MAALISMAMMAT 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hena ja papunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minni: mulla on ihan samoja oireita kun sulla (mulla eka raskaus eli ei ole mitään mihin verrata). Massu on tosi pinkee ja napa tuntuu välillä repeävän. Päivän mittaan vatsan yläosa tuosta navan yläpuolelta kipeytyy ja on ihan kova. Paras asento olisi vaan maata oikealla kyljellä tyynyillä tuettuna, tietyt makuuasennotkaan eivät tunnut hyvältä. Mua myös aika ajoin vihloo aikalailla, supistuksia on ollut, mutta eivät ole kipeitä. Ainoastaan seksin (jos saan itse orgasmin) jälkeen supistus voi vähän sattua, mutta vain aavistuksen ja menee nopeasti ohi.
Onkohan tämä tosiaan normaalia jo näin alkuvaiheessa, olen saanut hyvin vähätteleviä kommentteja kun olen näitä kipuja valitellut.

Mulla on kanssa olut kipuja ja supistuksia ja kerroin niistä neuvolan tädille, joka sanoi, että se on ihan yksilöllistä, siis kipuilu ja supistukset. Tuntui kuitenkin myös täällä neuvolan täti suorastaan huvittuneelta, kun olin huolestunut moisesta.
Hän on kyllä aina ollut melkoisen välinpitämätön joka asian suhteen, joten en ihmettele ollenkaan.

Niin minulla supistukset aiheuttaa kuulemma istumatyö.

Huh, eilen oltiin perhevalmennuksen jumppaillassa. Oli ihan asiaa, vaikka välillä pitkästyttikin (siis tunnin mittainen luento-osuus ennen jumppaa). Lopussa isit hiero äitejä. Lantiopohjan lihaksiakin jumpattiin, mutta oli välillä vaikea hahmottaa niitä lihaksia.. Varsinkin alavatsalihaksia. No kaippa sitä oppii jossain vaiheessa. Kuhan reenaa.

Jee! Viikonloppu tulossa. Taas on ohjelmaa suunniteltu ihan riesaksi asti, mutta jos sitä ehtis jossain vaiheessa lepäilemään. Että jaksaa pakertaa taas täällä töíssä.

Hyvää viikonloppua kaikille.15+6

Huomenia. Minä taas täällä kukkumassa kun oikeesti pitäis olla nukkumassa. Olen ollut jalkeilla jo puoli kuudelta... Selkä on kipeä. Pitäis lähteä uimaan se kuntoon, mutta ihan kuin flunssaa taas pukkaisi.

Olen hieman allapäinkin nyt, kun Murulainen ei ole hyörinyt entiseen malliin eilen. Olin kyllä tosi väsynyt illalla eli liekö pikkuinenkin sitten väsynyt. Nukuin seitsemästä puoli kymmeneen asti. Se siitä mukavasta illasta miehen kanssa, olis ollu kiva mennä vaikka elokuviin pitkästä aikaa.

Juu, täälläkin supistelee aina välillä. Eilen oli töissä olo että vatsa poksahtaa ihan justiinsa.

Hyvää viikonloppua minunkin puolesta

Nillenalle 20+0 (!)

Tulin vielä kertomaan että eilen, perjantaina 13.pv illalla synnytin vauvan joka oli siis liian pieni selviytymään. :( 3 päivää kestänyt tuskainen synnytys päättyi vihdoin eilen, ja tuloksena oli sydäntäsärkevän kaunis, suloinen ja niiiin mielettömän rakas tyttö. Tuntuu käsittämättömän pahalta ettei pienelle annettu mahdollisuutta elämään... Viimeiseen asti enkelityttömme pinnisteli elossa, kunnes ei mahtanut enää mitään ja luovutti. :( Vettä oli enää pieni lammikko kasvojen luona, mutta silti pikkuisemme yritti jaksaa. Rakas sinnikäs tyttömme. Nyt olomme on tyhjä, turta, epätoivoinen.... Miten tästä eteenpäin? Saammeko koskaan lasta? Uskallammeko edes yrittää?! Ja miksi meiltä riistettiin tämä täydellinen tyttölapsi!??!

