Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Morjens kaikki!
Taas kesäloman jälkeen töissä. Vielä pari kuukautta pitäisi töitä paiskia ennen kuin äippävapaa alkaa.

Nyt on alkanut tuntua siltä, että pitäisi mennä ostamaan jotain ihania pikkuisia vauvanvaatteita. Havahduin tässä, että marraskuuhan on jo aika kylmä kuukausi, joten vauvalla pitää olla lämmintä nuttua päälle pantavaksi ettei sille tule kylmä ulkona. Mulla ei ole mitään kokemuksia pikkuvauvoista, joten en tiedä mitä sille edes puetaan päälle... voi raukkaa, kylläpä se saa hyvän mamin.

Viikonloppuna saatiin ystävältä lainaksi ihan pienia vauvanvaatteita, sellaisia pikkuisia paitoja ja potkuhousuja ja mitä ne nyt on. Ne tuoksuu ihan vauvalta (vaikka on tietenkin pesty). Ihaillessa niiden neitiä tuli itselle ahaa-elämys, kohta meillä on ihan oma tuommoinen suloinen tuhisija...

Ilmeisesti joku henkinen raja on ylittynyt nyt, kun alkaa viikko 26. Jostain opuksesta luin, että jos vauva syntyy ennenaikaisesti, sillä on selviytymismahdollisuudet viikolta 26 alkaen tai kun se painaa väh. 500 g.

Mulla ei ole aavistustakaan paljonko vauva tällä hetkellä painaa. Onko kellekään näillä viikoilla tehty vauvan painoarviota? Olisi kiva kuulla. Ja muutenkin, kertokaa oletteko tehneet jo vauvalle hankintoja. Me ollaan käyty vähän katselemassa rattaita ja vauvan sänkyä mutta vielä pitäisi kotona vähän maalailla ennenkuin niitä ostelee. Tänään laitoin äitiyspakkaushakemuksen menemäään. Toivottavasti postia saadaan pian!

lämpimin terkuin Sipuli1, 25+0

Heippa Sipuli!

Joo, eka päivää tosiaan meikäkin töissä:(

Minä en ole hankkinut vielä mitään vauvan tavaroita. Mietitty ja suunniteltu on. No, vauvanvaatteet löytyy toisaalta omasta takaa kun on tallessa eka lapseni vaatteet. Ne kun vain pesee, niin ovat ihan käypää tavaraa. Vaunu ja sänky on ollut hakusessa ja otamme vaunut lainaksi eräältä kamulta ja pinnasängyn ostamme. Mutta varmaan jäävät ihan syyskyyn hankinnoiksi. Vieläkin sitä on jotenkin epävarma ja pelkää...

Meidän vauvalle ei painoarviota ole tehty ja kukahan/missä sellaiset tehdään. Pitääpä asiaa kysyä kun menen ä-polille torstaina:) Liberonsivuilta olen lukenut viikottain vauvan kehtitykset ja siellä on näitä keskiarvotuloksia pituudesta ja painosta.

Hei taas!
Kaveri masussa potkii, taitaa tietää, että sitä taas mietitään ja päässä ei muu pyöri.
palasimme ihanalta lomalta Toskanassa, kuuma italia teki nannaa mielelle ja sielulle, ajeltiin ympäriinsä, pari päivää kalliorannoilla makoiltiinkin. Varmasti söin kiellettyjä asioita ja pari lasia viiniäkin join, mutta olotila oli ja on ihana!

