niin mitä.

Tätä justiin tarkotti. Toivon, että kokoontuvat kohta. Lapsella itellä on paha olla, hän itsekin on sen sanonu. Jo 3-vuotiaana käytin omasta tahosta lasta psykologilla koska oli jo sillon erittäin vaikea (itseasiassa on siitä hurjasti muuttunut, aina parempaan suuntaan) mutta sillon seurattiin tunnin pojan leikkejä ja sanottiin, että lapsi on normaali. Nyt harmittaa, etten vaatinu jatkotutkimuksia sillä mun mielestä ei oo normaalia, jos lapsi ite sanoo, että on paha olla.

Alkuperäinen kirjoittaja totuus sattuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja peiliin:
olisi syytä vilkasta.menny kasvatus pieleen

Kerro heti missä kohtaa????? Haluaisin todellaki tietää. Tämän tekstin perusteellako sen jo tiedät? Jos näin on niin tuon mieluusti tämän lapsen sun hoiviin, jospa siitä sais sinun kasvatusmenetelmillä kasvamaan kunnon kansalainen?

kukaan ei voi tietää miten olet nämä vuodet kasvattunut.tajuu sen tyhmäkin että jotain on menny vikaan jos lapsi on tollanen

Upean suoraviivaisen yksinkertainen tapa ajatella :whistle:

Meillä ERITTÄIN hankala, omapäinen/ja omaperäinen keskimmäinen, kiroaa väliin kuin tukkijätkä/ei oikein sopeudu helpolla ryhmätilanteisiin jne.., mutta en oleta syyn olevan ainakaan pelkästään kasvatuksessa. HEI; luonne/ tai sanotaanko temperamentti/tilanteet ja moni, moni muu seíkkakin vaikuttaa asiaan. Ja joskushan niille ongelmille löytyy ihan se diagnoosikin, mikä ei sitten suoraan tai mitenkään johdukaan enää siitä kasvatuksesta tosiaankaan.

Lukemisen taitoja ja vaikeuksia voidaan ennakoida jo leikki-ikäisistä
Leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Aiemmin lukutaitoa ennustavaa tutkimusta on tehty vanhemmilla lapsilla ja lähinnä kirjoitusjärjestelmältään epäsäännöllisessä englannin kielessä.
- Myös kirjoitusjärjestelmältään säännönmukaisessa suomen kielessä leikki-ikäisten fonologis-kielelliset taidot kuten kyky tunnistaa puheesta tavuja ja äänteitä, lyhytkestoinen kielellinen muisti, merkityksettömien sanojen toistamisen taito, sanavarasto ja nimeämissujuvuus, ovat vahvasti yhteydessä kykyyn lukea virheettömästi sanoja ja tekstiä toisen luokan lopulla, kertoo Anne Puolakanaho. - Sujuvaa lukutaitoa varhaiset fonologis-kielelliset taidot ennustivat sen sijaan vain heikosti. Toisen luokan lopun lukemisen sujuvuuteen oli yhteydessä erityisesti varhainen kirjaintuntemus.
Lapsen yksilöllistä lukemistaitoa ja dysleksiaa voidaan ennustaa jo 3,5 vuoden iästä lähtien, kun yhdistetään tietoa eri mittareista. Näitä ovat kirjaintuntemus, nimeämissujuvuus sekä tieto suvussa mahdollisesti ilmenevästä dysleksiasta. Näiden tehtävien avulla voidaan rakentaa lukemisen vaikeutta kartoittava seula.
Varhaiset fonologis-kielelliset taidot sekä kirjaintuntemus kehittyvät kiinteässä yhteydessä toisiinsa. Niissä esiintyvät yksilölliset erot ovat erittäin pysyviä leikki-iässä.
Lapsilla, joiden suvussa esiintyi lukemisvaikeutta, varhaisten taitojen kehitys oli hitaampaa. Näillä lapsilla sitkeä lukemisenvaikeus oli miltei neljä kertaa yleisempää kuin lapsilla, joiden lähisuvussa ei pulmia ollut. Suomalaisilla lapsilla sitkeä lukemisen vaikeus ilmeni toisen luokan lopulla useammin hitaana, sujumattomana lukemisena kuin lukemisvirheinä.
Tutkimus perustuu lähes 200 lapsen taitojen seurantaan. Kymmenen vuotta kestäneeseen seurantaan osallistuneista lapsista puolella esiintyi lähisuvussa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia. Tulokset perustuvat huomattavan laajaan lukemisen varhaisia valmiuksia kartoittavaan tehtävävalikoimaan.
MediPsyko 1.11.2007 9:42 Lähde Early Prediction of reading skills - Phonological awareness and related language and cognitive skills in children with familial risk for dyslexia. Anne Puolakanaho. Jyväskylän yliopisto.

