Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sipulillakin tuntuu olevan paljon supistuksia=( Mulla on noita päivittäin varmasti yli kymmenen. Eivät ole kivuliaita, eivätkä edes kovin epämiellyttäviä mun tapauksessa, mutta mietityttää vaan mistä johtuvat(?).

Ne kun eivät tule läheskään aina rasituksessa vaan useimmiten istuessa, selällään maatessa tai rakon tyhjenemisen jälkeen. Joku kirjoittikin, et vois liittyä virtsatietulehdukseen kun tulevat vessakäynnin yhteydessä, mut mulla ei ole koskaan ollut virtsatietulehdusta eikä mitään oireitakaan ole....paitsi tietty tiheä virtsaamistarve, mutta alkuraskaudessa sen vuoksi tutkittiin tulehdukset ja mitään ei ollut.

Neuvolassakaan eivät ole puuttuneet niihin mitenkään, kun paikat eivät olleet ""auenneet"" rv 26 sisätutkimuksessa. Saikullekaan ei hyödytä jäädä, kun suppareita tulee melkein useammin lomalla. Kertokaahan muut omista kokemuksistanne supistuksiin liittyen.

Mulla alkoi vatsa pingottumaan kivikovaksi kävelylenkeillä jo rv 18. Siitä se on sitten vaan pahentunut. Lisäksi tulee paikallisia supistuksia, eli jostain kohtaa vatsa kovettuu hetkeksi.

Nyt kävelylenkkejä ei enää oikein voi edes kutsua kuntoiluksi. Joskus 20 minuuttiakin on työn ja tuskan takana ja voin kävellä vain hyvin hitaasti. Liikennevaloista ei meinaa ehtiä vihreällä yli.

Kun vatsa on ollut oikein pitkään pingottunut, on vaikea istua tai seistä ja selkää alkaa myös pakottaa. Ja jostain syystä pakaralihaksetkin tulevat kipeiksi, kun kävelee kivikovan vatsan kanssa.

Mainitsin tästä jo viimeksi neuvolassa ja lääkärillä, mutta asiaa ei pidetty vakavana ja lääkärikin vain totesi, että rauhallinen kävely on ihan riittävää liikuntaa raskauden aikana.

Huomenna on taas neuvola, ja aion ottaa asian puheeksi. Paino on noussut n. 500 gramman viikkovauhtia viikosta 20. Selkeä syy tähän on varmasti se, että en pysty liikkumaan.

heippa pitkästä aikaa..
en oo jaksanut oikein kirjoitella, oon kyllä kaikki viestit aina käyny lukemassa, mut ei oo vaan jaksanut itse vaivautua.. keskiviikkona oli neuvola, josko ne laittaisivat minutkin jo sairaslomalle, toivotaan että osaan valittaa oloani oikein kunnolla.. viimeviikolla laskin supistuksia niin arkena(työpäivä) tuli supistuksia parisen kymmentä ja ovat kyllä mielestäni kovemmanluokan supistuksia, ja sitten kun oli pitkä viikonloppu niin en lauantaina ja sunnuntaina havainnut kun pientä kovettummista (ei kovin montaa kertaa päivää kohden), sitten kun on töissä niin minuu särkee nivusiin niin pirusti että meinaa välillä taju lähteä ja kipuja ei oo aamusta eikä enään myöhemmin illalla ollenkaan.. eiköhän noilla pitäs saada jo saikkua!? siihen vielä päälle se että motivaatio on nolla niin on tosi kiva olla siellä..

pienitoveri tuolla masussa on aikas kova menemään.. taitaa olla taekwandon peruskurssin jo suorittanut ja alkaa jo pikku hiljaa siirtymään ylemmälle asteelle.. illalla ei saa hetken rauhaa pariintuntiin kun nukkuman pitäs käyä.. pitää kai yrittää mennä aikasemmin nukkumaan jospa se auttaisi yhtään..

meillä päin kela on aika vauhdikas yksikkö. viikossa tuli päätös pakkauksesta, posti ei vaan ole kerennyt vielä sitä tänne tuomaan.. ja tiiä millonka tuon päätöksen tosta rahasta saa, kuukauden oon jo palkanlaskijaa pommittanut, mut sillä kaverilla on vähän pää jäässä..

kiloja mulla ei edelleenkään ole tullut yhtään, lähtöpainoon olen vasta päässyt.. viimeksi jo neuvolassa kysyi että enhän mä panttaa ruokaa? .. no en tosiaan! kaksi aamupalaa menee ja siihen päälle vielä lämpimät ruoat kaks kappaletta ja iltapala sekä siellä välissä napostellaan herkkuja niin että napa raikaa..

nyt tuli lähtö.. kuulumisiin!

