Mä oon niiiiin lopen kyllästynyt lapseeni! Miksei se voi mennä nukkumaan ihan niinku muutkin lapset, kiltisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosi huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun lapsi oli tuossa iässä vaikeasti nukutettava, ja luin jostain, että jos ei nukahda 20 minuutissa, niin sängystä pois, ja toiseen huoneeseen vähäksi aikaa. Minä tein noin kun ei näyttänyt yhtään siltä, että nukahtaisi. Annoin vähän maitoa ja leipää nakerrettavaksi, ka vähän ajan päästä yritettiin uudestaan. Ja kaikki ilman stressiä. Jos ei nukuta, niin saa sitten istua syöttötuolissa vähän aikaa kun tiskaan astiat. Sitten yritetään uudestaan, ja joka kerta toisella yrittämisellä simahti heti. Minusta tuntuu, että teillä nukkumaanmeno on taistelutanner nykyään, sinä stressaat, lapsi vaistoaa sen, eikä osaa rentoutua, ja noidankehä on valmis.

Mä en ole ottanut koskaan pois sängystä koska olen ajatellut että lapsi tajuaa että kiukkuamisella saa tahtonsa läpi ja pääsee taas leikkimään. Täytyy varmaan kokeilla huomenna tuota.

Niin, et päästä leikkimään. Anna vaikka jotain syömistä. Hiilihydraatti+maito yhdistelmä saa meidän muksut nuokkumaan. Tänä iltana söi tuoreita sämpylöitä ja maitoa mahansa täyteen, ja nukahti noin 3 minuutissa! :D Kyllä se menee teilläkin ohitse, tsemppiä..

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kyllä sillä nukkumaanmeno-ja heräämisajalla on väliä, vaikka valvotun ajan määrä olisikin eri rytmeissä sama. Lapset ovat luonnostaan väsyneitä alkuillasta ja lapsen kuuluisi herätä aikaisin aamulla eikä vasta klo 10.

Mihin perustat väitteesi? Ei ole olemassa mitään lasten omaa vuorokausirytmiä, vaan kyllä se on synnynnäisesti se mikä on. Toki päivän jälkeen tulee se otollisin nukahtamishetki jokaiselle, mutta ei se jokaiselle lapselle pajahda päälle esim. klo 19. Kaikki noi "kuuluisi" ja "pitäisi" -jutut on yleensä ihan pelkkiä mielipideasioita. Se on totta, että aloittajan kannattaisi aikaistaa päivärytmiä, mutta ihan itsensä vuoksi eikä siksi, että "pitää".

Satutko tietämään, että esim. valvominen lihottaa? Eli ei se ole ihan sama, mihin aikaan vuorokaudesta menee nukkumaan ja mihin aikaan herää. Pääsääntöisesti kuuluisi nukkua silloin, kun on pimeää.

Juu, ja tiedän, että yötyökin lisää rintasyövän riskiä sun muuta. Nyt ei kuitenkaan puhuta siitä, että ap lapsineen heiluisi pystyssä kaikki yöt ja nukkuisi iltapäivään. Lasten ei "kuulu" herätä aikaisin aamulla, riittää että edes suunnilleen aamulla.

Ok, en tarkoittanutkaan, että kaikkien täytyisi herätä jo esim. klo 7 tms. Mutta ap:n perheessä ei näytä toimivan tuo nukkumaanmeno klo 22 ja herätys klo 10-systeemi.

Ei niin, ja siksihän mä suosittelinkin heille aikaistusta;)

Ihan ekaksi, anna olla viimeinen kerta kun löit pientä lastasi. Hän ei tahallaan ole "paha", hän on vielä vain pieni.

