MAALISMAMMAT 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Supi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnittelut ellille ja perheelle! Niin se voi joskus yllättää, nopeata toimintaa!
Ja toivotaan, että kaikki hyvin myös Susannaaaan pikkuisella.
Kiitokset myös "rouvaantumis"-onnitteluista kaikille.
Palailen paremmalla ajalla, hyviä vointeja kaikille!

Iines 35+3

Onnittelut Ellille ja pikkuiselle voimia lisää, et pääsee pian kotiin.

Ja Susannaaalle kanssa voimia,, et kaikki olisi kunnossa ja vaavi kestäisi loppuun asti kyydissä.

Itsellä supistelee myöskin pahan enteisesti joka päivä, mutta kun ne eivät tule säännöllisin väliajoin, ei vielä ole kiire lähteä sairaalaan.Meillä kun täällä osasto on viikonloppuisin kiinni, ni se aina sit pelottaa jos vaikka synnytys rupeaa käynnistymään, ni lähtö on 215km päähän Ouluun.
Eilen oltiin synnytysvalmennuksessa ja siellä näytettiin synnytyksen kulkua ja kätilö kertoi kivun lievitys vaihtoehdoista.Tiistaisessa neuvolassa kaikki oli kunnossa ja ens viikolla on synnytystapa ultra, jos sinne asti päästään..
Mukavaa loppupäivää kaikille maalismammoille

Heta rv 36+3

Onnittelut ellille. Toivottavasti tyttö pääsee pian kotiin :)

Onnittelut myös iinekselle.

Täällä ei ole vielä ainakaan ollut merkkejä syntymisetä. Kaikki on ok ja ensi viikolla olisi kokoarvio ja lääkärineuvola. Ei muuta kuin ihanaa loppuodotusta kaikille. Nyt alkaa olla maalismammoissa jännät paikat :) :) :)

Onnittelut Ellille ja tsemppiä Susannaaaalle!

Nyt taitaa jo tässä porukassa olla myöhäistä, mutta löysin vihdoin listan autoista, joissa on isofix-kiinnikkeet. Listaa on kyllä helppo lukea, mutta ensin alkuun se vie vähän aikaa ... tässä se kuitenkin on:
http://www.britax-roemer.de/typenliste/Typenliste_BABY_SAFE_ISOFIX_plus_de.pdf?katalog=-1&typenliste=Typenliste_BABY_SAFE_ISOFIX_plus_de.pdf

Omasta autostahan kiinnikkeitä voi etsiä ilman listaakin käsikopelolla penkin ja selkänojan välistä, nehän on vaan aika pienet rautalenkit, ei sen kummempaa.

Tänne ei kuulu ihmeitä ... meidän turvakaukalo saapuu ensi viikon alussa ja sitten alkaakin kaikki olla kasassa. Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta pakkaan pikapuoliin, otan mukaan:

imetysliivit + liivinsuojia
hammasharja + tahna
shampoo + hoitoaine + hiusharja + hiuslenksuja
terveyssiteitä
puhtaat vaatteet kotimatkaa varten

Lisäksi pakkaan mahdollisesti jotain luettavaa, mutta tuskin mitään luen kuitenkaan. En myöskään ota mukaan mitään musiikkia tms. ja mies saa tuoda vauvan vaatteet sitten perästäpäin, voin toki laittaa ne omaan pussukkaansa jo valmiiksi (kun päätän mitä tarvitaan...). Sairaalassa aion siis olla sairaalan vaatteissa (paitsi noi liivit) ja kai siellä noita terveyssiteitäkin on, en tiedä onko liivinsuojia...

Viikot 37+2

Onnea Ellille ja perheelle! Kuulosti hurjalta, mutta onneksi kaikki hyvin!
Susannaaalle tsemppiä!

Täällä eka äl-päivä -ihanaa!! Viimeinkin saa levätä ja rauhoittua!
Aamulla oli neuvola, painon nousu oli viimein tasaantunut, nyt vain +200 g viikkossa. Kaikki muutenkin ok, nyt siis tasan 35. Kotimatkalla hain kirjastosta pari kirjaa, jos ei huvita muuta puuhata. Tänään kyllä tuli siivottua koko asunto ja innostuin tekemään ihan mielettömän hyvän kanarisoton. Illalla haetaan pinnasänky, huusin muuramen sellaisen 15 eurolla huuto.netistä. Ei siis tehnyt suurta lovea talouteen :) Viime viikonloppuna haettuja vaunuja olen ihastellut joka päivä :D Kiitos Ikean kylpuammevinkistä!