Heipsistä!

Kyllä tuo työ vaan näitä supistuksia aiheuttaa. Pariin päivään ei ollut kun ihan lieviä supistuksia kun olin saikulla, tänään taas kun olin töissä niin johan alkoi lisääntymään... Ei ole kuitenkaan ollut kivuliaita, korkeintaan vähän epämiellyttäviä.

Neuvolassa sanottiin supistuksista että jos niitä tulee n. tunnin-kahden ajan säännöllisesti muutaman minuutin välein ja ne kestää jotain minuutin luokkaa sekä on kivuliaita tai niihin liittyy veristä vuotoa niin sitten vasta pitäis olla huolissaan. Kyllä minä ainakin olen huolissani vähemmästäkin. Pakostikin huolestuu kun tulee sellaisia supistuksia ettei kävelemään pääse, vaikkei niitä sitten montaa tulisikaan. Tuntuu että välillä ne varmaan pitää siellä neuvolassa ihan tyhmänä kun moisia kyselee. Mutta mistä sitä varsinkaan ensisynnyttäjä voi tietää mikä on normaalia ja mikä ei?

Tervehdys!
Ihan oli pakko kirjoittaa kun löysin kohtalotoverin. Elikkä minultakin leikattiin umppari rv:lla 21. Ihan hyvin leikkaus meni ja paranaminen sujunut mutta nyt huolestuttaakin jo aikaa sitten varattu etelän matka. Yhtään ylimääräistä mutkaa matkaan ei kyllä tarvitsisi tulla, eikä mahatautia tuliasina.. mitä niin kovasti nyt pelkäänkin. No, toisti kaikki menee hyvin ja matka on rentouttava. Hyviä vointeja sinulle, myy!

Heippa marraskuiset!

No täällä on puhuttu taas paljon supistuksista ja täytyy heittää lisää vettä myllyyn. Viikonloppuna alkoi nimittäin tulemaan viiden minuutin välein tosi kipeitä suppareita, vaikka melkein kuukauden tässä on jo ollut parempi tilanne heinäkuisten supistusten jälkeen. Eilen vihdoin soitin ä-polille ja kätilö sanoi että älä nyt tänne tule kun täällä on kiire, lepää vaan kotona (!). Hermostuin ja soitin neuvolaan ja sain terkkarin heti lähettämään ä-polille lähetteen ja pääsinkin sitten sinne tutkimuksiin. No paikathan olivat jo ruvenneet aukeamaan ja pehmenemään ja lääkäri sanoi, että hyvä kun tulit ja olisi ottanut osastolle, mutta halusin takaisin kotiin. Täällä ollaan nyt vuodelevossa.. ensi viikolla kontrollikäynti. Ei tässä muuten mitään, mutta ei kauheasti piristänyt mieltä kun lääkäri sanoi, että ainakin kolme viikkoa pitäisi vauvan vielä pysyä sisällä. Sitten tietty säikähdin ja sehän rupesi vakuuttelemaan, että ei näytä siltä, että vauva olisi tässä nyt syntymässä mutta että kuitenkin.. huoh. Onneksi vauva oli jo aika iso ja hyvinvoiva (1100-1300g oli painoarvio).

Joten sairaslomalla sitten varmaan äitiyslomaan saakka. Voi että ottaa päähän, mulla olisi vielä vaikka mitä työ- ja opiskeluasioita hoidettavana, eikä meillä ole tietty vielä mitään vauvatavaroitakaan täällä. Pitäisköhän niitä nyt sitten ruveta ostelemaan tai jotain.. Onneksi äitiyspakkaus tuli vihdoin, ei mennytkään kuin 7 viikkoa:P Äitiysrahasta ei todellakaan ole kuulunut, eikä varmaan kuulukaan vielä pitkään aikaan.