Itselläni on tyttö 1v4kk ja meillä nukkumaanmeno päikkäreille ja iltaunille oli hankalaa noin 6-9kk iässä. Alle viikon päikkäriunikoulu noin 9kk iässä + siirto omaan huoneeseen, niin johan oppi nukahtamisen jalon taidon. Huutoa ja itkua mahtui päiviin, mutta lähellä olin tarvittaessa aina jos itku yltyi hysteeriseksi. Ensin 2min, sitten 3min, 4 min jne. oli välit jonka joutui olemaan yksin huoneessa/sängyssä. Nykyisin ollaan siinä tilanteessa että tutti suuhun, uniharso käteen, soittolelu päälle ja sinne tyttö jää käytännössä melkein aina nukkumaan. Kyllä 1v3kk:lle voi aivan varmasti vetää myös unikoulua, luulisin että voi tosin olla hankalampaa kun omaa tahtoa alkaa jo löytymään. Googlettamalla varmasti löytyy erilaisia esimerkkejä unikouluista. Ja eikö sinullakin olisi mahdollista siirtää tyttö omaan huoneeseen? Huoneen vaihdoskin voi oikeasti auttaa, kun ei ole niitä ennakkokäsityksiä lapsellakaan (makuuhuone->nukkumaanmeno->ahdistus).

Ja mitä tulee noihin ns. normirytmeihin. Meillä herätään aamulla klo 9-10, päivällä nukutaan klo 13-16 (aivan lukusta kun päikkärit taas pidentyneet =) ) ja illalla nukahdetaan klo 21.30-22.30. Aina ollut tälläinen "myöhäinen rytmi" ja mun mielestä siinä ei ole muuta negatiivista kuin iltaisin oman ajan puute/vähäisyys. Tai no, onhan mulla päivisin se 3h "omaa aikaa" B)

Kyllä kotona ollessa voi mielestäni ihan hyvin pitää rentoa uni- ja nukkumaanmenorytmiä. Sitten kun on menossa esim. hoitoon, niin pitää alkaa hyvissä ajoin opettelemaan aikaisempi rytmi. Tämä nyt vain pointtina noihin nukkumaanmeno- ja heräämisaikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Ihan ekaksi, anna olla viimeinen kerta kun löit pientä lastasi. Hän ei tahallaan ole "paha", hän on vielä vain pieni.

Itselläni on tyttö 1v4kk ja meillä nukkumaanmeno päikkäreille ja iltaunille oli hankalaa noin 6-9kk iässä. Alle viikon päikkäriunikoulu noin 9kk iässä + siirto omaan huoneeseen, niin johan oppi nukahtamisen jalon taidon. Huutoa ja itkua mahtui päiviin, mutta lähellä olin tarvittaessa aina jos itku yltyi hysteeriseksi. Ensin 2min, sitten 3min, 4 min jne. oli välit jonka joutui olemaan yksin huoneessa/sängyssä. Nykyisin ollaan siinä tilanteessa että tutti suuhun, uniharso käteen, soittolelu päälle ja sinne tyttö jää käytännössä melkein aina nukkumaan. Kyllä 1v3kk:lle voi aivan varmasti vetää myös unikoulua, luulisin että voi tosin olla hankalampaa kun omaa tahtoa alkaa jo löytymään. Googlettamalla varmasti löytyy erilaisia esimerkkejä unikouluista. Ja eikö sinullakin olisi mahdollista siirtää tyttö omaan huoneeseen? Huoneen vaihdoskin voi oikeasti auttaa, kun ei ole niitä ennakkokäsityksiä lapsellakaan (makuuhuone->nukkumaanmeno->ahdistus).

Ja mitä tulee noihin ns. normirytmeihin. Meillä herätään aamulla klo 9-10, päivällä nukutaan klo 13-16 (aivan lukusta kun päikkärit taas pidentyneet =) ) ja illalla nukahdetaan klo 21.30-22.30. Aina ollut tälläinen "myöhäinen rytmi" ja mun mielestä siinä ei ole muuta negatiivista kuin iltaisin oman ajan puute/vähäisyys. Tai no, onhan mulla päivisin se 3h "omaa aikaa" B)

meillä sama rytmi. enkä aio vaihtaa kyllä aikaisemmaksi, kun en usko että se auttais. aina ollut tuo rytmi ja tähän asti toiminut, vaikeudet alkoi pari viikkoa sitten... tai onhan niitä jotain ollut pitempään mutta tuossa isossa mittakaavassa nyt parisen viikkoa. ja alkaa tosiaan olla aika loppu mun voimat.

