Maaseudun työttömät joutuvat muuttamaan etelään töihin tai korvaukset loppuvat.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Keskustan puheenjohtaja ilmoitti boikotoivansa S-ketjua, koska heillä ei ole Valion maitoa valikoimissa. Se jos mikä on yritysten edun unohtamista.

Puhuin puolueista ja niiden ohjelmista/tavoitteista, en yksittäisistä ihmisistä. Vai mitä mieltä olet Jutta Urpilaisesta tai Marja Tiurasta?

Marja Tiura on juuri sellainen lurjus kuin "maan tapa" edellyttää. Jutta Urpilaisella on pukeutumisessa ja puheissa tullut muutama kömmähdys. Tosin samat teot eivät olisi olleet kömmähdyksiä jollakin toisella poliitikolla.

Jos puolueen puheenjohtaja ei edusta puolueen linjaa, niin kuka sitten? Keskusta on muuten vieläkin sellainen puolue, jossa mitään ei tehdä ilman johdon siunausta.

En allekirjoittaisi tuota. Ja tuo esiin nostamasi on kömmähdys joita ihmisille tapahtuu. Eikä edes paha sellainen ja sen perusteella tuomitset koko puolueen? Vai tuomitsetko kenties ihmisen puolueen perusteella?

Ammattipoliitikko ei yksinkertaisesti saa ottaa kantaa julkisuudessa eri yritysten puolesta oman mieltymystensä mukaan. Sellaisia tekee vain aloittelijat. Mun mielestä on pelottavaa, että tollaisia möläyttelevä ihminen on päässyt puolueensa johtoon. Pelottavaa on myös se, että jonkun mielestä toi ei ole paha asia.

Jutta Urpilaisen verkkosukkahousut ovat aika viaton asia tohon verrattuna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Noh, kohta on taas vaalit. Saa nähdä, ovatko ihmiset saaneet tarpeekseen. Milloin tulee lasi täyteen ja loiskuu yli? Milloin näemme barrikadeilla?

Ei milloinkaan. Olemmehan Suomessa. Täällä on suorastaan häpeä osoittaa mieltään ( ja samalla epäkiitollisuuttaan päättäjiä kohtaan) ...se on se lottovoitto, ju nou :D
 
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokoomus tällä hetkellä kantaa yhteiskuntavastuuta yrittämällä korjata muiden tekemiä virheitä, nii taloudessa, terveydenhoidossa, hallinnossa jne.

Nuo on kyllä enemmän Keskustan tekosia, Kokoomus rapauttaisi terveydenhoidon ja sosiaalipalvelut. Talous on harvoja asioita jossa Kokoomus on hyvä. Keskusta on paras, kun vain pääsisi eroon turhasta maanviljelijöiden tukemisesta.

Keskustako paras. Jos se pääsisi eroon turhasta maanviljelijöiden tukemisesta, niin nehän ei sitten tekisi enää mitään ja koko puolueen voisi lopettaa. Keskustapuolue on taaskin sotkeutunut kaikkiin mahdollisiin sählinkeihin ja edustajat sekä johto menettänyt muistinsa. Taustavaikuttajat valehtelevat ja jäävät kiinni milloin mistäkin ja osa on selkeitä talousrikollisia. Koko ajan ovat tutkinnan alla. Siinä meillä selkärankainen puolue. Ja puheenjohtaja ei tiedä muka yhtään mitään mitä puolueen sisällä tapahtuu.

 
Mä kyllä pitäisin parhaana sitä, että Suomi olisi kutakuinkin tasaisesti asutettu. Ei ne 70-luvun tarinat Helsingin Jakomäestäkään niin kovin onnellisten ihmisten tarinoita ole, kun sydän jäi kotiseudulle ja tilalle tuli ankea ja harmaa kerrostalolähiö. Pidän sosiaalista turvaverkostoa niin tärkeänä asiana lapsiperheille, että miettisin kaksi kertaa, kannattaako muuttaa jonnekin, missä sitä tukiverkostoa ei ole. Ja stressata pätkätöissä joka helevetin kerta, kun lapset tai itse on sairaana.