Nyt paluu arkeen.... onneksi se kammoittava työ on saatu pois kuvioista (lääkärihän kirjoitti minut ""ennenaikaiselle"" äitiyslomalle) ja voin keskittyä meihin (mieheen, itseeni ja ksvavaan masuun). Olimme vaunukaupoilla -huhhuh.
Eihän siitä selkoa saa mitä pitäisi ostaa.
Kolmi vai nelipyöräistä, modernia vai vanhanaikaista, lapsenväristä vai tyyliltään minulle sopivaa, onkohan ne edes turvallisia jne.
Hui kun monta päätöstä, eikä oikein ketään kenen kokemuksia voisi kysellä.
Ja sitten vielä sänkyä, hoitopöytää ym kamaa...
Me olemme enemmän matkassa kuin kotona loppuraskauden ajan, sen takia pitäisi nyt hoitaa hankinnat, jottei laspi tule valmistelemattomaan kotiin.
Mitä teillä on kokemuksia?
Terkkuja kaikille ja lukemisiin!
Liisi rv 26+2

Moi:)

Sipuli, olin viime viikolla ultrassa (näiden supistusten takia) eli 24+4 oli silloin viikot ja vauvan painoarvio oli 650g. Ainakin liberon sivujen mukaan ihan oikea paino. Mun mielestä se on muuten vk 24 eikä 26 jonka jälkeen vauvalla on selviämismahdollisuudet. No varmaan vaihtelee ihan oppaan mukaan tuokin. Mutta ainakin painoa oli jo riittävästi sillä viikolla.

Me ollaan jo hankittu vähän lisää tavaraa vaunujen lisäksi; sänky ja rintareppu ja vähän pikkusälää. Saatiin kesäalea ja lisäksi vielä alea kun ostettiin samasta paikasta kun vaunut. Säästettiin 350 e yhteensä noissa. Tavarat sai jättää liikkeeseen säilytykseen kun maksoi käsirahan; tosi hyvä systeemi. Harmittaa kun emme tunne ketään, kellä olisi pieniä lapsia että olisi saanut lainaan tai ilmaiseksi tavaraa. Kaikki täytyy ostaa. Ja se on vaikeaa kun ei tiedä lapsista mitään! Täytyy vaan toivoa että hankkii kaiken tarpeellisen mutta ei mitään ylimääräistä ja että hankinnat olisi suht fiksuja. Hoitopöytää ei varmaan hankita ollenkaan, kun monet sanoo, ettei sitä tule käytettyä kuitenkaan.

Viime yönä näin unta, että supparit alkoi ja lähdin laitokselle ja synnytin terveen poikavauvan. Voi kun oli mukavaa vaihtelua noihin hormonipainajaisiin, mitä mulla on viime aikoina ollut. Vauvasta en ole muutenkaan juuri edes nähnyt unta vaikka yleensä näen paljon unia. Kerran aikaisemmin, siinä unessa se oli tyttö. Että kumpihan näistä nyt sitten oli enneuni;)

Raisa 25+4

Hei Raisa!

Millaiset supparit sinulla onkaan olleet ja mitä ultrauksessa sanoivat?

En tiedä... kyllä tuntuu ikävältä tämä istumatyö. Olisin kyllä valmis jäämään vaikka sairaslomalle. Ei nyt supista kuitenkaan, mutta tönkkö olo ja jalkataipeisiin käy. Kävellä pitää yrittää välillä muuten menee ihan jumiin.

Moi!
Vitsi, tuntuu melkein kun vauva painaisi kohta kilon! Se painaa jotenkin jo niin paljon toi masu ja tuolta alhaalta etenkin. En tiedä, voisko se olla jo jotenkin kääntynyt tai sitten on sellaisessa asennossa vaan että painaa eri tavalla kuin ennen.

Lohduttavaa, että muillakin on hankinnat vielä vaiheessa. Ekaksi tuntui, ettei niistä rattaista/vaunuista kukaan ota selvää, mutta kun käytiin muutamassa liikkeessä niin kyllä sitä sitten rupesi hahmottamaan mitkä ominaisuudet olisi meille tärkeitä.