Nyt kun täällä alkaa 'tappelu' oikeista heräämis ja nukkumis-ajoista, muistuttaisin, että vaikka kuinka se kotana löytyisi oikea rytmi, loppupelistä eskarissa kaikki muuttuu..

Ja jo ennen eskaria, kaverit ovat aamulla ulkona, kun oma nukkuu, menevät syömään kun oma tulee ulos jne, eli se 'yleinen' rytmi (oli oikea tai ei) kuitenkin määrää aika paljon ihmisten elämää.

Itse olen yövalvoja, ja lasten kanssa aamulla herääminen on yhtä tuskaa. Väkisin olen tämän rytmin vuosien varrella opetellut (edelleen herätyskellon kanssa, aivan väsyneenä aamuisin), ja olen huomannut, että saan loppupelistä enemmän omaa aikaa, kuin nukkumalla lasten kanssa pidempään.

Kotitöistä, teen kaikki lasten kanssa yhdessä, he oppivat samalla, ja sitten se 'oma aika' ei mene kotitöihin.

Ihan kauhein ehdotus; jos kaikki aikasi, voimasi jne menevät talon ylläpitoon, oletko ajatellut myydä sen ja muuttavasi helpompaan asuntoon, joka ei syö voimiasi?

Joko sinulla on mietittynä valmiiksi huomiselle, että mitä teet asian hyväksi? Eli onko tiedossa, että kenelle tai minne esim. soitat? Mitä apua ensimmäisenä pyydät jne.?

Alkuperäinen kirjoittaja tosi huono äiti:
Äsken yritin nukuttaa varmaan tunnin lasta, 1v3kk. Ei tullut yhtään mitään! |O En jaksa tätä enää, joka helvetin iltaista tappelua nukkumaan menosta. En vaan jaksa!!! Joka ilta joutuu käymään saman saatanan tappelun läpi, lähes tunnin nukuttamaan: painamaan lasta (voimalla) kiinni sänkyyn, jotta tämä malttaa olla paikallaan (jos päästän irti niin lapsi vaan nousee istumaan) kunnes (JOS!) toinen nukahtaa... se vie voimat (fyysisesti ja varsinkin henkisesti!) ihan kokonaan!!! Jos päästän irti ja jätän lapsen istumaan sänkyyn, lapsi ei nukahda koskaan. Jos lähden toiseen huoneeseen, lapsi alkaa itkeä suoraa huutoa kunnes palaan takaisin! Eikä lapsi aina nukahda vaikka olisin paikalla pitelemässä kiinni... joskus täytyy vaan antaa sen huutaa kunnes nukahtaa. Miksei se vaan voi nukkua? Toiset kertoo että lapsi nukahtaa kun vaan kantaa sänkyyn, yksin jää nukahtamaan tai ainakin helposti nukuttamalla ja meillä asuu tuollainen hiton vaikea lapsi! Miksi, miksi ja miksi... tää äiti on nyt ihan loppu! :( :( :( Sitten kaiken huippu... Äsken meni hermot totaalisesti ja löin lastani, annoin läpsyn poskelle. Jätin huutamaan yksin huoneeseensa ja lähdin alas etten tekisi enää mitään pahaa. Vittu mä oon paska!!!!!! :(

Anteeks mutta koita kehittää noita hermojasi. Kun se nukkuminen sitten joko helpottuu tai vaikeutuu. Meillä mentiin vielä tuossa iässä hyvin nukkumaan mutta vanhemmiten se muuttui.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Kyllä kotona ollessa voi mielestäni ihan hyvin pitää rentoa uni- ja nukkumaanmenorytmiä. Sitten kun on menossa esim. hoitoon, niin pitää alkaa hyvissä ajoin opettelemaan aikaisempi rytmi. Tämä nyt vain pointtina noihin nukkumaanmeno- ja heräämisaikoihin.