Viikonloppuja!

Kiitokset taas myötäelämisestä.

Passittivat minut torstaina Kotkasta kontrollikäynnille varmuudeksi myös Hkiin NKL:lle, jossa kävin siis perjantaina. Päätimme siellä nyt sitten että synnytän varmuudeksi Hgissä - siellähän ne parhaat laitteet ja lääkäritkin ovat jos häikkää ilmenee. Synnytys sinänsä voisi onnistua Kotkassakin tai pitäisikö sanoa että melko varmasti leikkaus mutta ongelma on se että vauvan sydämestä ei saada kunnon sydänkäyrää joka seuraa vauvan sydämentoimintaa synnytyksenkin aikana.... eli siis suurella todennäköisyydellä olen sektiossa - ei meinaa ole sydänkäyräkoneet sen ihmeellisempiä Hgissä ;-). Ja jos synnytyksen jälkeen kun vauvalta tutkitaan sydän (tämä on ihan normaalioperaatio ja se tehdään ymmärtääkseni kaikille vauvoille) ilmeneekin jotain suurempaa tutkimisen aihetta, on hyvä olla jo siellä paikassa mistä "paras apu löytyy" eikä siinä vaiheessa lähdetä ambulanssikyydillä Hkiin... siinä vaiheessa äiti voisi olla aika hajalla :/. Mutta kaikki edelleen ookoo - Hgissä oli oikein ihanaa porukkaa kun siellä käytiin. Joudun/pääsen todennnäköisesti sisälle jo lähiaikoina - ei siis tarvi odottaa että vedet menee ja tuskaisena istua 2h autossa... kiva. Ja toisaalta ei tarvi arpoa että koska pitää sairaalaan lähteä... :D.

Lekuri muuten totesi Hgissä että huolimatta siitä että vauvalla on todettu epäsäännöllisyyttä sydämessä, on tällä meidän vauvalla ihan yhtä suuret/pienet mahdollisuudet sydänvikaan kuin kenellä tahansa ennen syntymää olleella ns. terveellä vauvalla. Tästä siis lienee pääteltävissä se että synnytys sinänsä on aikamoinen koettelemus joka voi myös saada vauvan sydämen sekaisin vaikka se olisikin toiminut "normaalisti" mahassa ollessaan. Huh, eli aika harvinaista siis. Tosin voihan meitin vaava silti olla poikkeus. Ja mitä nyt on kavereita/tuttuja haastattellu niin onpas sieltä paljastunu näitä "sydänvikaisiakin" ja ainakin nämä kaikki tapaukset on parantunu ajankanssa. Toivottavasti mä en nyt pelottele ketään.... se ei ole tarkoitus.

Kivut alapäässä on jo melkoiset ja perjantain sisätutkimuksen tulos oli se että pehmeänä jo ollaan ja hieman avauduttukin. Kokoarvio tällä kertaa 3200-3700g eli ulos jo saisi tulla. Ja toivottavasti tuleekin jo ennen 1.3.

Vkoja 37+3

Ammetuesta vielä, näin sen nalletuen kaupassa ja siinä on siis ihan imukuppijalat eli sen voi laittaa minkä ammeen pohjalle tahansa (vaikka ison aikuisten ammeen) ja se siis pysyy pystyssä ok... toisessa kaupassa oli vastaava pienempi ilman liukuestettä ja se maksoi 16e (ikä 0-6kk) ... lisäksi kauppoihin on tullut Tummy Tuben kopioita, hinta 16e (Tummy Tub 26e). Emme ole itse vielä päättäneet ammeesta...

Susannaaaa taitaa siis pian saada vauvan syliinsä - ihanaa! On varmasti parempi tosiaan saada se vauva siellä Helsingissä, on sitten apu lähellä mikäli tarpeen ja äitiä ja vauvaa voidaan hoitaa samassa sairaalassa, ei tarvitse olla sitten erossa vauvasta, jos vauva sattuisi jotain hoitoa tarvitsevan.

