MAALISVAUVAT 2008 *loppuvuosi -08*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pimmi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terve. Taas sataa räntää! :headwall: Inhottaa. Valkeutta odotellessa...

Oltiin 9kk neuvolassa, piti olla lääkäri, mutta olikin koko aika peruttu. Meille vain ei ollut kukaan muistanut ilmoittaa :o Että otti päähän. Aamu oltiin temppuiltu unien kanssa niin, että selvittäisiin siellä suuremmitta uni-itkuitta. No, eipä siitä sen enempää. Paitsi noi mitat otettiin kuitenkin (lekuriaika siiryi kk eteenpäin). Pituutta oli 70cm ja painoa karvan alle 8kg. Pieni mies meillä on edelleen, painokäyrä vähän alaspäin menossa, mutta toisaalta pituuskäyrä oli noussut, eli ehkä ne grammat on mennyt siihen... Vaikkei noihin käyriin niin kannattaisi tuijottaa, niin silti aina vähän huolestuu. Ja selittää siellä sitten, että kyllä tää niin paljon ruokaa saa kuin vain syö ja vähän tuputetaan väkisinkin, ja seliseli...

Nukkumisongelmiin ei juuri kantaa otettu, pojalle vain sanottiin, että annapa äidille joululahjaksi nukkumista :whistle: No joo, toki puhuttiin, että ehkä se siitä sitten kun lähtee liikkeelle ja väsyy kunnolla yöunillekin. Toivossa on hyvä elää...

Viikonloppuna on meille tulossa vieraita ja jo varoittelin, että isäntäväestä jomman kumman pitää mennä sitten nukkumaan klo 21 vauvan viereen :D Onhan se oikeesti ihan järjetöntä, mutta kun ei yksikseen jää nukkumaan. Ehkä voi taas yrittää. Se on vaan niin rankkaa se uneen uudestaan saaminen, että noin normioloissa sitä on suostunut kaikenlaisiin outoihin rutiineihin vain sen hiljaisuuden ja unen vuoksi. On se pöljää.

Mut meen taas vähän tekemään kotihommiakin kun toi vauveli nukkuu :saint:

meillä oli myös neuvola tänään,tässä mitat ja suluissa mitä tullut lisää since 16.9

painoa 8670r (+700gr)
pituus 73,5cm (+4,5cm)
päänympärys 44,3cm (+1,3cm)

Lekurin kanssa meni hyvin, poika on hyvin kehittynyt kaikinpuolin eikä tullut mitään sanomista. Unista ei kysynyt ja hyvä niin koska nyt ne on menneet kyllä ihan päin seiniä viime aikoina.

Viime yönä kävi nukkumaan 20.00 ja 7.40 noustiin neuvolaan ja siinä välissä söi 4(?) kertaa. Ihan älytöntä. Ja se muukin aika,aina kun avasin silmät (tai poika repi niitä auki "kukkuuu" tai mua tukasta,nenästä,ihan mistä vaan) niin poika oli hereillä. Ei varmaan nukkunut kovin paljoa viime yönä, enkä tajua miksi ei. Eilen jäi päikkäritkin väliin melkein kokonaan kun ei vaan nukkunut :o

Noh,nyt tuo kuitenkin nukkuu ja neuvolan jälkeenkin nukuttiin puolitoista tuntia yhdessä joten ehkä se tästä. Jos en ihan väärin katsonut niin ehkä ensimmäisen hampaan reuna näkyy jo, ei kuitenkaan oo läpi tullut. =)

Nyt pitäisi äkkiä siivota vähän ruokailun jälkiä, seon muuten sottaista puuhaa nykyään :whistle: Suvitukselle piti sanoa että meilläkin puurolakko (ja kiinteet muutenkin joten sormiruokaa syödään,tai sormin ruokaa ainakin) mutta nyt se kai vähän rupeaa helpottamaan.

ei oo totta että tuo heräilee jo :o :kieh: nyt äkkiä nukuttamaan takaisin--->>

Nuo Ooon mainitsemat syömisjutut on meilläkin jatkuvasti tapetilla. Mietin että kuinka saan pikkuiseni ikinä vieroitettua tissistä kun kiinteitä menee niin säälittävän vähän (4-6 lusikallista/ateria) enkä ole pystynyt vähentämään imetystä ollenkaan. No, yösyötöt sain pois yhtä aamuviiden syöttöä lukuun ottamatta mutta muuten hörpytellään sitten sitäkin ahkerammin. Suunnitelmissa on kuitenkin lopettaa imetys, kun vauva täyttää vuoden - on kohta 9 kk joten kolmessa kuukaudessa pitäisi tapahtua jokin ratkaiseva käänne kiinteiden menekissä. :/ Ja pitäisi sitä ennen saada tuo apteekin korvikekin jotenkin maistumaan kun kullanmuru ei allergian takia voi alkaa juoda tavallista maitoa. Kyllä tämä äitinä oleminen on välillä aika haasteellista. ;)

Voimia kaikille nukkumis- ja syömisongelmien parissa painiville. Miettikääpä kun vaavi kasvaa kouluikään...

...sillon ehkö ihan sama ruljanssi edessä :D Ei voi muuta kuin yhtyä Oppan sanoihin: Äitinä olemine on todellakin toisinaan niin haasteellista. Meilläkin oli tänään ihan kummallinen kiukkukohtaus. Viimesiltä päikkäreiltä herättyään poika kitisi / kiljui / potkiskeli / vääntelehti eikä asettunu ensin millään. Semmonen tunti vuoroteltiin isin kanssa sylejä ja kokeiltiin kaikenlaisia temppuja mitä keksittiin. Puoli seiskan maissa sitten joi lämmintä maitoa ja kun petiin laitettiin niin nappasi unirievun syliinsä ja veti ittensä kippuralle nukkumaan. Nyt jännitetään seuraavaa heräämistä. Yleensä eka syöttö on tuossa puolen yön maissa ja toinen aamuyöstä 4-6 maissa.