Näin on. Kannattaa nauttia ajasta, jolloin ei ole aikatauluihin niin sidottu. Jos joku ilta meneekin hulinaksi, niin eihän siitä seuraa pahimmillaankaan kuin hieman kiukkuisempi lapsi seuraavana päivänä, jos hänet herättää normaaliin aikaan. Ja väsynyt lapsi saattaa nukahtaa helposti seuraavana iltana;)

Tuskin kukaan on tuputtamassa "yhtä ainoaa oikeaa nukkumis- ja heräämisaikaa", mutta näyttää vaan siltä, että ap:llä on ongelma, ja tuo aikaisempi herääminen voisi olla yksi, minkä kokeileminen voisi olla hyödyllistä.

Ihan samaa mieltä olen, että kenellä toimii hyvin myöhäisempi päivärytmi, niin antaa palaa, hieno homma!

"...ja nukkumaan yöunille menee noin 22. En vie omasta mielestä liian aikaisin koska lapsi vaikuttaa väsyneeltä.." ..siis miten niin LIIAN AIKAISIN!? Tuohan on jo myöhänen, itseasiassa todella myöhänen pienelle lapselle.
Toinen mikä pisti silmään kun kerroit iltarutiineista ..iltapuuro, rauhallista leikkiä kunnes lapsi alkaa makoileen lattialla tai sohvalla ..siinä vaiheessa alat vaihtamaan sille vaippaa ja yöpukua!? ..sehän piristyy siinä ja pahin väsymys menee tavallaan ohi ja sitte ollaan jo "pirteän yliväsyneitä".
Monesti jotkut (en yleistä) ajattelee väärin siinä että laittaa lapsen nukkumaan vasta siinä vaiheessa kun alkaa näkymään lapsen väsymisen merkit (hieroo silmiä, haukottelee..) eli siis ajattelee tyyliin - "nyt se on niin väsyny et varmaan nukkuu koko yön ja pitkälle aamuun". Mutta sillon se saattaa olla jo "liian myöhästä" ..lapsi saattaa olla tosi levoton ja "yliväsynyt" ja kärtynen ja sitte ei enää nukutakkaan.
Mä en ala syyllistämään sua ja voin vaan kuvitella kuinka rankkaa tuo voi oikeasti olla jos joka ilta sellasta "tappelua" nukkumisenkans.
Mun tyttö on kohta 1 ja ½ v. ja joka ilta samoilla rutiineilla menty ja tyttö on itekseen nukahtanu omaan sänkyyn yleensä viim. klo 21. Joskus oon laittanu sen sänkyyn jo klo 19.30 ja siihen se nukahtaa kun peittelen sen.

Kokeileppas huvikses joku ilta tehä niin et annat iltapuuron vaikka klo 19 (tai 19.30) paikkeilla, sen jälkeen suoraan vaipanvaihtoon/yöpuku päälle, hampaiden pesu ja lapsi nukkumaan. Kokeile edes kerran viedä lapsen AJOISSA nukkumaan ..kuulostaa ehkä hullulta mut ENNEN KU LAPSI EHTII ALKAA NÄYTTÄMÄÄN NIITÄ VÄSYMISEN MERKKEJÄ! :) Viet sen sänkyyn, peittelet ja toivotat hyvää yötä. Poistut huoneesta (valot pois) ja ovi kiinni. Pääsikö lapsi pois sängystä? ..jos se alkaa kovin huutamaan tai tulee hakkaamaan ovea, palaat huoneeseen ja sama homma taas ..lapsi sänkyyn, peittelet ja poistut huoneesta (ei tarvi edes sanoa YHTÄÄN MITÄÄN). Älä anna periks, sitte tämä on ihan turhaa! Mut saattaa olla että joudut palaamaan huoneeseen 2 kertaa tai jopa 22 kertaa, mutta usko tai älä ..se nukahtaa sinne. Seuraavana iltana saattaa olla sama "taistelu" mut tämä on yks tekniikka mitä monet käyttää ja ehkä paras ja nopein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hirveää!:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tellu:
Mene heti lääkäriin! Sulla on vikaa hermoissa. Lasta EI paineta sänkyyn, saati sitten lyödä. Hoida ittes kuntoon ensin ja sitten on mahdollista saada lapsikin nukkumaan rauhallisesti.

samaa mieltä. siis paniikkihan siinä tulee vaik kelle jos väkiseten painetaan pitkälleen. vai oisko se susta kivaa ittsestäs??

peesi pessi peesi! OLET OIKEASTI KAUHEE, jos tosisissaan painat lapsen sänkyyn ja läpsit poskelle!!!!!

