Mä oon niiiiin lopen kyllästynyt lapseeni! Miksei se voi mennä nukkumaan ihan niinku muutkin lapset, kiltisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosi huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi et saa kotitöitä tehtyä päivällä. Pyykkikoneen päälle laittaminen ei kyllä paljon aikaa vie, ja kotityöt, mitä tarvitsee tehdä, voi tehdä päivällä. Hullua jättää kaikki sitten illaksi. Ja sanoithan, että lapsi nukkuu päikkärit.

Tai no, omaa napaa sen verran, että itse en tee yhtään mitään kotitöitä enää kun lapsi nukkuu. Se on sitten omaa aikaa.

Sen ajan jonka lapsi nukkuu päivällä käytän syömiseen, opiskeluun ja teen jotain kotijuttujakin mutta ei aika riitä millään. Suurin osa tulee tehtyä kun lapsi on yöunilla.

No teette ne hommat kun lapsi on hereillä. Kyllähän nyt tuonikäisen voi jo hyvin opettaa leikkimään vieressä, kun vaikkapa silität vähän aikaa. Ja mitäs teillä jos kaksin olette, niin ei varmaan niin kauheasti tule sotkua/pyykkiä/ruuanlaittokin menee aika kevyesti.

Tai sanot lapselle, että nyt nukkumaan, äiti lähtee nyt pistämään pyykit koneeseen, hyvää yötä. Jätät oven raolleen, että kuulee sinun puuhailut, ja jos alkaa huutamaan, niin huikkaat ovelta, että hiljaa nyt, nyt nukutaan. Huone pimeäksi, ei leluja tai etkä juttele enää mitään kiinnostavaa.

Ei se auta. Lapsi huutaa hysteerisenä kunnes mä palaan sen viereen istumaan.

Kyllä sillä nukkumaanmeno-ja heräämisajalla on väliä, vaikka valvotun ajan määrä olisikin eri rytmeissä sama. Lapset ovat luonnostaan väsyneitä alkuillasta ja lapsen kuuluisi herätä aikaisin aamulla eikä vasta klo 10.

Mihin perustat väitteesi? Ei ole olemassa mitään lasten omaa vuorokausirytmiä, vaan kyllä se on synnynnäisesti se mikä on. Toki päivän jälkeen tulee se otollisin nukahtamishetki jokaiselle, mutta ei se jokaiselle lapselle pajahda päälle esim. klo 19. Kaikki noi "kuuluisi" ja "pitäisi" -jutut on yleensä ihan pelkkiä mielipideasioita. Se on totta, että aloittajan kannattaisi aikaistaa päivärytmiä, mutta ihan itsensä vuoksi eikä siksi, että "pitää".

Uskon ettei kaikki aika illalla mene kotitöissä, nytkin koko ajan netissä!

Ihmisellä pitää olla halu muutokseen, muuten ei muutu.

Meillä herätään klo 6-7, päikkärit puolen päivän hujakoilla ja sitten klo 20 maissa unta kuuppaan.

Mun lapset ei ole mitään supernukahtajia, mutta sen kestää, jos joinain iltoina meneekin tunti siinä, sen jälkeen on vileä omaakin aikaa vaikka kuinka.

Äsken ripustelin pyykkejä ja samalla surffaan ,juon iltateetä...Murut on nukkuneet jo tunteja.

Olen siis yh, mulla on yksi lapsi ja koira sekä kissa. Asutaan omakotitalossa (joka rakennettiin ukon kanssa...), mies lähti kun lapsi täytti 4kk. Lapsi nukkuu yläkerrassa, samassa huoneessa mun kanssa, omassa sängyssään. Mun täytyy hoitaa koko talo yksin, kaikki mahdolliset asiat joten EI ole aikaa nukuttaa lasta tuntikaupalla vaan täytyy tehdä kotihommiakin iltaisin ja öisinkin... enää ei kuulu itkua yläkerrasta, lapsi on kai nukahtanut tai sitten valvoo hiljaa. En uskalla mennä yläkertaan, en vaan uskalla... itkettää ajatellakin, että löin lastani. Rakasta, pientä, avutonta lasta! :(

sun kannattaisi nyt kysyä vaikka neuvolasta tai jostain kotikunnastasi itsellesi tukiverkkoa. siis joku, kuka auttaisi sinua noiden kotitöiden kanssa tai vaikka olisi lapsen kanssa ulkona tai jotain muuta, jotta sä saisit hetken omaa aikaa tai saisit tehdä niitä kotitöitä tai vaikka vaan levätä.