Pikkuhiljaa alkaa meillekin joulu tulla. Pikku puketit odottaa tässä koneen vieressä pieniä sukulaisia ja onhan tuota isäntääkin muistettu ;) Kunhan muistaisin paperiin kääräistä ennenkuin löytää kätkön :heart:

Ihania joulutunnelmia kaikille

salmo

Joulutunnelmissa eletään täälläkin. Joulukoristeita ja kynttilöitä on jo laitettu esille ja joulukalentereitakin on kaksin kappalein... Olen ollut yllättynyt että tutuissa vauvaperheissä ei pienokaisille aiota ostaa ollenkaan lahjoja ("kun sukulaiset kuitenkin ostaa", "ei se osaa vielä kaivata lahjoja" tai sitten ostetaan vain yksi isompi lahja. Itse olen heikkouksissani hankkinut jo useamman lahjan pikkuiselle. Tarpeellista (vaatteita) ja muuten kivaa (leluja). Taidan olla oikein kerskakuluttaja. :ashamed: Mutta on vaan niin kiva juhlistaa lapsukaisensa ensimmäistä joulua. =) Oletteko te muut törsänneet jouluostoksilla?

Kohta on muskarin pikkujoulut ja ensi viikolla mennään laulamaan kauneimpia joululauluja joten kyllä tässä on täydet tohinat päällä. Vauveli on niin rauhallinen ja leppoisa luonne, että uskon joululaulujen laulamisenkin sujuvan ilman itkua ja hammasten kiristystä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Voi ei, oli tullut paljon juttuja ja totesin, että minä se vain valitan, ja muilla menee kauhean hyvin :'( Mitähän tästäkin ajatella. Lapsikaan ei osaa vielä mitään verrattuna noihin liikkumisiin, pottailuihin ja vaikka mihin, mitä muilla tuntuvat osaavan. Ollaankohan me jotenkin taantunutta sakkia?

Ei meilläkään pottailla vielä :)
Siinä menen lapsenpainoisesti, pottaillaan kun se alkaa kiinnostamaan!
Oisin mäkin toisinaan tyytyväinen jos ukkeli ei vielä noin paljoa liikkuisi, sitä ehtii kyllä ja sen kun alkaa ni loppua ei tule, joten siitä voi olla vain tyytyväinen :D
Kaikki kun menee omalla painollaan.

Mä ajattelin jäbälle joululahjaksi ostaa sellaisen palikkalaatikon, kun toinen niin kovasti tykkää laittaa asioita laatikoihin..
Useesti nököttää tossa lattialla muutaman kipon kanssa mihin lajittelee lelujaan :D

Ooo.. No juu ei meilläkään vielä pottailla :D Potta näpöttää siivouskomeron hyllyllä ja käyttöön otetaan sitten.. öö.. joskus :) Lapsen tahtisesti mennään meilläki tässä asiassa, kylläpä tuota ehtii vielä monet kerrat potalla istumaan ;)

Sipulin tapaan mieki toivon että vois välillä tuo kaiffari hieman tahtia hidastaa :laugh:

Ja Ooo.. kaikki lapset on yksilöitä. Ei koskaan kannata vertailla toisiin, kaikki ne kuites aikanaan oppii ennemmin tai myöhemmin :hug:

Sipuli.. mää kans vähän funtsin noita Brio: palikoita, mut sit aattelin josko päädyttäis tohon pulkkaan :) Kattoo ny mitä se pukki tuo? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja suvitus:
Ooo:
Mä oon tosiaan viime aikoina huomannut saman että ihan ku se paijailu ja taputtelu ärsyttäis entistä enemmän?! Mulla ei edes käsivoimat riitä pitämään sitä pyllyä alhaalla jos oikeen ärsyyntyy. Äskenkin kun nukutin niin höpötteli vaan tättätäätäätäää ja nousi koko ajan istumaan mutta mä vaan laitoin takas makaamaan ja lähdin pois niin sinne nukahti itse, täytyy ehkä joku yö kokeilla kun jaksaa.

Suvitus+Veeti 8kk2vkoa :heart:

No jospas mieki hieman omia kokemuksia tästä asiasta kertoilisin. Mie en oo koskaan harrastanu mitään tassutteluita, vaan just tolleen käyn vaan lapsen laittamassa makuulteen.. peittelen.. annan tutin ja hurstun jos hukassa ja nalle kainaloon.. äänettä olen koko aika.. en hyssyttele enkä silittele.. vaan menen pois.. hyvin usein nukahtaa heti, joskus saattaa jäädä nallea hipeltämään.. muutenkaan yöllä ei kannata erehtyä tekemään yhtään mitään mikä virkistäis.. vaippaakaan en vaihda ellei pakko ole.. siis rällit tullu.. mut tosi harvassa on ne kerrat ku on yöllä pitäny vaihtaa.. makkari pidetään muutenki hämyisenä, ei kirkkaita valoja vaan himmeä yövalo.. :)

Joo syöminen menee ku vuoristorata täälläkin.. välillä on päiviä että menee aamupuuro, välipala, liharuoka, välipala, iltapuuro ja päälle vielä maidot sun muut leivät ja sormiruuat. Toisinaan taas tuntuu ettei kelpaa mikään. Noi 8kk soseet on ihan yök! niitä ei huoli ollenkaan. Ollaanki sit edelleen ostettu 6kk muonaa ja sit maisteltu jo ihan oikeeta koti ruokaa. Se kyllä uppoaa :D

Ztemppiä allergia perheisiin, oman hankaluutensa tuo arkeen sekin riesa.

Mamacita.. olipas harmillinen juttu että lopetit kerhoilun, kiva kuites että täällä jatkat :D

Marmeladi ja Matias

Ooo:
Onpas kettumaista, ettei ilmoteta mitenkään että aika peruuntunu |O En tiedä onko teillä pitkäkin matka neuvolaan mutta kuitenkin.. Ärsyttävää.
Meillä on neuvola ihan naapurissa että ei olis niin paha mutta harmittais kyllä just ku kaikki täytyy niin suunnitella päiväunien ja syömisien kanssa niin..
Ja ihan hyvän kokonen poika :)