No en kai mä nyt väkivaltaa siinä painamisessa käytä, sen verran vaan voimaa että lapsi pysyy paikallaan. jos en paina lasta alaspäin niin se alkaa hillua sängyssä. ikinä ennen en oo läpsässyt vaan nyt meni hermot tähän paskaan. Tiedän, huono syy mutta en voi mitään että niin kävi. Toivon että en enää ikinä tee niin!

Sait jo hyvän neuvon! Aamulla aikaisemmin ylös. Kun saat lapsesi aiemmin nukkuman illalla ei sininkaan tarvitse yötä kukkua jos unta tarvitset.
Onneksi olen aina ollut vähäuninen niin jaksanut nousta lasten kanssa ajoissa eikä ongelmia saada nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Nyt kun täällä alkaa 'tappelu' oikeista heräämis ja nukkumis-ajoista, muistuttaisin, että vaikka kuinka se kotana löytyisi oikea rytmi, loppupelistä eskarissa kaikki muuttuu..

Ja jo ennen eskaria, kaverit ovat aamulla ulkona, kun oma nukkuu, menevät syömään kun oma tulee ulos jne, eli se 'yleinen' rytmi (oli oikea tai ei) kuitenkin määrää aika paljon ihmisten elämää.

Itse olen yövalvoja, ja lasten kanssa aamulla herääminen on yhtä tuskaa. Väkisin olen tämän rytmin vuosien varrella opetellut (edelleen herätyskellon kanssa, aivan väsyneenä aamuisin), ja olen huomannut, että saan loppupelistä enemmän omaa aikaa, kuin nukkumalla lasten kanssa pidempään.

Kotitöistä, teen kaikki lasten kanssa yhdessä, he oppivat samalla, ja sitten se 'oma aika' ei mene kotitöihin.

Ihan kauhein ehdotus; jos kaikki aikasi, voimasi jne menevät talon ylläpitoon, oletko ajatellut myydä sen ja muuttavasi helpompaan asuntoon, joka ei syö voimiasi?

Voihan sitä rytmiä alkaa muuttaa sitten kun eriaikaisuus oikeasti alkaa häiritä. Meillä on ap:n kaltainen rytmi ja nautin suunnattomasti siitä, että ekaa kertaa sitten lapsuuden saan elää sisäisen kelloni mukaan. Onneksi vain yhden superaikaisen perheen kanssa joutuu aikatauluja vähän jumppaamaan, muiden kanssa on helpompaa. Oikeassa kyllä olet, että normirytmi on se helpoin vaihtoehto, mutta kaikki aikanaan.

Meilä tehos aikanaan se, että iltarutiinien jälkeen vein lapsen sänkyyn, toivotin hyvät yöt ja laitoin musiikin hiljaiselle soimaan. Lapsi tuli pois sängystä, kannoin takas, peittelin ja menin pois. Aluks tuli pois sängystä useita kertoja, mutta kyllä se ohi meni.
Päikkäreille meillä ei rauhotuttais millään. Tyttö leikkii, nousee seisomaan sängyssä jne. Mutta mä luen vaan kirjaa, vaikka se seisois ja tanssis, välillä sanon et pää tyynyyn. Paijaan jos makaa nätisti, jos riekkuu niin en paijaa. Ennen meinas mennä kaks tuntia et nukahti päikkäreille, nykyään riittää puol tuntii.
Siinä oli mun kaks vinkkiä. Ja tosiaan kannattaa aina viikko-kaks yrittää uusia juttuja ennenku teilaa ne. Yhessä illassa ei vielä totuta uusiin juttuoihin. Tsemppiä sulle, äläkä anna periks!