ymmärrän, jotta kotityöt pitää hoitaa, mutta lapsi on se tärkein! Mene katsomaan nukkuuko pienokaisesi, älä jätä lasta yksin, varsinkaan nyt. Lapsesi on varmaan hieman hämillään, miksi äiti löi ja jätti sitten yksin nukkumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hilpi:

Meillä herätään klo 6-7, päikkärit puolen päivän hujakoilla ja sitten klo 20 maissa unta kuuppaan.

Mun lapset ei ole mitään supernukahtajia, mutta sen kestää, jos joinain iltoina meneekin tunti siinä, sen jälkeen on vileä omaakin aikaa vaikka kuinka.

Äsken ripustelin pyykkejä ja samalla surffaan ,juon iltateetä...Murut on nukkuneet jo tunteja.

Arvasin, että joku sanoo näin! Olen netissä ja maksan tässä samalla laskuja!

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kyllä sillä nukkumaanmeno-ja heräämisajalla on väliä, vaikka valvotun ajan määrä olisikin eri rytmeissä sama. Lapset ovat luonnostaan väsyneitä alkuillasta ja lapsen kuuluisi herätä aikaisin aamulla eikä vasta klo 10.

Mihin perustat väitteesi? Ei ole olemassa mitään lasten omaa vuorokausirytmiä, vaan kyllä se on synnynnäisesti se mikä on. Toki päivän jälkeen tulee se otollisin nukahtamishetki jokaiselle, mutta ei se jokaiselle lapselle pajahda päälle esim. klo 19. Kaikki noi "kuuluisi" ja "pitäisi" -jutut on yleensä ihan pelkkiä mielipideasioita. Se on totta, että aloittajan kannattaisi aikaistaa päivärytmiä, mutta ihan itsensä vuoksi eikä siksi, että "pitää".

Satutko tietämään, että esim. valvominen lihottaa? Eli ei se ole ihan sama, mihin aikaan vuorokaudesta menee nukkumaan ja mihin aikaan herää. Pääsääntöisesti kuuluisi nukkua silloin, kun on pimeää.

Siis ymmärsinkö oikein, että pahoinpitelit lastasi ja jätit hänet yksin sänkyynsä... Nyt istut nettailemassa, etkä ole edes käynyt katsomassa, nukahtiko lapsi vai mitä puuhailee??? Huh huh...

Alkuperäinen kirjoittaja hilpi:

Järkipuhetta. Halu muutokseen tuntuu tässä nyt jotenkin puuttuvan. Johtuuko sitten siitä, että on jo niin väsynyt, ettei enää jaksa tarttua toimeen asioiden edistämiseksi, se vaatii jämäkkyyttä. Meilläkin on ollut huonoja nukkujia ja omaa aikaa jää vähän, joten on selvä, että kotityöt tehdään lasten ollessa hereillä eikä sitä vähää omaa aikaa käytetä pyykkäämiseen. Meillä siis 3 lasta.

Eikö se lapsi välillä ole isällään? Jos yrittäisit silloin tehdä kotitöitä urakalla ja antaisit surutta niiden hommien jäädä rästiin silloin kun lapsi sinulla.