Vaan on siinä pakkauksessa kyllä paljon tavaraa ja hyvälaatuisia ja ihan kivojakin, tosin se toppahaalari kyllä on suoraan sanottuna aika kauhea:) Mutta tosi hienoa, että sellaisen saa ja pitkän äitiyslomankin. Muuten Hansuli, oletko varma, että työnantajasi saa noudattaa paikallista lainsäädäntöä asiassa eikä suomalaista?

Gilda: mene nyt ihmeessä lääkäriin, kyllä nuo sinun supistukset kuulostaa tosi pahoilta. Soitat sinne ä-polille (tai varmaan olisi parempi mennä suoraan, kun puhelimessa ne kuitenkin kieltää näköjään tulemasta..) ja kerrot tilanteen, niin katsovat ultralla.

Ei ole edes kiva, että on kohtalotovereita tässä asiassa, toivotaan että meidän kaikkien olo helpottaa joilla vaikeuksia on ollut. Ja muillekin tietty hyvää odotusta:)

Raisa 28+5

Kävin eilen neuvolassa ja huomiseksi on sovittu soitto. Katsotaan silloin lääkärille aika.

Eilen supistuksia tuli vain muutama illalla, kun olin jo makuulla. Tosin vatsa oli täyspinkeänä lähes koko päivän.

Syömisen jälkeen tulee huono olo, enemmänkin tuntuu, että oksettais kuin että se olisi närästystä. Olo menee nopeammin ohi, jos pääsen makuulle, mutta töissä se on melkoisen hankalaa.

Nyt on melko ok olo, kun eilen menin suoraan töistä kotiin ja lepäsin heti alkuun pari tuntia. En edes käynyt tavanomaisella, kovin lyhyeksi kutistuneella iltakävelylenkilläni.

Vauva on poikittain, pää oikealla puolella ja peppu vasemmalla. Pää on kuitenkin alempana kuin peppu, joten ehkäpä vauva on menossa oikeaan suuntaan.

Heipsan!

Täällähän on alkanut supistelemaan oikein urakalla, toivotaan kuitenkin että rauhoittuvat kaikilla ja vaavit saavat köllötellä vielä muutaman kuukauden massussa!

Mulle iski joku kumma innostus ja aloin eilen illalla kaivelemaan esikoisen pikkupikkuvaatteita näkösälle ja pinnasängynkin kasasin makkarin nurkkaan odottelemaan. Tosin vaavelin ajattelin laittaa aluksi uinumaan äitiyspakkauslootakehtoon, mutta turvallisuussyistä (esikoinen hiukan liian innokas keinuttamaan...) kehto siis pinnikseen. Suosittelen tutustumaan noihin kehtojalkoihin (muistaakseni ainakin Lastentarvike myy) mikäli aiotte äippälaatikkoa käyttää ensisänkynä, tykkäsin ainakin kovasti esikoisella!

Yöunet on meikäläisellä vieläkin kortilla, tai siis tuntuu ettei millään löydy mukavaa uniasentoa ja sitten kun aikansa hyörii ja pyörii niin masuasukkikin herää jumppaamaan jne. Muuten olo aika ok, mutta tuo valvominen tosiaan aiheuttaa sen, että pikkulikka saa ajoittain vähän kohtuutontakin komennusta äityliltä... meinaa nimittäin välillä käydä nuo kaksivuotiaan kujeet hiukka hermon päälle ja sitten huudetaan kumpainenkin niin että kylä raikaa!

Mukavaa päivän jatkoa kaikille ;O)
t. Pirpana 30+0

Mulla alkoi eilen illalla aika kovat vatsakivut. Menin sitten päivystävälle lääkärille joka oli ihan nuori tyttö, tuntui ettei se tiedä oikein mistään mitään... Epäili virtsatietulehdusta mutta musta tuntuu että tää on jotain muuta. Polttaa alavatsasta, varsinkin oikeelta puolelta enemmän ja selänkin puolelta... Tuli kans toi umpparikin mieleen kun siitä kohtaa sattuu, mutta mistäs minä sen tiedän vaikka olis sitten se virtsatietulehduskin kun en ole sitä ikinä sairastanut! Labrassa kävin aamulla verikokeissa, tulehdusarvot ne kattoo, vastaukset saa tuossa tunnin päästä. Toivottavasti ei oo mitään umpparia tai muuta vakavampaa. Vaavi kyllä potkiskelee kovasti, välillä jopa toivoo että se olis hetken paikallaan niin ei sattuis niin kovin.