Ikävää Vipe, että sulla on noin kurja olo. Mulla on onneksi vielä suht kepeä askel, mutta öisin huomaa jo ettei löydä millään hyvää asentoa vaikka kuinka asettelisi tyynyjä.
Nyt kun täytyy aamulla herätä töihin pitäisi saada sitä untakin. Melkein nauratti viime yönä valvoessani, että tämä on vasta alkusoittoa. Kun vauva syntyy, niin sitten sitä vasta huonosti nukutaankin :D

Jaksamisia kaikille, Sipuli

Heippa Vipe,

kyselit suppareista. Siis mulla on ollut niitä nyt muutaman viikon, alkoivat silloin heinäkuun helleviikolla tosi kipeinä. Tuli kuukautiskipuja muistuttavia kramppeja, joiden tajusin vasta parin päivän päästä olevan supistuksia. Eli maha meni harjoitussupistusten tapaan ihan kovaksi, mutta kun alavatsaa kramppasi samalla ja tuli sellainen tuskanhiki kun menkkakivuissa, niin en osannut yhdistää. Välillä putosin ihan polvilleni kivusta.

No nyt on helpottanut sikäli, että olen löytänyt ""rytmin"" eli mikä provosoi supistuksia. Kaikki fyysinen rasitus, erityisesti kovaa kävely ja sellaiset liikkeet, jotka käyvät alavatsaan kuten nostaminen ja kumartelu ovat pahasta. Bussin tärinä on myös tosi ikävää. Levossakin supistuksia tulee jos on selällään. Istuminen on paras asento. Mutta kun koko ajan istuu niin käy niinkuin sanoit eli on sitten ihan jumissa ja selkää särkee:( (Tuntuu kun olisi vanha mummo joka puhuu sairauksistaan. Harmittaa, kun kaikki mennyt niin hyvin tähän saakka ja nyt on yhtäkkiä ihan puolikuntoinen.)

Kävin kolme kertaa yhteensä ä-polilla (pitävät varmaan ihan hysteerisenä, mutta mistä minä ensisynnyttäjänä tiedän mikä on normaalia). Joka kerta tehtiin sisätutkimus ja katsoivat ultralla, että kohdunsuu on kiinni ja kohdunkaula pitkä eikä pehmennyt ja että vauvalla on kaikki hyvin. Kaikkihan oli tosiaan kunnossa. Sainpa samalla tietää vauvan koonkin, kun olin ollut vähän huolissani pienen sf-mitan vuoksi:)

Supistukset ovat aina alkuviikosta ok viikonlopun jälkeen, mutta pahenevat taas perjantaita kohti. Huomenna mulla on neuvolalääkäri ja ajattelin pyytää pari päivää saikkua, sen verran on jo tässä ma-ti-akselilla krampannut.

Lääkäri ä-polilla muuten sanoi, että usein niillä, joilla on tässä vaiheessa paljon supistuksia, ne lakkaavat muutaman viikon jälkeen ja sitten loppuraskaus on ok. Toivotaan näin! Toivottavasti sinullakin alkaa helpottaa olo pian.

Alkuviikkoa kaikille!

Täällä sitä vaan edelleen pyöristytään ja masua kasvatetaan. Meillä on menossa melkoinen touhuamisviikko. Saatiin eilen kaupat tehtyä meidän uudesta kodista ja kun miehen vanhemmat sattuivat tulemaan kylään niin ei muuta kuin muuttamaan. Viime yö oltiin jo uudessa kodissa. Ja mie olen aivan poikki, tänään pitäisi jatkaa vaikka mies on töissä, itsekkin tahtoisi vaan pötköttää sängyllä ja syödä suklaata. Vaan eipä kehtaa kun toiset touhuavat ja kantavat meidän tavaroita, laittavat lamppuja kattoon yms. Toivottavasti lähtevät kuitenkin tänään jo kotiinsa, jotta huomenna saa olla ihan omassa rauhassa asuntoa laittamassa.

Supistuksista on ollut paljon puhetta. Mulla ei oo tainnu olla vielä ollenkaan sellaisia jotka olisivat tehneet kipeää yms. Kävelyllä olessa huomaa kuinka vatsa kiristyy ja taas löystyy. Mutta olenkin todennut, että voin varmaan sen takia niin hyvin, koska olen saanut olla kesäkuun alusta asti kotona ja levätä aina kun on siltä tuntunut.