Meidän 3v neiti EI NUKU jos käskee nukkumaan! On pissahätä , jano, nälkä, väärä peitto, peitto väärin päin, unohtu pusit,unohtu halit, nalle kadonnut, nalle väärässä kohtaa ,tahtoo äitin viekkuun,tahtoo omaan sänkyyn,ei tahdo omaan sänkyyn ,nukkuu lattialla jne...
Sitä rataa sitten vedättää 1h ja sitten TSIM ja emäntä simahti :D
Pojan 5v saa tosi hyvin nukkumaan, yleensä kattoo yhden-kaksi jaksoa muumeja sängyssä ja sitten käy ite sammuttaa tv ja menee nukkumaan :heart:

pikkulapsen äidillä tulee olla hermoja ainakin kaksinkertainen määrä ja joskus esim. tässä tilanteessa kun lapsi yrittää laatia sääntöjä kannattaa tekeytyä" kuuroksi, mykäksi ja sokeaksi"...kyllä huutoa (siis lapsen huutoa) maailmaan mahtuu.. Lapsen perusturvallisuutta ei kannata järkyttää enää koskaan, jos ei jaksa niin välinpitämättömyyttä ei taistelua. Tulee kuule vielä kokeileen sua monta kertaa, mutta älä lähde siihen mukaan.. ja sitten kun olet saanut lapsen nukkumaan kunnolla tässä muutaman viikon sisällä niin sopivin väliajoin kokeilee että olisko pakko nukkua tai syödä tai mennä ulos yms.. niin säännöistä ei tingitä pätkääkään vaikka kuinka herttaisesti yrittäisi hymyillä taikka huutaa niin että sydän särkyy ja saada sut lankaan, että vähän vielä touhuttais, eikä tartteis nukkua..

Ehkä teen tyhmästi, mutta meillä lapsi 2v nukahtaa sohvalle :ashamed: En jaksa kamalaa nukutusrumbaa omaan sänkyyn, sit kun nukahtaa, kannan omaan sänkyyn. Nukkuu yleensä siellä tyytyväisenä koko yön. Samoin tehtiin nyt 4v:n kanssa. Vajaa vuos sitten alkoi itse nukkumaan omaan sänkyyn, ilman taisteluita. 2 vanhempaa lasta taas ovat n. 1-vuotiaasta lähtien nukahtaneet ilman suurempia nukutuksia omaan sänkyyn.

Ap:lle voimia! Meillä nukutusta kesti 3,5 vuotta, sitten neiti oli siinä iässä että sovittiin että jää yksin nukkumaan ovi auki. Hänta ei huvittanut päiväunetkaan, hoidossa tädit monasti "kapaloivat" ja painoivat makuulle jolloin ei kädet heiluneet ja nukahti. Siinä mielessä ymmärrän tuon makuulle painamisen. Meillä isä kuuntelee huutoa vielä vähemmän kuin minä joten meillä sitten vaan nukuteltiin vuositolkulla. Kun vajaat 3 vuotiaana lopetti päikkärit se kyllä helpotti iltanukahtamista. Jaksamista teille!

Seuraava lapsi muuten yrittää kiivetä sänkyyn ja vetää itse vielä peitonkin päälle, täysi vastakohta siis. Nukkuu tuntitolkulla enemmän kuin siskonsa samanikäisenä joten niin ne lapset vaan ON ERILAISIA.