Sirenia 26+4

Mulla alkoi tänään sairasloma. Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt, eikä kohdunsuu pehmentynyt, mutta koska supistuksia ja vatsan pinkeilyä on niin paljon, lääkäri katsoi, että on parempi jo tässä vaiheessa hankkiutua työstressistä eroon.

Joitakin työasioita on vielä hoidettava, mutta on se vaan hienoa, kun nyt voin ottaa nokoset silloin kun haluan ja mennä kävelyllä jo päivällä, jolloin voin vähän paremmin liikkua kuin illalla työn jälkeen.

No tulenpa kertoilemaan kuulumisia minäkin, en ole ollut vähään aikaan koneen ääressä.

Toivottavasti sulla Sirenia kaikki kunnossa ja mahakivut helpottaneet. Ei kuullostanut kovin mukavalta noi kivut :(

Täällä maha kasvaa ja vauhdilla ja olo muuttuu koko ajan tukalammaksi. Hengitys on vaikeutunut ja olo on muutoinkin todella raskas. Ihmettelen miten selviän vielä 2 kuukautta...

Tänään oli lääkäri neuvola ja kaikki suht.ok. Tämäkin lääkäri totesi että iso on vauva jo nyt. Sf oli 28, hemppari tippunut taas 114 eli rautaa nautitaan jatkossakin. Verenpaineet on onneksi pysyneet tosi hyvinä 108/60. Painosta vähän huomautettiin että kannattaisi vähän katsoa mitä suuhun laittaa eli painoa oli tullut 730g/vko. Nyt mulla noussut paino jo yhteensä 10kg! Miten muilla, olenko ainoa jonka paino noussut jo näin paljon? Onko muille jo huomauteltu asiasta? En vaan voi sille mitään että olen oikea ""herkkupeppu"" eli voisin syödä suklaata vaikka kuinka paljon. No kai sitä jotenkin ne kilot pois saa myöhemmin...

Onko muilla jo ruennut olemaan sellainen olo että tulisi jo marraskuu? Mulla on välillä ihan kauheen tuskainen olo ja tuntuu etten jaksaisi olla raskaana enää hetkeäkään. Kiukkuilen sitten miehelle ja esikoiselle ihan syyttä suotta, olo on vaan niin kamalan tukala/raskas/ahdistava yms...

No mutta pakko vaan yrittää jaksaa, lopussa kiitos seisoo :))

nitta rv 29+1

Nitta: Kaikki ok, taisi se pissatulehdus olla, oli vaan aika rajun puoleinen kun niin kovat kivut oli... Huomenna vielä labraan verikokeeseen, katotaan onko tulehdusarvot laskeneet. Mutta onneks enää ei mahaan satu:)
Mulle painoa tullut n. 4 kg, eikä oo mitään sanottu, on varmaan ihan ok tässä vaiheessa? Suklaa kyllä maistuu meikäläisellekin ihan kiitettävästi:)

Sirenia 26+5

Moi:)

Yllättävän nopeasti menee tämä aika sairaslomallakin. Vaikka en ole mitään tehnyt muuta kuin maannut sängyssä ja illalla vähän katsonut telkkaria. Ei oikein huvita lukeakaan, nukun ja lepäilen vaan. On kyllä auttanutkin, supparit rauhoittuneet. Toisenkin kerran jouduin ä-polilla käymään kun alkoi tulemaan 8 minuutin välein kivuliaita supistuksia, mutta kaikki oli kunnossa ja saan olla kotona. Tosin pystyasennossa ja erityisesti seisoessa supitukset melkein sietämättömän kipeitä. Toivotaan ettei tarttisi marraskuulle asti makailla..:I

Gilda, hyvä että pääsit sairaslomalle huilaamaan. Mustakin tuntuu, että työ/opiskelustressi pahensi supistuksia aika reippaasti.