Kyllähän mamacita nyt ainakin tänne vielä tulee, se on nääs pakko :D Ei vaan, mä ainakin haluan kuulla teidänkin kuulumisia. Teidän poitsu kun on niin taitava ollut alusta alkaen kun heti konttas ja nousi seisomaan, kun meidän äijä vasta harjotteli kääntymistä :laugh: Niin, mutta erilaiset vauvat jne..
Mitatkin on tosi erilaiset kun teillä, pituutta Veetillä vähemmän ja painoa taas pari kiloa enemmän :D Heh. Just eilen kysyin mieheltä että muistaako kuinka paljon tyyppi painaa, kun sylissä tuntuu niin isolta möntiltä. Meiän mutsiki sano sillon alussa että syötänkö liikaa ja ei sitä ruokaa tarvii aina tuputtaa, hah :kieh: Juu laihikselle vaan, niinku mun miehen veli laitettiin joskus alta vuoden ikäsenä, mun mielestä Veeti on niin sopusuhtainen ja kyllä se poskien pyöreys katoaa kun ikää tulee lisää, vaikka ihanat posket on suukotella :heart:
Ja varmaan unilevottomuutta aiheuttaa ikä (vierastus ym.), kehitys ja hampaat yhdessä, kyllä uskon että on ohimenevää ;)
Meillä tää ruokailu vaihtelee, välillä maistuu enemmän ja välillä vähemmän, kuitenkin tällä hetkellä syö musta vähemmän ku joku aika sitte mutta syö kyllä, sekavasti laitettu näillä äidin aivoilla :D Sormiruokaa mä en vaan pysty antamaan :ashamed: Mä niin pelkään niitä tukehtumisjuttuja, maissinaksuja kyllä mutta ei ruisleipää kun yhen kerran oikeen oksens ku oli niin menny väärään paikkaan, enkä oikeen keksi et mitä hiivattia oikeen tarjoais etten mä joutuis istumaan valvomassa vieressä :/

Täällä myös joulutunnelmissa, aina vaan :xmas: Kaappi täynnä paketteja, onneks esikoinen ei oo vielä siinä iässä että etsisi niitä, eilenkin meinasin mokata kun järkkäilin niitä ja neiti paukkas huoneeseen niin hirvee huuto ettei saa tulla kun salaisuuksia :snotty: Ja enää en niitä häpellä kun neiti paikalla :saint:

Veetille oon vasta tilannu yhen bodyn joululahjaksi, sellasen mustan jossa muumipeikko ja esikoiselle on nyt kolme ja lisää vielä hankitaan, ja muille on vielä hankkimatta ja miehelle tilasin eilen netistä pari lahjaa ja vielä pari täytyy käydä ostamassa, mut on toi netistä tilaaminen vaan niin helppoa :D

Meillä on potta aina olkkarissa että esikoinen muistaa käydä, joten Veetiskä on kyllä tutustunut siihen moneen kertaan, siis kaatanut pissat ja yhen kerran myös oikeen satsin esikoisen tuotantoa jota puristeli, yäääääääääääk :x Mutta ei oo vielä istunut siihen, me ei alotella vielä. Esikoisen kanssa alotettiin noin vuoden ikäsenä mut ku oppi kävelemään niin ei enää kiinnostanut istua siinä ja viime keväänä 2,5vuotiaana tuli täysin kuivaksi hetkessä, se käy meille mainiosti.

Veetillä öisin on vaan se paha kun nousee koko ajan vaan istumaan niin ei kyllä toimis toi Marmeladin tyyli että laittaa vaan makaamaan ja itse nukahtaa, pitää painaa pyllyä alas päin tai muuten vaan koko ajan nousee :| Meillä kun ei tuttiakaan niin täytyy sit vähän rauhotella just painamalla, silittämällä, taputtamalla ja hyssyttämällä, kaikilla erilaiset tyylit eikä mikään tunnu sopivan meille B) En tiiä millon sen sais nukkumaan yönsä hyvin, kääk.

Meillä menee 8kk-ruoista tosi monet, joitakin mauttomia ei syö eikä sellasia jotka on sellasta kökköä, eikä kalaruoat mene mutta kaikki aikanaan, oon kuitenki tosi tyytyväinen että niitä syö niin hyvin!

Veeti kiipes eilen ekaa kertaa! Olkkarissa on sellanen pahvilaatikko jonka päälle oli ittensä saanu ja hirvee huuto kun ei päässyt pois eikä tiennyt mitä tehdä :whistle: Huutaa myös kun seisoo eikä tiedä miten pääsisi alas, kyllä sen oppii, kunhan vaan ei vaan päästä irti niin mulle käy.

Nyt meen tekee jotain äidillistä :saint:

Suvitus+Veetikkä :heart:

Tervehdys kaikille!

Oli kiva lukea kaikkien kuulumisia kun oli tullut vaikka kuinka paljon tekstiä sitten viime kerran :) Ja älähän Ooo huolehdi, kyllä ne kaikki kehittyy ajallaan omassa tahdissaan. Usein tulee kirjotettua enemmän niitä hyviä puolia kun huonoja. Meillä voisi sanoa että yöt menee suhtkoht hyvin, mutta itse heräilen välillä kun toinen itkee tai kitisee unissaan. Välillä ollaan tuttiakin laitettu. Siihen pyörimiseen ja hyörimiseen nukkumaan mennessä tai nukkuessa on kyllä auttanut unipussi ja samoin vieraissa paikoissa nukkumiseen. Isompi vauva ei tosin varmaan suostu opettelemaan sellasen käyttöä, mutta me jatketaan vielä vähintään vuoden ikään, kun se rauhottaa kummasti öitä. Toinen hyväksi havaittu konsti nukkumaan mennessä on ollu semmonen soittorasia, joka soi 5 tai 10 minuuttia ja heijastaa kuvioita kattoon. Unilelu kainaloon, tutti suuhun ja soittorasia päälle ja pikkumies unohtaa riehumisen ja jää katselemaan niitä kuvioita katosta. Toimii tosin vaan, jos suostuu nukkumaan selällään eikä toimi aina.

En tiedä olitteko kuulleet, mutta miehen kanssa oli eilen puhetta siitä kun Ranskassa oli synnytyssairaalasta viety 2 vuorokauden ikäinen vauva. Ihan hirvee paikka vanhemmille :'(

Meillä on huomenna neuvola lääkäri ja mummo lähtee sinne kaveriksi, kun itsellä on hammaslääkäri... Vaihtaisin jos voisin, mutta kun seuraava mahdollisuus olis vasta tammikuussa kumpaan tahansa niin ei oikein viitsi vaihtaa.