Meillä alkaa nyt suruprosessi joka kestää oman aikansa, teille toivotan hyvää raskautta. Muistakaa olla kiitollisia vauvastanne joka päivä!

Antzi, keskenmeno 19+5

Voi ei mielettömän kurja kuulla Antzi!!!! :( Vetää kyllä tosi sanattomaksi, en voi kuin lähettää virtuaalisen halauksen ja toivottaa teille voimia, voimia ja voimia..!

"Et jättänyt tyhjää tilaa
vaan Rakkauden täyttämän muiston."

Valtavan suuressa surussanne myötäeläen,
elli73

Tällaisen runon löysin, kun koin itse keskenmenon viime toukokuussa.

Olit luonamme hetken
ihan pienen vaan.
Et pitemmälle enää
jaksanutkaan.
Ei koskaan tavattu,
tunnettiin vain,
liian pienen hetken sinut pitää sain.

Ei tullut äitiä,
ei tullut isää,
vain itkua,kipua,surua lisää.
Pilven reunalla teitä jo liikaa on,
äidin ja isän kaipaus on loputon.
Ei muuta voi kuin rukoilla vaan
että seuraavan jo pitää saan.
-Iza-

Voimia Antzi sinulle ja miehellesi!

Paljon voimia Antzille ja miehellesi myös!

Vakavaksi vetää nämä uutiset. Kuulin tänään myös toisesta tapauksesta, yksi tuttuni on odottanut vauvaa melkein samoilla viikoilla kuin minäkin ja tänään sitten kuulin että vauvalla oli todettu todella vakava kehityshäiriö ja tuttuni oli joutunut synnyttämään vauvan kuolleena hieman ennen raskauden puoliväliä. Aivan kamalaa, tässä kyllä itseäkin pelottaa mennä rakenneultraan parin viikon päästä.

Otan osaa Antzi! :( en löydä edes sanoja... veti niin sanattomaksi. Ei tällaista pitäisi päästä tapahtumaan... En voi muuta kuin toivottaa teille paljon paljon voimia ja jaksamista! Ja kiitos siitä kaikesta seurasta ja tuesta tämän yhteisen taipaleen varrella! Yrittäkää jaksaa..

Ensiksi Antzille osanottoni, elämä on todella epäreilua joskus.
Mutta ei anneta maalismammojen ketjun ihan kokonaan hiljetä, vaikka ikäviä asioita onkin ketjulaisista jotkut joutuneet kohtaamaan.
Itse en ole koneelle juuri ehtinyt, viime viikko meni reissatessa, kun olin lomalla. Tänään olisi tiedossa perhevalmennus, ylihuomenna neuvola ja viikon päästä tiistaina rakenneultra. Tuntuu kyllä, että joka päivä on jotain odotukseen liittyvää.
Neuvolaa odotan kauhulla... Olen nimittäin lihonnut muutamassa viikossa monta kiloa... Toisaalta odotan sitä innolla että pääsee kuulemaan sydänääniä.
Miten muilla; onko teillä jo valmennukset alkaneet? Meillä on nyt Lokakuussa kaksi kertaa ja sitten viisi Helmi-Maaliskuussa, meillä viimeinen kerta viikko ennen LA:a.
Kovin kyllä jo odotan Helmikuussa alkavaa äippälomaa.
Onko kellään muulla iskias-vaivoja? Nimittäin mulla on viime aikoina alkanut vaivaamaan oikein todella, ikinä ennen ei sellaisia ole ollut. Mikähän mahtaisi auttaa?
Ihanaa kyllä että odotus alkaa olla jo niin "konkreettista" kun on mahaa ja tuntee liikkeitä! Rakenneultra kyllä hieman pelottaa/jännittää...
Iines rv 19

Juu, kyllä hiljaiseksi vetää tämän ketjun viestit.. En nyt pysty käsittelemään asiaa enää enempää, itkin jo pari tuntia viikonloppuna (muiden menetyksiä ja omaa pelkoa).