Mulla ei onneksi ole tullut painoa kuin nelisen kiloa, mutta saapa nyt nähdä, kun en liiku edes arkiliikuntaa enää vaan olen täällä kotona kaiket päivät.. ja ruoka maistuu. Oikeasti syön tunnin-kahden välein ja namikin maistuu ihan toisella tapaa kun ennen raskautta. Marraskuuhun mennessä painan varmaan tonnin:]

Onko muilla ollut puutumista käsissä? Mulla on aina aamuisin ihan puutuneet ja pistelevät kädet. Inhan tuntuista. (Aina kun kuvittelee, että nyt nämä vaivat varmaan alkavat olla koossa, niin uusia ilmestyy..)

Joo, jospa sitä vaikka jaksaisi viikonloppuna peseskellä noita äitiyspakkauksen vaatteita. Nyt on jo vauvalle aiottu lipasto täynnä ja juuri kuulin tutulta että saan kaksi säkillistä lisää vaatetta:) No, kyllä sitä varmaan meneekin. Ja opiskelijabudjettiin kelpaa kyllä lahjoitukset!

Hyvää viikonloppua!
Raisa 29+1

Mä kanssa huomasin, että aamuisin kädet on puutuneet. Erityisesti oikea käsi. Sormet pistelee. Outoa.

Mulla on tullut painoa jo 11 kiloa lisää ja on kyllä valitettu. Oli nimittäin painoindeksi jo ennen raskautta 27. Toivottavasti kilot lähtee sitten nopskaan pois vauvan synnyttyä.

Ikävä kuulla että teillä noin monilla on jo supistuksia sun muita vaivoja. Itse en ole huomannut mitään vielä. Siis tuon käsien puutumisen lisäksi. Ja kengän nauhoja on hankala solmia, kun pitäisi kumarrella mahan kanssa. Mutta eipä ole mun ongelmat siis vielä suuria.

Itse aion olla töissä vielä viisi viikkoa. Mulla piti olla kaksi viikkoa kesäloma ennen äippälomaa, mutta juuri pomo kysyi jaksaisinko olla töissä ne kaksi viikkoa. Ja rahaahan siitä tulee, kun sitten saa loman rahana. Ja kohta ne tulot tippuu sitten kuitenkin...

Hiphei!
Täällä taas Sipuli ja vaihteeksi ihan pirteänä kun on jo melkein työviikko taas takana.
Täällä on ollut tosi hyviä keskusteluita supisteluita. Ne tuntuvatkin olevan aika yleisiä! Sinällään erittäin ikävä kuulla että olot ovat tukalat muuallakin :(

Mulla on 2. lääkärineuvola pari päivää sitten, ja valittelin supistuksista. Lääkäri sanoi, että ne on ihan normaaleja harjoitussupistuksia, joita tulee kaikilla. Että vasta sitten kun ovat ""menkkamaisia"" niin ovat synnytyssupistuksia.
Tämä helpotti suuresti oloani, eli voin siis olla huolehtimatta ja käydä kävelylenkeillä jos vaan pystyn.

Kysymys kuuluukin nyt kaikille sairislaisille, onko teidän supparit ""menkkamaisia""? Mulla on ollut tähän asti lähinnä vatsan päällä tuntuvaa, puristavaa kipua joka on todella epämiellyttävää mutta siedettävää.

Muuten vauva liikuskelee todella aktiivisesti ja lääkäri veikkasi pontevan kokoiseksi. Mitään ultriahan tuolla neuvolassa ei ole, joten painoarvio jäi ihan arvailujen varaan.

Todella ihanaa, että tämä palsta on olemassa. Voi kysellä ja vertailla kokemuksia. Olisin muuten ihan hukassa.