Lisää työpaikkoja maaseudulle. Monissa työpaikoissa etätyö olisi mahdollista, jos työnantajat eivät suhtautuisi siihen niin ennakkoluuloisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oksettavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/04/10/jos-haluaa-palkkaa-on-pakko-muuttaa/20104978/12

Tämä on juuri tätä, niin oksettavan pinnallista nykyaikaa. Kaikki pelkkää pinnallisuutta. Ei ihmistä voi vaatia hylkäämään(olemaan erossa tai luopumaan) hänelle tärkeistä asioista. Omasta kodista, synnyinseudustaan, sukulaisista, perheestään, lapsistaan, ystävistään jne.

Jos ihminen pakotetaan tekemään tuollainen valita vasten tahtoaan ja luonnetaan, niin siitähän seuraa hirveä pahoinvointi.

Jokainen, jolle tuollainen vaihtoehto sopii, niin voi muuttaa vapaasta tahdostaan. Ei ketään voi eikä saa pakottaa. On oltava ja keksittävä parempia vaihtoehtoja.

Ei minustakaan olisi missään Helsingissä asumaan. Kiva paikka käydä lomalla, mutta hoitoon joutuisin, jos sinne joutuisin asumaan.

Ketään ei voi pakottaa muuttamaan. Ketään ei voi pakottaa ottamaan vastaan työtä joka on vastenmielistä tai liian kaukana... eihän oikeastaan pakotetakaan. Kysehän on valinnoista. Asun maalla, synnyinseudullani ja en tee töitä, nostan kelan ja sossun korvauksia. Tai kouluttaudun alalle jossa voin tehdä esim etätöitä.
Tai teen töitä ja muutan paikkaan jossa niitä töitä on... En voi siis ehkä elää synnyinseudullani...
Ei reilua, ei niin. Mutta onko elämä reilua? Ja onko sen elämän aina oltava täysin reilua?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Viepas:
Mutta onhan e-suomessakin työttömiä. Kuinka siis todistetaan, että Pertti Kuusamosta saisi kyllä töitä Vantaalta, jos vaan muuttaisi sinne, kun Vantaallakin on työttömiä? Ja mihin kaikki pohjosen ihmiset laitettaisiin asumaan?

PK-seudulla on kyllä saanu hyvin töitä vaikka on ollu lamaa ja kaikkea. PK-seudun työttömät ovat pitkään olleet niitä, jotka eivät töitä edes halua. Esimerkiksi ihan talouden ollessa huipussaan meillä oli aivan älytön työvoimapula niin koulutusta ja osaamista vaativilla sektoreilla kun ihan matalapalkka ja matalarimaisilla sektoreilla, kuten siivouksessa. Silti näitä "työttömiä" oli olemassa :D Kun eivät viitsineet tehdä töitä. Laman iskiessä vähän väheni mahdollisuudet, mutta vieläkin olisi paljon töitä tarjolla kunhan jaksaa hakea ja viitsii ottaa vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.

Ja ku hyvin toimeentulevat eläkeläiset muuttavat maaseudulle, lisääntyy palvelujen kysyntä siellä =) Työpaikkoja, työpaikkoja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä kyllä pitäisin parhaana sitä, että Suomi olisi kutakuinkin tasaisesti asutettu. Ei ne 70-luvun tarinat Helsingin Jakomäestäkään niin kovin onnellisten ihmisten tarinoita ole, kun sydän jäi kotiseudulle ja tilalle tuli ankea ja harmaa kerrostalolähiö. Pidän sosiaalista turvaverkostoa niin tärkeänä asiana lapsiperheille, että miettisin kaksi kertaa, kannattaako muuttaa jonnekin, missä sitä tukiverkostoa ei ole. Ja stressata pätkätöissä joka helevetin kerta, kun lapset tai itse on sairaana.