Synnytys mielessä täälläkin... toisaalta pelkään sitä ja toisaalta jo odotan sitä ...

Viikot 37+4

Heippa kaikille!

Onnea sylin täydeltä Ellille tytön tylleröstä.
Itse kävin perjantaina Jorvissa kun neito oli perätilassa niin olisi yritetty kääntää, helpotus oli valtava kun huomattiin että kuperkeikka oli tehty itse, eli tarvetta kääntämiseen ei siis ollut. Voihan tämä neito vielä uudestaankin kääntyä mutta toivotaan ettei niin kävisi.
Oltiin tänään miehen veljen tyttären ristiäisissä, jotenkin ihanan suloiselta tuntui kun kohta itselläänkin on pieni nyytti pideltävänä.
Eipä tuohon ole kuin kolmisen viikkoa aikaa ja supisteluista päätellen ei välttämättä sitäkään.
Jaksamista kaikille, nämä viimeiset viikot ovat raskaimmat. Kroppa on turvoksissa käsiä ja jalkoja myöten. Saatteko yöllä nukutuksi? Vessassa saa ravata yhtenään ja kyljeltä toiselle kääntyillä.
No mutta palkinto kaikesta on niin ihana että kaipa tuon kestää.

Riitukka 37+2

26.2 Hilppa 30v. toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2 Plankton 33v. esikoinen , TAYS
1.3 Susannaaaa 29v. esikoinen, Kouvola; NKL (KOKS)
2.3 Riitukka 40v. toinen lapsi, Vantaa; Jorvi
5.3 Nappianni 22v. esikoinen
5.3 Supi 27v. esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
5.3 Heta 34v. toinen lapsi, Kmo/Oys
7.3 Tuutikki81 25v. esikoinen
10.3 Nillenalle 29v. esikoinen, Espoo; Jorvi
11.3 Np 23v. esikoinen
11.3 Minni 28v. toinen lapsi
12.3 Mie 32v. esikoinen
12.3 Iines 27v. esikoinen, TYKS
13.3 Kipsunäippä 24v. toinen lapsi
14.3 Moppi 29v. esikoinen
16.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto
20.3 Cloud 20v. esikoinen
20.3 DiuDiu 27v. esikoinen, Kätilöopisto
31.3 Vanilla 21v. esikoinen, TAYS

SYNTYNEET

3.2 Elli73 33v. toinen lapsi, NKL: tyttö 2,3kg 46cm

Maanantaita!
Täällä alkaa sitten olemaan jo aika jännät paikat monella! Kävin lukemassa Helmikuisia ja siellä ei oikein muuta ollutkaan kuin ilmoituksia syntymisestä. Itsellä ei vielä oikeen mitään merkkejä, mutta aikaakin toki on vielä reilusti.
Jonkin verran alkanut olemaan todella kipeitä vihlaisuja yms., ne lienee liitoskipuja. Vauva on tosi villi tapaus viime päivinä. Mahassa tuntuu ja näkyy kun pyörii ja häärää ja hikkaa. Tuleva isukkikin on viihtynyt kaikki illat mahan kanssa seurustemassa, kun on niin aktiivinen ollut. Melkein saa kantapäästä kiinni :)
Tällä viikolla olisi sitten synnytystapa-arvio, sairaalaan tutustuminen ja tietty perhevalmennus. Että ohjelmaa riittää tulevan perhetapahtuman tiimoilta.
Yöt on yhtä tuskaa... Suonenvedot on palanneet ja tasan en pysty tuntia kauempaa nukkumaan kummallakaan kyljellä. Sitten herää, kun kääntyminen on hieman hankalaa. Ja luonnollisesti Wc kutsuu sitten kun nukkuisi. Joskus herään myös aika koviin vatsakipuihin, liekö sitten supistuksen tapaisia kun ovat hieman menkkakipu-tyyppisiä. Joten univelkaa kertyy, onneksi päivisin voi nukkua vähän.
Nyt täytyy lähteä koiraa ulkoiluttamaan.

Iines 36

Ellille onnnittelut prinsessasta! Hui, kuulosti ihan leffatähden maailmaan tulolta, tuo teidän tytön syntymä. Toivottavasti pääsette kuitenkin pian kotiin..