Hyvää viikonloppua kaikille, ja petin pohjalla makaavat; oikein paljon tsemppiä, ei ole enää kovin montaa viikkoa!

t. Sipuli

Sipulille:

Mullahan on koko kesän ollut supistuksia, mutta olivat pitkään normaaleja eli kiristys tuntui koko vatsassa, olivat epäsäännöllisiä ja yleensä varsin kivuttomia. Nyt nämä supistukset joiden vuoksi olen saikulla ovat olleet alavatsassa tuntuvia menkkamaisia kramppeja, säännöllisiä ja tosi kipeitä. Lisäksi jatkuvaa kipua alavatsassa samalla tavalla kuin menkkojen yhteydessä koko maha on sellainen arka. Mutta eivät silti kuulemma ole mitään synnytyssupistuksia. Kuulemma ""olisin jo synnyttänyt"", jos niin olisi. Että tiedä sitten tuostakaan nyrkkisäännöstä. Mua vähän vaan ihmetyttää miten nihkeästi suhtauduttiin toisella käynnillä äitiyspolilla, kun mun mielestä tuollaiset supistukset nimenomaan ovat niitä päivystystapauksia.

Ensimmäinen lääkäri oli huolissaan ja puhui ennenaikaisesta synnytyksestä, toisella käynnillä taas oli eri lääkäri joka oli nihkeä ja kyllästynyt mun ravaamiseen siellä. Sitten vaan kysyttiin että ""tää on varmaan sun ensimmäinen"" ja sitten selitellään rautalangasta vääntäen että supistukset odotusaikana ovat täysin normaaleja. Joo, ovathan ne, mutta kun nämä supparit ovat ihan erilaisia kuin nuo harmittomat joista kyllä on jo kokemusta. Kiukku! Mistä minä tiedän tekevätkö ne harmia (ja siis olivathan ne jo pehmittäneet kohdunsuuta), mun mielestä parempi käydä päivystyksessä jos tuollaista on.. Viimeksi sain evästyksen että älä tule takaisin jollei lapsivesi mene tai supistukset siirry selkään. Eivät nuo kuitenkaan ole käsittääkseni mitään idioottivarmoja synnytyksen käynnistymisen merkkejä.

No, nyt sentään alkaa olemaan jo normaalimpi olo, supparit eivät enää säännöllisiä ja olen jopa pystynyt olemaan jalkeilla. kai tämä tästä, toivottavasti ainakin, olisi vielä tosi paljon tekemistä ennen vauvan syntymää!

Kiukkuinen Raisa

Yleisenä kysymyksenä kaikille, että aiotteko ostaa pienemmän toppapuvun vauvalle? Kun olen kuullut juttua, etä äippäpakkauksen puku on todella suuri. Jos niin minkä kokoista olette ajatelleet?

Olen niitä katsellut kaupoissa, mutta ne tuntuu olevan aina joko tytön tai pojan pukuja ja meille ei osattu kertoa vielä rakenneultrassa että kumpi sieltä olisi tulossa. eli hankalaakin on se ostaminen...

Marraskuussa syntyvälle vauvalle lienee paras koko 62 tai 68, jos haluaa, että puku mahtuu aina huhtikuuhun asti. Se pakkauksen toppapuku saattaa olla sopiva joskus ens talvena, olikohan se nyt kokoa 80 cm, vai kuinka?

Laitokselta palatessa ehkä vielä pärjää ilman pukua, onhan äitiyspakkauksessa muuta lämmintä ja kun peiton vielä laittaa päälle, niin eiköhän vauva tarkene. Ajattelimme, että puvun voi käydä valkkaamassa valmiiksi ja ostamassa sitten vauvan syntymän jälkeen, kun tietää sukupuolen.

Huomenia marrasmasut!

Takana jo kaksi loistavasti nukuttua yötä. Jipii! Elämä voittaa sittenkin!
Tuosta toppapuvusta notta ainakin -03 pakkauksen puku oli kooltaan 80 cm (reilu). Heinäkuussa syntyneelle likalle se meni mainiosti vielä toisenakin talvena ainakin jouluun saakka. Itse asiassa ekana talvevahan sillä ei niin hirveesti oo väliä vaikka puku olis isokin, koska enimmäkseenhän se vauva ulkoilee köllöttelemällä vaunuissa. Mutta tollaselle reilun vuoden ikäselle se ä-pakkauksen puku ei kyllä oo enää kaikista paras, kun sellanen taapero jo liikkuu ja touhuu niin se puvun kangashan ei oo mitään erityistä kosteus/hankauskestävää. Olipas taas selitetty! No joo, mutta meillä siis odottelee valmiina 68 senttinen punainen toppapuku, ans kattoo nyt löytyykö sille käyttöä kun ei meilläkään ole tuo sukupuoli tiedossa. Vaan miksei se punanen käy tietty pojallekin :O)