Lisää työpaikkoja maaseudulle. Monissa työpaikoissa etätyö olisi mahdollista, jos työnantajat eivät suhtautuisi siihen niin ennakkoluuloisesti.

amen. tätä mä juuri olen miettinnytkin, että kun tänä päivänä tuota tietopuolen-/ toimistopuolentyötäkin voisi kyllä hajauttaa hyvinkin etätyöksi. sitähän voi webbikameroiden avulla palaveeratakkin tietokoneen kautta. niinhän ne tosi isot kihotkin tekevät. palaveeraavat golf-kentiltä :D
 
Luin nyt artikkelin ja pakko sanoa, että olen samaa mieltä. Ulkomaankokemuksien jälkeen tuntuu jotenkin huvittavalta, että joku pitää parinsadan kilometrin muuttoa elämääkin isompana asiana. Minä en jaksa verorahoillani ylläpitää muitten mukavuustasoa. Itse olen muuttanut tuhansienkin kilometrien päähän, vieraisiin maihin, töiden perässä. Olen opetellut uusia kieliä ja täysin erilaisia toimintaympäristöjä. En päässyt käymään "kotikonnuilla" kuin pari kertaa vuodessa maksimissaan.

Suomessa on sen verran hyvä elintaso ja tämä on niin pieni maa, että jokaisella olisi mahdollisuus käydä kotiseudullaan vaikka 2 kertaa kuussa jos niin haluaisi, vaikka olisi muuttanut kuinka kauas. Muutto vaikkapa Rovaniemeltä Helsinkiin ei vaadi uuden kielen opettelemista, valuutanvaihtoa, samat kauppaketjut ja tuotteet löytyvät hyllyiltä, koulut, neuvolat yms palvelut pelaavat samoilla periaatteilla kuin pohjoisessakin...

Uusia sosiaalisia piirejä voi löytää ja tehdä. Sukuun voi pitää yhteyttä netin kautta, puhelimitse ja käymällä kylässä monta kertaa vuodessa jos niin haluaa. Ystäviä löytyy ja heistä voi kutoa itselleen uuden tukiverkoston jos niin haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Uusia sosiaalisia piirejä voi löytää ja tehdä. Sukuun voi pitää yhteyttä netin kautta, puhelimitse ja käymällä kylässä monta kertaa vuodessa jos niin haluaa. Ystäviä löytyy ja heistä voi kutoa itselleen uuden tukiverkoston jos niin haluaa.
Pitää olla sitten melkoisen hyvä palkkakin. Ainakin mitä VR:n lippujen hintoja katsoo.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
amen. tätä mä juuri olen miettinnytkin, että kun tänä päivänä tuota tietopuolen-/ toimistopuolentyötäkin voisi kyllä hajauttaa hyvinkin etätyöksi. sitähän voi webbikameroiden avulla palaveeratakkin tietokoneen kautta. niinhän ne tosi isot kihotkin tekevät. palaveeraavat golf-kentiltä :D
Mun työpaikan kuudesta työntekijästä 3 tekee 99%:sti etätöitä. Joka päivä meillä on palaveri Skypen kautta. Myös monien asiakkaiden kanssa pidetään nykyisin palaverit puhelimitse.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.

Ja ku hyvin toimeentulevat eläkeläiset muuttavat maaseudulle, lisääntyy palvelujen kysyntä siellä =) Työpaikkoja, työpaikkoja...

medff
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puhuin puolueista ja niiden ohjelmista/tavoitteista, en yksittäisistä ihmisistä. Vai mitä mieltä olet Jutta Urpilaisesta tai Marja Tiurasta?
Ihan ensiksi haluaisin kiittää Jutta Urpilaista hauskimmista vaalivalvojaisista, joita olen koskaan seurannut :D
Juu :D

Miten kukaan voi olla niin urpo kuin Urpilainen? :D

http://www.youtube.com/watch?v=R-NuhaeEqfk&feature=related
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä kyllä pitäisin parhaana sitä, että Suomi olisi kutakuinkin tasaisesti asutettu. Ei ne 70-luvun tarinat Helsingin Jakomäestäkään niin kovin onnellisten ihmisten tarinoita ole, kun sydän jäi kotiseudulle ja tilalle tuli ankea ja harmaa kerrostalolähiö. Pidän sosiaalista turvaverkostoa niin tärkeänä asiana lapsiperheille, että miettisin kaksi kertaa, kannattaako muuttaa jonnekin, missä sitä tukiverkostoa ei ole. Ja stressata pätkätöissä joka helevetin kerta, kun lapset tai itse on sairaana.