Ja Mamacitan kuulumisia kiva kuulla täällä =) Mitä pikku herra tykkäs siitä "kehittävästä" lelusta? Meillä on musta se sama kotona. Saa nähdä miten siihen nyt isompana suhtaudutaan.

Maanantaina nähdään piiiiitkästä aikaa isi. Eli lentomatka silloin edessä ja sitten tammikuussa palaillaan taas Suomeen. Kaikista mukavinta on että yks mun kaverikin on tulossa sinne päin luultavasti jouluksi niin meiän kalkkunallekin riittää syöjiä :) Ja jos pikkumiehen kummitäti vielä tulis päästään meidät Disneylandiin niin äitikin pääsis vähän fiilistelemään vanhaan työpaikkaan :D Mutta täytyy nyt katsoa onnistuuko vai ei, kun on kaikkea muutakin ohjelmassa.

Lumisin terveisin Saini ja täystuho

no enhän mää nyt palstailua lopeta :laugh:

Saini meinaat varmaan sitä seisomajuttua? poika tykkää siitä kyl tosi paljon! en tiiä onko kehittänyt vielä kovinkaan paljon mut ehkä sitten kun osaa toistella niitä sanoja :) Ollaan kävelty yhdessä sen kanssa, se menee aika hurjaa vauhtia eteenpäin niin poika muksahtaa heti naamalleen jos menee sillä yksin. Pakko varmaan muuten kokeilla tota unipussia meilläkin,kuulostaa siltä että voisi toimia tuon sätkynuken unien rauhoittajan ehkä myöskin :)

Kauhee toi vauvansieppaus :o onneksi löytyi.

8kk-ruoista on valmisruokina löytynyt yksi mikä sopii pojalle allergioiden takia, ja se on se luomukana-peruna-porkkana. Paloja on mutta hyvin menee alas :) Ne soseet mitä itse teen on suurinpiirtein samaa karkeusluokkaa.

Joululahjaksi poika saa sen kävelyjutun ja pulkan varmaan meiltä, toiselta mummilta kasattavat pehmopalikat,tamburiinin ja toiselta ainakin lampaantaljan ja jotain. Meidän lahjat ollaan jo pojalle "annettu" vaikkei tietty pulkkaa tuolla loskassa oo vielä voinut käyttää. Kuulun siihen ryhmään ketkä ajattelee ettei poika välitä saako ne aattona vai etukäteen :snotty: plus että kateuskaan ei vielä iske vaikka serkku saa enempi avata, tietysti ensi vuonna on sitten eri asia. Sitten lahjat saa odottaa jouluun :)

Me joudutaan vaihtamaan vaippa öisin kun muuten falskaa (ja kaikki mahd. lähikoot on kokeiltu eikä pidä,tai vähintäänkin roikkuu polvissa sit aamulla kun on niin täysi. toinen pissaa ihan sikana :D) mutta toinen meistä aina vaihtaa samalla kun poika syö niin ei poju vaihtoa ees huomaa. Nyt on ollut näitä hemmetin levottomia öitä kun on heräilty tuhat kertaa ja loppuajan poika venkslaa ympäriinsä mutta hammas; ENSIMMÄINEN HAMMAS pilkottaa aika pinnassa joten sieltä se pian tulee läpi! Ehkä sitten rauhoittuu :wave:

nyt huutelee munakello kasslerin valmistumista,syömään ->

Huomentapäivää :wave:

Teilläpäs Mamacita on mukavat illallisajat :)

Täällä on alkanut keskustelu vilkastumaan, vaikka kuinka paljon juttua. Eilen tein voimankoetuksen ja olin avaamatta konetta KOKO PÄIVÄNÄ! Hurraa, onnistuin. Pieniä vieroitusoireita kyllä tunsin...

Ruuista piti munkin vielä kirjoittaman, että nuo 8kk purkkiruuat ei maistu täälläkään niiden kokkareiden takia. Jossain vaiheessa ei syönyt mitään mun itse tekemiä soseita, mutta nyt söi kun jaksoin taas itse uudestaan kokeilla ja tarjota. Kaupan soseista menee hyvin ne 6kk sileät soseet. Meillä ei ole minkäänlaisia allergioita ainakana vielä tullut eteen, niin ollaan kaikkea kokeiltu. Juomaksi menee vain tuo tissi ja nokkamukista tosiaan vesihuikat. Mutta sitä ei voi juomiseksi oikein sanoa. Mutta tulee noita tissittelykertoja vuorokaudessa hyvä määrä edelleen (varmaan 6-8 yleensä ) , niin saa kai niistä tarpeeksi.

Meillä meni muutama yö ihan hyvin, eli parin syöttökerran välit nukuttiin ihan kivasti. MUTTA nyt taas pari viimeistä yötä on mennyt moneen huutoheräämiseen. Olen sitten istunut sängyllä poju sylissä ja heijannut, siihen on yleensä rauhoittunut ja sitten ollaan siitä koitettu hienosti kaatua makuuasentoon, niin että unet jatkuisi, se on välillä vähän haasteellista ;) Yöllä se jotenkin ihmeesti menee poikittain aina niin päin, että pää on isäntään päin ja sitten se potkii jalollaan mua päähän! Tai jos pää on minun lähelläni, niin sitten tuo hirviö herätessään raapii! Siis ihan selvästi kiukkuisena ja tahallaan vaikka mua poskesta. Sillon tulee aina sellanen olo, että huuda siinä sitten vaikka koko yö, ei yhtään tee mieli lohduttaa. Vaan eihän sitä sitten kauaa pysty olemaan kun jo koittaa silitellä ja heijata, on ne ihmeellisiä :heart: Ja tosiaan haasteellista on, niinkuin Oppa taisi sanoa. Vaikka kuinka jo vauvaa odottaessaan tajusi, ettei mitään helppoa tule aina olemaan, niin todellisuus se vaan on silti vaikeampaa. Mutta onneksi välillä kovin mukavaakin :D

No, pitää taas yrittää jotain tehdä kun vielä näyttää unet jatkuvan. Toivottavasti muutkin nautitte valkoisista hangista ja toivottavasti ei sula loskaksi samantien.

Moi taas!

