Mä en kestä enää tuota 13-vuotiasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää hajoaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää hajoaa

Vieras
Just eilen valitin tästä muuttorumbasta, jota koetan läpi vetää ilman että kukaan tekee yhtään mitään (paitsi mä).
Nyt sitten loput tekee suunnilleen jotain, paitsi tuo 13-vuotias. Sen vastaus on kaikkeen "ei kiinnosta". Passitin sen jo huoneeseensa että siivoaa edes sen, niin jumalauta ei! Sille soitti jo mummo ja isänsäkin ja piti puhuttelun asiasta, ei mitään vaikutusta. Sanoin että on sitten kotiarestissa eikä pääse isälleen vkl, "ei kiinnosta". Sanoin sille omasta puolestani sekä sen kuullen myös mummolleen ja isälleen että jouluksi ei tartte yhtäkään lahjaa tuolle ostaa. Ei sen eväkään värähätäny. Se ei siis tee mitään, enkä mä saa sitä tekemään mitään! Nytkin se vaan makaa siellä huoneessaan vaikka mä oon sille jo kohta kaks tuntia käyny karjumassa ja komentamassa ja vaikka mitä.

Ei mulla ole enää sanojakaan tähän. Minne hemmetin pimeään komeroon mä sen tungen arestiin, että siihen saa jotain kuria ja järjestystä?!! Sitä paitsi sen kielenkäyttökin mua kohtaan on jotain niin järkyttävää, että mä en ikinä ole omalle äidilleni semmosia huutanu :(

Kasvatuslaitokseen koko kersa, en mä jaksa tämmöstä.

tuon ikäisellä' ei välttämättä ole helppoa oman kehityksen kanssa juuri nyt..mulla ollut samoja ongelmia 9 vuotiaan kanssa jo välillä..kehittyy niin ettei sillä itelläkään oo htyvä olla...pelotaa mitä se on sitten 3 vuoden päästä..=/

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
jos huoneessa on tv, pelikone, tai kännykkä pois joksikin aikaa. toimii paremmin kuin arestit

ei oo telkkaria eikä tietokonettakaan sillä siellä. kännyn pois ottoa mietin, mutta ei sillä ole saldoa joten ei se pysty sitä muutenkaan käyttämään.

Taitaa ongelma juontaa juurensa pitemmältä kuin eilisestä. Huutaminen ja väittely teinin kanssa eivät tuota yleensä tulosta.

Rauhoitu ensin, ja ilmoita sitten kylmän rauhallisesti, mitkä edut teiniltä karsitaan, ellei hän toimi, kuten pyydät. Ja sitten pidät niistä kiinni. Olet nyt pari päivää uhkaillut joululahjojen menetyksellä, siihen on toista kuukautta aikaa(ikuisuus teinin mielestä) , aiotko tosiaan pitää siitä kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja pää hajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
jos huoneessa on tv, pelikone, tai kännykkä pois joksikin aikaa. toimii paremmin kuin arestit

ei oo telkkaria eikä tietokonettakaan sillä siellä. kännyn pois ottoa mietin, mutta ei sillä ole saldoa joten ei se pysty sitä muutenkaan käyttämään.

Aresti? Joku rangaistus mikä on tuntuva, ja jonka toteutat heti, ei jouluna...

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Taitaa ongelma juontaa juurensa pitemmältä kuin eilisestä. Huutaminen ja väittely teinin kanssa eivät tuota yleensä tulosta.

Rauhoitu ensin, ja ilmoita sitten kylmän rauhallisesti, mitkä edut teiniltä karsitaan, ellei hän toimi, kuten pyydät. Ja sitten pidät niistä kiinni. Olet nyt pari päivää uhkaillut joululahjojen menetyksellä, siihen on toista kuukautta aikaa(ikuisuus teinin mielestä) , aiotko tosiaan pitää siitä kiinni?

Yleensä tuo teini on tosi ihana, yhteistyökykyinen ja fiksu. Mutta sitten sille tulee näitä ihme kohtauksia muutamien viikkojen välein, kun sen kanssa ei riitä enää keinot eikä järki. Ja yleensä just vaan siivouksesta nää kohtaukset saa alkunsa. Mutta pakko sen on sitäkin tehdä, en mä ala välttelemään siivouskomentoja vain vältelläkseni näitä hullunmyllyjä.