Lisää työpaikkoja maaseudulle. Monissa työpaikoissa etätyö olisi mahdollista, jos työnantajat eivät suhtautuisi siihen niin ennakkoluuloisesti.

Jos Suomi olisi kutakuikin tasaisesti asutettu, niin mistä ne työpaikat tehdään? Taas kerranko keskustalaisella politiikalla ja pekkaroinnilla. Nytkin on siirretty yrityksiä Pohjois-Suomeen hirveillä tukieuromäärillä, mutta pysyvyyttä ei ole saatu, eikä oikeasti uusia työpaikkoja.

Ei työpaikat mene sinne luonnostaan, missä on ihmisiä. Yritystoiminta ja logistiikka eivät puolla työpaikkojen levittämistä koko maahan. Nytkin taistellaan jo kannattavuusongelmissa, kun suomalaisten vientiyritysten kuljetuskustannukset ovat etäisyyksien vuoksi moninkertaiset. Tuotteiden kuljettaminen Rovaniemieltä Helsinkiin maksaa enemmän kuin Helsingistä italiaan. Miksi siis viedä teollisuutta pohjoiseen tai edes jättää sinne niitä rippeitä.

Jakomäki ei ole tämänpäivän asumista, vaan 60- ja 70-lukujen Neuvostoliittolaista lähiöpolitiikkaa. Siitä on etelässä jo päästy eroon, joten ne tarinat ovat olleet ja menneet. Etätyö on tietysti joillekin mahdollista, mutta valtaosalle ei. Se ei riipu työnantajista, vaan työn luonteesta. Ja jostain syystä ne koulutetut, jotka pääsääntöisesti etätyötä tekevät, haluavat maalta kaupunkeihin nuorina. Jotkut saattavat palata eläkepäivilleen kotikonnuille.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.tem.fi/files/26403/HELMI10.pdf

Eipä nois työttömyysprosenteis nyt hirveen suuria eroja ole, oli alueena sit maaseutu tai ns. kaupungistunut alue.

Katsoitko sä noita lukuja ollenkaan?

Tässä hyvä esimerkki: Työttömien osuus työvoimasta Helmik. 2010

Uusimaa 7,6%

Pohjois-Karjala 15,6%
 
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Katsoitko sä noita lukuja ollenkaan?

Tässä hyvä esimerkki: Työttömien osuus työvoimasta Helmik. 2010

Uusimaa 7,6%

Pohjois-Karjala 15,6%

Tietty katoin, mut mun katsonta ei rajoittunut ääripäiden tarkasteluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos Suomi olisi kutakuikin tasaisesti asutettu, niin mistä ne työpaikat tehdään? Taas kerranko keskustalaisella politiikalla ja pekkaroinnilla. Nytkin on siirretty yrityksiä Pohjois-Suomeen hirveillä tukieuromäärillä, mutta pysyvyyttä ei ole saatu, eikä oikeasti uusia työpaikkoja.

Ei työpaikat mene sinne luonnostaan, missä on ihmisiä. Yritystoiminta ja logistiikka eivät puolla työpaikkojen levittämistä koko maahan. Nytkin taistellaan jo kannattavuusongelmissa, kun suomalaisten vientiyritysten kuljetuskustannukset ovat etäisyyksien vuoksi moninkertaiset. Tuotteiden kuljettaminen Rovaniemieltä Helsinkiin maksaa enemmän kuin Helsingistä italiaan. Miksi siis viedä teollisuutta pohjoiseen tai edes jättää sinne niitä rippeitä.