Mamacita meidän poika on ollut aina megapissijä öisin.
Kaikki vaipat falskanneet ja ihan sama mitä "extra sleep layer"-kerroksia on ollut.
Päivisn pääasiassa kestoillaan, öisin ei todellakaan enää ja nyt muutama viikko takaperin löytyi oikeasti vaippa, joka ei ole vielä ikinä falskannut, vaikka aamulla painaakin parisen kiloa.. :)
Eli ne uudet ekovaipat, mitä saa Prismasta. Siis ne ruotsalaiset valkoisissa pakkauksissa olevat. Ovat tosi hyviä, tosin paksumpia ja jäykempiä kuin tavalliset kertsit, mutta eivät ärsytä ihoa lainkaan! Ja ovat kloorittomia ja muovittomia ja saman hintaisia kuin muutkin, kokeile ihmeessä!

Joo, mainospuheet sikseen. Meidän pitäisi ostaa pojalle ulkohaalari. En vain tiedä ostaako nyt joku halpa, jolla menisi kevään, vaiko kallis jota voisi yrittää vielä syksylläkin päälle?
Ja autoon turvaistuin, ei jaksaisi vertailla ja sovitella autoihin. Sitäpaitsi miellä on kaksi autoa, miten nopeasti sen istuimen saa irti ja vaihdettua toiseen autoon?

Poitsu nukkuu toisia päikkäreitään -8 pakkasessa, aamulla vetäisi 2 tuntia -10 lämmössä, olin ihan paniikissa, että nyt se jäätyy, mutta sisälle tullessaan olikin ihan hikinen, meni body kosteana vaihtoon..

Poika oppi tänään nostamaan kättä ja nauramaan, kun hänelle sanoo terve ja moikkaa itsekin kädellään. Eilen oppi rummuttamaan pöytää. ON ihan onnessaan kun iloitaan yhdessä kaikista taidoista.

Nyt vaunut heiluvat, terassilla on valot, muutenhan tuolla on sinen hetki juuri tummenemassa, onneksi lumi valaisee tuon pihan ja järvenselän hyvin.

Iloista olemista!!

:) Kellukka joka kävi juuri hiihtämässä 8 km, jee!

Samoin Kellukan kanssa täällä tuo vaippa-asia, ne Nature vaipat on olleet satavarmat ja muutenkin hyvät. Meillä ei vain ole isompaa s-kauppaa ihan lähellä, niin ei ole jatkuvasti niitä kotona. Kuutkin vaipat menee kyllä päivisin ja kestävät välillä öisinkin, mutta vain noi on olleet TOSi varmoja. Vissiin pojalle ainakin hyvät, kun mun mielestä niissä on hyvä paksuus nimenomaan edessä.
Ja sinisestä hetkestä vain haaveilen, musta-valko-harmaita hetkiä 24h/vrk täällä lounaassa, yäk.
Isompi mies silittää pyykkiä viereisessä huoneessa ja pieni mies vetää unta kuistilla. Leppoisa meininki kaikesta huolimatta. Pitänee mennä vähän kasaamaan jotain ruokaa eilisten vieraiden jättämistä rippeistä. Pakko vähän kehua kun ihanat ystävät toivat tullessaan kaikenlaista, leivoin itse foccaccia-leipää, oli juustoja, caesar-salaattia, munakoisotahnaa, katkarapu-chevicheä, marinoituja paprikoita, taateli-serranokinkkurullia... Suklaakakkua! Joko tulee vesi kielelle? Itselle tuli, pakko mennä koluamaan kaappeja! :p

Ooo: Joo, vesi nousi kielelle tuota herkkumenuta lukiessa... Mutta nassikan allergioiden takia olen tiukalla imetysdieetillä ja voin vain haaveilla tuollaisesta. Tästä tuleekin vähän erilainen joulu kun kaikista jouluruuista pitää väsätä allergiaversiot. Tosin otan sen harjoituksen kannalta: allergisen lapsen äitinä tämä on valmentautumista tulevaan. Mutta välillä ajattelen kaiholla joulutorttuja ynnä muita kiellettyjä herkkuja... :p

Hei!

Eilen illalla aivan yllättäen nukkumaan mennessä poika puri tissiä ja toisenkin kerran ja minä huusin ja pomppasin pystyyn ja poika säikähti ja minäkin. En uskaltanut työntää nänniä enää 4 hampaan kitaan, kun iho meni rikki ja poika itkee ja huutaa ja kun rauhoittuu ja on valmis syömään, niin minä jänistin ihan jäykkänä, en vain uskaltanut alkaa imettämään. Kumpikin oltiin ihan hermona ja lopulta poika nukahti ilman tissiä pari tuntia normaalia myöhemmin mieheni kanssa. Kun heräsi eka kerran yhkimään unenpöpperössä menin imettämään ja sehän puri vain, vaikka oli ollut 8 tuntia ilman maitoa.
Lopulta sain yöllä ja aamulla syötettyä yhteensä 3 kertaa ilman puruja ja ei enää jännittänytkään.
Nyt sitten aamu-unille pukiessa olemme normaalisti ottaneet maitoa ja taas sitten puraisi ja heti toisen kerran perään ja ei kovin kovaa, mutta kuitenkin verta turskusi, kun hampaat niin terävät. Meni nukkumaan ilman maitoa, nyt jännitän jo heräämisimetystä.

Olenko ainoa? Meneekö tämä ohi? Miten itse uskallan tsempata yrittämään vielä imetystä? Poika on tänään 9 kk tasan, kiva juhlapäivä..

Joskus 2 kuukautta sitten kahdella hampaalla oli myös parin päivän tissinpuruepisodi reissussa ollessa, joka meni ohi ja ei sattunut niin paljon.

Ahdistaa tosi paljon, kun imetys on aina ollut niin ihanaa ja mukavaa yhdessä oloa. Ja ahdistaa kun itse olen niin raukkis, etten uskalla laittaa sitä tissiä rentona sen suuhun, luulen että itse aiheutan puremisen, tai ehken kuitenkaan, mutta siis olen niin jännittynyt.

Mitä jos joudun lopettamaan koko imetyksen tähän? Apua kaivataan tai vertaistukea?