Täällä ei kuulu kummempia. Välillä jotain supistuksen tapaista, mutta ihan pientä vain. Ihmiset on alkaneet nyt jo kysellä että koskas te oikeen jakaannutte ja vieläkö kestää pitkään ja hui, oletpa tosi iso! Nuo kommemtit välillä ärsyttää, kun itsekkin haluaisin jo vaavin kainaloon.. Mutta antaa pikkuisen kasvaa vielä.

Maidonkerääjistä ja rintakumeista.. Ostin rintakumipaketin valmiiksi ja näytin kaupassa miehelle millaisen maidonkerääjän tuo kaupasta, jos tarvii hakea sitten myöhemmin.

Tänään lähetään Ikeaan. Ostetaan se amme, jos niitä siellä on ja sitten vessaremonttia varten pitä ostaa jotain kaapinrunkoja. aattelin käydä myös ostamassa jotkut äitiyshousut helsingistä. katsotaan nyt ehdinkö.

Olikos tuo synnytystapa- ja painoarvio kaikilla ihan normaali "toimenpide"? Kun mua on vauvan koko alkanut mietityttämään.Paino ei oo itellä juuri noussut, mutta masu on aika mahtavassa kunnossa näihin viikoihin nähden. Vähän jänskättää että vauva on siis iso, kun itsekkin olin syntyessäni 4020g..

Oltiin miehen kanssa eilen Nokian Edenissä uimassa, kun vielä oli "lupa" mennä. Ihan kivaa oli. Tai siis mahtavaa! Painoa ei tuntunut juurikaan missään ja hetken aikaa oli tosi kevyt olo. Nyt kai se alkaa sitten jo pian olla kiellettyä toi uiminen. Ens kerralla meen sitten vauvan kanssa..

Hauskaa viikkoa!

Vanilla 33+2

Huomenta! Ovatkos mammat kiireisiä kun on niin hiljaista täällä?

Löysitkö Vanilla ammeen Ikeasta? Itsekin meinaan joku päivä mennä sen hakemaan ja samalla vähän lisää säilytyslaatikoita ym.
Meillä tehdään neuvolassa kaksi painoarviota, toinen on itselläni tällä viikolla kun kasassa 36 vkoa. ne tehdään ultralla. En kyllä tiedä, onko painoarvioihin luottamista, kun yksi tuttu juuri synnytti esikoisensa: painoarvio käsikopelolla tehty monta kertaa ja veikkaus syntymäpainosta aina reilusti yli 3,5 kg, tyttö oli syntyessään 2800 g...

On ihanaa olla lomalla, nyt on iskenyt aika kova pesänrakennus- ja puunausinto. Tekisi mieli leipoa joka päivä, tosin ei ole varmaan hyvä, että kaikkea tekisi mieli myös tunkea suuhun :D Eilen aloin tehdä vauvansänkyyn sellaista "verhoa" kun löysin pentikiltä ihanan kankaan. Meillä on sänky pakko laittaa aika lähelle ikkunaa, missä saattaa olla vähän vetoa kun on vanha kivitalo. Siksi ostinkin oikein paksun kankaan.

Missäs Diudiu, joko olet varannut tutustumisajan kättärille? itse meinaan soitella loppuviikosta.

Hyviä vointeja!

-Mermaid 35+4-

p.s ostin eilen ihanan vauvarunokirjan: Ihmettä ja iloa, runoja vauvakotiin (Anna-Mari kaskinen ja Marika Maijala). Voin laittaa tänne pari esimerkkiä kunhan ehdin. Olen muuten miettinyt, että tekisikö ristiäiskutsujen pohjat jo valmiiksi nyt kun on aikaa näperrellä (hulluko?!)

Ja tässä näitä lupaamiani runoja:

MEILLE ON SYNTYNYT LAPSI

Meille on syntynyt lapsi.
ihmettä, iloa.
Lahjoista suurin voi painaa
vain kolme kiloa.

Meille on syntynyt lapsi,
ei yhtään vähempää.
Katsomme salaisuutta
vuoteellaan lepäävää.

Meille on syntynyt lapsi.
kitinää kuuntelen.
kaiken huomion valtaa
hän, puolimetrinen.