Onko sulla ideoita mitä etuja mä siltä karsin? Tosiaan kännykällään se ei tee oikein mitään, kun siinä ei ole puheaikaa. Toki siihen voi soittaa. Pelikoneista se ei välitä. Telkkarinkatselu tietty vois olla yks, mutta en sitä täysin aukottomasti pysty valvomaan kun usein tulen töistä myöhemmin kuin mitä tuo on päässyt koulusta. Kaverit tulee nyt muutenkin jäämään, kun muutetaan täältä pois, joten niistäkään ei voi "luopua". Netin voisin pistää käyttökieltoon, mutta en tiiä mahtaako sekään "kiinnostaa" tuota yhtään :(

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
tuon ikäisellä' ei välttämättä ole helppoa oman kehityksen kanssa juuri nyt..mulla ollut samoja ongelmia 9 vuotiaan kanssa jo välillä..kehittyy niin ettei sillä itelläkään oo htyvä olla...pelotaa mitä se on sitten 3 vuoden päästä..=/

Näinpä. Jos on ongelmia kavereiden kanssa? Rakkaushuolia? Oman kroppansa kanssa? Jotain mitä lapsi ei saa sanottuaa? Olet varmaan kysynyt ihan nätisti jo?

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
kuskaa muksu kasvatusneuvolaan. Ei taida olla oikein onnellinen 13-vee tuo. Kyllä ne yleensä jotakuta uskoo kai sentään.

No eivät usko, ellei tottelemattomuudesta ole mitään seurauksia. Äiti uhkailee joululahjojen menetyksellä --> lapsi tietää että ihan tyhjä uhkaus, eikä teiniä tosiaan taida kiinnostaa joku juttu, johon on yli kuukausi aikaa, se on ikuisuus tuon ikäisille :)

Alkuperäinen kirjoittaja onko pelikonsoli:
ota se pois.
tai anna maata. pakkaa niiden pienempien kanssa.
jospa hänellä on ongelmia itsellään tai muutto harmittaa muuten vaan.
mikä sukupuoli?

Tyttölapsi.
Voi olla että muutto harmittaa, mutta toisaalta on ollut innoissaankin muutosta kun pääsee serkkujensa kanssa samaan kouluun ja saa olla sitten enemmän heidän kanssaan tekemisissä kuin tähän asti.

En tiiä mahtaako tuota mikään kasvatusneuvolakaan hetkauttaa. Kuten sanoin, välillä on kiltti ja ihana ja fiksu. Ja sitten tulee päiviä kun se on pahempi kuin kymmenen raivotarta yhteensä :(

Alkuperäinen kirjoittaja pää hajoaa:
Alkuperäinen kirjoittaja No:

Yleensä tuo teini on tosi ihana, yhteistyökykyinen ja fiksu. Mutta sitten sille tulee näitä ihme kohtauksia muutamien viikkojen välein, kun sen kanssa ei riitä enää keinot eikä järki. Ja yleensä just vaan siivouksesta nää kohtaukset saa alkunsa. Mutta pakko sen on sitäkin tehdä, en mä ala välttelemään siivouskomentoja vain vältelläkseni näitä hullunmyllyjä.

Onko sulla ideoita mitä etuja mä siltä karsin? Tosiaan kännykällään se ei tee oikein mitään, kun siinä ei ole puheaikaa. Toki siihen voi soittaa. Pelikoneista se ei välitä. Telkkarinkatselu tietty vois olla yks, mutta en sitä täysin aukottomasti pysty valvomaan kun usein tulen töistä myöhemmin kuin mitä tuo on päässyt koulusta. Kaverit tulee nyt muutenkin jäämään, kun muutetaan täältä pois, joten niistäkään ei voi "luopua". Netin voisin pistää käyttökieltoon, mutta en tiiä mahtaako sekään "kiinnostaa" tuota yhtään :(

Kyllä kiinnostaa, usko pois...Tunnet lapsesi parhaiten, eli tiedät mikä harmittaa eniten, mikä on sopiva rangaistus. Ja muista kertoa että rakastat häntä ja ymmärrät että muutto harmittaa, se on tuon ikäiselle kova juttu jos kaveritkin jäävät...Oletteko kauaskin muuttamassa?