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

Raisa;
uskomatonta miten nuivaa suhtautumista. Mun mielestä jokaisella odottavalla äidillä on oikeus ja velvollisuuskin olla huolissaan ja saada tukea ja vastauksia neuvolasta /polilta.
Ikävää, että tyyli taitaa monessa paikassa olla sama, liekö sitten syynä henkilökunnan aikapula vai mikä.

Erään tuttavani vauva syntyi odottamatta kotiin viikolla 25 ja menehtyi. Äidin ""valituksia"" vaivoista ei otettu tosissaan sairaalassa ja nyt on sitten hoitovirhesyyte vetämässä. Vaan mikään ei voi korvata vauvaa äidille ja isille, anteeksipyyntökin on yhtä tyhjän kanssa.

Onneksi tällainen on harvinaisempaa, mutta kuitenkin. Pidä Raisa sinäkin puolesi äläkä välitä nihkeästä suhtautumisesta.
Jokatapauksessa hyvä, että supparisi ovat alkaneet helpottaa!

Sitkutellaan tässä vielä kymmenisen viikkoa itsekukin, tai paljonko kelläkin on aikaa. Pidetään oikein hyvää huolta masuistamme!

t. Sipuli

Olenko ainoa marraskuun odottaja, jolla ei ole ollut supistuksia?

En edelleenkään tunne vauvan liikkeitä hyvin, sillä minulla on poikkeuksellisen paljon lapsivettä ja istukka edessä. Molemmat tekijät kuulemma vaimentamat liikkeitä. En kyllä valita siitä, sillä nukun yöni hyvin ja jaksan käydä töissä.

Itse en pysty nukkumaan ollenkaan enää selälläni, sillä se aiheuttaa jalkojen ja käsien puutumista. Käännyn aina suoraan kyljeltä toiselle kyljelle. Nariseeko ja rusahteleeko teillä muilla lantioluut? Itse olen muutaman kerran yöllä havahtunut armottomaan rusahdukseen. Ei ole sattunut, mutta aika inha ääni!

Olo on ollut kaikin puolin hyvä. Ketjussa on keskusteltu painon noususta. Itselläni on kiloja kertynyt 12 kg. Alkuraskaudessa kertyi enemmän, mutta nyt painon nousu on pienentynyt. Missään vaiheessa ei neuvolassa ole painooni puututtu. Itse olen kiloni kerännyt syömällä kotiruokaa. Lisäaineita ja valkoisia jauhoja välttääkseni olen jättänyt lähes kaiken makean pois heti alkuraskauden aikana. Ei ole kyllä edes tehnyt erityisemmin mieli mitään makeaa.

Aika moni tuntuu jo saaneen äitiyspakkauksen. Itse en ole vielä ehtinyt kelaan papereita toimittamaan. En aio ostaa pienempää toppapukua, vaan laitaa hiuslenksuilla hihat lyhyemmiksi, jos puku tuntuu todella jättimäiseltä. Tämän neuvon sain naapurilta.

Hyviä vointeja kaikille!

Jo ajattelin, että voimme muuttaa Marraskuun odottajat -nimen Supistus-jengiksti tms... Mutta ei siis sittenkään. :-)

Ei, Sopuli, en ole huomannut lantioluiden narinaa. Napa sen sijaan tuntuu välillä repeävän. Mies odottaa innolla sen pullahtamista (olen sanonut, että ei se kyllä välttämättä pullahda...).

Mulla taas ei rv 15 mennessä ollut tullut grammaakaan, mutta nyt koko ajan 5 - 600 g viikossa. Syön ihan terveellistä kotiruokaa, mutta ehkä hieman enemmän makeaa kuin aikaisemmin. Suurin syy painon nousuun on varmasti liikunnan puute. Vatsan pinkeyden ja supistusten takia kävely on armottoman hidasta. Kiloja on tullut vajaa 8.