Viime viikolla kävin viimeisen kerran ""tutussa"" neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Hemoglobiini oli 114, sf-mitta 24cm ja sydän hakkasi tosi lujaa. Mieskin oli mukana ja sai itse etsiskellä sydänääniä, ja jätkä päätti antaa laitteelle oikein mojovan potkun. Nyt on ohjelmassa soitto uuteen neuvolaan ja toivottavasti saisin ajan lääkärille vielä ennen lomalle lähtöä.

Lähdetään miehen kanssa 15. päivä viikoksi Azoreille rentoutumaan ja nauttimaan elämästä. Sitte olisi vielä miehellä pari viikkkoa lomaa ja se meneekin sitte Suomessa reissatessa.

Nyt täytyy kuitenkin palata taas touhuamaan ja koittaa muistaa ottaa rennosti! Koitan käydä aina välillä kirjoittelemassa kuulumisia, mutta muuton vuoksi netti yhteydet on vähän katkolla hetken aikaa.

Myy (rv, hmm... muuton vuoksi en muista enää edes tätä... taitaa olla 24+3)

heippa kaikille!
Mulla ei se pissatulehdus taittunut yhdellä antibioottikuurilla, vaan sain vielä toisen tupla-annoksella. Tänään sekin loppuu ja yhä edelleen juoksen pissalla yhtä tiuhaan kuin ennenkin, näinköhän tuo on vieläkään parantunut? Kävin viikko sitten nvlassa ja sain lähetteen äippäpolille, jossa tutkittiin paikat ja katsottiin vaavinkin kokoa. Pään ympäryksen mukaan viikkoja olisi ollut jo 28 eli pari viikkoa edellä kuin todellisuudessa. Vauva painoi 1003 g ja kaikki muutenkin ookoo. Oma painoni oli laskenut ja joudun myös sokerirasitustestiin, joka tehdään huomenna. Äippäpakkaus oli tullut eilen, joten haen sen töitten jälkeen. Kiva päästä hypistelemään niitä taas. Huomasin eilen illalla, että mun napa alkaa uhkaavasti pullahtaa ulos..edellisellä kerralla se ei sitä tehnyt, joten on kyllä aika hassun näköinen. Mittasin myös vattan ympäryksen joka onkin huikeat 101 cm jo nyt!!! Olin varmaan tämän kokoinen kun lähdin esikoista tekemään..kuinkahan isoksi sitä kerkiääkään kasvamaan vielä 3:ssa kuukaudessa, apua!!

Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
03.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas,miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. LauraM, 25v, esikoinen, NKL
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11 Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Heipparallaa!

Päivitin nyt sitten taas omalta osaltani tuota listaa... En ole itekään oikein tiennyt milloin virallisesti mulla on la kun neuvolassa laskivat toista ja ä-polilla toista. Nyt se kumminkin on sitten kuulemma tuo 26.11.

Tällä viikolla olis mun koeaika töissä ohi ja ajattelin ens viikolla kertoa pomolle raskaudesta. Jänskättää miten se suhtautuu asiaan... Tänään olin työterveystarkastuksessa ja terkkari ihmetteli että miten ne ei ole töissä huomanneet että olen raskaana kun viikkoja on jo niin paljon. Mutta eipä täti itsekään olis huomannut jos en olis kertonut ;) Tuosta koeajasta vielä että pomo tänään sanoi että ""sulla on sitten koeaikakin ohi"", ja jäin miettimään että onko oikeesti kun 4 kk koeaika ja työt alkoi 4.4. Mitenköhän mahtaa olla? Otan varmanpäälle ja kerron ens viikolla:)

Suppareista on ollut paljon juttua. Mullakin niitä ilmaantui kun oli tosi kuumat ilmat, niitä tuli jopa 20 päivässä. Ei kuitenkaan olleet kivuliaita. Nytkin niitä tulee mutta alle 10 päivässä. Olen koittanut löysätä tahtia, ei pysty tosiaan enää kävelemään ripeästi eikä nostelemaan painavia tavaroita. Neuvolatätikin sanoi että ei huolta jos ei ole kivuliaita eikä ole mitään veristä vuotoa.