Mun lapsi oli tuossa iässä vaikeasti nukutettava, ja luin jostain, että jos ei nukahda 20 minuutissa, niin sängystä pois, ja toiseen huoneeseen vähäksi aikaa. Minä tein noin kun ei näyttänyt yhtään siltä, että nukahtaisi. Annoin vähän maitoa ja leipää nakerrettavaksi, ka vähän ajan päästä yritettiin uudestaan. Ja kaikki ilman stressiä. Jos ei nukuta, niin saa sitten istua syöttötuolissa vähän aikaa kun tiskaan astiat. Sitten yritetään uudestaan, ja joka kerta toisella yrittämisellä simahti heti. Minusta tuntuu, että teillä nukkumaanmeno on taistelutanner nykyään, sinä stressaat, lapsi vaistoaa sen, eikä osaa rentoutua, ja noidankehä on valmis.

Kävin katsomassa lasta... silmät kiinni oli, näytti nukkuvalta, silitin päätä, sanoin hiljaa "anteeksi" ja lapsi aukaisi silmät, sanoi sitten "äittä" ja nukahti kai uudestaan. :heart: On se vaan rakas kaikesta huolimatta. Itkettää... :(

Mene nyt ap nukkumaan pienesi lähelle, jaksat sitten huomisen paremmin. Ja lue tämä ketju ajatuksen kanssa jollain sopivalla ajalla läpi, olet saanut paljon tosi hyviä neuvoja tilanteeseesi. Tsemppiä!

Lyhennä päikkäreitä, toiselta huonosti nukkujaltani jouduin päikyt jättämään pois alle 2vuotiaana. Sen jälkeen lapsi nukkui hyvin, ilta puoli kahdeksasta aamu puoli yhdeksään.
Onhan se ilta tässä tapauksessa hankala kun lapsi on tosi väsynyt, mutta kuitenkin nukahtaminen helpottuu. Koitin järjestää kauppa ym reissuja niin että autossa nukahtaisi parikymmentä minuttia päivällä, ja silloin meni koko päivä hyvin.

Huom. Puhun nyt erityislapsesta jonka kohdalla asiat ei mene yleensäkään niinkuin muilla lapsilla. Tämä toimi meillä,ja sinä voisit koittaa jos päiväunien lyhentäminen tuntiin auttaisi.
Ja ehkä myös niin, että lapsi heräisi jo yhden aikaan unilta.

Voimia sinulle, äläkä nyt kóvin soimaa itseäsi.
Soittele neuvolaan huomenna ja juttele heidän kanssaan tilanteestasi, unikoulukin voisi auttaa ja ehkä voisivat järkätä sulle kotiapua, ettet ihan uuvu.

Mun lapsi oli tuossa iässä vaikeasti nukutettava, ja luin jostain, että jos ei nukahda 20 minuutissa, niin sängystä pois, ja toiseen huoneeseen vähäksi aikaa. Minä tein noin kun ei näyttänyt yhtään siltä, että nukahtaisi. Annoin vähän maitoa ja leipää nakerrettavaksi, ka vähän ajan päästä yritettiin uudestaan. Ja kaikki ilman stressiä. Jos ei nukuta, niin saa sitten istua syöttötuolissa vähän aikaa kun tiskaan astiat. Sitten yritetään uudestaan, ja joka kerta toisella yrittämisellä simahti heti. Minusta tuntuu, että teillä nukkumaanmeno on taistelutanner nykyään, sinä stressaat, lapsi vaistoaa sen, eikä osaa rentoutua, ja noidankehä on valmis.

Mä en ole ottanut koskaan pois sängystä koska olen ajatellut että lapsi tajuaa että kiukkuamisella saa tahtonsa läpi ja pääsee taas leikkimään. Täytyy varmaan kokeilla huomenna tuota.

Kävin katsomassa lasta... silmät kiinni oli, näytti nukkuvalta, silitin päätä, sanoin hiljaa "anteeksi" ja lapsi aukaisi silmät, sanoi sitten "äittä" ja nukahti kai uudestaan. :heart: On se vaan rakas kaikesta huolimatta. Itkettää... :(

Voi pikkuista.. toivottavasti nukkuu hyvin. Ja toivottavasti lapsesi ei muista, että löit häntä. Koska hän ei edes tiedä, mikä se syy oli, että löit.
Älä, pliis, tee niin enää hänelle. Tiedän, että monella se kierre lähtee siitä yhdestä kerrasta. Älä päästä tilannetta siihen.