Mukavaa maanantaita kaikille :wave:

Pikainen kahvihetki ennen uloslähtöä, tossa lähikaupassa pitäisi tänään olla joulupukki ja poro niin niitä pitäisi mennä katsomaan :xmas:

Kamala oli toi vauvan varastus, hyi että |O
Mites sainin pojalla ja mummilla oli mennyt lääkärineuvolassa? Ja mites sun hammaslääkärissä? Muistan että joskus juteltiin viisaudenhampaan poistosta ym.. mut en nyt muista miksi menit hampulekuriin :ashamed: Mä sain sillon ilouutisen ettei viisaudenhampaita tarttiskaan poistaa, juhuu B)
Mä haluisin Disneylandiin..

Joko Mamacitan pojan hammas on tullut läpi? Jos on eka niin varmaan kitinää ja kätinää jatkuu kunnes viereinenkin tulee :D Meillä ainaki oli näin.. Neljä hammasta on nyt Veetin suussa enkä kyllä ole edes katellu näkyykö muualla tuloillaan..

Hauskoja uusia juttuja opittu Kellukan luona! Joka paikan rummuttaminen on myös täällä tosi IN =)
Toi pureminen on tosi ilkeä juttu :/ Veeti on kerran erehtynyt puremaan nyt kun on neljä hammasta ja voin myös todeta että sattuu pirusti |O Mulla ei onneks menny iho rikki tai muuta mutta kyllä säikähdin ja säpsähdin ja taisi poikakin säikähtää, ihan hyvä vain jos vaikka ymmärtäis että noin ei tehdä.. Mun tyyli on vaan just se että todella näyttää että on kielletty juttu ja mun äiti sano että kun mun pikkuveli puri aina niin hän oikeen läppäsi pepulle että lopettaa :D Ja monet tekee niin että jos pureminen jatkuu niin imetys loppuu sillä kertaa siihen. Mua kans pelotti hirveesti jatkaa imetystä mutta riski on kai vaan otettava :/ En osaa oikein neuvoa :hug:

Meillä yöt ihan helvettiä. Poika ei nuku omassa sängyssään kun max yhen tunnin siitä kun on nukutettu ja loppu ajan mun vieressä ja mä nukun ihan käyrässä ja niskat ja selkä ihan jumissa. Nyt kun miehellä alkaa joululoma niin yritämme yhteisvoimin unikouluttaa. Varoitin jo miestä että valvotaan sitten yhdessä öitä, se on kuitenkin paras meidän kummankin unille, kyllä Veetillekin maistuisi uni ja ruoka paremmin jos söisi yön aikana vaikka 1-2kertaa. Oonki sitte ihan puhki joka päivä ja koko ajan väsyttää kun yöt niin persiillään mutta, eiköhän se tästä, niinku aina... Huoh.
Seisomaan nousee joka paikkaan ja harvoin kellahtaa, lähinnä harmittaa kun ei osaa vielä laskeutua. Ja kiipesi uudestaan sen pahvilaatikon päälle, tällä kertaa niin että miehen kanssa hiljaa vierestä seurattiin :D

No nyt meen valmistautumaan lähtöön!

Suvitus+Veetiskä 8kk3vkoa2pvää :heart:

Menihän tuossa tovi kun lueskeli uusia kuulumisia ja ensi kerralla otan nipun paperia ja mustekynään varalyijyn että muistan mitä kaikkea piti kirjoittaa ja kelle :headwall: Voipi olla että menee jutut sekaisin tai muuten kuullostan jotain väärin ymmärtäneeltä, mutta laittakaa sitten nauraen ja viitatkaa kintaalla.

Oppa Mekin ollaan osteltu pikkuiselle lahjoja. Viis siitä vaikka muu suku toisi koko leluosaston, mutta siitä tuli niin ihanan hyvä olo ittelle ja miehelle, kun valkkailtiin leluja ostoskoriin. Poika nukkui onnellisesti rattaissa ja koitettiin olla oikein varovaisia ettei se vaan nää lahjoja ennen joulua. Pakettiin laitettiin ja avaamisessa aattona autetaan vain jos on tarvetta :heart:

Marmeladi Meilläkin poika nukahtaa kun vaan petiin heittää ja ilman jutusteluita lähtee huoneesta pois. Hyvät yöt toivotelaan ja muut höpöttelyt/suukottelut hoidetaan aina olkkarissa ja makkariin mennessä ei muuta kuin annetaan uniriepu kouraan ja peitto päälle. Yöllä kyllä juo maitoa vähintään kahdesti, mutta onneksi nukahtaa aina kun on saanut tarpeeksi tavaraa mahaan.

Suvitus Kyllä se sormiruokailu aikanaan lähtee käyntiin. Minäkään en uskalla jättää poikaa hetkeksikään jos ruokaa on suussa tai lähellä suuta. Vieressä pojotan kuin tatti niin kauan että suu on tyhjä. Nyt alotettiin tämmönen Talk MURU . Lisäaineettomia mustikan kokoisia muroja joita muksun on helppo poimia suuhunsa ja jotka suht nopeasti sulavat suussa. Poika tykkää kovasti! Ja toinen mikä on ollut toimiva kokemus on vaalea leipä ja hiukka voita päälle. Siitä sitten nyhdän semmoisia pieniä suupaloja ja on hyvin menny alas.

Saini81 Turvallista matkaa! Nautit reissusta varmasti ilman toivotteluitakin :wave:

Kellukka Voimia imetykseen. Meillä imetys loppui kun poika täytti 6kk. Lisäruokia kun alettiin antamaan niin tämä rouva meijeri ehtyi miltei sekunneissa. Olisihan se ollut ihana vielä jatkaa, mutta nyt ollaan täysin pullolinjalla. Välillä ikävöi sitä imetyksen helppoutta kun yöllä ei tarvinnut kuin vauva vierelle nostaa ja syöttää, kun nykyisin kipitetään keittiöön asti lämmittelemään maitoa.