Jakomäki ei ole tämänpäivän asumista, vaan 60- ja 70-lukujen Neuvostoliittolaista lähiöpolitiikkaa. Siitä on etelässä jo päästy eroon, joten ne tarinat ovat olleet ja menneet. Etätyö on tietysti joillekin mahdollista, mutta valtaosalle ei. Se ei riipu työnantajista, vaan työn luonteesta. Ja jostain syystä ne koulutetut, jotka pääsääntöisesti etätyötä tekevät, haluavat maalta kaupunkeihin nuorina. Jotkut saattavat palata eläkepäivilleen kotikonnuille.
Kiitos Itellalle. :flower:

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Katsoitko sä noita lukuja ollenkaan?

Tässä hyvä esimerkki: Työttömien osuus työvoimasta Helmik. 2010

Uusimaa 7,6%

Pohjois-Karjala 15,6%

Tietty katoin, mut mun katsonta ei rajoittunut ääripäiden tarkasteluun.

Laitetaan lisää eroja alueiden välillä:

Ahvenanmaa 3,2%

Pohjanmaa 8,2%

Varsinais-Suomi 10,1%

Kainuu 15,0%

Lappi 15,1%

Keski-Suomi 13,5%


Miksi uusimaalaisten tai pohjanmaalaisten pitäisi maksaa Lappilaisten tai Pohjois-Karjalaisten kotiseutukestit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.

Joo, työikäiset pois sieltä maaseudulta ja tilalle vaan eläkeläisiä, jotka jossain vaiheessa elämänsä ehtoopuolta tarvitsevat hoitoa, sairaaloita jne. Miten ajattelit ne kustantaa?

Sehän on tosi fiksua tehdä se työura vaikkapa Helsingissä ja maksaa sinne veronsa ja muuttaa sitten perähikiälle kuluttamaan yhteiskunnan palveluja... Millä se perähikiä kustantaa ne palvelut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Miksi uusimaalaisten tai pohjanmaalaisten pitäisi maksaa Lappilaisten tai Pohjois-Karjalaisten kotiseutukestit?

Pohjalaisena täytyy sanoa, et maksan auliisti hyvinvointivaltiossa elämisestä =) Ei se ihmisten siirtäminen paikasta toiseen yhtään lisää niitä työpaikkoja. Eihän siitä aiheudu muuta kuin et työttömyysprosentit muuttuu. Kainuusta kun muuttais 5% uudellemaalle niin sit siel nousis työttömyys 12%.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.

Joo, työikäiset pois sieltä maaseudulta ja tilalle vaan eläkeläisiä, jotka jossain vaiheessa elämänsä ehtoopuolta tarvitsevat hoitoa, sairaaloita jne. Miten ajattelit ne kustantaa?

Sehän on tosi fiksua tehdä se työura vaikkapa Helsingissä ja maksaa sinne veronsa ja muuttaa sitten perähikiälle kuluttamaan yhteiskunnan palveluja... Millä se perähikiä kustantaa ne palvelut?

Eikö eläkkeestä mene veroja? Ja nykyajan eläkeläiset on viriileitä ja vetreitä, löytyy omaisuutta jne... Mun arvaus on, että maaseudulle muuttavat eläkeläiset itseasiassa elävöittäisivät maaseutua ku nuoret alkais tarjoo heille palveluita. Jos sinne maalle siis lähtisi ne hyvin pärjänneet, omaisuutta ja eläkettä kartuttaneet.

Eläkehän ei tule kunnalta eikä itsessään rasita kunnan resursseja, enemmänkin nuo vanhusten laitoskustannukset hirvittävät. Siksi on puhuttu siitä, että laki määräisi, että vanhus sijoitetaan sen kunnan laitokseen jossa hänellä on jälkeläisiä, jotta saataisiin joku tasapaino työikäisten ja vanhusten välille.
 

Yhteistyössä