Äitiyspakkausta en ole vielä saanut. No, vasta 2 vk sitten vein paperit Kelaan. Näin syysruuhkaan aikaan ja Helsingissä kestää varmaan ainakin toiset 2 vk ennen kuin kuulen yhtään mitään.

Heipsan!

Kovasti on ollut meillä marrasmammoilla supistuksia.
Itsekkin olin to-pe pois töistä, kun tämä istumatyö ei tee
oikein hyvää. Lisää olisin saanut saikkua, mutta ajattelin kuitenkin, että minäpä kokeilen vielä kuitenkin tätä työelämää. Vielä olisi reilut 4 viikkoa töitä.

Äitiyspakkauksen olen saanut jo monta viikoa sitten ja minusta vaatteet olivat ihan kivoja ja kelpaavat kyllä meille. Lasteni vauvavaatteita en ole vieläkään kaivanut esiin. Vielä on aikaa. Äitiysrahasta ei vielä ole tullut päätöstä enkä sitä hätäilekkään kun saan 72 pvää palkallista ensin työnantajalta.

Selällään nukkuminen on kyllä tosiaan aika hankalaa eikä suositeltavaakaan. Kyllä vain aamulla tuntee, jos liikaa on tullut ko. tavalla nukuttua. Sokeritestissä kävin minäkin ja se oli ihan ok. Muutenkin olo tuntuu ihan mukavalta lukuunottamatta vatsan kovettumista. Jököttää tämän tästä.

Raisalle tsemppiä sinne kotioloihin ja otahhan rauhallisesti niin asukas pysyy kyydissä loppuun asti! Kermit-ketjussa on Tilla niminen äiti, jolla oli samanlaisia oireita/vaivoja kuin sinulla ja alussa kuullosti aika pahaltakin, mutta nyt se siellä on jo sorsametsillä käynyt miehensä kanssa!

Eipäs tässä oikeastaan muuta. Pääsisi vain äkkiä mammalomalle. Sen verran työnarkomaani olen, että yritän olla töissä, mutta liika on liikaa, joten seuraanpa tilannetta. Mukavaa kun neuvolajatkin tihenee ja pääsee sydänääniä kuuntelemaan aika usein. Nytkin minulla vain 2 viikon paussi.

Heip!

Tässäpä sitä onkin pähkäämistä mitä tekisi. Ei tämä työ tunnu kyllä todellakaan miltään mukavalta. 4 tuntia tehty töitä ja alkoi vatsa supisteleen. Kovana koko ajan ja on sellainen inhottava/paha olo.

Sanoin jo tuossa tiiminvetäjälle, että kattelen miten tämä alkaa menemään...

Heippa!
Joo, tosi supistusjengi ollaan ;)
Mulle sanoi muuten lääkäri, että supistuksia tulee kaikilla, mutta osa ei vain ole niin herkkiä tuntemaan niitä.

Yritähän Vipe jaksella. Lähde kotiin suosiolla jos oikein tukalalta tuntuu.

Mulle on tullut myös n. 8 kg painoa raskauden myötä. En ole hirveästi mässäillyt ruualla, karkkiakin syön paljon vähemmän kuin ""normaalisti"", joten en tiedä sitten tuleeko noi kilot siitä etten ihan niin aktiivisesti ole päässyt liikkumaan suppareiden vuoksi. Ilmeisesti tulevat viikot vain nostavat painoa, kun vauva kasvattaa itselleen rasvakerrosta.

Mä en saanut mitään painoarviota lääkärineuvolassa koko aikana, ärsyttävää. Tinkasin viimeksikin asiaa lääkäriltä, mutta ei se oikein osannut sanoa. Onko teillä neuvoloissa ultraa, jolla arvio tehdään? Meidän neuvolassa ei ole, joten arviot joudutaan tekemään ihan käsin tunnustelemalla.
Tarkoittaakohan se sitä, että en saa mitään muuta kuin käsin tehdyn arvion ennen vauvan syntymää?? Ainakin SF-mitta oli ihan yläkäyrällä viime viikolla, 28. Mutta sehän ei välttämättä kerro vauvan kasvusta vielä.

Mukavaa viikkoa kaikille,
Sipuli 29+0

sipuli

Yhteistyössä