Mulla ei ole vielä tietoa valmennuksista, ensi viikolla neuvolalääkärin aika ja sitten 2.11. rakenne ultra. Olisi kyllä kiva jo päästä!
Iskias-vaivoista en oikein tiedä... mitä ne tarkalleen ovat. Mulla on ollut nyt parina päivänä häntäluun seutu kipeä, etenkin seisoessa tuntuu. Muuten alaselkä on vahvistunut eikä enää kipeydy istumatyössä eikä kävellessä. Tukivyö on todella auttanut jaksamaan tätä toimistotyötä. Täytyisi vaan muistaa jaksaa venytellä kunnolla joka päivä.
Viime yö meni valvoessa, en vaan jostain syystä saanut unta. Nyt sitten väsyttää senkin edestä! Nenääkin saa koko ajan niiskuttaa, ties vaikka flunssa tännekin tuloillaan.

Hena rv 16+5

Osanottoni Antzi! Olen todella pahoillani puolestanne! Toivottavasti kenellekään muulle ei kuitenkaan ole enää tulossa huonoja uutisia... Tällaiset asiat etenkin saavat suorastaan pelkäämään rakenneultraa... Mutta täytyy vain ajatella, että kaikella on syynsä eikä näihin asioihin voi itse vaikuttaa.

Oli helpottavaa kuulla etten ole ainoa näiden mahankiristysten ja tukalan olon kanssa! Viikonloppuna oireet helpottivat jo kovasti, kun sai ottaa rennosti ilman suuria rasituksia. Tosin vessassa joutui lauantaina juoksemaan ihan koko ajan, pelkäsin jo onko virtsatientulehdus tulossa. Sellaista kun ei minulla ole ollut kuin yhden kerran aiemmin ja juuri edellisen raskauden aikana. Silloin tulehdus oli oireeton, kunnes käynnisti kovat supistukset rv 30 ja jouduin sairaalaan tarkkailuun. Antoivat supistuksenestolääkettä ja sairaslomaa sekä antibioottikuurin. En nyt sitten tiedä pitäisikö käydä varmuuden vuoksi labrassa kokeissa ja pääseekö sinne edes? Kun oireita ei juurikaan ole, tiheä virtsaamisentarve ajoittain ja kipuja alavatsalla silloin tällöin.

Minulla ei toista synnytysvalmennusta olekaan, mutta eka oli aika turha kokemus. Asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa lapsia syntyy aika vähän. Kävimmekin mieheni kanssa ihan omassa valmennuksessa neuvolassa. Valmennus kesti 2 h ja siinä katsoimme vanhan synnytysvideon ja neuvolan täti kertoi miten synnytys menee. Ei juuri mitään uutta asiaa, sairaalan synnytysosastolla vierailu oli paljon antoisampi. Olisin vähän kaivannut laajempaa tietopakettia esim. vauvan hoidosta ja mitä sitten tehdään, kun vauva on syntynyt.

Pitääkin harkita tuota Henan tukivyötä, se voisi helpottaa mahakipuja. Välillä maha tuntuu niin isolta ja raskaalta ja epämukavalta nopeasti liikkuessa. Taitaa jumpat jäädä hiljalleen väliin, kun ei enää pysty makaamaan mahallaan eikä vatsalihaksiakaan voi enää treenata. Maha taitaa jälleen kasvaa yli kaikkien käyrien. Edellisessä neuvolassa jo täti ihmetteli, miten kohtu oli niin korkealla, kysyi etten kai ole syönyt liikaa!! Eipä taida syömällä kohtu kasvaa. Viimeksikin tuli ihan normikokoinen poika, vaikka maha oli todella iso. Hyvä puoli on se, että liikkeet tuntuvat jo todella selvästi ja usein! Välillä tulee napakoita potkujakin.