Onko vielä sellasta "tautia" olemassa kuin autismi? Vai onko se nykyään eroteltu noiden adhd ja add nimien alle? Eikös sellaisilla henkilöillä ole suuria sosiaalisia vaikeuksia mutta toisaalta ovat älykkäitä ja erittäin taitavia joissain asioissa. Kuten ap:n poikakin piirtämisessä ja laskemisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko vielä sellasta "tautia" olemassa kuin autismi? Vai onko se nykyään eroteltu noiden adhd ja add nimien alle? Eikös sellaisilla henkilöillä ole suuria sosiaalisia vaikeuksia mutta toisaalta ovat älykkäitä ja erittäin taitavia joissain asioissa. Kuten ap:n poikakin piirtämisessä ja laskemisessa.

Autismin kirjoon kuuluvat sekä autismi, asperger että adhd. Niitä ei voida suoraviivaisesti toisistaan rajata. Itselläni on adhd ja selkeitä as-piirteitä, tyttäressä nähtävissä lieviä autistisa piirteitä, ja kaikilla lapsillani as-piirteitä. Toisaalta, niin jokaisessa ihmisessä on, minä vain olen katsonut asiaa suurennuslasilla omista oireistani johtuen ja saadakseni elämän mahdollisimman helpoksi lapsilleni.

minulla on 8sisarusta,joista yksi on autistinen(eikä todellakaan lievästi),siitäkin meinasivat syyllistää vanhempia,kun em liikkelle lähtökin viivästyi paljon! autistisen pikkuveli ehti lähtee ensin liikkeelle,ja puhuikin aiemmin sujuvammin kuin isoveljensä. kylläpä pahoittelivat sitten olan takaa kun sairaus aiheutti tämän eikä suinkaan vanhemmat.
-vielä tänä päivänäkin kaikkien mahdollisten tukevien toimenpiteiden jälkeen lapsen puhe ja ymmärrys on paljon ikäistään heikompi. me kaikki muut lapset olemme kyllä ihan ikäistemme tasolla(paitsi toisella pikkuveljellä on kehitysviive johtuen erään kromosomin inversiosta).

itselläni on hyvin hyvin hyvin vilkas poika! jonka motoriset taidot ovat ikäisiään kehittyneemmät kuin myös puheen kehitys on hiukka kehittyneenpää ku ylensä 3v:llä(vaikka se toki vaihteleekin tässä iässä normaalistikkin paljon eri lasten kesken)

hän saa myös tervehtiä, sanoa kiitos ja ole hyvä,pyytää nätisti jos haluaa jotain,halaa kavereita kun lähtee,juttelee vieraiden varsinkin mummojen kanssa, että on hyvin sosiaalinenkin. mutta niin vilkas että esim. ruokapöydässä ei pysy 2s kauempaa paikallaan=(. vaikka olen johdonmukainen ja pidän säännöistä kiinni(ja seuraamuksista) niin ei se vaan menisi joka sekuntti =(.

ystäväni omaa paljon rauhallisemman lapsen eikä ole itse edes yhtä tiukka kuin minä,silti lapsi käyttäytyy keskimäärin kiltimmin kuin minun poikani.

että eipä se ole aina se kasvatus!

siksi toisekseen minä itse olen ns.vapaan kasvatuksen tulos. olen aina pienestä pitäen ollut todella vastuullinen,muita ajatteleva,auttava.
ikinä en ole harrastanut paheita(tupakkaa alkoholia,yhden illan hoitoi. yms).=).

Alkuperäinen kirjoittaja :
minulla on 8sisarusta,joista yksi on autistinen(eikä todellakaan lievästi),siitäkin meinasivat syyllistää vanhempia,kun em liikkelle lähtökin viivästyi paljon! autistisen pikkuveli ehti lähtee ensin liikkeelle,ja puhuikin aiemmin sujuvammin kuin isoveljensä. kylläpä pahoittelivat sitten olan takaa kun sairaus aiheutti tämän eikä suinkaan vanhemmat.
-vielä tänä päivänäkin kaikkien mahdollisten tukevien toimenpiteiden jälkeen lapsen puhe ja ymmärrys on paljon ikäistään heikompi. me kaikki muut lapset olemme kyllä ihan ikäistemme tasolla(paitsi toisella pikkuveljellä on kehitysviive johtuen erään kromosomin inversiosta).