Kaveri on kyllä aika vilkas, potkiskelee ihan jatkuvasti ja varsinkin illalla kun pitäis nukkumaan mennä. Välillä ottaa päähän kun tietää että on aikainen herätys ja pitäis nukkua mutta vaavi vaan pitää omaa jumppaansa eikä tajua että äitin pitäis levätäkin ;)

Mutta eipä ihmeempiä tällä kertaa, palaillaan taas pian kun nettikin jälleen toimii!

Sirenia 23+3

Huomenia!

Kyllä vaan Raisalla ne supparit ovat olleet tosi kovat.
No, onneksi itsellä ne ei ihan tuollaiset ole olleet.
Mutta hyvä kun olet saanut asiat vähän ""aisoihin"".

Myy: mukavaa lomaa lomaa. Missäs tuo Azore oikein on?

Eipä tässä kummempia. Odotellaan innolla huomista ä-polireissua.

Moi!

Kävin juuri neuvolalääkärissä ja kaikki oli hienosti. Painoakaan ei ollut tullut kun +350g/viikko, vaikka pelkäsin viimeaikaisen mässäilyn näkyvän jo;) Sf-mittaa jäin vähän miettimään. Lääkäri sanoi 22cm mutta merkkasi neuvolakorttiin 26 cm. Kumpikohan on oikein? Millaisia mittoja teillä on ollut? Mulla siis viikkoja nyt 25+6.

Eikä vieläkään äitiyspakkauspäätöstä, vaikka yli 3vk sitten lähetin hakemuksen..

Vipe, millaisia kuulumisia ä-polilta?
Sirenia, se koeaika menee kalenterikuukausien mukaan eli loppuu 4.8. Kannattaa ehkä kertoa vasta ensi viikolla niin on varman päälle:)
Ja Myylle multakin hyvää lomaa!

Hei!

Raisa: minun sf-mitat ovat olleet 26 ja viimeksi 24 vaikka mulla viikkoja vasta tuolloin ekaksi jotain 21 ja nyt 23
(tai ainakin sinnepäin vkot oli mitattaessa). Eli sen mukaisesti sinun mitat ovat ""normaaleja"":)
Minä en noista mitoista kauheaa ressiä ota. Aikaisemmilta mitat huiteli yli käyrien ja tyttö painoi vain 2930 ja poika 3400. Menen ä-polille huomenna, joten kerron terveiset huomenna. Päästään ultraan ja mies tulee mukaan. Pitääpä kysyä painoarvio.

Heipat pitkästä aikaa!

Tuntuu että aika on kulunut ihan siivillä remontin ja lomailun merkeissä. Viikkojakin on jo kasassa 27+1, joten kohta tarttis vissiin alkaa kaiveleen esikoisen (2 v.) pikkupikkuvaatteita ja muuta roipetta esille. Menin kyllä jo törsäämään sellasiin peräkkäinistuttaviin tuplarattaisiin, mutta siinä taitaakin ainakin näin alkuun olla suurimmat investoinnit - ensimmäisen jäljiltä kun ovat tarvikkeet vielä ihan priimakunnossa.

Vietin tämän aamun neuvolassa sokerirasituksessa, onkos muilla ko. kokemus edessä? Ens viikolla on muutenkin neuvolalääkäri, joten sitten selviää onko meikäpunkerolla mahdollisesti dietti edessä.

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille möhiksille :O)

moi,
minä olin myös aamulla sokerirastitustestissä ja oli kyllä tysä juttu. Hain eilen äippäpakkauksen ja minä kyllä tykkään niistä väreistä. Vaatteissa on paljon vihreää kuosia ja koska se on mun lemppariväri, no problem. Esikoisen pakkauksessa oli paljon keltaista ja se alkoi jo kyllästyttämään, joten kivasti on nyt vaihtelua. Haalari on turkoosi ja olipa meidän neitokainen (3v) aika huisin näköinen, kun veti sen päälleen ;) Muutenkin potkareita on mun mielestä enemmäin kuin viimeksi. Laadukkaita ja hyviä vaatteita.