Saavutetut edut pois ja heti. Mummoja sun muita ei tarvi sotkea tähän. Se on todella alentavaa ja nöyryyttävää. Joululahjoja lapsi tietää saavansa, vaikka tekis mitä. Sillä on täysin turha ja naurettava kiristää. Älä ikinä uhkaa sillä, mitä et toteuta.

Muutto on kriisi myös lapselle. Vaikuttaa silt, että sulla on pallo hukassa itselläsikin. Lapsi vaistoaa ja tietää sen. Muutto harmittaa lasta, puhu siitä, äläkä pompota ja vaadi.

Tuo "ei haittaa" tarkottaa lapsen kilellä vain aja ainoastaan sitä, että haluan provosoida, tiedän, että äitiä haittaa, kun minua ei muka haittaa. Älä kiinnitä huomiota tuohon ei haittaa -pointtiin. Se nimittäin haittaa silti.

Ole aikuinen, ole jämäkkä.

Alkuperäinen kirjoittaja ann:
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
kuskaa muksu kasvatusneuvolaan. Ei taida olla oikein onnellinen 13-vee tuo. Kyllä ne yleensä jotakuta uskoo kai sentään.

Mitä?! :( Eikö tuo nyt kuulosta just kovin normaalilta 13-vuotiaalta..?

just näin. ja ihan hyvin voi joskus vanhimman päästää helpommalla ja laittaa pienemmät töihin. tuokin 13 v oli varmaan jo niin iso, kun oli saman ikäinen kuin perheen kuopus nyt.
vanhimmalta vaaditaan aina eniten.
anna sen makoilla ja laita pienemmät töihin

tottakai isointa haittaa kavereiden menetyskin eniten.
miksi sen pitäisi tehdä ja pakata, jos annat pienempien purkaa laatikoita ja riehua?

laittaisin ne pienemmät kuriin ja pakkaamaan ja antaisin isoimman olla.

siis kun eilen sanoit että ne purkavat sitä mukaa kun pakkaat, niin kyllä vituttaisi olla se vanhin tuossa perheessä kun pienemmillä ei kuria.

vai purkaako tämä teinikin niitä laatikoita sitä mukaa?

Mites jos kokeilisit nyt itse käydä ulkona vetäsemässä henkeä...sen jälkeen meet rauhallisesti sen
lapsukaisen huoneeseen ja kysyt onko sattunut jotain sellaista minkävuoksi
käyttäytyyy noin? Jos et saa sitä avautumaan kyselyistä huolimatta niin sitten kerrot
miksi sinä odotat sen osallistuvan yhteisiin asioihin ja sen että et kertakaikkiaan jaksa tehdä niitä ilman hänen apuaan. Meillä ainakin toimii rauhallinen puhe ja empatia kaikista parhaiten.
Ja vihon viimeisenä keinona meilläkin kotiaresti ja kännykän pois otto.

Alkuperäinen kirjoittaja pää hajoaa:
Sanoin että on sitten kotiarestissa eikä pääse isälleen vkl, "ei kiinnosta".

Kasvatuslaitokseen koko kersa, en mä jaksa tämmöstä.

:o No ehkä se kasvatuslaitos on parempi paikka kuin tuollainen koti ja äiti.

13-vuotialla on murrosikä. Toisilla se tulee rajumpana. Tytöllä tuohon ikään voi olla fyysisiä muutoksiakin esim kuukautiset. Henkisesti voi olla rankkaa vanhempien ero, muutto.

Mitä enemmän kielletään ja rangaistaan sitä suurempi halo siitä nousee. Enemmän hellyyttä mitä 13-vuotiaskin vielä tarvisee, yhteisiä hetkiä ja mukavaa puuhaa kahden kesken äidinkin kanssa. Pelisääntöjä joista myös nuori saa päättää.