itselläni on hyvin hyvin hyvin vilkas poika! jonka motoriset taidot ovat ikäisiään kehittyneemmät kuin myös puheen kehitys on hiukka kehittyneenpää ku ylensä 3v:llä(vaikka se toki vaihteleekin tässä iässä normaalistikkin paljon eri lasten kesken)

hän saa myös tervehtiä, sanoa kiitos ja ole hyvä,pyytää nätisti jos haluaa jotain,halaa kavereita kun lähtee,juttelee vieraiden varsinkin mummojen kanssa, että on hyvin sosiaalinenkin. mutta niin vilkas että esim. ruokapöydässä ei pysy 2s kauempaa paikallaan=(. vaikka olen johdonmukainen ja pidän säännöistä kiinni(ja seuraamuksista) niin ei se vaan menisi joka sekuntti =(.

ystäväni omaa paljon rauhallisemman lapsen eikä ole itse edes yhtä tiukka kuin minä,silti lapsi käyttäytyy keskimäärin kiltimmin kuin minun poikani.

että eipä se ole aina se kasvatus!

siksi toisekseen minä itse olen ns.vapaan kasvatuksen tulos. olen aina pienestä pitäen ollut todella vastuullinen,muita ajatteleva,auttava.
ikinä en ole harrastanut paheita(tupakkaa alkoholia,yhden illan hoitoi. yms).=).

On tavallista, että ainoan lapsen puheen kehitys on ikäisiään kehittyneempää, koska hän puhuu paljon aikuisille, viettää paljon aikuisten kanssa aikaa.
Mitä tuohon vilkkauteen tulee, usein sellaiset lapset, joiden vanhemmat koko ajan siitä puhuvat, ja innoissaan siitä toitottavat ja oikein innokkaasti odottavat hetkeä, että saavat kieltää (mitään konkreettisia rangaistuksia nämä vanhemmat eivät yleensä jaa, pelkästään vaan isoon ääneen kuuluttavat itsekin koko ajan lapsestaan) oppivat hakemaan jatkuvasti huomiota käyttäytymisellä. He tuntevat, että vanhemmat sitä odottavat ja tuntevat saavansa näin hyväksyntää ja tekevänsä vanhempansa tyytyväiseksi.

Sinäkin aina puhut täällä vain miten mielestäsi omasi on niiin sellainen ja tällainen... aika kyllästyttävää.

Lueskelin ketjua ja alkoi ärsyttämään kommentit,että kasvatus on mennyt pieleen ap:n kohdalla. Itsellä on kolme poikaa,joista keskimmäisen kanssa palaa hihat,kun samat systeemit ei pure häneen,kuin ekaan ja kolmoseen.Käyttäytyy aivan hullusti monessa tilanteessa...että tosiaan ap TSEMPPIÄ!!!
KOita jaksaa

mulla on kans tuollainen vilkas poika. Joku kysyi aikaisemmin joltakin, että miten lapsi käyttäytyy siirtymätilanteessa... Voisko joku kertoa mitä se kertoo lapsesta, miksi niin kysyi? mun pojalla just ongelmia niissä ja sosiaalisissa tilanteissa...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mulla on kans tuollainen vilkas poika. Joku kysyi aikaisemmin joltakin, että miten lapsi käyttäytyy siirtymätilanteessa... Voisko joku kertoa mitä se kertoo lapsesta, miksi niin kysyi? mun pojalla just ongelmia niissä ja sosiaalisissa tilanteissa...

Tarkkaavaisuushäiriöinen tai as-piirteinen ihminen ei osaa joustavasti siirtyä uuteen tilanteeseen ja saattaa jopa turhautua jos rutiineista poiketaan. Omantoiminnanohjaus ei toimi, kuten muilla... ei siis välttämättä tiedä, miten edetä esim. juuri uuteen tilanteeseen siirtyessä.

Ja sosiaalisessa tilanteessa voi olla vaikeaa tulkita, mitä oikein tarkoitetaan. Jos minulle sanotaan esim: "no, sun täytyy tulla joskus toiste..." ajattelen, että on pakko tulla, eli minua määräillään, vaikka todennäköisesti tarkoitettiin, että "ikävää että nyt ei sovi, katsotaan toisella kerralla sitten". :D Toisinaan aika turhauttavaa, kun tuntuu, että puhuu eri kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jos lapsella on tarkkaavaisuushäiriö, niin onko se sitten adhd, vai onko se jokin yksittäinen häiriö? Miten toimintaterapeutti auttaa tälläistä lasta?

Voi olla adhd tai voi olla jotain muuta, ongelma luonne kaiketi määrittää toimintaterapian laadun.

Yleensä adhd-ihminen on vilkas ja impulsiivinen, mutta add-ihminen vetäytyvä uneksija, kuitenki samasta perusasiasta on kyse.

Yhteistyössä