Heippa!

Ä-polkreissu käyty. Tämä oli v-paineen takia kontrollikäynti.
Kohdun virtauksia tutkittiin ja muutenkin ultrattiin. Kaikki oli hyvin ja virtaukset ok. Yksi lääke otettiin pois, kun paineet ajoittain ""liiankin"" alhaiset. Olipa se ihana nähdä. Isukki oli myös mukana ja aivan liikuttui. Siellä se vaavi suuta mussutti ja hikkakin tuli kesken kaiken. Painoarvio 708 g eli isohko on. Menen sokerirasitustestiin muutaman vkon päästä ja sittenpä nähdään onko aihetta diettiin tms. En oikein niistä tiedä. V-paineella on yleensä lapseen sellainen vaikutus, että vaavi on pienikokoinen, mutta mulla päinvastoin. No, en kovin suurta stressiä asiasta ota ja näin kehotti lääkärikin. Sittenpä tuon testin jälkeen ollaa paljon viisaampia.

Kylläpä helpotti. Yritin ehotella, että josko lekuri laittaisi minut sairaslomalle v-paineen takia ja pienennettäisiin lääkitystä, mutta ei se oikein lämmennyt asiaan:) Kyllähän minä tiesinkin sen, mutta kun tosiaan työ ei kiinnosta ollenkaan. Kohdun suu oli täysin kiinni ja senkin puolesta asiat olivat oikein hyvin. Eipä tässä enää ole kuin 2 kk töitä
ja sitten alkaa loma-aika, joten pinnistellään. Sitä niin kovasti odottaa, että saa jäädä kotiin. En tietenkään toivo mitään vakavaa ja sitä kautta saikulle. En tosiaankaan.

Kaikki hyvin ja oikein mukavaa. Nyt huilitaan loppupäivä kotona.

terkuin Vipe 23 ja risat

heippa vaan taas,
jep, pissatulehdus se vain jyllää edelleen ja joudun jo kolmannelle kuurille!! Lisäksi sain sokerirasitustestin tulokset ja joudun kontrolliin, eli ottamaan verikokeet itse kotona. Kylläpä tämä nyt meni hankalaksi..esikoista odottaessa ei ollut mitään vaivoja (paitsi supisteluja).

Toivottavasti teillä muilla menee vähän paremmin!

Moi kaikille pitkästä aikaa!

Lomat on takana ja taas takaisin kotimaassa ja työn ääressä jälleen... Täällä on näköjään keskustelut käynnissä monestakin asiasta, mutten jaksanut ihan kaikkia viestejä lukea taaksepäin. Mulla ei oo tullut supistuksia, ainakaan en oo osannut niitä tunnistaa, mutta maha tuntuu kyllä pinkeältä koko ajan. Kaikkien vauvat on tainneet jo potkia ties kuinka kauan, mutta mä tunsin potkut vasta n. 2-3 viikkoa sitten ekan kerran. Samalla viikolla kyllä sitten ne huomattiin miehen kanssa jo mahan päältäkin (näkyi ja tuntui). Jännä tunne. Ja maha vaan kasvaa, mun mahaani ei kyllä enää voi peitellä.. töissä kyllä jokainen on huomannut asian laidan :) Nyt jo ihan kivakin, kun itselläkin varmempi olo, josko sitä vaikka oikeasti päästäisiin loppuun saakka ja saataisiin nyytti kainaloon.