OLENKO VALMIS?

Milloin on ihminen valmis
äitinä olemaan?
Tarpeeksi pätevä siihen
olenko milloinkaan?

kantamaan vastuun sen,
jonka tuo tullessansa
pikkuinen ihminen?

Jaksanko voimilla näillä
lastani tukea,
varustaa, hoivata, laulaa,
leikkiä, lukea?

vanhemman tehtävään?
lapseni, seikkailuun suureen
yhdessä lähdetään.

ENNEN KUIN SINÄ SYNNYIT

Ennen kuin sinä synnyit,
en voinut uskoa:
jossain on varastossa
näin paljon rakkautta.

Ennen kuin sinä synnyit,
en voinut arvata,
että voin nukkua yöni,
kolmessa tunnissa.

Ennen kuin sinä synnyit
en tiennyt ollenkaan:
pikkuinen lapsi voi siirtää
maailman paikoiltaan.

JOS NÄET

Jos näet joka kiven, ruohonkorren hennon,
jos huomaat västäräkin lapsen ensilennon,
jos tutkit taivasta ja merenrantaa,
ja hiekanjyviä ja tummaa santaa,

jos katsot kiven kauneutta suurta
ja ikitammen runkoa ja juurta,
jos kevättä, kun puu käy lehtiin
ja ihmettelet, miten kaikki tehtiin,

katso lasta, silmiä ja pientä kättä.
katso. Et saata olla kiittämättä.

Kiitos Mermaidille runoista.

Meillä ei normaalisti tehdä mitään synnytystapa-arvioita eikä mitään painoarvioitakaan ... viimeisessä lääkärineuvolassa lääkäri tosiaan sanoi, että vauva ei ole kovin suuri, muttei nyt niin pienikään ... ota siitä sitten selkoa. Mulla on kuitenkin selässä synnynnäistä vikaa ja nyt sain kutsun sairaalaan ... aika on tosin vain 5 päivää ennen laskettua aikaa, että en tajua miten silloin voidaan synnytystapaa arvioida, olenhan voinut vaikka synnyttää jo siihen mennessä!! Ja tutkimuksiin pitää varata aikaa 2 tuntia ja vissiin mitään kuvia ei oteta, vauva varmaan ultrataan (en ole nähnyt pikkuista sitten viikon 20 - jännittää) ja sitten käsikopelolla tutkitaan luiden joustavuutta ja mitä lie (sattuu varmaan). Kaiken kukkuraksi olen opetuspotilas eli opiskelija (tai useampi) pörrää siinä sitten, kiva kiva (siitähän voisi toki kieltäytyä, pitäisi varata uusi aika sitten). Mutta nyt siis en tiedä aiotaanko minulle tehdä sektio vai laitetaanko synnyttämään alakautta ...

Viikot 37+6

Heissan!

Kotona vielä. EIlen oli taas Hesan reissu. Vauvan sydän löi pitkästä aikaa normaalisti (!) - saatiin kunnon käyrä aikaiseksi ja ultratessakin kaikki oli ihan normaalia. Lienee siis pelästynyt raukka siitä että joutuu isossa kaupungissa tulemaan maailmaan ja sydän tästä syystä alkanut toimimaan normaalisti ;-). Noh...torstaina kuitenkin taas Hkiin tutkimuksiin ja jos sitten kaikki edelleen ookoo niin kai mä pääsen seurantaan johonkin vähän lähemmäs.

Plankton nuo sisätutkimukset on tässä vaiheessa aika ikäviä, nimimerkillä kokemusta on. Viimeksi perjantaina katsottiin ja sitten sain 3pvää vuotaa sen jälkeen :/. Tämä on kuulemma ihan normaalia. Ja tosiaan on alapäässä semmoinen olo että siellä ei olisi mitään/kukaan koskaan käynytkään :D.

Vkoja 37+5

Hei vaan kaikille!

Tänään on ollut todella pitkästyttävä päivä. Ei niin mitään tekemistä...eikä intoa alottaa mitään tekemäänkään. Toisaalta odottaa et vauveli jo syntyisi, ei olisi ainakaan tylsää :)

Mulla on koko- ja synnytystapa arvio torstaina. Lääkäri tekee sen neuvolakäynnin yhteydessä ja ihan käsipelillä. Ei siis ultraa :( Olisi ollut kiva nähdä masun asukkki.