Meille tuli ensimmäinen poli reissu! Poika valvoi kaksi yötä ja alkoi olla tosi kipeän oloinen. Kuumeili, itkeskeli eikä ollut ollenkaan oma itsensä. Neuvolan puhelin ei vastannut ja terveyskeskus oli tukossa. Eli sairaalan puolelle jonottamaan. Viisi tuntia sitä sitten käytävällä pojotettiin. Isi haki välillä kaupasta pilttiä ja nannia ja taas jaksettiin odottaa |O Tuomio: välikorvan tulehdus ja lääkekuuri. Eka annos illalla onneksi puri ja seuraava yö meni rauhallisesti. Ruokakin maistuu taas normaaliin tapaan kun eiliseen vertaa. Pitihän sitä pikku potilaalle hakea sairaslomakorvauksia ja käytiin kone&koti myymälän loppuunmyynnistä hakemassa semmoinen lelu jossa neljä elukkaa hyppää vuorollaan napista liikuteltaessa esiin ja ääntelee hassusti. Taidetaan olla vähänä materian perään mutta hehee, vähällä miel hyvä, vähällä paha :D

Vaan nyt on aika päästää tuo isäntä propilkin pariin ja siirtyä itse muihin puuhiin!
Tonttuisia hetkiä ja hyvää mieltä kaikille!

salmo ja pikku potilas

Uusia tuulia pururintamalla

Sain puremisen loppumaan *koputtaa puuta*!!
Eilen aamupurun jälkeen annoin tissiä päivällä vain kahdesti, eli unilta herätessä. Meni hyvin unenpöpperäiselle jätkälle. Illalla jänskätti ja normaalin kyljellään imetyksen päätyttyä puremiseen (ei verta onneksi), hetken tauon jälkeen pumppailin sormilla maitoa ja laitoin pojan suuhun, otin poitsun syliini sängylle ja tungin sormia suuhun ja tiputin maitoa rinnasta suuhun. Ja mitä teki jäppinen! Puraisin heti, minä sanoin että ei noin, puraisi uudestaan ja hymyillen, sanoin aika kovalla äänellä' että tuo loppuu nyt! POika säikähti, alkoi itkeä, rauhoittelin ja sitten tein parhaan löytöni! Laitoin pikkurillin pojan suuhun imetysasennossa, alkoi imeä sitä, vaihdoin äkkiä tissiin! Tähän asti menettelin noin kaikissa imetyksissä, koska olen vieläkin paniikissa puremisesta ja tissit ovat haavoilla ja pelkkä imu sattuu niihin todella. Bepanthenkaan ei auta..
Mutta olen siis selvemmillä vesillä oman pääni kanssa ja ehkä se tästä homma jatkuu taas!!

Suvitus & Salmo kiitos myötätunnosta!

Suvitus jaksamista öihin! Varmasti nuo ongelmat liittyvät tähän ikään ja menevät ohi viimeistään unikoululla! Meidänkin poika on ollut aika rauhaton nukahtaja nyt viikon ajan, odotan paluuta entiseen kello 19 tissi suuhun perhepedissä, sitten toinen ja unten maille. Nyt könytään ja voihkintaan jopa puoli ysiin ja purraan tissiä.. tai ei enää toivottavasti.

Salmo Paranemista teidän pikku potilaalle!! Meillä ei olla sairastettu mitään, odotan paniikissa ekaa flunssaa tms. On varmasti rankkaa äidille, kun pieni on pipi.

Nyt painun tuon ex-tissipurijan viereen hotellin sänkyyn! Olemme jouluostosmatkalla koko perhe (minä, mies, poika & koira), ihanaa olla välillä kaupungissa, ostoskeskuksessa, uusissa rafloissa ja kahviloissa jne.

Iloista olemista ja joulunodotusta kaikille maalisvauvoille pereheineen!!

:) Kellukka & poika 9 kk ja 1 vrk :heart:

Hieno juttu että Kellukka sai tissinpurentaongelman ratkaistua. =) Meidän nassikalla ei ole vielä yhtään hammasta vaikka ikää on nyt 9 kk joten en ole vielä joutunut puremispulman eteen. Kaikki pelottelevat että mitä vanhempana hampaat tulevat, sitä kivuliaampaa se on ja kertarysäyksellä voi tulla sitten useampi. Sitä odotellessa... :/ Oletko muuten kokeillut Lansinohia niihin tissihaavoihin? Silloin imetystä aloitellessa se auttoi ainakin minulla parhaiten.

Meillä on meno alkanut ihan yks kaks yllättäen kiihtyä, kun pikkuinen harjoittelee konttausta ja pyrkii jo seisoma-asentoon. Vaikea uskoa että kuukausi sitten saatiin lähete fysioterapiaan kun vauveli ei ollut vielä lähtenyt liikkeelle. Nyt joudun jo pohtimaan että voidaanko jatkaa perhepedissä nukkumista turvallisesti, kun olen herännyt aamuviideltä siihen että lapsukainen treenaa konttausasentoa sängyssä. Toisella puolella sänkyä on kyllä seinä ja toisella puolella käyttämätön pinnasänky esteenä. Pinniksen viereen olen kasannut tyynyjä lisäesteiksi mutta ne eivät varmaan kauaa pidättele... Pitänee alkaa harkita kullanmurun siirtämistä omaan sänkyyn.

Mutta mukavaa joulunodotusta ja hyvää joulua kaikille meidänkin puolesta. Aletaan nyt keskittyä piparkakkutaloihin, glögin maisteluun ja lahjojen paketointiin, joten poistun vähäksi aikaa "linjoilta". :xmas:

Heippa kaikille ja tasapuoliset myötätunnot unipulmiin, puremisiin, sairasteluihin ja muihin mörköihin :hug:

Meillä myös järjetöntä touhua nuo yöt pääsääntöisesti edelleen. Toissayö oli ihan mahdoton, aamulla kitisi ja nukahti pian lenkillä, mutta heräsi samantien kun päästiin kotiin :o Taas kitistiin kunnes nukahti päivällä tissille ja nukuttiin molemmat tunti. Tosiaan huomasi, että oli huono yökin ollut takana... ei ole kivaa vauvalle, vaan ei kyllä meille vanhemmillekaan! Ruokakaan ei oikein maistu, ei ainakaan mitkään liha-kasvissoseet. Se mango sellaisenaan tai jugurttina menee takuuvarmasti, eli taitaa temppuilla vain. Yritän aina tarjota ensin jotain muuta, mutta välillä sitten turvaudun siihen mangoon, että söisi edes jotain. Tissi maistuu ja pulloista ja nokkamukeista ei oikein mikään. Siksi kammoksuttaa tuo tissittelyn lopettelukin jossain vaiheessa. Täällä on hampaat vasta alhaalla ja niilläkin on muutama kerta tullut aika tiukka purenta, mutta ei onneksi jäänyt päälle. Ylös on varmaan tulossa kun kuolaa tulee valtavasti ja kaikkea tungetaan suuhun. Kai se on tätä hampaiden tekemistä sitten parivuotiaaksi ainakin. Jotenkin ankeaa, että aina seuraava hammaspari alkaa kipuilla kun yhdet tulevat. Onkos tässä vähän tuo luomistyö jäänyt kesken? =)

Nyt on taas paras lähteä nappaamaan jotain suuhunsa, ennekuin hitler tuolta herää...