Mitään hankintoja en oo tehnyt vielä. Täytyy varmaan pikkuhiljaa alkaa tekemään listaa asioista.. löytyisköhän sellainen jostain jo valmiina? Onko joku törmännyt johonkin nettisivustoon? Tosin yhden pikkuisen bodyn ostin alesta, en malttanut olla ostamatta kun juuri oltiin saatu tietää sukupuoli :)

Onko kukaan käyttänyt tukivyötä? Auttaako? Mä olen pitänyt matalia alushousuja ja yksi kaveri sanoi, että mahan tukemiseksi kannattais ehkä kohtapuolin ostaa niitä äitiysalushousuja, jotka yltävät koko mahan päälle. Voisko ne korvata tuolla tukivyöllä? Tosiaan tuntuu, että jotain tukea olis ehkä mahan kasvaessa kiva olla.

Kasvatellaanhan taas mahoja,
Zatu

Mulla viime neuvolakäynnillä huomauteltiin liian isosta sf-mitasta ja annettiin kuukaus aikaa rukata ruokavaliota. Jos se ei auta ni sit sokerirasitustestiin...eli reilun viikon päästä on seuraava neuvola...saa nähä kuin likan käy. Ihmeen yleistä näyttää olevan...

Muuten maha siis tosiaan kasvaa ja napero potkii kovasti äitiään. Nyt alkaa jo huomaamaan selkeän rytmin masukilla. Illalla alkaa 23 aikaan kova iltajumppameininki joka kestää pari-kolmekin tuntia ja seuraava jumppahetki alkaa siinä kuuden aikaan aamulla. Toivottavast tää ei enteile tulevaa...hmm... =)

Ostin tällä viikolla vaunut, kun löyty tarjouksesta hyvänoloiset. Niitä on ollu kiva ihmetellä ja hypistellä =) Muutenkin on alkanut vauvanvaate- ja lelukokoelma karttumaan kun kavereilta on saanut paljon tavaraa ja itsekin sortunu nuttuja ostamaan muutaman ;) Ostin kans itelleni tukivyön, kun alkaa tuntumaan ettei selkä kauaa enä jaksa. Vielä ei oo tullu käytettyä, mutta eiköhän sen aika ihan kohta tuu. Äitiyspakkausta oottelen kans kovasti.

Vois vaikka kohta olla jo marraskuu ;) Tää odottavan aika on pitkä... =)

Vointeja kaikille!

Loora rv 24+5

Moi!
Hauska lukea teidän kuulumisia. Vipe, sun vauvahan on jo tosi reilun kokoinen. Musta on tuntunut siltä, että vauveli olisi jo lähemmäs kilon painoinen, joten ehkäpä arvaus ei menekään niin väärin, mulla kun viikkoja nyt 25+4 ja eipä tuota masua niin pieneksi voi sanoa.

Mä hankin netistä tukivyön jo ehkä 4. kuulla. Pidän sitä yleensä lenkillä käydessäni, mutta joskus myös töissä. Mulla on parit äippähousut joissa resoriosa on koko masun leveydeltä, ja niiden kanssa tukivyö tuntuu liialta -ainakin tällä hetkellä. Olen kuullut, että tukivyötä ei kannattaisi käyttääkään koko ajan, sillä se heikentää vatsa- ja selkälihaksia. Toisaalta jos selkäsärky alkaa vaivata, niin tukivyö voi auttaa.

Millaisiin vaunuhankintoihin olette päätyneet? Meillä on vielä vertailun alla.

Vointeja kaikille!
Sipuli1, 25+4

Olen miettinyt tukivyötä: milloin se kannattaa ottaa käyttöön? Sittenkö, jos tulee ristiselkävaivoja vaiko ennalta ehkäisevästi?

Mulla on menossa rv 27. Eilen kävin neuvolassa ja lääkärissä. Sf-käyrä kulkee juuri ja juuri keskiarvon yläpuolella (23,5 cm), painoa on tullut 6 kg, hemoglobiini on 119 ja verenpaine 108/60. Vauvan sydän sykkii sopivaa vauhtia (140 - 150). Turvotusta ei ole. Menee siis melkoisen hyvin, ummetuksesta huolimatta.