Et ole mermaid hullu jos teet kutsupohjat jo nyt. Itse olen kutsut jo askarrellut ja varannut papinkin ristiäisiin sekä leiponut pakkaseen tarjoiluja. Hih. Olen vähän kärsimätön ja tehnyt jo kaikkea nyt kun on aikaa. Ei tarvi sitten miettiä kaikkea kun vauva on syntynyt. Mutta kukin tavallaan :)

Supi 37+1

Hei,
Ihania runoja, kiitos! Täällä jännä päivä huomenna, menen polille lääkäriin ja katsotaan mitä tehdään. Neuvolan täti perui jo varaamani torstain ajan, jos en vaikka enää tulekaan... Toivotteli vielä onnea matkaan, jos laittavat vauvelin syntymään. APUA. Alkaa kyllä jänskättään, ei taida uni tulla ensi yönä... (No, ei kyllä muutenkaan paljon nukuta, sillä vessassa saa rampata ja jotenkin kyljet puutuu eikä asennon vaihto ole kovin ketterää.) Hui hui...

Aurinkoa kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Mermaid la 16.3:
Huomenta! Ovatkos mammat kiireisiä kun on niin hiljaista täällä?

Missäs Diudiu, joko olet varannut tutustumisajan kättärille? itse meinaan soitella loppuviikosta.

-Mermaid 35+4-

Täällä on muutto saatu hoidettua, tavaraa on kyllä vielä laatikoissa paljon ja huonekalujen palasia siellä sun täällä, mutta sekaan sovitaan ja tavarat löytävät paikkojaan pikkuhiljaa. Huomenna olisi edessä tutustuminen uuteen neuvolaan, vähän jännittää. Kyseessä on vieläpä lääkärineuvola, mielenkiinnolla odotan lekurin arviota vauvan painosta kun pari viikkoa sitten kokenut lääkäri piti tuota niin laihana. Viikon päästä on kontrollikäynti tuolla yksityisellä, mutta kyllähän tuo neuvolalääkärin arviokin kiinnostaa. Kuulin vielä että täällä on neuvolassa ultralaite, jota lääkärit yleensä käyttävät, joten mielenkiintoa riittää sitäkin kohtaan. :o)

En ole vielä kerennyt soitella tutustumisaikaa Kättärille, itselläkin oli mielessä nyt loppuviikosta yrittää varailla aika. Toivottavasti siellä ei ihan järkyttäviä jonoja ole, niin ehditään vielä tutustumaan. :D

Hena täällä vierailee.

Kättäristä, kannattaa soittaa aikaa sinne heti! Soitin juuri itse, ja ensi viikko oli jo täynnä. Ajan saa siis vasta aikaisintaan reilun viikon päähän.

Itselläni ei vielä hirveä kiire onneksi, mun la vasta maaliskuun lopussa.

Iloista loppuodotusta kaikille, ja onnittelut jo jakautuneelle Ellille!

Hyvää ystävänpäivää kaikille maalismammoille ja mahoille, ja tietysti ellin vauvalle!
Onkohan jo muita jakautuneita? Jänniä aikoja elelee jo moni.
Itse olen tänään menossa tutustumaan synnytyssairaalaan, ja huomenna olisi sitten se arvio synnytystavasta. Vanillako kyseli onko ihan normaali toimenpide tuo arvio, ei täällä ainakaan. Normisti neuvolalääkäri tekee arvion "käsikopelolla", meillä epäily suuresta koosta ja mahdollisesti voi taas olla perätilassa, siksi ultrataan sairaalassa.
Neuvolan täti tosin veikkaili ihan normipainoista, mutta pitkää vauvaa. Yksityinen lääkärini arvioi syntymäpainoksi taas alle 3,5 kiloa. Että aika erilaisia vekkauksia ollaan saatu.
No, sehän nähdään kun syntyy. Ja tosiaan ihania runoja oli mermaid laittanut meidän iloksi tänne. Kuinkas usein käytte muuten neuvolassa nyt? Itse olen ollut siellä viimeksi rv34+1 ja seuraava vasta 37+1. Täti sanoi vaan ettei tällä viikolla kannata kun on se synnytystapa-arviokin. Musta vaan vähän harvoin tässä vaiheessa, vaikka eipä mulla mitään hätää ole.