minni 19+1

Moi kaikille
Puoliväli täälläkin saavutettu niinkuin muutamilla jo on! Rakenneultrassa käytiin viime viikolla ja siellä oli kaikki suureksi huojennukseksemme ok (kaikkea tosi surullista on lähipiirissäkin sattunut raskauden tiimoilta). Jotkut täällä "valitteli isoa" vatsaansa => samanlainen (ulkopuolistenkin rekisteröimä) pallomaha on täälläkin pullahtanut esiin ;) ja mitkään muut kuin mammahousut eivät vatsan takia sovi enään päälle. Meillä ei myöskään sukupuolta rakenneultrassa nähty, pikkuinen oli sen verran kuulemma polvet yhdessä että oli hankala nähdä. Jospa sitten marraskuun puolivälissä tulisi tuohonkin selvyyttä, kun menemme Bruno Cacciatorelle Femedaan, ihan kiva olisi jotenkin tietää sukupuoli vaikka pikkuisen terveys menee tietenkin kaiken kiinnostuksen edelle.
Eipä muuta tähän hätään kuin hyvää vointia kaikille maalismammoille ja kuulumisiin!
elli73 rv20+3

Voimia Antzille. Uskon kyllä että tulet uudestaan raskaaksi ja kaikki menee varmasti hyvin, eiköhän tuossa ollut yhdelle jo liikaakin kärsimystä. Jos käyt täällä vielä lukemassa viestejä, niin minua kiinnostaisi tietää saatiinko siihen selvyyttä miksi lapsivesi tihkui pois? Olitko se sinä kun sai töissä jo iskun mahaan? Alkoivatko "valkovuotosi" jo silloin?? Sikiö varmasti tutkitaan ja saat joskus tietää oliko sillä kaikki ok, rakkaalla tyttärelläsi siis. Voimia myös miehellesi ja muullekin suvulle.

Tukivyöstä sen verran, että minulle sanottiin neuvolasta, että jos selkä kipeytyy (ei ole kiepeytynyt), niin kunnan fysioterapiasta saa hakea (ilmaiseksi, oletin) lainaan oikein kunnollisen si-vyön, joka tukee kunnolla. Hän sanoi vielä, etteivät nuo äitiysliikkeiden halvat ratkaisut ole hyviä ja riittävän tukevia, en tiedä sitten, ei ole kokemusta.

Vaatteista sitten ... olen ollut koko raskauden ajan vain farkuilla (matalavyötäröiset, mahtuvat hyvin) ja verkkareilla. Viime perjantaina tuli menoa juhliin ja järkytyin torstai-iltana, kun totesin, että mitkään fiksut housut tai hameet eivät mahdu päälle ja jakkukaan ei mennyt kiinni ... ei kun perjantaina pikashoppailemaan äitiysvaatteita, onneksi löysin ja mies vielä haki jostain kaupan pisimmän mustan vyön, että housut olivat ok ... huh, siitä selvittiin ja ostin samalla äippävaatteita tuleviakin päiviä ja tilaisuuksia varten. Töissä olen edelleen ollut farkuilla ja villapidalla ja kukaan ei ole sanonut mitään... Vaikka naisia pyörii ympärillä lähes 50 ... Ehkä se niille pian selviää, maha alkaa olla aika iso.

Lisää omia asioita ... meillä perhevalmennus on marraskuussa ja kestää kaksi kertaa 3-4 tuntia kerrallaan. Sitten on erikseen sairaalassa synnytysvalmennus ja se on kaksi kertaa 2,5 tuntia, en tiedä koska, viikolla 25 pitää sinne varailla aikaa.

Minulla ei ole mahassa mitään kipuja, joskus tuntuu ihan ylävatsaan vasemmalle ... mitä lie närästystä tai lihasten venymistä. Pikkuinen liikkuu joka iltapäivä ja ilta kun makoilen rauhassa. Rakenneultraan en mene (niitä rakenteita katsottiin viikolla 17 ja 20 siinä sivussa, mutta siis rakenneultrassa en ole ollut). Ehkä myöhemmin 4D, saa nyt nähdä. Sukupuolen takia ei ainakaan tarvitse mihinkään mennä, poika tulee ja sillä sipuli!

Hyvät yöt!