Hellurei!

Poika nukkuu (toivottavasti vielä kauan) päiväuniaan ja mulla olis taas hetki aikaa :) Tiistaina käytiin siellä neuvolassa hakemassa se kakkosrokotus vihdoin, viimeksi poika oli kuumeessa niin ei sitä voitu laittaa. Hammas on ihana nökö siellä suussa! Yksinäinen mutta eiköhän siihen viereen pian tule kaveri =) Nyt ikää se 9kk ja kyllä meillä ainakin ton yhden hampaan teko oli tosi kiukkuamista, mutta on se mielestäni ollut sitä nuoremmillakin hampaantekijöillä joten en usko että sitä tarvii "pelätä". Hammaslääkäri sanoi että hyvä vaan mitä kauemmin kestään hampaidentulo, pysyypä puhtaana :laugh:

Mä oon aloittanut laihiksen vihdoin ja viimein! Kyllä siinä kestikin.. Nyt on tavoitteena 8kg pudotus ja mielellään 8 viikossa. Tai tietty mieluusti jo pari kk sitten mutta koska mä oon innostunut leipuri niin eihän sitä nyt laihduttaa tosissaan voinut :whistle: Liityin oikein keventäjät.fi ja voin totisesti suositella jos tykkää tarkkaan tarkkailla edistymistään ja syömisiään. Oon ihan innoissani siitä :D Siellä on siis diagrammi paljon kaloreita saan syödä päivässä jotta pääsen tohon tavoitteeseen,sitten sinne syötetään kaikki mitä syö ja liikkuu päivän aikana ja se tekee laskelmia sitä mukaa minkä verran kaloreita saa vielä syödä. Näkee kokoajan missä mennään :p

Jouluna aion kuitenkin herkutella,sen verran joustan. En malta melkein odottaa joulupöytää kun on niin hyvät sapuskat tulossa :heart: Tilasin lähikaupan kautta parit itsetehdyt joululaatikot (Mustasta Pekasta ogelista) ja teen varmaan glögijuustokakun ja graavataan lohi. Mennään siis siskolle ja kaikki vievät jotain :)

Heh,voisin puhua ruoasta vaikka kuinka kauan :laugh:

Eilen tuli lunta ja nyt ei näy enää paljon mitään, pöh. Olin jo vähän toivonut että oltaisiin päästy kokeilemaan sitä pojan uutta pulkkaa mutta eipäs päästäkään vielä. No toivotaan että jouluksi tulisi lunta, siinä olisi kivaa lomatekemistä koko perheen kanssa!

Hyviä torstaita kaikille! Taidan siivota vielä hetken ennenkuin poju nousee->

Mukavaa torstaita :wave:

Salmo:
Me hankittu Veetille vasta yks body joululahjaksi ja kyllä haluaisin hankkia jonkun lelun vielä mutta niin monta lahjaa vielä hankittavana että ne ostokset tehdään kyllä ensin ja sitten vasta jos rahkeet ja aika riittää ;) Mutta siis tuli mieleen kun me tehdään vieläki jouluostoksia niin että esikoinen mukana :ashamed: On siis 3-vuotias mutta aina se on kaiken unohtanu kun oon kaappiin piilottanu. On vaan niin paljon helpompaa ottaa yksi lahja aina kauppareissulla mukaan kun ei aikaa oo liiemmälti.
Mikä on TALK-MURU?
Maissinaksuja ostin pitkästä aikaa ja ne menee oikeen hyvin kummalleki lapselle =) Myös makaroonia annan puolikkaita, näin saan itsekin syödä rauhassa kun toisella on myös jotain tekemistä. Myös pieniä juuston palasia oon antanu välillä. Siinä meiän sormiruokailu!

Kellukka:
Meillä mennään nukkumaan 22-24 :D Ja yöt edelleen levottomia ja mulla niskat entistä jumissa, eilen jo pelkäsin et ne jää jumiin ku oli niin tuskasta! Otin särkylääkkeen ja makailin vaan hetken. Lapset sai katella töllöä sen aikaa B)

Mamacitalle iso käsi laihdutusalotuksesta :attn: Mä en vielä jaksa.. Käytän vielä hyväkseni tätä imetyskorttia ja alotan sit itseni kuihduttamisen :p Mä haluaisin pudottaa noin 9kg ni sit olisin vähän yli tavotteen, siis että tyydyn pienempäänkin tulokseen. Mutta tosiaan, vasta keväällä sit!
Mun mielestä MustaPekka on überkallis :x
Täällä myös odotellaan lumia jotta ostetaan sitten vasta toinen pulkka, tällä hetkellä esikoisen vanha vielä toimii, molemmat mahtu nipin napin siihen sillon viimeks ku tuli paljon lunta.

Veeti nousee joka paikkaan ja yks päivä oli jo räpläämässä hellan nappuloita, siis WTF? Esikoinen ei koskaan innostunut niistä onneks ja tää on nyt jo, great. Astianpesukoneen tyhjennys on myös urakka kun Veeti menee mielellään itse ottamaan lautasia ja niitähän on kiva heittää monen monta kertaa lattialle kun tulee niin kiva ääni :kieh: Eikä mitään enää usko!! Ja maanantaina täällä opittiin konttaamaan! Kyllä ryömienki tosi kovaa meni mutta nyt helpompaa edetä.

Jees, kaipa se oli tällä erää tässä!
Miehellä enää tämä viikko ja tekee viikonlopunki mut sit alkaa loma. Ei mulla mutta pientä helpotusta toivon mukaan tulossa. Unikoulua yritetään sitten yhdessä, kun varmaan muutenki tulee valvottua :xmas:

Suvitus+Veetiskä :heart:

Yhteistyössä