tää on todella kurjasti sanottu (anteeksi jo etukäteen), mutta sietää itkettääkin! sä olet tuolle pienelle lapselle kaikkein tärkein ja rakkain tässä maailmassa, sun pitäisi aina muistaa se. mikään ei oo kamalampaa, kun se, että oma rakas äiti lyö. toivon todella, että et enää koskaan lyö lastasi, vaikka kuinka kiristäisi. kysy neuvolastasi tai sieltä MLL:tä apua tai vaikka kunnasta, tuohon tilanteeseen on saatava apua, ennenkuin sinä väsyt ihan kokonaan.

Satutko tietämään, että esim. valvominen lihottaa? Eli ei se ole ihan sama, mihin aikaan vuorokaudesta menee nukkumaan ja mihin aikaan herää. Pääsääntöisesti kuuluisi nukkua silloin, kun on pimeää.

Juu, ja tiedän, että yötyökin lisää rintasyövän riskiä sun muuta. Nyt ei kuitenkaan puhuta siitä, että ap lapsineen heiluisi pystyssä kaikki yöt ja nukkuisi iltapäivään. Lasten ei "kuulu" herätä aikaisin aamulla, riittää että edes suunnilleen aamulla.

Kuule, kyllä te toisianne rakastatte tästä kaikesta huolimatta. Ihminen on erehtyväinen, sinä olet väsynyt ja sentään myönnät tehneesi virheen. Nyt pitäisi vaan keksiä teille molemmille sopiva ratkaisu tähän. Koska lapset on yksilöitä niin en ala tuputtaa mitään "meidän takuuvarmoja nukutuskikkoja" tähän, mutta lähtisin varovasti ehdottamaan että mitäs jos aloittaisin tuon kaiken ihan alkuun itsestäsi. Miten sinä voit? Mitä sinulle kuuluu? Ei kannata heittäytyä marttyyriksi, vaikka olisitkin yksin, kyllä sinäkin olet ansainnut lastenhoitoapua ja kunnon unet aina silloin tällöin, että jaksat paremmin pikkuisesi kanssa. Onko sinulla ollut masennusta? Kaikki tämä vaikuttaa.

Nukutus/syömis/kakka; ynnä muut vauva/taaperoajan ongelmat voivat tuntua ihan toisenlaisilta, jos olet itse pelikunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

tää on todella kurjasti sanottu (anteeksi jo etukäteen), mutta sietää itkettääkin! sä olet tuolle pienelle lapselle kaikkein tärkein ja rakkain tässä maailmassa, sun pitäisi aina muistaa se. mikään ei oo kamalampaa, kun se, että oma rakas äiti lyö. toivon todella, että et enää koskaan lyö lastasi, vaikka kuinka kiristäisi. kysy neuvolastasi tai sieltä MLL:tä apua tai vaikka kunnasta, tuohon tilanteeseen on saatava apua, ennenkuin sinä väsyt ihan kokonaan.

olet mielestäni myös velvollinen hakemaan apua tilanteeseen ja saatkin sitä varmasti aika helposti noissa olosuhteissa. Itse en saa koska olemme aviossa vaikka mies ei juuri kotona olekaan ja olen sairaan lapsen omaishoitaja.
Se on pakko pitää itsestään huolta ja hakea apua, ajoissa.
Voimia ja mene lapsen viereen nukkumaan ja yrittäkää viettää huomenna mahdollisimman mukava päivä!

Juu, ja tiedän, että yötyökin lisää rintasyövän riskiä sun muuta. Nyt ei kuitenkaan puhuta siitä, että ap lapsineen heiluisi pystyssä kaikki yöt ja nukkuisi iltapäivään. Lasten ei "kuulu" herätä aikaisin aamulla, riittää että edes suunnilleen aamulla.

Ok, en tarkoittanutkaan, että kaikkien täytyisi herätä jo esim. klo 7 tms. Mutta ap:n perheessä ei näytä toimivan tuo nukkumaanmeno klo 22 ja herätys klo 10-systeemi.

Yhteistyössä