Viikot 20+5

Heippa!
Tukivyöstä olitte keskustelleet; täällä ainakin saa fysioterapiasta lainaan kunnollisen tukivyön koko raskausajaksi, ihan niin kuin Planktoninkin kotikunnassa. Eilen nimittäin hain.
Meillä on kyllä ollut todella hyvä tämä valmennus (ainakin tähän asti), eilenkin oltiin sitten ainoat kun ilmaantui paikalle, niin fysioterapeutti oli sitten ihan vaan meitä varten siellä =)
Itse olin myös eilen pikashoppailemassa parit mammahousut, kun tänään jatkuu työt ja ei ollut enää housuja mihin mahtuisi...

Iines rv 19+1

Np ja Al mitä kuuluu?? Mulla on viikoja varmaan 8 ja on mennyt ihan hyvin. Pahaolo meinaa olla koko ajan, mutta pahin on ohi. Nyt odottelen kovasti ekaa neuvollaa ensi viikolla on. Jännittää tosi paljon ja toivoo että kaikki on hyvin. Sellaisia mulle kuuluu:)

Kuinkakohan paljon kunnollisen tukivyön sitten pitäisi maksaa? Kyllä mielestäni 40 EUR on jo aika hyvä hinta. Tietty fysioterapian vyöt on varmaan suuniteltu selkäkipuisille, mutta toistaiseksi tämä äitiysliikkeen "halpa ratkaisu" on ajanut asiansa. Selkään ei ole särkenyt ja massu pysyy paikallaan. (Ymmärrän toki, jos selkä oikein pahasti kipeytyy, että fysioterapeuttien vyö tukee varmasti paremmin.) Etenkin näin istumatyössä auttaa todella paljon kun maha ei paina jalkoja. Ja pysyy muuten myös housut hyvin jalassa! Kun en ole vielä saanut ostettua mammahousuja töihin ja olen käyttänyt näitä BellyBelt-jatkeita, niin tukivyön alle saa vielä hyvin housunkauluksenkin. Hameiden kanssa nämä BellyBeltit ovat myös mainioita, minä kun käytän aika paljon hameita töissä, enkä viitsi ostaa noita mammahameita.
Uaah, eipä täällä muuta, tuli taas syötyä vatsa ihan täyteen, oli niiiiin hyvää makaroonilaatikkoa.

rv 16+6

Voisitteko laittaa paikkakuntia, joista olette noita tukivöitä saaneet lainaan? Olisi kiva tietää että missä on "noin hyvä" palvelu, ja että onko itse sen piirissä :o)

Tietääkö kukaan Helsingin Naistenklinikan perhe-/synnytysvalmennuksista? Kun mä oon neuvolassa ymmärtäny et ne ei tarjois ollenkaan mitään... Samoin neukkistäti sanoi et sairaalaan voi käydä tutustumassa itse ihan aikaa varaamatta, siis menee vaan sinne ja kävelee kattoo mis on ne osastot jne. Eli et ton kummempaa ei sit ois.
Kertokaa Naikkarilla synnyttäneet/tutuilta juttuja kuulleet!

Hei vaan!
Voi teitä onnekkaita, joilla on jo valmennuksia. Mulla on vain kaksi kertaa joulukuussa ja sitten vauvan synnyttyä kaks tapaamista. Olin hieman pettynyt kun luulin ett asuinalueellani olisi semmonen uus perhevalmennuspilottijuttu menossa mutta eipä sitten sitä meille tarjottu. Lienee ryhmä täynnä kun vasta tänne muutimme :( Ensi vuoden puolella olis sitten synnäriin tutustuminen.

Olipa jotain kysyttävääkin teiltä, mutta pääsipä unohtumaan... ;) nää aivot! *miettii kuumeisesti* niin, joo. Nyt muistan! Minkälaisia sykkeitä teidän masuasukeilla on ollut? Oon kuullut että nopeampi syke on tytön merkki ja hitaampi pojan. Niin ja kumpaa on veikattu vatsassa olevan? Mulle kaikki tutut sanoo, ett se on tyttö ja syke oli viimeeks 150. Saiskohan ultrassa kohta tietää enemmän...?