Iines 36+2

Ihania runoja, kiitos!

Mermaid, amme löytyi ikeasta ja vähän lakanoita ja pieni lappukin löytyi vauvalle. Myös niitä vessaremppatarvikkeita saatiin melkein kaikki mitä tarvittiinkin, yksi levy jäi puuttumaan.

Täällä ei varmaan kanssa sitten tehdä tuota synnytystapa-arviota. Jänskättää vaan niin hirmusti, että vauva on iso.

Mulla on eka synnytysvalmennus ens maanantaita. Toinen valmennus on siitä viikon päästä. Ne on TAYSissa, eli siinä samalla varmaan tutustutaan niihin tiloihin. Vähän jänskättää että kuinka täyttä sie´llä on maaliskuussa, kun keväthän on tunnetusti ruuhka-aikaa!

Vanilla 33+4 VASTA!

Ei mitään jakautumista :/. Ja muutenkin olo on kohentunut viime vkosta ihan huimasti. Mä nukun tosi hyvin, ei siis puuduta kylkiä tms. Kertaakaan en oo heränny siihen että vauva potkisi mahassa. Viime yönä meni yksi isompi poikittainen supistus johon heräsin. Ihmeen helpolla oon päässy täällä saralla - oikein pelottaa että jos tää tästä kovasti muuttuu...

Ootteko hankkinu kantoliinaa? Onko kokemuksia? Olisko tuollainen puuvillainen hyvä?

Huomenna on taas sitten Hgin reissu lastenklinikalle ja naistenklinikalle.

Hei te alkukuun synnyttäjät onko teillä paikat jo pehmentyny tai kohdunsuu avautunut ja jos niin miten paljon? Mulla oli viime pe se tilanne että oli ekan kerran pehmeänä, auki sentin ja pituutta 1,5cm. Supistuksia ja muita kipuja olikin viime vkolla runsaasti mutta nyt siis lähes hävinneet :D. Mua niin jänskättää että osaa lähteä oikeaan aikaan sairaalaan kun tuota matkaakin on nyt sitten tuplasti.... pitänee varmaan huomenna kysyä että mistä mä tiedän koska mä lähden tulemaan :). Matkaa kun kuitenkin on se 2h.

Vkoja 37+6

Hei!
Olipa Mermaid laittanut ihania ruonoja :)
Itsekin olen miettinyt jos väsäis jotain ristiäiskutuskortteja tekstejä vaille valmiiksi. Nythän on periaatteessa ruhtinaallisesti aikaa.

Supi, mitä ristiäistarjottavia olet leiponut pakkaseen? On ollut mullakin harkinnassa, mutta en ole oikein tarjottavia vielä keksinyt. Täytekakkua ja voileipäkakkua on hankala lähteä pakastamaan...

Iines, mä käyn neuvolassa nyt joka viikko. Olin hämmästynyt tosta sun terkan kommentista. Olen käsittänyt että viimeisen kuukauden aikana kaikkialla käydään neuvolassa joka viikko.

Mulla oli tänään neuvolassa käynti ja kaikki edelleenkin kunnossa :) nykyään vaan supistelee jo aika usein. Viime yökin meni pelkissä harjotussuppareissa, mutta sentään sain nukuttua. Kohdunkaulan tilanteesta mulla ei ole aavistustakaan. Viime viikolla oli nlalääkärin mukaan vielä jäljellä ja kiinni. Voi olla että sen jälkeen on tapahtunut muutosta koska mulla on aivan kamala hakkaava yskä. Neuvolan terkan mukaan saattaa ennenaikaistaa synnytyksen....

Hyvä juttu Susannaaaa, että pienoisesi sydän on tasaantunut. Toivotaan että osaat lähteä sitten oikeaan aikaan sairaalaan kun on noin pitkä matka. Vaikka minä tässä suurinpiirtein sairaalan naapurissa asustelen, niin kyllä se sairaalaanlähtö täälläkin jänskättää.

Nillenalle 26+4

Yhteistyössä