Pahin vaiva on itse asiassa vatsan pingotus ja supistelu kävellessä. Se harmittaa, sillä kävisin mielelläni reippailla sauvakävelylenkeillä. Nyt voin vain madella. Tähän vaivaan ei ole mitään helpotusta. Paitsi tietty synnytys!

Mitään hankintoja vauvaa varten emme ole vielä tehneet. Eiköhän tässä ehdi. Työmotivaatio on ihan nollassa. Teen pitkäjänteistä business-to-business-myyntityötä, joten on vaikea saada itsensä soittamaan asiakkaalle, joka ei vielä ole ostanut, mutta saattaa ostaa esim. muutaman kuukauden kuluttua. Toki tutuille asiakkaille tulee soiteltua ja sovittua tapaamisiakin. Täydellä teholla en tosiaan pysty enää työskentelemään, ajatukset ovat ihan muualla.

Hei!

Minä myös hommasin Anita BabyBelt tukivyön ja olen käyttänyt sitä noin viikon töissä ollessa ja silloin kun pitää kavellä pitkään esim. kaupungilla. On auttanut kyllä huimasti selkäsärkyihin ja Huuto.nestissä näyttää olevan myös helppo saada käytetystä puolet takaisin=)

Joku kyseli hankinnoista; meillä on isoimmat hankinnat jo sänkyä lukuunottamatta tehty. Ollaan ostettu paljon vähänkäytettynä ja turvakaukalo sekä hoitopöytä uutena. Turvakaukalossa päädyttiin pitkän katselun jälkeen Gracon jalustalliseen malliin. Ei tartte joka kerta säätää turvavöiden kanssa kun ""kliksauttaa"" vaan kaukalon jalustaan kiinni.

Vaunut ovat Emmaljungan Duo Edget vm. 2004 jotka ostettiin tutuilta lähes uudenveroisina. Sellaiset Musta/valko/vaalean siniset. Söpöt=)

Hoitopöytä on Ikeasta ja toiminut meillä pari vuotta lipastona ennen tätä tarvetta. Muuta pientä sälää, kuten sitteri, rintareppu, rintapumppu, vaatteita, digitaalinen kuumemittari yms. on hommattu osa käytettynä osa uutena pikkuhiljaa. Nyt mietin kovasti josko kertisvaippojen lisäksi ostaisin muutaman kestovaipan...mutta tuntuu vaan niin hankalalta kun pesuaine niille pitäisi olla eri kuin muille vaatteille ja muutenkin vaatisi vähän perehtymistä. Mites muiden hankinnat?

Heippa tytot,

Mulla on kanssa tuota vatsanpingotusta etenkin pitkilla lenkeilla taikka jos on oikein vasynyt. En millaan haluaisi ostaa tukivyota, kaytan stringseja kun menee kivasti masun alle eika oo niin kuumat..pelkka ajatuskin vyosta siis kauhistuttaa. TOISAALTA, selka on kylla alkanut tuntua aina silloin talloin, joten ehkapa mun pitais antaa periksi..ja viikkoja on jo 28 melkein joten tama maha ei enaa todellakaan ole pieni.

Me ei olla tehty viela yhtaan mitaan hankintoja, joten marraskuu tuntuu viela niin kaukaiselta..mutta huh, tassahan on enaa 3 kk aikaa...

Meilla alkaa synnytys- ja vauvanhoitokurssi 5.9 miehen kanssa. Odotamme sita innolla, silla meilla ei kumpaisellakaan ole mitaa kokemusta vauvoista. Ehkapa tuolla kurssilla koko asia tulee niin konkreettisesti etta ryntaamme oitis kauppaan ostamaan kaikki tarvittavat. Kaverit joilla on jo lapsia ovat onneksi luvanneet antaa kaytettyja sittereita jne.

Hyvia mamma-aikoja kaikille
Hansuli

Hei!

Nosto. Ei mitään uutta auringon alla. Hyvä niin, kaikki hyvin.
Aamulla laskin: 41 työpäivää jäljellä, sitten talvilomalle ja sitä myöten äippälomalle. Mahtavaa!

Yhteistyössä