Lähinnä se harmittaa kun joku neuvoo näitä "jätät sen lapsen vaan sinne itse nukahtamaan niin meillä tehdään" jne. Ei vaan toimi kaikilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84-:
Meidän 3v neiti EI NUKU jos käskee nukkumaan! On pissahätä , jano, nälkä, väärä peitto, peitto väärin päin, unohtu pusit,unohtu halit, nalle kadonnut, nalle väärässä kohtaa ,tahtoo äitin viekkuun,tahtoo omaan sänkyyn,ei tahdo omaan sänkyyn ,nukkuu lattialla jne...
Sitä rataa sitten vedättää 1h ja sitten TSIM ja emäntä simahti :D
Pojan 5v saa tosi hyvin nukkumaan, yleensä kattoo yhden-kaksi jaksoa muumeja sängyssä ja sitten käy ite sammuttaa tv ja menee nukkumaan :heart:

huvitti kyllä kun luin tämän.. meidän vedättäjä jo 10 vee ja nyt riittää jo pusu ja peittely. muakin koeteltiin kovastikin, mutta opin siinä hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa kysymään onko jano, nälkä tai pissahätä ja asiat hoidettiin kuntoon.. sen jälkeen niitä ei voinut enää tulla kun oli menty sänkyyn.. liikoja valintoja ei saanut tehdä, koska mielikuvitus ton ikäisillä on rajaton, toivekirjo laajeni koko ajan ja iltarutiinit venyi koko ajan.. siihen lai tettiin aikaraja, jota ei saanut ylittää, koska nukkumatti ei jaksa odottaakun muutkin lapset pitää saatella unten maille..

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi AJOISSA nukkumaan:
"...ja nukkumaan yöunille menee noin 22. En vie omasta mielestä liian aikaisin koska lapsi vaikuttaa väsyneeltä.." ..siis miten niin LIIAN AIKAISIN!? Tuohan on jo myöhänen, itseasiassa todella myöhänen pienelle lapselle.
Toinen mikä pisti silmään kun kerroit iltarutiineista ..iltapuuro, rauhallista leikkiä kunnes lapsi alkaa makoileen lattialla tai sohvalla ..siinä vaiheessa alat vaihtamaan sille vaippaa ja yöpukua!? ..sehän piristyy siinä ja pahin väsymys menee tavallaan ohi ja sitte ollaan jo "pirteän yliväsyneitä".
Monesti jotkut (en yleistä) ajattelee väärin siinä että laittaa lapsen nukkumaan vasta siinä vaiheessa kun alkaa näkymään lapsen väsymisen merkit (hieroo silmiä, haukottelee..) eli siis ajattelee tyyliin - "nyt se on niin väsyny et varmaan nukkuu koko yön ja pitkälle aamuun". Mutta sillon se saattaa olla jo "liian myöhästä" ..lapsi saattaa olla tosi levoton ja "yliväsynyt" ja kärtynen ja sitte ei enää nukutakkaan.
Mä en ala syyllistämään sua ja voin vaan kuvitella kuinka rankkaa tuo voi oikeasti olla jos joka ilta sellasta "tappelua" nukkumisenkans.
Mun tyttö on kohta 1 ja ½ v. ja joka ilta samoilla rutiineilla menty ja tyttö on itekseen nukahtanu omaan sänkyyn yleensä viim. klo 21. Joskus oon laittanu sen sänkyyn jo klo 19.30 ja siihen se nukahtaa kun peittelen sen.

Kokeileppas huvikses joku ilta tehä niin et annat iltapuuron vaikka klo 19 (tai 19.30) paikkeilla, sen jälkeen suoraan vaipanvaihtoon/yöpuku päälle, hampaiden pesu ja lapsi nukkumaan. Kokeile edes kerran viedä lapsen AJOISSA nukkumaan ..kuulostaa ehkä hullulta mut ENNEN KU LAPSI EHTII ALKAA NÄYTTÄMÄÄN NIITÄ VÄSYMISEN MERKKEJÄ! :) Viet sen sänkyyn, peittelet ja toivotat hyvää yötä. Poistut huoneesta (valot pois) ja ovi kiinni. Pääsikö lapsi pois sängystä? ..jos se alkaa kovin huutamaan tai tulee hakkaamaan ovea, palaat huoneeseen ja sama homma taas ..lapsi sänkyyn, peittelet ja poistut huoneesta (ei tarvi edes sanoa YHTÄÄN MITÄÄN). Älä anna periks, sitte tämä on ihan turhaa! Mut saattaa olla että joudut palaamaan huoneeseen 2 kertaa tai jopa 22 kertaa, mutta usko tai älä ..se nukahtaa sinne. Seuraavana iltana saattaa olla sama "taistelu" mut tämä on yks tekniikka mitä monet käyttää ja ehkä paras ja nopein.