Mitään tukivyötä en ole vielä hankkinut, mutta mielessä on käynyt. Toistaisekis tän vatsan kanssa pärjää. Ainoastaan aamuyöstä herään siihen että selkä on kipeä ja sitten pitää hieman naksauttaa. Mitenkäs te muut nukutte? Tapaan itseni öisin useinkin selällään makaamasta, vaikka kyljelleen käyn nukkumaan. Sitten taas käyn kyljelleen ja herään selällään :) En tiedä kipeentyykö selkä tosta selällään nukkumisesta.

Tällaista tällä kertaa.
Nillenalle 20+3

Kyllä itku tuli Antzin menetyksestä, ei näitä voi ymmärtää... Voimia teille.

Olin myös ihmeissäni että mitä valmennuksia, täällä on tutustuminen synnytysosastolla ja se siitä. Neuvolakäyntejäkin karsittu, joten aika rauhassa saa odotella.Vauveli liikkuu tosi paljon, iltaisin vaikea saada unta kun jytinä käy. Nyt näkyy jopa ulospäin potkut. Melkoista hulabaloota siis tässä mahassa!

Parivuotias tyttäreni ihmetteli saunassa vatsaani ja sanoi: Äiti, sullahan on se vauva siellä mahassa. - Joo, niin on, vastasin. - Oletko sä sitten syönyt sen?
Auts, kun sai nauraa, melkoista logiikkaa! Mukavaa viikkoa kaikille!

Ihanalta kuulosti Hilpan tyttären kommentti vauvan syömisestä :)
Ja Hena, tarkoitus ei ollut mitenkään aiheuttaa sinulle oloa että vyösi ei ole kunnollinen, ihan varmasti on. Itse nyt satuin lainamaan sen fysioterapiasta kun on mahdollista, saattaa olla että olisin itsekkin ostanut jollei täällä saisi lainata.
Ja Miukuko kyseli paikkakuntaa; on sen verran pieni etten viitsi paljastaa, mutta päätellen kysymyksistäsi olet pääkaupunkiseudulta, niin aika kaukana sieltä asun.
nyt tarvitsisi lähteä lenkille koiruuden kanssa ja sitten neuvolaan.
Mukavaa päivää kaikille!

Niin sitä alkaa taas uusi viikko.. Aika kuluu tosi nopeasti! Meilläkin neuvolantäti viimeksi vaan totesi jotenkin tökerösti noista valmennuksista että "onhan täälläkin nyt käynnissä tämä valmennuspilotti, jossa tapaamisia on paljon.. mutta ei sinne kaikki mahdu!" Ja siihen päälle sitten että tää _teidän_ valmennus olis sit vasta tammikuussa, mutta kyselkää synnäriltä jos siellä olis valmennusta ettei sitte tarttis täällä osallistua. Tuli jotenkin semmonen olo, että antaa olla koko valmennus..

Iines, ei hätää, mulla oli eilen vähän tunne herkkä päivä muutenkin, otin kaiken itseeni. Illalla itkin kun puhelimeni soi koko ajan ja kaikki vaan kyselee voinnistani. Hyväähän ne tarkoittaa, mutta en aina vaan jaksaisi vastata samoihin kysymyksiin!!!!! "Hyvin olen voinut, juu kyllä väsyttää, ruoka maistuu, käytän korkokenkiä, käytän matalia kenkiä, maha kasvaa.......". Huoh.. taidan olla vähän väsynyt ja käydä ylikierroksilla. Taidan harkita perjantain pitämistä vapaapäivänä, jos ei ole paljoa hommia.
Minulle ei ole tosiaan mainittu mitään noista valmennuksista. Täytynee kysäistä seuraavalla kerralla neuvolassa.
Mun papusen syke oli viimekerralla neuvolassa muistaakseni 146.

Meillä onkin DiuDiun kanssa tasan viikko eroa, mulla tuli tänään rv 17+0.