Oon huomannu kyllä ton, että jos tosiaan menee se väsymys yli, niin ei toivoakaan ,että nukahtais helposti. Oon aika tarkka siitä missä vaiheessa laitan nukkumaan, ettei kerkee mennä siihen. Nykyään kun laitan pojan nukkumaan, niin vaikuttaa siltä, että oikeen nauttii siitä että pääsee sänkyyn, kihertelee ja hymyilee ja sitten kääntää kylkeä ja nukahtaa.

Voi, ap:n lapsi on vielä kovin pieni! Meillä nukutettiin vielä tuolloin tissille viereen. Minustakin kuulostaa siltä että viet lapsen ihan liian myöhään nukkumaan, tunteja aikaisemmin jo kannattaisi viedä ja kaikki rutiinit tehtynä siihen mennessä. Kun väsymys ehtii mennä yli ei lasta tosiaan enää saakaan millään nukkumaan ja hermot menee. Toiseksi pidä se päiväuniaika ihan itsellesi omiin juttuihin tai nuku itsekin (olet varmaan aika väsynyt). Kotityöt voi hyvin tehdä lapsen kanssa yhdessä! Minä en ainakaan enää illalla jaksa tehdä mitään! Kun lapsi on saatu nukkumaan (juu, meilläkin haasteellinen tapaus) niin huilaan itse loppuillan. Voimia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tosi huono äiti:
Äsken yritin nukuttaa varmaan tunnin lasta, 1v3kk. Ei tullut yhtään mitään! |O En jaksa tätä enää, joka helvetin iltaista tappelua nukkumaan menosta. En vaan jaksa!!! Joka ilta joutuu käymään saman saatanan tappelun läpi, lähes tunnin nukuttamaan: painamaan lasta (voimalla) kiinni sänkyyn, jotta tämä malttaa olla paikallaan (jos päästän irti niin lapsi vaan nousee istumaan) kunnes (JOS!) toinen nukahtaa... se vie voimat (fyysisesti ja varsinkin henkisesti!) ihan kokonaan!!! Jos päästän irti ja jätän lapsen istumaan sänkyyn, lapsi ei nukahda koskaan. Jos lähden toiseen huoneeseen, lapsi alkaa itkeä suoraa huutoa kunnes palaan takaisin! Eikä lapsi aina nukahda vaikka olisin paikalla pitelemässä kiinni... joskus täytyy vaan antaa sen huutaa kunnes nukahtaa. Miksei se vaan voi nukkua? Toiset kertoo että lapsi nukahtaa kun vaan kantaa sänkyyn, yksin jää nukahtamaan tai ainakin helposti nukuttamalla ja meillä asuu tuollainen hiton vaikea lapsi! Miksi, miksi ja miksi... tää äiti on nyt ihan loppu! :( :( :( Sitten kaiken huippu... Äsken meni hermot totaalisesti ja löin lastani, annoin läpsyn poskelle. Jätin huutamaan yksin huoneeseensa ja lähdin alas etten tekisi enää mitään pahaa. Vittu mä oon paska!!!!!! :(

haeppa itelles hoitoa. tommosen takia alaetaan lyömään. ääliö.

Meillä laitetaan yökkärit viimeistään klo 19, puurota ja hammaspesut 20 mennessä ja vaikka lapset ei vaikuta väsyneiltä (hiero silmiä tms), ne on kuitenkiun väsyneitä, kun on päivällä oltu paljon ulkona yms sekä on selkeä rytmi. Nukahtavat kohtuuhyvin.

Uskon että ap:n lapsi on YLIVÄSYNYT jo kun menee nukkuun ja silloin se temppuilu meilläkin alkaa.

Yhteistyössä